IPPB5/423-582/14-3/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-582/14-3/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości:

* zaliczenia do przychodów pełnej wartości (ceny) sprzedawanych klientowi towarów lub usług bez uwzględniania faktu, że płatność za te towary lub usługi w całości lub w części dokonywana jest przy użyciu Karty, na której znajdują się środki pieniężne przynajmniej w części przekazane klientowi przez Spółkę w ramach nagrody (pytanie oznaczone nr 1) - jest prawidłowe,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty pieniężnej w momencie jej przekazania na Kartę klienta (pytanie oznaczone nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do przychodów pełnej wartości (ceny) sprzedawanych klientowi towarów lub usług bez uwzględniania faktu, że płatność za te towary lub usługi w całości lub w części dokonywana jest przy użyciu Karty, na której znajdują się środki pieniężne przynajmniej w części przekazane klientowi przez Spółkę w ramach nagrody oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty pieniężnej w momencie jej przekazania na Kartę klienta.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej "Spółka") jest właścicielem sieci sklepów z artykułami do majsterkowania, budowy, remontu i urządzania domu, pielęgnowania ogrodu, etc. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów. Świadczy też na rzecz klientów usługi - np. usługi polegające na przycinaniu płyt drewnianych, docinaniu szkła i luster, wycinaniu otworów w blatach i zlewozmywakach, obszywaniu tkanin, oprawianiu obrazów w ramy, itp. Sprzedaż towarów i usług jest rejestrowana przez Spółkę na kasach rejestrujących.

Spółka przekazuje klientom środki pieniężne jako rodzaj nagrody za dokonane zakupy (na zasadach analogicznych jak nagrody w ramach tzw. sprzedaży premiowej). Spółka nie zdecydowała się jednak na przekazywanie klientom środków pieniężnych w formie gotówkowej (np. w formie banknotów), gdyż chce mieć gwarancję, że otrzymywane przez klientów nagrody pieniężne będą wydatkowane przez nich w czasie kolejnych zakupów w sieci C. Innymi słowy Spółce zależy nie tylko na tym, aby nagradzać klientów za już dokonane zakupy, ale również, aby zachęcać ich do kolejnych wizyt w sklepach C. Z tego właśnie powodu Spółka zdecydowała się na przekazywanie klientom środków pieniężnych za pomocą elektronicznych kart podarunkowych (dalej "Karty").

Karty są plastikowymi kartami typu pre-paid, stanowiącymi odpowiednik gotówki. Karty są wystawiane na okaziciela. Każda Karta posiada unikatowy numer pozwalający na jej jednoznaczną identyfikację. Karta nie podlega wymianie na środki pieniężne (gotówkę) w całości ani w części. Sama Karta nie ma dla klienta żadnej wartości. Wartością są środki pieniężne, które znajdują się na Karcie i mogą być wykorzystane przez klienta przy dokonywaniu płatności za kupowane towary lub usługi. Spółka pragnie przy tym podkreślić, że środki pieniężne znajdujące się na Karcie mogą być wykorzystane wyłącznie przy dokonywaniu płatności za towary lub usługi kupowane w sieci sklepów należących do Spółki.

Każda Karta wymaga aktywacji i jest ważna 12 miesięcy od momentu aktywacji. Karta staje się aktywna w przypadku pierwszej operacji w systemie - np. pierwszego doładowania Karty na określoną kwotę. Co do zasady występują dwa rodzaje Kart: z nadrukiem kwoty (np. 50 zł, 100 zł, 150 zł) i bez nadruku kwoty. W formie nagrody mogą być przekazywane klientom zarówno środki pieniężne znajdujące się na Karcie z nadrukiem kwoty, jak i na Karcie bez nadruku. Uzależnione może to być od regulaminu danej akcji promocyjnej. Przykładowo, jeśli w ramach akcji promocyjnej wszyscy klienci realizujący zakupy w sieci sklepów Castorama, w danym dniu, są nagradzani kwotą 50 zł, Spółka z reguły wydaje klientom karty z nadrukiem "50 zł". Możliwa jest też inna sytuacja, tj. przekazywanie jako nagrody% wydatkowanej przez klienta kwoty. W takim przypadku wydawana jest często Karta bez nadruku doładowana kwotą pieniężną odpowiadającą% zrealizowanej transakcji i pozwala, w okresie jej ważności, na wielokrotne jej doładowywanie nagrodami przy kolejnych zakupach dokonywanych w sklepach Spółki.

A zatem Karta jest kartą wielokrotnego użytku i poza wskazanymi wyżej doładowaniami dokonywanymi w związku z uzyskaniem nagród - środków pieniężnych, może być także doładowywana przez klienta, samodzielnie i to wielokrotnie. Karty mogą być doładowywane w sklepie określoną kwotą pieniężną (lub do określonej kwoty pieniężnej) za pomocą gotówki i innych form płatności. Każdy klient może przekazać określoną kwotę pieniędzy w kasie (np. przekazując pieniądze w gotówce) i poprosić o zwiększenie o taką kwotę wartości środków pieniężnych znajdujących się na Karcie. W chwili dokonywania płatności Kartą nie jest możliwe sprawdzenie - czy - i ewentualnie w jakiej części - środki pieniężne znajdujące się na Karcie były przekazane klientowi w formie nagrody (w ramach opisanych wyżej akcji promocyjno-marketingowych), a w jakiej były doładowane przez klienta, który przekazał pieniądze w kasie Spółki i poprosił o "nabicie" kwoty na Karcie.

W przypadku zapłaty przy użyciu Karty za towar lub usługę - jeżeli wartość wydawanego towaru lub usługi przekroczy wartość środków pieniężnych znajdujących się na Karcie - klient dopłaca różnicę inną formą płatności (np. w gotówce). Jeżeli zaś wartość nabywanego towaru lub usługi jest niższa od wartości środków zgromadzonych na Karcie, nadwyżka środków pieniężnych pozostaje na Karcie i może być wykorzystana przy kolejnych zakupach. Saldo Karty jest zawsze drukowane na paragonie fiskalnym z ostatniej transakcji dokonanej przy jej użyciu. Informację o wysokości środków zgromadzonych na Karcie można także uzyskać w kasie w dowolnym sklepie należącym do Spółki.

Celem pełnego wyjaśnienia stanu faktycznego Spółka pragnie też dodać, że klienci mogą nabyć w sieci sklepów Castorama Karty i samodzielnie je doładowywać. Innymi słowy nie zawsze pierwsze nabycie Karty wiąże się z jej otrzymaniem w formie nagrody związanej z akcją promocyjno-marketingową. Zdarza się, że klienci proszą o wydanie Karty, doładowując ją z własnych środków i następnie wykorzystują ją na własne potrzeby np. przekazują osobie bliskiej w formie prezentu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Jakie skutki podatkowe powstają w chwili, gdy klient płaci za kupowane towary lub usługi przy użyciu środków pieniężnych znajdujących się na Karcie... W szczególności Spółka prosi o wyjaśnienie, czy można uznać za prawidłowe działanie polegające na zaliczaniu do przychodów pełnej wartości (ceny) sprzedawanych klientowi towarów lub usług bez uwzględniania faktu, że płatność za te towary lub usługi w całości lub w części dokonywana jest przy użyciu Karty, na której znajdują się środki pieniężne przynajmniej w części przekazane klientowi przez Spółkę w ramach nagrody.

2. Jakie skutki podatkowe powstają w chwili przekazania klientowi środków pieniężnych za pomocą Karty doładowanej przez Spółkę określoną kwotą pieniężną... W szczególności Spółka prosi o wyjaśnienie, czy może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę pieniężną w momencie jej przekazania na Kartę klienta.

Ad.1.

Spółka uważa, że powinna zaliczać do przychodów pełną wartość (cenę) sprzedawanych klientowi towarów lub usług bez uwzględniania faktu, że płatność za te towary lub usługi w całości lub w części dokonywana jest przy użyciu Karty, która mogła być co najmniej w części doładowana przez Spółkę w ramach nagrody.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przychodem są między innymi otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Zgodnie zaś z art. 12 ust. 3 Ustawy CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Wobec braku legalnej definicji pojęć "bonifikata" i "skonto" za celowe uznaje się odwołanie do ich wykładni językowej. Przyjmując za Nowym Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 - bonifikata to "zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy". Natomiast skonto to "procentowe zmniejszenie sumy należności, przyznane nabywcy towaru na warunkach kredytowych, w razie zapłaty należności gotówką przed umówionym terminem". Z definicji językowej pojęć bonifikata, upust, rabat wynikałoby ponadto, że są to instytucje związane z wielkością nabywanych towarów, sposobem zapłaty, co oznaczałoby, że te okoliczności faktyczne powinny być w stanie faktycznym sprawy ustalone.

Zdaniem Spółki udzielenie bonifikaty, czy też skonta wymaga więc wyrażenia przez sprzedawcę określonej woli, zwłaszcza że w art. 12 ust. 3 Ustawy CIT mowa jest o "udzieleniu" bonifikat i skont. Spółka uważa, że sprzedawca towarów lub usług powinien nie tylko mieć świadomość, że udziela kupującemu bonifikaty lub upustu, ale również powinien wiedzieć, jaka jest wartość udzielanej obniżki. Jeśli klient płaci za towary lub usługi przy użyciu Karty Spółka pobiera z Karty znajdujące się na niej środki pieniężne odpowiadające cenie sprzedawanego towaru lub usługi. Jak była o tym mowa, środki pieniężne znajdujące się na Karcie mogą pochodzić od Spółki (mogą być otrzymane przez klienta w formie nagrody). Na Karcie mogą też znajdować się środki pieniężne, którymi klient samodzielnie doładował Kartę. Spółka nie wie, czy i ewentualnie w jakiej części środki pieniężne znajdujące się na Karcie pochodzą z nagrody, którą klient otrzymał od Spółki w ramach akcji promocyjno-marketingowych. Co więcej, nawet sam klient może nie wiedzieć jaka część środków pieniężnych pochodzi z jego własnych doładowań, a jaka z nagród przekazanych przez Spółkę. Jak była o tym mowa, Karty mogą być bowiem doładowywane wielokrotnie.

W związku z powyższym Spółka uważa, że nie powinno się obniżać przychodów z tytułu sprzedaży towarów i usług w sytuacji, gdy klient dokonuje płatności przy użyciu Karty. W szczególności Spółka uważa, że nie ma podstaw do tego, aby uznawać, że w chwili dokonywania płatności przy użyciu Karty klient otrzymuje bonus lub rabat o wartości odpowiadającej kwocie środków pieniężnych pierwotnie przekazanych na Kartę przez Spółkę, zwłaszcza że kwota ta nie jest Spółce znana. Spółka pobiera z Karty przedstawianej przez klienta określoną kwotę środków pieniężnych (nie znając pochodzenia tych środków) odpowiadającą cenie nabywanego przez niego towaru lub usługi. Dlatego też Spółka uważa, że powinna zaliczać do przychodów pełną wartość (cenę) sprzedawanych klientowi towarów lub usług bez uwzględniania faktu, że płatność za te towary lub usługi w całości lub w części dokonywana jest przy użyciu Karty, która mogła być co najmniej w części doładowana przez Spółkę w ramach nagrody.

Ad. 2.

Spółka uważa, że może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę pieniężną, którą - za pomocą Karty - przekazuje klientowi jako nagrodę za zrealizowanie zakupów w sieci jej sklepów. Zdaniem Spółki otrzymywaną przez klienta kwotę pieniężną można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dniu jej przekazania klientowi, co może pokrywać się z chwilą wydania Karty klientowi (gdy Karta doładowana określoną kwotą pieniężną wydawana jest po raz pierwszy jako nagroda) albo może następować później (gdy nagroda w postaci środków pieniężnych jest przekazywana przez Spółkę na Kartę już posiadaną przez Klienta).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wyłączonych na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego powodu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania kwalifikacji prawnej.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest z pewnością poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Warto przy tym pamiętać, że o tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność. Kryterium celowości zawarte w przytoczonym powyżej przepisie należy bowiem interpretować z uwzględnieniem subiektywizacji do najlepszego, racjonalnego rozumowania i wiedzy podatnika, które jednak da się zweryfikować za pomocą obiektywnego związku przyczynowo-skutkowego. Co więcej, w orzecznictwie i piśmiennictwie słusznie wskazuje się, iż o zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów nie rozstrzyga faktyczne zrealizowanie zamierzonego celu. W sytuacji braku następstwa działania podatnika, poniesiony koszt może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeśli został on "poniesiony w sposób racjonalny, albowiem mógł - uwagi na obiektywne uwarunkowania - przyczynić się do osiągnięcia przychodów albo zabezpieczenia źródła przychodów" (tak S. Babiarz, L. Błystak, B. Dauter i inni, Podatek dochodowy od osób prawnych, Komentarz, Wrocław 2009, s. 411).

Nie każdy jednak wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodu. Takimi kosztami nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Nagrody pieniężne przekazywane klientom za dokonanie zakupu towarów i usług nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. W związku z tym, przy odpowiedzi na pytanie, czy Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych środki pieniężne znajdujące się na Kartach przekazywanych klientom, należy przeanalizować art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. Tym samym, należy się zastanowić nad celem przeprowadzania przez Spółkę akcji promocyjno-marketingowych połączonych z wydawaniem Kart na rzecz klientów.

Jak Spółka wyjaśniała w opisie stanu faktycznego kwoty pieniężne, którymi doładowywane są Karty przekazywane są klientom w dwóch celach. Po pierwsze Spółka nagradza klientów za już dokonane w jej sklepach zakupy. Po drugie zaś, Spółka chce zachęcać klientów do kolejnych zakupów w sieci C. Z tego właśnie powodu środki pieniężne przekazywane klientom alokowane są na Kartach, które mogą być użyte wyłącznie przy płatnościach za kolejne transakcje realizowane w sklepach Spółki.

Spółka uważa, że niewątpliwie przekazywanie kwot pieniężnych klientom na Karty wpływa na sprzedaż Spółki. Takie działanie Spółki uatrakcyjnia bowiem sprzedaż i tym samym ma wpływ na zwiększenie przychodów Spółki (poprzez chociażby zachęcenie klientów do kolejnych zakupów w sklepach Spółki). Podsumowując Spółka uważa, że przekazane klientom na Karty kwoty pieniężne w całości stanowić powinny koszty uzyskania przychodów.

Stanowisko analogiczne do stanowiska Spółki wyrażane jest przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo w interpretacji z dnia 6 listopada 2013 r., znak IBPBI/2/423-911/13/PC, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, analizując akcję marketingową, która polegała na przekazywaniu nagród pieniężnych przez dewelopera na rzecz klientów, którzy w ustalonym okresie zawierali z nim umowę rezerwacyjną dotyczącą sprzedaży określonego mieszkania stwierdził, co następuje: "Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Wnioskodawca w ramach polityki marketingowej w celu przyspieszenia i uatrakcyjnienia sprzedaży przeprowadza akcję promocyjną. Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta spółki, który w okresie trwania promocji spełni warunki opisane w Regulaminie Promocji. W ramach Promocji Spółka zobowiązuje się, iż osobom podpisującym (w okresie obowiązywania Promocji) umowę rezerwacyjną (Nabywcom), przyzna określoną z góry kwotę pieniężną (Nagrodę), którą przez ustalony z góry okres (25-tego dnia każdego miesiąca) będzie przekazywać w drodze przelewu bankowego. (...)

Zgodnie z przepisami dotyczącymi uwzględnienia danych wydatków w kosztach uzyskania przychodów, dany wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Z opisu stanu faktycznego wynika, że kwoty pieniężne (Nagrody), przekazywane uczestnikom promocji, niewątpliwie spełniają ten warunek. Celem takiej akcji jest przede wszystkim przyciągnięcie nowych klientów, co niewątpliwie może mieć wpływ na sprzedaż, a co za tym idzie, także przychody przedsiębiorcy. Premia wyrażająca się wartością nagrody (w tym również jak w danym przypadku wysokością świadczenia w formie kwoty pieniężnej) ma wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów. Podsumowując, przekazane nabywcom mieszkań (zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie) kwoty pieniężne (Nagrody), w całości stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Analogiczne stanowisko dotyczące kwalifikacji jako kosztów uzyskania przychodów wydatków na akcje marketingowe i promocyjne można znaleźć chociażby w interpretacji:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 marca 2012 r., znak ILPB3/423-584/11- 3/MM;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2011 r., znak IPPB5/423-896/11-4/RS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 sierpnia 2010 r., znak ILPB3/423-422/10- 4/EK.

Kontynuując, w ocenie Spółki przekazywane klientom na Karty kwoty pieniężne należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich przekazania klientom na Karty. Należy mieć bowiem na uwadze, że Ustawa CIT wyróżnia dwie kategorie kosztów, a mianowicie:

* koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami (art. 15 ust. 4 i ust. 4b, 4c) oraz

* koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (art. 15 ust. 4d i ust. 4e).

Kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest zatem "zidentyfikowanie" wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są zatem wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie (są to koszty możliwe do powiązania z konkretnym przychodem). Koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie) natomiast to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Brak jest zatem możliwości jednoznacznego ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

Przekazywanych klientom na Karty kwot pieniężnych Spółka nie jest w stanie przyporządkować do konkretnych przychodów. Dlatego też, jako stanowiące koszty pośrednie, możliwe jest ich zaliczenie w ciężar kosztów podatkowych w dacie poniesienia, tj. w dacie ich przekazania klientom na Karty.

Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 13 marca 2012 r., znak ILPB3/423-584/11-3/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 marca 2010 r., znak IPPB5/423-835/09-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach z dnia 22 października 2013 r., znak IBPBI/2/423-942/13/MO oraz IBPBI/2/423-1346/13/MO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości:

* zaliczenia do przychodów pełnej wartości (ceny) sprzedawanych klientowi towarów lub usług bez uwzględniania faktu, że płatność za te towary lub usługi w całości lub w części dokonywana jest przy użyciu Karty, na której znajdują się środki pieniężne przynajmniej w części przekazane klientowi przez Spółkę w ramach nagrody (pytanie oznaczone nr 1) - jest prawidłowe,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty pieniężnej w momencie jej przekazania na Kartę klienta (pytanie oznaczone nr 2) - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl