IPPB5/423-6/14-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-6/14-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu do IS w Warszawie 30 grudnia 2013 r.) oraz w piśmie z dnia 17 marca 2014 r. (data nadania 17 marca 2014 r., data wpływu 19 marca 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie organu nr IPPB5/423-6/14-2/KS z dnia 6 marca 2014 r. (data nadania 6 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, oraz usług cateringowych finansowanych z dochodu niepodlegającego zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest prawidłowe,

* określenia, czy wydatkowanie dochodów zwolnionych z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, oraz usług cateringowych nie powoduje utraty przedmiotowego zwolnienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie prowadzi działalność na podstawie statutu. Rozdział II statutu brzmi:

Rozdział II

Cele i sposoby ich realizacji

§ 7

1. Stowarzyszenie występuje w interesie Członków Stowarzyszenia, reprezentując ich w stosunku do innych osób fizycznych, prawnych lub nie posiadających osobowości prawnej, grup społecznych, państwowych organów ustawodawczych i wykonawczych, instytucji samorządowych oraz innych organów władzy.

2. Celem działalności Stowarzyszenia jest:

1.

działanie na rzecz rozwoju kulturalnego społeczeństwa a w szczególności studentów Szkoły,

2.

integracja społeczności studenckiej Szkoły,

3.

pomoc studentom pierwszego roku w adaptacji w Szkole,

4.

rozwój samorządności i autonomii wyższych uczelni,

5.

działanie na rzecz pogłębienia demokracji w środowisku akademickim oraz obrona swobód demokratycznych praw obywatelskich,

6.

działanie na rzecz podmiotowości osoby ludzkiej, tolerancji i wysokiego poziomu moralnego,

7.

szerzenie idei integracji europejskiej wśród społeczeństwa, a w szczególności studentów Szkoły,

8.

działanie na rzecz ochrony środowiska poprzez propagowanie proekologicznej postawy wśród społeczeństwa, a w szczególności studentów Szkoły,

9.

działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorczości wśród społeczeństwa a w szczególności studentów Szkoły.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

organizowanie imprez kulturalnych,

2.

organizowanie prelekcji, wykładów, konferencji,

3.

organizowanie dyskusji panelowych,

4.

organizowanie imprez integracyjnych,

5.

działalność wydawnicza informacyjna i kolportażową informatorów i materiałów dla studentów o tematyce życia studenckiego i związanych z nim możliwościach,

6.

współprace z instytucjami państwowymi, szkołami wyższymi, samorządami studenckimi i innymi instytucjami oraz organizacjami działającymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia.

Działalność Stowarzyszenia jest finansowana między innymi ze sponsoringu. Stowarzyszenie zawiera umowy ze sponsorami, którym przyznaje tytuł Partnerów projektów. Podczas trwania projektów Stowarzyszenie reklamuje markę sponsorów poprzez różnorodne formy promocji m.in.: rozdawanie gadżetów reklamowych z logo sponsora, materiałów informacyjnych, umieszczania logo partnera na stronie internetowej z informacją, że jest on sponsorem projektu. Wszelkie dochody uzyskane z umów sponsoringu są wydatkowane w celu realizacji działań określonych statutem.

Działalność integracyjna studentów jest również finansowana z wpłat uczestników danego projektu integracyjnego, którzy kupują bilet uczestnictwa za określoną cenę.

Stowarzyszenie w celu realizacji celów statutowych dokonuje zakupów artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych, które są wręczane prelegentom konferencji jako zwyczajowo przyjęte podziękowanie za nieodpłatny występ na konferencji, zużywane do zwyczajowo przyjętych, niewystawnych poczęstunków dla prelegentów i uczestników spożywanych podczas konferencji jak i po konferencjach w formie otwartych bankietów.

W uzupełnieniu z dnia 17 marca 2014 r., Wnioskodawca potwierdził cele statutowe Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Ponadto, doprecyzował stan faktyczny wniosku poprzez następujące informacje:

Stowarzyszenie pobiera opłatę za bilet uczestnictwa w projekcie integracyjnym na podstawie § 8 Statutu, gdzie wskazana jest możliwość organizacji imprez integracyjnych. Stowarzyszenie nie organizuje imprez integracyjnych w celach zarobkowych, a uczestnicy poprzez wniesienie opłaty za bilet pokrywają w części koszty ponoszone przy organizacji imprezy integracyjnej.

Wydatki na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu i usług cateringowych ponoszone są tylko w ramach działalności statutowej. Wydatki te są ponoszone w ramach wszystkich 9 (dziewięciu) celów statutowych, tj. żaden z celów zapisanych w statucie nie wyklucza możliwości poniesienia ww. wydatków.

Wydatki powyższe są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu i nie mają związku z kosztami reprezentacji. Są to, jak zaznaczono we wniosku, niewystawne, zwyczajowo przyjęte poczęstunki dla prelegentów i uczestników konferencji i spotkań

Wnioskodawca nie prowadzi co do zasady działalności finansowej. Wnioskodawca realizuje cele statutowe poprzez działalność statutową.

Stowarzyszenie przekazuje upominki prelegentom w ramach działalności statutowej.

Poprzez upominki należy rozumieć dobra materialne, które prelegent może wynieść ze sobą po zakończeniu konferencji. Poczęstunek dla prelegentów nie jest upominkiem, gdyż co do zasady jest konsumowany na miejscu. Prelegent nie zabiera poczęstunku ze sobą.

Upominki są przekazywane prelegentom w celu m.in. podziękowania za wygłoszenie bezpłatnego wykładu, który przyczyni się do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Upominek jest dobrowolny ze strony Stowarzyszenia i jego przekazanie wynika z przyjętego zwyczaju. Upominki są wręczane tylko prelegentom.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy cele statutowe Stowarzyszenia mieszczą się w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych, a więc czy dochody uzyskane przez Stowarzyszenie i przekazane na cele statutowe będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

2. Czy koszty ponoszone na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych stanowią koszty uzyskania przychodów dla działalności finansowanej z dochodu, który nie podlega zwolnieniu z mocy art. 17 ust. 1 pkt 4.

3. Czy wydatkowanie dochodów zwolnionych z opodatkowania na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych powoduje, że dochód jest nadal zwolniony z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "Wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele".

Zdaniem Wnioskodawcy realizacja celów statutowych stowarzyszenia stanowi: działalność kulturalną - przejawiającą się poprzez organizowanie imprez kulturalnych, działalność polegającą na kształceniu studentów - przejawiająca się poprzez organizowanie prelekcji, wykładów, konferencji, organizowanie dyskusji panelowych i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy dochody przeznaczone na tę działalność są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W odniesieniu do działalności dotyczącej organizacji imprez integracyjnych oraz działalności wydawniczej, informacyjnej i kolportażowej, zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega ona zwolnieniu z mocy art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisywane wydatki na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych stanowią koszt uzyskania przychodów i nie stanowią podstawy do naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych. Wszelkie koszty służące realizacji działalności statutowej, która jest sfinansowana z dochodów, które zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podlegają zwolnieniu z opodatkowania stanowią koszty działalności zwolnionej z opodatkowania. Ustawodawca nie wprowadził do treści ustawy ograniczenia odnośnie zwolnienia dochodów wydatkowanych na cele określone zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 tylko do kosztów, które zgodnie z przepisami stanowią koszty podatkowe. W przypadku zwolnienia dochodu nie rozpatrujemy kosztów w kategoriach podatkowych, a jedynie pod kątem spełnienia celowości poniesienia danego kosztu do określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zdaniem Wnioskodawcy ponoszone podczas konferencji koszty skromnych upominków dla prelegentów wraz z alkoholem są standardowym i niewystawnym elementem takiej konferencji i jako takie stanowią koszt związany z jej organizacją. Podczas kilkugodzinnej konferencji, prelegent i uczestnik zwykle otrzymuje w ramach uprzejmości możliwości wypicia herbaty, kawy, zjedzenia ciastka, kanapki. Zdaniem Wnioskodawcy również te działania jako niewystawny i zwyczajowo przyjęty element organizacji konferencji stanowią jej koszt.

W uzupełnieniu z dnia 17 marca 2014 r., Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko odnośnie zadanych pytań:

Ad. 1

Cele statutowe mieszą się w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z poniższą klasyfikacją.

Lp.

Cel

Wskazanie działalności zwolnionej

1

działanie na rzecz rozwojukulturalnego społeczeństwaa w szczególności studentówSzkoły

kulturalna oraz oświatowa,w tym również polegająca na kształceniustudentów

2

integracja społeczności studenckiejSzkoły

nie ma zastosowania

3

pomoc studentom pierwszego roku wadaptacji w Szkole

oświatowa, w tym równieżpolegająca na kształceniu studentów

4

rozwój samorządności iautonomii wyższych uczelni

oświatowa, w tym równieżpolegająca na kształceniu studentów

5

działanie na rzecz pogłębieniademokracji w środowisku akademickim oraz obronaswobód demokratycznych praw obywatelskich

oświatowa, w tym równieżpolegająca na kształceniu studentów

6

działanie na rzecz podmiotowościosoby ludzkiej, tolerancji i wysokiego poziomu moralnego

oświatowa, w tym równieżpolegająca na kształceniu studentów

7

szerzenie idei integracjieuropejskiej wśród społeczeństwa,a w szczególności studentówSzkoły

oświatowa, w tym równieżpolegająca na kształceniu studentów

8

działanie na rzecz ochrony środowiskapoprzez propagowanie proekologicznej postawywśród społeczeństwa, a w szczególnościstudentów Szkoły

ochrony środowiska oraz oświatowa, wtym również polegająca na kształceniu studentów

9

działanie na rzecz rozwojuprzedsiębiorczości wśród społeczeństwaa w szczególności studentówSzkoły

oświatowa, w tym równieżpolegająca na kształceniu studentów

W związku z powyższą kwalifikacją dochody uzyskane przez Stowarzyszenia przeznaczone na cele statutowe (z wyłączeniem celu nr 2: integracja społeczności studenckiej Szkoły) będą wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Jeżeli koszty ponoszone na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych są finansowane z dochodu, który nie podlega zwolnieniu ich możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu należy rozpatrywać na zasadach ogólnych. Stąd jeżeli ww. wydatki nie są wydatkami określonymi w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli ww. wydatki spełniają definicję reprezentacji nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli natomiast forma ich zakupu, czy konsumpcji nie wskazuje na znamiona reprezentacji, tj. będzie stanowiła realizację przyjętego zwyczaju lub niewystawne standardowe zachowanie, wydatki te będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu na zasadach ogólnych.

Ad. 3

Wydatkowanie dochodów zwolnionych z opodatkowania na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych nie powoduje, że dochód ten przestaje być zwolniony z opodatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który warunkuje przekazanie dochodu na cele statutowe. Zatem jeżeli ww. wydatki będą związane z celami statutowymi, osiągnięty dochód będzie wolny od podatku, niezależnie na jaką kategorię wydatku zostanie przeznaczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, oraz usług cateringowych finansowanych z dochodu niepodlegającego zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest prawidłowe,

* określenia, czy wydatkowanie dochodów zwolnionych z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, oraz usług cateringowych nie powoduje utraty przedmiotowego zwolnienia - jest prawidłowe.

Ad. 1

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o p.d.o.p., przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym.

Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p.,

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te były poniesione na cele inne niż statutowe, dochód powstały z tego tytułu nie będzie wolny od podatku.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.

Podkreślenia wymaga fakt, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Wnioskodawca podaje, że działalność prowadzi na podstawie statutu. Rozdział II statutu brzmi:

Rozdział II

Cele i sposoby ich realizacji

§ 7

1. Stowarzyszenie występuje w interesie Członków Stowarzyszenia, reprezentując ich w stosunku do innych osób fizycznych, prawnych lub nie posiadających osobowości prawnej, grup społecznych, państwowych organów ustawodawczych i wykonawczych, instytucji samorządowych oraz innych organów władzy.

2. Celem działalności Stowarzyszenia jest:

1.

działanie na rzecz rozwoju kulturalnego społeczeństwa a w szczególności studentów Szkoły,

2.

integracja społeczności studenckiej Szkoły,

3.

pomoc studentom pierwszego roku w adaptacji w Szkole,

4.

rozwój samorządności i autonomii wyższych uczelni,

5.

działanie na rzecz pogłębienia demokracji w środowisku akademickim oraz obrona swobód demokratycznych praw obywatelskich,

6.

działanie na rzecz podmiotowości osoby ludzkiej, tolerancji i wysokiego poziomu moralnego,

7.

szerzenie idei integracji europejskiej wśród społeczeństwa, a w szczególności studentów Szkoły,

8.

działanie na rzecz ochrony środowiska poprzez propagowanie proekologicznej postawy wśród społeczeństwa, a w szczególności studentów Szkoły,

9.

działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorczości wśród społeczeństwa a w szczególności studentów Szkoły.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

organizowanie imprez kulturalnych,

2.

organizowanie prelekcji, wykładów, konferencji,

3.

organizowanie dyskusji panelowych,

4.

organizowanie imprez integracyjnych,

5.

działalność wydawnicza informacyjna i kolportażową informatorów i materiałów dla studentów o tematyce życia studenckiego i związanych z nim możliwościach,

6.

współprace z instytucjami państwowymi, szkołami wyższymi, samorządami studenckimi i innymi instytucjami oraz organizacjami działającymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia.

Z analizy przepisów regulujących działanie Wnioskodawcy wynika, że Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe wykonując zadania z zakresu oświaty, kształcenia studentów, krzewienia kultury, ochrony środowiska. Działania te wpisują się w zakres działań wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym uznać należy, że cele statutowe Stowarzyszenia mieszczą się w dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pamiętać należy, że warunkiem do zastosowania zwolnienia jest przekazanie dochodu na cele określone w omawianym przepisie, tj. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Oznacza to, że dochody Stowarzyszenia będą zwolnione z opodatkowania jedynie wówczas, gdy przekazane i wydatkowane będą na cele statutowe tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania numer 1, dotyczącego możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, do dochodów przeznaczonych na cele statutowe Stowarzyszenia jest prawidłowe.

Wskazać należy, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków powinien wynikać nie tylko ich związek z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim, związek z realizacją tych celów statutowych, które podlegają zwolnieniu na podstawie omawianego przepisu.

Podkreślić należy, że stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT.

Ad. 2

Zasady kwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest by wydatek łącznie spełniał następujące przesłanki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jak wskazano powyżej, ocena prawna danego wydatku wymaga uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Ponadto NSA uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz "reprezentacja" pochodzi od łacińskiego "repraesentatio" oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że"reprezentacja" w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie "reprezentacji" kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).

Z uwagi na powyższe każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.

Przytoczone i omówione powyżej przepisy odnoszą się bezpośrednio do podatników prowadzących działalność gospodarzą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest także wpisany do rejestru przedsiębiorców. Stowarzyszenie realizuje wyznaczone cele statutowe. Część podejmowanych przez Stowarzyszenie działań prowadzona jest w ramach działań statutowych podlegających zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, jednak prowadzi również działania, które przedmiotowemu zwolnieniu nie podlegają. W ramach ich realizacji ponosi koszty, które nie stanowią wydatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1b ustawy. Rozliczenia przedmiotowych kosztów należy dokonywać na zasadach ogólnych.

Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, w przypadku, kiedy Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej (zarobkowej) - do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć te wydatki, które przyczyniają się do realizacji założonego dla danej działalności celu statutowego. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do realizacji założonego celu. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a realizowanym celem statutowym musi zachodzić związek przyczynowy to znaczy, poniesienie wydatku musi mieć wpływ na realizację danego celu statutowego.

Pamiętać jednak należy, że nie każdy wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów. Ocena prawna danego wydatku wymaga uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 ustawy. Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W ramach prowadzonej działalności statutowej, Stowarzyszenie ponosi koszty zakupu artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych. Wydatki te ponoszone są w celu realizacji niewystawnego, zwyczajowego poczęstunku dla prelegentów i uczestników konferencji, a także spotkań w ramach konferencji. Zdaniem Wnioskodawcy wydatki związane z drobnym poczęstunkiem podczas kilkugodzinnej konferencji, czyli wypicie kawy, herbaty, zjedzenie ciastka, kanapki nie stanowią wydatków na reprezentację, nie mają na celu budowania wizerunku. Podobnie, ponoszone w ramach organizacji konferencji koszty skromnych upominków dla prelegentów w tym również z alkoholem nie stanowią kosztów reprezentacji, gdyż nie noszą cech reprezentacji, a wręczane są w ramach podziękowania za bezpłatnie wygłoszony wykład, czy przeprowadzenie prelekcji.

Podkreślić należy, że działalnością Stowarzyszenia nie jest działalność zarobkowa. Zadania Wnioskodawcy skierowane są na realizację celów, które związane są przede wszystkim ze społecznością studencką. W rozpatrywanym przypadku, między Stowarzyszeniem, a prelegentami i uczestnikami konferencji nie występują relacje gospodarcze. Powyższe ma wpływ na ocenę celowościową przedmiotowych wydatków. Skoro w danym przypadku nie zachodzi relacja gospodarcza to nie można mówić o kreowaniu pozytywnego wizerunku i budowaniu relacji w znaczeniu reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, wydatki finansowane z dochodu niepodlegającego zwolnieniu z mocy art. 17 ust. 1 pkt 4, ponoszone na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych stanowią koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 2 jest prawidłowe.

W tym miejscu, mając na uwadze art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy podkreślić, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a prowadzoną działalnością statutową.

Ad. 3

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w pytaniu numer 3 dotyczą określenia, czy wydatkowanie dochodów zwolnionych z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, oraz usług cateringowych nie powoduje utraty przedmiotowego zwolnienia.

W celu prawidłowej oceny, czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych można uznać za wydatki w rozumieniu art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy ocenić, czy dane wydatki poniesione zostały na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, zgodnych z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy i podlegają zwolnieniu na jego podstawie.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności statutowej Stowarzyszenie realizuje cele statutowe, zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W związku z tym ponosi koszty zakupu artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych. Wydatki te ponoszone są w celu realizacji niewystawnego, zwyczajowego poczęstunku dla prelegentów i uczestników konferencji, a także spotkań w ramach konferencji, która organizowana jest w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno wydatki związane z drobnym poczęstunkiem podczas kilkugodzinnej konferencji, czyli wypicie kawy, herbaty, zjedzenie ciastka, kanapki, jak również koszty skromnych upominków dla prelegentów, w tym również z alkoholem, ponoszone są w ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenia, podlegających zwolnieniu z opodatkowania.

Zatem, odnosząc przywołane wcześniej przepisy prawa podatkowego na grunt rozpatrywanej sprawy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego wydatki na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych, ponoszone w ramach realizacji celów statutowych zbieżnych z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, stanowi wydatkowanie, o którym mowa w art. 17 ust. 1b ustawy.

W związku z powyższym, wydatkowanie dochodów zwolnionych z opodatkowania na zakup artykułów i usług gastronomicznych, alkoholu, usług cateringowych nie powoduje utraty zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 3 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl