IPPB5/423-598/11-2/RS - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o. odpisów amortyzacyjnych dotyczących prac badawczo-rozwojowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-598/11-2/RS Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o. odpisów amortyzacyjnych dotyczących prac badawczo-rozwojowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji podatkowej prac badawczo-rozwojowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji podatkowej prac badawczo-rozwojowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: Spółka") w czerwcu 2010 r. zawarła umowę (dalej: Umowa") na zakup usług doradczych w zakresie realizacji projektu nowego produktu - modemu do transmisji szerokopasmowego Internetu (dalej: "Urządzenie"). Urządzenie zgodnie z zawartą umową miało spełniać określone warunki. Usługi kontrahenta w ramach niniejszej Umowy objęły następujące czynności:

1.

Nadzór nad przebiegiem prac we wstępnej fazie opracowania projektu Urządzenia.

2.

Przeprowadzenie badań Urządzenia we wstępnej fazie opracowania projektu Urządzenia i badań kontrolnych w dalszych fazach.

3.

Opracowanie pełnej dokumentacji technicznej Urządzenia.

4.

Opracowanie dokumentacji niezbędnej do rejestracji wzoru użytkowego Urządzenia w Urzędzie Patentowym w celu uzyskania prawa ochronnego.

5.

Specyfikacja linii technologicznej.

6.

Doradztwo i konsultacje w procesie modernizacji i kształtowania prototypu Urządzenia.

7.

Doradztwo i konsultacje w zakresie wdrożenia do produkcji, w tym przygotowanie scenariuszy testowych.

Kontrahent wyraził zgodę na wystąpienie przez Spółkę z wnioskiem do Urzędu Patentowego o udzielenie odpowiednich praw ochronnych związanych z przedmiotem Umowy.

Strukturę i wysokość wynagrodzenia dla kontrahenta określono następująco:

* wynagrodzenie za nadzór we wstępnej fazie opracowania,

* wynagrodzenie za opracowanie dokumentacji technicznej Urządzenia,

* wynagrodzenie za przeprowadzenie badań Urządzenia we wstępnej fazie badań kontrolnych.

W Umowie wskazano, że wynagrodzenie określone powyżej jest wynagrodzeniem łącznym i zostało tak skalkulowane, że obejmuje wszystkie usługi określone w Umowie. Kontrahent zobowiązał się również w ramach wynagrodzenia określonego w Umowie do dostarczenia oprogramowania zapewniającego współpracę Urządzenia z urządzeniami wyposażonymi w system operacyjny Microsoft Windows 7, Windows Vista, Windows XP i Linux. Oprogramowanie będzie instalowane z pamięci wewnętrznej modemu. Ponadto zgodnie z Umową wszystkie majątkowe prawa autorskie do przedmiotu zamówienia zostaną przeniesione na Spółkę w ramach wynagrodzenia określonego w Umowie.

Wykonanie Umowy nastąpiło w lipcu 2010 r. (data protokołu odbioru projektu Urządzenia wraz z dokumentacją - 26 lipca 2010 r.). Fakturę na łączne wynagrodzenie określone w Umowie Spółka otrzymała od kontrahenta 27 lipca 2010 r. Kosztów zakupu projektu Urządzenia wraz z dokumentacją Spółka nie ujęła w kosztach podatkowych 2010 r. W związku z tym, iż zakupiony projekt Urządzenia wraz z dokumentacją był kompletny i gotowy do wdrożenia Urządzenia do produkcji Spółka podjęła decyzję o produkcji zaprojektowanego przez kontrahenta Urządzenia. Z uwagi na fakt, iż Spółka zakupiła linię technologiczną konieczną do rozpoczęcia produkcji Urządzenia w marcu 2011 r. produkcja Urządzenia i tym samym wykorzystanie w prowadzonej przez Spółkę działalności zakupionego projektu Urządzenia nastąpiło w marcu 2011 r. W związku z powyższym zakupiony od kontrahenta kompletny projekt Urządzenia Spółka ujęła w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych 31 marca 2011 r. jako prace rozwojowe zakończone wynikiem pozytywnym. Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych Spółka rozpoczęła w kwietniu 2011 r. przyjmując 2 letni okres amortyzacji prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym. Zakup projektu Urządzenia wraz z dokumentacją został sfinansowany z dotacji z PARP na kwotę 465.000 zł, którą Spółka otrzymała w 2 transzach:

* 395.250,00 zł - 22 lipca 2010 r.

* 69.750,00 zł - 16 sierpnia 2010 r.

Odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnej i prawnej w części sfinansowanej z dotacji nie stanowią w Spółce kosztów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec faktu, że Spółka podjęła decyzję o produkcji Urządzenia prawidłowym było rozpoznanie zakupionego projektu Urządzenia wraz z dokumentacją za prace rozwojowe zakończone wynikiem pozytywnym stanowiące wartość niematerialną i prawną, która jest odnoszona w koszty podatkowe w postaci odpisów amortyzacyjnych przy czym okres amortyzacji wynosi 2 lata.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyłączają możliwości nabycia wartości niematerialnej i prawnej w postaci prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym i następnie jej amortyzowania przez nabywcę. W związku z tym, iż zdaniem Spółki zakupiony projekt Urządzenia wraz z dokumentacją spełnia warunki (wymienione w art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT) do uznania poniesionych kosztów na jego zakup za prace rozwojowe, które zostały zakończone pozytywnie w momencie podjęcia decyzji przez Spółkę o wdrożeniu Urządzenia do produkcji postępowanie Spółki było prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 oraz art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - (dalej: "ustawa o CIT") wydatki na nabycie lub wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, kosztem podatkowym są natomiast odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16b ust. 1 amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

2.

spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3.

prawo do domu jednorodzhmego w spółdzielni mieszkaniowej,

4.

autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5.

licencje,

6.

prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.),

7.

wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji); umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Jednocześnie na podstawie art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT amortyzacji podlegają również niezależnie od przewidywanego okresu używania koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

a.

produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz

b.

techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzją o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz

c.

z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii,

- zwane także wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Spółka podnosi, iż wartościami niematerialnymi i prawnymi są więc koszty prac rozwojowych spełniające następujące warunki:

1.

zostały zakończone wynikiem pozytywnym,

2.

będą mogły być wykorzystane dla potrzeb działalności gospodarczej,

3.

dotyczą produktów lub technologii wytwarzania, które są ściśle ustalone, a koszty tych prac wiarygodnie określone,

4.

techniczna przydatność produktu lub technologii została odpowiednio udokumentowana,

5.

z dokumentacji wynika, że przychody ze sprzedaży produktów lub zastosowania technologii pokryją przynajmniej koszty tych prac,

6.

podjęto decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub zastosowaniu technologii.

Spółka podnosi, iż jednocześnie ustawa o CIT nie definiuje pojęcia "prac rozwojowych". Odnosząc się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym, należy jednak wskazać, że "prace" - w kontekście omawianego przypadku - to ogół czynności wykonywanych przez grupę ludzi realizujących jakieś zadanie, celowa działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr, "rozwojowe" to związane z rozwojem, planowaniem rozwoju, "rozwój" natomiast oznacza proces zmian, przechodzenia do form bądź stanów bardziej złożonych lub pod pewnymi względami doskonalszych (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Zgodnie zaś z definicją prac rozwojowych zawartą w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), prace rozwojowe to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, w szczególności:

a.

tworzenie projektów, rysunków, planów oraz innej dokumentacji do tworzenia nowych produktów, procesów i usług, pod warunkiem że nie są one przeznaczone do celów komercyjnych,

b.

opracowywanie prototypów o potencjalnym wykorzystaniu komercyjnym oraz projektów pilotażowych, w przypadkach gdy prototyp stanowi końcowy produkt komercyjny, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna; w przypadku gdy projekty pilotażowe lub demonstracyjne mają być następnie wykorzystywane do celów komercyjnych, wszelkie przychody uzyskane z tego tytułu należy odjąć od kwoty kosztów kwalifikowanych pomocy publicznej,

c.

działalność związana z produkcją eksperymentalną oraz testowaniem produktów, procesów i usług, pod warunkiem że nie są one wykorzystywane komercyjnie, prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń;

Spółka podnosi, iż jak już wcześniej wspomniano, ustawa o CIT nie definiuje co prawda pojęcia "prac rozwojowych", jak również nie odsyła do odrębnych przepisów, w celu zdefiniowania tego pojęcia jednak organy podatkowe w wydawanych interpretacjach posługują się definicją cytowaną powyżej z ustawy o zasadach finansowania nauki oraz wskazują jak należy rozumieć prace rozwojowe, o których mowa w ustawie o CIT.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 grudnia 2010 r., sygn. ITPB3/423-472/10/PS czytamy, iż prace rozwojowe w rozumieniu art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT to: " (...) prowadzone z wykorzystaniem dostępnej wiedzy działania, zmierzające do opracowania nowego produktu lub technologii wytwarzania, przy czym efekt tych prac może być wykorzystywany w działalności prowadzonej przez podatnika i służyć osiąganiu przychodów.

Wobec powyższego, podlegającymi amortyzacji kosztami prac rozwojowych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są wiarygodnie określone wydatki poniesione na przeprowadzenie tych prac - wydatki, których wartość i związek z osiągnięciem pozytywnego rezultatu w postaci opracowania nowego produktu lub technologii wytwarzania, nie wzbudza zastrzeżeń (wątpliwości). Zauważyć należy również, iż pojęcie "prac rozwojowych", o którym mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter węższy od definicji tego pojęcia na gruncie ustawy o zasadach finansowania nauki. Jak słusznie wskazał Wnioskodawca, pojęcie prac rozwojowych określone w przepisach o zasadach finansowania nauki jest pojęciem szerszym, niż zakres prac rozwojowych, objęty art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odnoszący się wyłącznie do tych prac rozwojowych, których efektem jest produkt lub technologia wytwarzania. Ustawodawca przewidział zatem, iż w stosunku do tych prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, których efektem jest produkt lub technologia wytwarzania, zastosowanie znajdzie właśnie art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...)."

W innej zaś interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 listopada 2011 r., sygn. ILPB4/423-114/10-4/MC czytamy, że:

" (...) prace rozwojowe dla celów amortyzacji to takie prace, które dotyczą wyłącznie nowych lub ulepszonych produktów (wyrobów będących wynikiem produkcji) lub technologii wytwarzania (metody przetwarzania dóbr naturalnych w dobra użyteczne)."

Odnosząc się do powyższego Spółka podnosi, że warunki wskazane w ustawie o CIT, a także warunki "definicji" wskazanych w ww. interpretacjach zakupiony przez Spółkę projekt Urządzenia wraz z dokumentacją spełnia. Zakupiony projekt Urządzenia wraz z dokumentacją jako prace rozwojowe:

1.

został zakończony wynikiem pozytywnym,

2.

może i jest wykorzystany dla potrzeb działalności gospodarczej,

3.

dotyczy produktu (Urządzenia) i technologii wytwarzania, która jest ściśle ustalona,

4.

koszty tych prac są wiarygodnie określone,

5.

techniczna przydatność produktu (Urządzenia) i technologii została odpowiednio udokumentowana,

6.

z dokumentacji wynika, że przychody ze sprzedaży produktów (Urządzeń) i zastosowania technologii pokryją przynajmniej koszty tych prac,

7.

podjęto decyzję o wytwarzaniu produktu (Urządzenia) i zastosowaniu technologii.

Ponadto wydatki poniesione na zakup prac (projektu Urządzenia wraz z dokumentacją) są wiarogodnie określone w Umowie, a ich związek z osiągnięciem pozytywnego rezultatu w postaci opracowania nowego produktu (Urządzenia) lub technologii wytwarzania, nie wzbudza wątpliwości. Zdaniem Spółki zakupiony projekt Urządzenia wraz z dokumentacją stanowi więc prace rozwojowe, które przez podjęcie decyzji Spółki o produkcji Urządzenia zostały zakończone wynikiem pozytywnym i tym samym mogą być uznane za wartość niematerialną i prawną w postaci prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym.

Wartość początkową zakupionej wartości niematerialnej i prawnej Spółka ustaliła zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. W myśl tegoż przepisu za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Za cenę nabycia, zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, uważa się zaś kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Stosownie do powyższego Spółka ustaliła wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej w postaci nabytych prac rozwojowych w cenie nabycia. Wprowadzenie wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji środków trwałych nastąpiło zaś 31 marca 2011 r. zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy o CIT stosownie do którego składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.

Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych Spółka rozpoczęła w kwietniu 2011 r. zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w myśl którego odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji. Stosownie zaś do art. 16m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wskazującego, iż okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż:

* od poniesionych kosztów zakończonych prac rozwojowych - 12 miesięcy - Spółka przyjęła 2 letni okres amortyzacji.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnej i prawnej w części sfinansowanej z dotacji nie stanowią w Spółce kosztów podatkowych. Na podstawie bowiem art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy poinformować, iż w obwieszczeniu marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 8 kwietnia 2011 r., Nr 74, poz. 397 - został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Końcowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl