IPPB5/423-590/09-6/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-590/09-6/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) uzupełnionego pismami z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) oraz z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 22 ust. 1, art. 22 ust. 4,4a i 4b oraz art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 22 ust. 1, art. 22 ust. 4,4a i 4b oraz art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna (dalej "Wnioskodawca") jest osobą prawną, spółką prawa polskiego, podlegającą w Polsce opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Obecni Akcjonariusze Wnioskodawcy mają zamiar wnieść część akcji Wnioskodawcy jako wkład niepieniężny (aport) do innej polskiej spółki akcyjnej (dalej "Spółka Celowa"). W konsekwencji tego zdarzenia Spółka Celowa stanie się jednym z akcjonariuszy Wnioskodawcy i będzie posiadała ponad 10% akcji w kapitale zakładowym Wnioskodawcy. Spółka Celowa jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będącą w Polsce podatnikiem podatku dochodowego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Jednym z głównych zadań Spółki Celowej będzie sprzedaż w ofercie publicznej akcji Wnioskodawcy.

Akcje Wnioskodawcy będą wprowadzone i dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Spółka Celowa dokona sprzedaży akcji Wnioskodawcy w okresie krótszym niż dwa lata od dnia ich nabycia.

Przed sprzedażą przez Spółkę Celową (za pośrednictwem giełdy papierów wartościowych) akcji Wnioskodawcy, jeden z akcjonariuszy Spółki Celowej wniesie do tej Spółki dodatkowy pakiet akcji Wnioskodawcy (dalej "Akcje Dodatkowe Wnioskodawcy").

Pomimo sprzedaży akcji Wnioskodawcy, Spółka Celowa zachowa co najmniej 10% akcji w kapitale zakładowym Wnioskodawcy, przy czym od dnia sprzedaży akcji Wnioskodawcy powyższy udział kapitałowy będzie związany z Akcjami Dodatkowymi Wnioskodawcy, wniesionymi uprzednio (tj. przed sprzedażą akcji Wnioskodawcy) przez jednego z akcjonariuszy.

Przed sprzedażą akcji Wnioskodawcy oraz po sprzedaży tych akcji, Wnioskodawca będzie dokonywał wypłat dywidendy na rzecz Spółki Celowej. Wnioskodawca, jako płatnik, jest zainteresowany w potwierdzeniu prawidłowości zastosowania dla Spółki Celowej zwolnienia od zryczałtowanego podatku od osób prawnych w zakresie otrzymywanych dywidend.

Równocześnie z tym wnioskiem, odpowiedni wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie został złożony przez Spółkę Celową w celu potwierdzenia uprawnienia do zastosowania zwolnienia od zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku zaistnienia powyższego zdarzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie mógł, zgodnie z art. 26 ust. 1c UoPDOP w związku z art. 22 ust. 4, 4a i 4b UoPDOP oraz art. 10 ust. 1 UoPDOP, zastosować zwolnienie od zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych również wówczas, gdy wypłata dywidendy nastąpi przed lub po sprzedaży akcji wnioskodawcy, przy założeniu, że warunek 2 letniego posiadania akcji Wnioskodawcy upłynie w dniu, w którym Spółka Celowa będzie posiadała 10% udział w kapitale Wnioskodawcy, przy czym udział ten będzie związany z posiadaniem Akcji Dodatkowych Wnioskodawcy.

Stanowisko Spółki

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, polegającego na wypłacie przez Wnioskodawcę dywidendy na rzecz Spółki Celowej, Wnioskodawca będzie mógł, zgodnie z art. 26 ust. 1c UoPDOP w związku z art. 22 ust. 4, 4a, 4b UoPDOP oraz art. 10 ust. 1 UoPDOP, zastosować zwolnienie od zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

UZASADNIENIE

Dla udzielenia interpretacji indywidualnej w sprawie będącej przedmiotem wniosku i potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zdarzenia przyszłego określonego we wniosku niezbędne jest rozstrzygnięcie kwestii, czy określony w art. 22 ust. pkt 3) UoPDOP warunek nieprzerwanego posiadania 10% akcji w kapitale spółki wypłacającej dywidendę dotyczy konkretnych akcji, czy też warunek ten jest spełniony w przypadku posiadania przez spółkę otrzymującą wypłatę dywidendy jakichkolwiek akcji spółki wypłacającej, przy spełnieniu jednak warunku nieprzerwanego posiadania co najmniej 10% akcji w kapitale spółki wypłacającej.

W tym przypadku należy stwierdzić, że warunek bezpośredniego, nieprzerwanego 2 letniego posiadania 10% akcji spółki wypłacającej dywidendę odnosi się do udziału w kapitale spółki, przy braku obowiązku nieprzerwanego posiadania konkretnych akcji.

W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca będzie mógł, zgodnie z art. 26 ust. 1c UoPDOP w związku z art. 22 ust. 4, 4a, 4b UoPDOP oraz art. 10 ust. 1 UoPDOP zastosować zwolnienie od zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych dla dywidendy wypłacanej Spółce Celowej. Wynika to z argumentacji przedstawionej poniżej.

1.

Kwalifikacja wynagrodzenia z tytułu umorzenia akcji z punktu widzenia źródeł przychodów określonych przepisami UoPDOP.

Katalog dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określony w art. 10 ust. 1 UoPDOP jest otwarty, co oznacza, iż wskazane w tym przepisie dochody mają charakter przykładowy i nie stanowią jedynych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na tej podstawie. W omawianym przypadku bez wątpienia jednak dywidenda jako jedno z podstawowych praw akcjonariusza wynikające z posiadania akcji stanowi dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie bowiem z przytoczonym przepisem "Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b (UoPDOP), jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji)".

2.

Art. 22 ust. 1 UoPDoP stanowi, że podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Ustęp 4 powyższego artykułu został sformułowany w następujący sposób: "4. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione sąłącznie następujące warunki:

1)

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2)

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiania,

3)

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4)

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

a)

spółka, o której mowa w pkt 2, albob) zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2".

Artykuł 22 ust. 4a UoPDOP stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacające te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3 nieprzerwanie przez okres dwóch lat. W art. 22 ust. 4b u.o.p.d.o.p. przesądzono zaś o tym, że zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

3.

Zgodnie z przywołaną wyżej treścią art. 22 ust. 4 UoPDOP, dochody uznane za dochody (przychody) z dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają zwolnieniu od opodatkowania jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w tym przepisie. Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 4b UoPDOP, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania akcji (w wysokości co najmniej 10% akcji w kapitale spółki wypłacającej to wynagrodzenie) przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osób prawnych mającej siedzibę lub zarząd na terytorium RP, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).

4.

Należy zauważyć, że sformułowanie art. 22 ust. 4 pkt 2-4, ust. 4a oraz 4b UoPDOP w sposób jednoznaczny określa, że dla zastosowania zwolnienia wystarczające jest, aby uzyskującym dywidendę, tj. odbiorcą dochodu była spółka o określonym poziomie udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę. Brak, przy tym w UoPDOP jakiegokolwiek zastrzeżenia, z którego wynikałoby, że:

(1) zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do tych dywidend (innych zysków z tytułu udziału w zyskach osób prawnych), które przypadają na określone, zidentyfikowane akcje, które są w sposób nieprzerwany w posiadaniu akcjonariusza przez okres co najmniej dwóch lat;

(2) zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do tych dywidend (innych zysków z tytułu udziału w zyskach osób prawnych), które przypadają na akcje, odnośnie których warunek dwuletniego nie przerwanego posiadania przypada przed lub w dniu wypłaty. Odmienna konstatacja wymagałaby uzależnienia zwolnienia od przesłanek pozanormatywnych, co jest w prawie podatkowym niedopuszczaIne.

5.

Konkludując, w przypadku zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku spełnione będą łącznie wszystkie warunki określone przepisami art. 22 ust. 4 w związku z art. 22 ust. 4a oraz 4b i art. 10 ust. 1 UoPDOP tj.:

1)

dywidenda wypłacana Spółce Celowej przez Wnioskodawcę stanowi "dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych";

2)

wypłacającym wynagrodzenie z tego tytułu będzie spółka (Wnioskodawca), która jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce ich osiągania;

3)

uzyskującym dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych będzie Spółka Celowa podlegająca na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

4)

Spółka Celowa uzyskująca dochód będzie posiadała bezpośrednio nie mniej niż 10% akcji w kapitale Wnioskodawcy nieprzerwanie przez okres dwóch lat przy czym zgodnie z art. 4b UoPDOP okres ten może upłynąć po dniu uzyskania tych dochodów;

6.

Z uwagi na powyższe. w przypadku zaistnienia zdarzenia przyszłego określonego we wniosku, dochód (przychód) Spółki Celowej z tytułu otrzymanej dywidendy będzie zwolniony od zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 UoPDOP. Kwalifikacja ta jest uzależniona od spełnienia warunku posiadania przez Spółkę Celową w sposób nieprzerwany nie mniej niż 10% akcji w kapitale zakładowym Wnioskidawcy, przy czym okres ten upłynie w dniu, w którym Spółka Celowa będzie w posiadaniu dodatkowych Akcji Wnioskodawcy. Ani postanowienia dyrektywy Rady 90/435/EG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodakowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich, ani przepisy UoPDOP nie uzależniają zastosowania zwolnienia od podatku od spełnienia dodatkowego warunku, jakim jest posiadanie konkretnych akcji przez nieprzerwany okres dwóch lat. Należy więc uznać, że w omawianej sytuacji, Spółka Celowa będzie zwolniona od zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4a UoPDOP Wnioskodawca, działając jako płatnik podatku, będzie mógł zastosować zwolnienie od tego podatku na podstawie art. 26 ust. 1c UoPDOP w związku z art. 22 ust. 4 oraz 4a i 4b UoPDOP oraz art. 10 ust. 1UoPDOP

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl