IPPB5/423-585/10-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-585/10-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) oraz piśmie z dnia 3 listopada 2010 r. (data nadania 3 listopada 2010 r., data wpływu 5 listopada 2010 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-585/10-2/AS z dnia 22 października 2010 r. (data nadania 25 października 2010 r., data doręczenia 27 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia obowiązku składania deklaracji podatkowych CIT-8 i CIT-8/O z tytułu wystawiania zleceń płatniczych środków europejskich realizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów projektów unijnych z rachunku Ministra Finansów oraz pośrednictwa przy zleceniach płatniczych środków współfinansowania krajowego realizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów projektów unijnych z rachunków poszczególnych dysponentów części budżetowych (w przypadku, gdy dysponenci założą swoje rachunki bankowe w Banku Gospodarstwa Krajowego) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia obowiązku składania deklaracji podatkowych CIT-8 i CIT-8/O z tytułu wystawiania zleceń płatniczych środków europejskich realizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów projektów unijnych z rachunku Ministra Finansów oraz pośrednictwa przy zleceniach płatniczych środków współfinansowania krajowego realizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów projektów unijnych z rachunków poszczególnych dysponentów części budżetowych (w przypadku, gdy dysponenci założą swoje rachunki bankowe w Banku Gospodarstwa Krajowego).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - (dalej: "P.") na realizację zlecanych jej zadań dotychczas otrzymywała środki od poszczególnych ministerstw w ramach zawieranych przez nią umów o dofinansowywanie wskazanych działań.

Środki te będące dotacją celową lub dotacją rozwojową (w roku 2009) Agencja wykazywała w deklaracji CIT-8/O i CIT-8 jako przychody (dochody) wolne od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Obecnie na podstawie art. 188 ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności (Dz. U. Nr 220, poz. 1726), P. jako instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie posiada jedynie upoważnienia od poszczególnych dysponentów części budżetowych (ministerstw) pozwalające jej na składanie do Banku Gospodarstwa Krajowego zleceń płatniczych w części dotyczących środków europejskich. Przy czym Agencja nie jest właścicielem rachunku bankowego, z którego Bank Gospodarstwa Krajowego dokonuje płatności na rzecz beneficjentów. Właścicielem rachunku bankowego jest Minister Finansów.

W porozumieniach zawartych pomiędzy P. a dysponentami części budżetowych, P. została zobowiązana do prowadzenia ewidencji pozabilansowej zdarzeń gospodarczych dotyczących środków pochodzących z budżetu środków europejskich.

Jednocześnie P. nadal otrzymuje od właściwych dysponentów części budżetowych jako dotację celową 15% środków na współfinansowanie krajowe, które przekazywane jest do beneficjentów.

W przyszłości jednak może zaistnieć sytuacja, w której dysponenci poszczególnych części budżetowych założą swoje rachunki w banku Gospodarstwa Krajowego i postępowanie w zakresie składania zleceń przez Agencję (w części dotyczącej krajowego współfinansowania, tj. 15%) będzie identyczne, jak przy środkach europejskich. To znaczy P. otrzyma jedynie upoważnienie do składnia zleceń płatniczych do Banku Gospodarstwa Krajowego, natomiast właścicielem rachunku bankowego będzie odpowiednie ministerstwo (dysponent części budżetowej). Agencja także dla tych środków będzie prowadziła ewidencję pozabilansową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Agencja powinna wykazać w deklaracji CIT-8 i CIT-8/O środki europejskie, które na podstawie wystawionych przez nią zleceń płatniczych realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów z rachunku Ministra Finansów.

2.

Czy Agencja powinna w przyszłości wykazywać w deklaracji CIT-8 i CIT-8/O środki współfinansowania krajowego, które na podstawie wystawionych przez nią zleceń płatniczych będzie realizował Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów z rachunków poszczególnych dysponentów części budżetowych (w przypadku, gdy dysponenci założą swoje rachunki bankowe w Banku Gospodarstwa Krajowego).

Zdaniem Wnioskodawcy Agencja nie ma podstaw do ujmowania w deklaracji podatkowej CIT-8 oraz CIT-8/O za rok 2010 środków europejskich, które na podstawie wystawianych przez nią zleceń płatniczych realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów z rachunku Ministra Finansów.

Agencja nie będzie miała też podstaw do ujmowania w deklaracji podatkowej CIT-8 oraz CIT-8/O środków współfinansowania krajowego, które na podstawie wystawianych przez nią zleceń płatniczych będzie realizował Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów z rachunków poszczególnych dysponentów budżetowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że nowa ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację projektów unijnych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawą o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji "środków europejskich", do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe były włączone do budżetu państwa.

W obecnym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: "dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b), na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d) oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa".

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że: "budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej".

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że: "w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji".

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej.

W myśl art. 186 nowej ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Natomiast stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 3, 4 i 5 nowej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

2.

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b;

3.

finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;

4.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c) i d);

5.

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Na mocy art. 187 nowej ustawy o finansach publicznych za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Ponadto w myśl art. 188 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych dysponent części budżetowej może upoważnić na piśmie instytucję, o której mowa w ust. 1, do wydawania zgody na dokonywanie płatności.

Zgodnie z art. 188 ust. 4 nowej ustawy o finansach publicznych instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa.

Co istotne, w myśl art. 188 ust. 5 nowej ustawy o finansach publicznych, płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy.

Na podstawie art. 188 ust. 6 Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności, które określa:

1.

wzór zlecenia płatności;

2.

zakres, terminy i tryb przekazywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego informacji dotyczących płatności;

3.

wzory, zakres, terminy i tryb przekazywania informacji przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, do dysponenta części budżetowej lub do zarządu województwa.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

1.

płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez P.;

2.

dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez P. - w przypadku beneficjentów programu PO IG i PO KL lub

przekazywanej przez BGK z odrębnego rachunku dla dotacji celowej na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez P. - w przypadku beneficjentów programu PO RPW.

Środki, które beneficjenci otrzymują jako płatności w części dotyczącej środków europejskich, czyli w większości przypadków 85% kwoty dofinansowania, nie podlegają zwrotowi z końcem roku budżetowego i będą mogły być wydatkowane w kolejnym roku.

Do środków przekazanych na współfinansowanie krajowe w formie dotacji celowej mają natomiast zastosowanie zasady rozliczania właściwe dla dotacji z budżetu państwa, co oznacza, że środki te będą podlegały zwrotowi do 31 grudnia, o ile nie zostaną zgłoszone do wykazu środków niewygasających.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca jako państwowa osoba prawna na realizację zlecanych jej zadań otrzymywała dotychczas środki od poszczególnych ministerstw w ramach zawieranych przez nią umów o dofinansowywanie wskazanych działań. Środki te będące dotacją celową lub dotacją rozwojową (w roku 2009) Agencja wykazywała w deklaracji CIT-8/O i CIT-8 jako przychody (dochody) wolne od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Obecnie P. jako instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie, posiada jedynie upoważnienia od poszczególnych dysponentów części budżetowych (ministerstw) pozwalające jej na składanie do Banku Gospodarstwa Krajowego zleceń płatniczych w części dotyczących środków europejskich. Przy czym Agencja nie jest właścicielem rachunku bankowego, z którego Bank Gospodarstwa Krajowego dokonuje płatności na rzecz beneficjentów. Właścicielem rachunku bankowego jest Minister Finansów.

W porozumieniach zawartych pomiędzy P. a dysponentami części budżetowych, P. została zobowiązana do prowadzenia ewidencji pozabilansowej zdarzeń gospodarczych dotyczących środków pochodzących z budżetu środków europejskich.

Jednocześnie P. nadal otrzymuje od właściwych dysponentów części budżetowych jako dotację celową 15% środków na współfinansowanie krajowe, które przekazywane jest do beneficjentów.

Wnioskodawca wskazał, że w przyszłości jednak może zaistnieć sytuacja, w której dysponenci poszczególnych części budżetowych założą swoje rachunki w banku Gospodarstwa Krajowego i postępowanie w zakresie składania zleceń przez Agencję (w części dotyczącej krajowego współfinansowania, tj. 15%) będzie identyczne, jak przy środkach europejskich. To znaczy P. otrzyma jedynie upoważnienie do składnia zleceń płatniczych do Banku Gospodarstwa Krajowego, natomiast właścicielem rachunku bankowego będzie odpowiednie ministerstwo (dysponent części budżetowej). Agencja także dla tych środków będzie prowadziła ewidencję pozabilansową.

Wskazać należy, że zgodnie z przepisami ustawy o utworzeniu...), Wnioskodawca (P.) jest agencją rządową podlegającą ministrowi właściwemu do spraw gospodarki i nie podejmuje działań, których celem jest osiągnięcie zysku (art. 1 ust. 2, art. 2, art. 4 ust. 2).

Zgodnie z art. 4 ust. 1a ustawy o utworzeniu...uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984):

1.

jako instytucja wdrażająca (instytucja pośrednicząca II stopnia) albo pośrednicząca, udzielająca pomocy finansowej beneficjentom określonym w art. 6b ust. 1 lub

2.

jako beneficjent.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o utworzeniu...Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o utworzeniu...Agencji są:

1)

dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na:

a.

realizację zadań Agencji, w tym na współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej,

b.

finansowanie lub dofinansowanie inwestycji Agencji;

1a) dotacje rozwojowe, o których mowa w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;

2)

środki pochodzące z funduszy przedakcesyjnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację zadań Agencji, których obsługę księgową, na podstawie umów, prowadzi Agencja;

3)

dotacje podmiotowe z budżetu państwa przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Agencję zadaniami, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 1a, w tym kosztów ponoszonych przez regionalne instytucje finansujące;

4)

odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Agencji, chyba że przepisy odrębne lub umowa, na podstawie której Agencja otrzymała środki, stanowi inaczej;

5)

przychody z tytułu odpłatności za usługi świadczone przez Agencję lub wydawane przez nią publikacje;

6)

przychody z tytułu przekazania środków, o których mowa w art. 35 ust. 3a ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne;

7)

przychody z innych tytułów.

Należy zauważyć, że P. jako państwowa osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem - co do zasady - jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie na uwagę zasługuje fakt, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Powyższa regulacja obejmuje zatem swym zakresem dotacje celowe z budżetu państwa na współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, które przekazywane są przez Wnioskodawcę w ramach zadań powierzonych agencji rządowej.

Zgodnie z art. 27 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy (z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8) są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

W wydanym na podstawie art. 28a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1761 z późn. zm.) określono m.in. wzór:

* zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8), stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia (§ 1 pkt 6 rozporządzenia);

* informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku (CIT-8/O), stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia (§ 1 pkt 10 rozporządzenia).

W oparciu o przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie powinien wykazywać w deklaracji CIT-8 i CIT-8/O środków europejskich, które na podstawie wystawionych przez Agencję zleceń płatniczych realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów z rachunku Ministra Finansów, ponieważ pełni on w przedmiotowej sytuacji rolę pośrednika przy przekazywaniu europejskich środków pomocowych, co jest ustawowo uregulowane.

Analogicznie, w sytuacji gdy w przyszłości dysponenci założą swoje rachunki bankowe w Banku Gospodarstwa Krajowego Agencja nie będzie miała obowiązku wykazywać w deklaracji CIT-8 i CIT-8/O środków współfinansowania krajowego, które na podstawie wystawionych przez nią zleceń płatniczych będzie realizował Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów z rachunków poszczególnych dysponentów części budżetowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia obowiązku składania deklaracji podatkowych CIT-8 i CIT-8/O z tytułu wystawiania zleceń płatniczych środków europejskich realizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów projektów unijnych z rachunku Ministra Finansów oraz pośrednictwa przy zleceniach płatniczych środków współfinansowania krajowego realizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów projektów unijnych z rachunków poszczególnych dysponentów części budżetowych (w przypadku, gdy dysponenci założą swoje rachunki bankowe w Banku Gospodarstwa Krajowego) należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl