IPPB5/423-577/10-2/AM - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu fundacji wydatkowanego na cele statutowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-577/10-2/AM Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu fundacji wydatkowanego na cele statutowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe - jest prawidłowe;

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem nieruchomości na rzecz krajowej fundacji mającej statutowe cele zbieżne z celami Wnioskodawcy - jest prawidłowe;

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przekazania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na rzecz zagranicznego podmiotu w celu wspierania realizacji celów statutowych Wnioskodawcy - jest prawidłowe;

* terminu wydatkowania dochodu na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe, możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem nieruchomości na rzecz krajowej fundacji mającej statutowe cele zbieżne z celami Wnioskodawcy, możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przekazania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na rzecz zagranicznego podmiotu w celu wspierania realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, terminu wydatkowania dochodu na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany poniżej: "Fundacją") działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu z dnia 30 grudnia 2009 r.

Zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu Fundacja została powołana w celu ochrony środowiska, w tym w celu prowadzenia działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie ze wskazanym postanowieniem Statutu szczególne cele działania Fundacji stanowi:

1.

takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne;

2.

taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspakajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń;

3.

wspieranie i organizowanie projektów badawczych, informacyjnych, kształceniowych i wydawniczych służących zdobywaniu i upowszechnianiu wiedzy z ochrony środowiska;

4.

upowszechnianie i promocja w kraju i za granicą osiągnięć naukowo-badawczych dydaktycznych z zakresu ochrony środowiska. Rozwój form swobodnego przepływu, między Polską i innymi krajami idei, myśli naukowo-technicznej i innych wartości związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska;

5.

popularyzowanie i wspieranie myśli naukowej z zakresu ochrony środowiska. Propagowanie idei ochrony środowiska uwzględniania praw ekologii w rozwoju kraju;

6.

gromadzenie i wypracowywanie środków materialnych z przeznaczeniem na organizowanie, finansowanie i wspomaganie działań na rzecz ochrony środowiska w Polsce;

7.

tworzenie podstaw materialnych dla działalności ekologicznych ruchów społecznych i praktycznej realizacji ich celów;

8.

stymulowanie społecznych inicjatyw proekologicznych i tworzenie warunków dla zwiększania ich skuteczności;

9.

tworzenie warunków organizacyjnych i materialnych dla wdrażania nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony środowiska.

Dodatkowo w § 9 ust. 2 Statutu zastrzeżono, iż Fundacja prowadzi działalność w sferze publicznej w zakresie nauki i oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Na mocy § 10 ust. 1 Statutu Fundacja będzie realizować swoje cele poprzez następujące formy działania:

* organizowanie spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji oraz innych form poszerzania wiedzy służących promocji Celów Fundacji;

* aktywny udział w określaniu zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej, m.in. poprzez udział w sprawach dotyczących przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy (udział w tworzeniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i występowanie o wydanie odpowiednich decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu);

* świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju, na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nieposiadających osobowości prawnej) prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów określonych w § 9 Statutu;

* wyrażanie stanowiska wobec projektów aktów prawnych związanych z urbanizacją i ochroną przyrody;

* formułowanie innego rodzaju ocen, wniosków i postulatów, w tym występowanie do władz państwowych, urzędów, organizacji;

* innego rodzaju uczestnictwo w życiu publicznym, w tym we współpracy z organizacjami realizującymi zbliżone cele;

* reprezentowanie interesów przedsiębiorców i konsumentów wobec organów administracji publicznej;

* współpracę i uczestnictwo w organizacjach krajowych, zagranicznych i międzynarodowych;

* gromadzenie, opracowywanie i publikowanie informacji na tematy związane z Celami Fundacji;

* pomoc przedsiębiorcom i konsumentom w odpowiednim gospodarowaniu nieruchomościami;

* gospodarowanie własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji;

* współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji i wymiany doświadczeń oraz wiedzy na tematy związane z Celami Fundacji;

* finansowanie nagród i stypendiów;

* propagowanie Celów Fundacji poprzez środki masowego przekazu;

* uczestnictwo w sprawach administracyjnych i sądowych, dotyczących ochrony interesów konsumentów i przedsiębiorców, w zakresie związanym z urbanizacją i ochroną przyrody;

* pozyskiwanie dla idei ochrony i racjonalnego kształtowania środowiska przyrodniczego środowisk zawodowych oraz młodzieży;

* aktywizację środowisk polonijnych w dziedzinie ochrony środowiska.

Ponadto, na podstawie § 11 Statutu dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, w szczególności za pomocą darowizn i pożyczek.

W praktyce, Fundacja zamierza pozyskiwać za pomocą zapisów i darowizn osób trzecich zasób własnych nieruchomości o charakterze leśnym bądź rolnym w celu następnego ich wykorzystywania do realizacji między innymi formy działania (§ 10 ust. 1 Statutu) polegającej na gospodarowaniu własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji, co oznacza w szczególności:

1.

w przypadku gruntów leśnych: przygotowanie leśnego materiału rozmnożeniowego na potrzeby odbudowy uszkodzonych lasów, uporządkowanie uszkodzonej powierzchni leśnej, pielęgnację i ochronę uszkodzonych drzewostanów oraz cennych obiektów przyrodniczych;

2.

w przypadku gruntów rolnych: zapewnienie ciągłości rolniczego użytkowania ziemi i tym samym utrzymanie żywotności obszarów wiejskich, odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód, ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych;

3.

w wypadku podjęcia decyzji o przeznaczeniu nieruchomości z zasobów Fundacji na cele nierolnicze i nieleśne: dbanie o zachowanie walorów krajobrazowych gruntów, utrzymanie zrównoważonego sposobu gospodarowania uwzględniającego aspekty ochrony środowiska, zachowanie różnorodności biologicznej, promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód, wynikający z otrzymania nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie przeznaczona między innymi na realizację formy działania polegającej na gospodarowaniu przez Fundację własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji, określonej w § 10 ust. 1 Statutu, zgodnie z celami wyznaczonymi w § 9 ust. 1 Statutu.

2.

Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód, pochodzący z otrzymania nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie rozdysponowana przez Fundację w drodze kolejnej darowizny na rzecz krajowej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska, z jednoczesnym nałożeniem na obdarowaną fundację obowiązku wykorzystania nieruchomości pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania określonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu.

3.

Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód wynikający z odpłatnego zbycia nieruchomości pod warunkiem, że całość dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości zostanie przekazana w drodze darowizny na rzecz zagranicznej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska, z jednoczesnym nałożeniem na obdarowanego obowiązku wykorzystania środków pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania wyznaczonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu.

4.

Czy dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu, a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne. Fundacja posiada osobowość prawną, którą uzyskuje z chwilą wpisania do rejestru zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach, tak więc jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Generalnie, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT wartość otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości oraz otrzymane pieniądze stanowią przychód do opodatkowania. Z drugiej strony, art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 tegoż artykułu stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (za wyjątkiem przypadków wymienionych w tym przepisie, które nie mają znaczenia w niniejszej sprawie).

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. W art. 17 ust. 1c ustawy o CIT ustawodawca wymienił podmioty, które nie mogą korzystać z analizowanego zwolnienia wśród nich brak jest fundacji.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

* dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W związku z powyższym, w celu skorzystania z analizowanego zwolnienia przez Fundację, powinny być spełnione warunki określone w ww. przepisach art. 17 ustawy o CIT, na które zwraca uwagę również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2008 r. (sygn. IPPB3/423-7/08-2/IŚ):

"Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu."

Wnioskodawca wskazuje, iż cele określone w Statucie Fundacji mieszczą się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, ochrona środowiska). Fundacja zamierza prowadzić działalność zgodną z tymi celami i przeznaczyć uzyskane dochody (w wyniku otrzymania nieruchomości w ramach darowizn lub zbycia posiadanych nieruchomości) na cele działalności statutowej. Przy tym Wnioskodawca zwraca uwagę, iż z perspektywy zastosowania zwolnienia istotne są przede wszystkim cele na jakie otrzymany dochód jest przeznaczony, a nie źródło pochodzenia takiego dochodu. Fundacja odwołała się do treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-312/09-3/AM): " (...) zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej czy też - (...) z darowizny."

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż planowane dochody Fundacji nie zostały wymienione w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Ad. 1

W szczególności dochód powstały w wyniku otrzymania w darowiźnie nieruchomości Fundacja zamierza przeznaczyć na cele statutowe Fundacji - między innymi na realizację formy działania nr 11 (gospodarowanie przez Fundację własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji), określonej w § 10 ust. 1 Statutu zgodnie z celami wyznaczonymi w § 9 ust. 1 Statutu, w tym poprzez:

* w przypadku gruntów leśnych: przygotowanie leśnego materiału rozmnożeniowego na potrzeby odbudowy uszkodzonych lasów, uporządkowanie uszkodzonej powierzchni leśnej, pielęgnację i ochronę uszkodzonych drzewostanów oraz cennych obiektów przyrodniczych;

* w przypadku gruntów rolnych: zapewnienie ciągłości rolniczego użytkowania ziemi i tym samym utrzymanie żywotności obszarów wiejskich, odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód, ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych;

* w wypadku podjęcia decyzji o przeznaczeniu nieruchomości z zasobów Fundacji na cele nierolnicze i nieleśne: dbanie o zachowanie walorów krajobrazowych gruntów, utrzymanie zrównoważonego sposobu gospodarowania uwzględniającego aspekty ochrony środowiska, zachowanie różnorodności biologicznej, promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania.

W związku z tym, iż cele Fundacji pokrywają się z celami z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT Fundacja uważa, iż ww. dochód powinien być wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca wskazuje, iż stanowisko Fundacji w tym zakresie uzasadnione jest również w świetle postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 25 kwietnia 2005 r. (sygn. US 1-423/4/05), w którym w podobnej sprawie dotyczącej Wspólnoty stwierdzono, że dochód uzyskany w związku z otrzymaniem w formie darowizny kotłów olejowych, służących jej działalności statutowej jest wolny od podatku dochodowego.

Ad. 2 i Ad. 3

W opinii Fundacji, zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przysługiwać będzie w przypadku dochodu pochodzącego z otrzymania przez Fundację nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie rozdysponowana przez Fundację w drodze kolejnej darowizny na rzecz krajowej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska (mającej statutowe cele zbieżne z celami statutowymi Fundacji), z jednoczesnym nałożeniem na obdarowaną fundację obowiązku wykorzystywania nieruchomości pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania określonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu. Zdaniem Fundacji wolny od podatku dochodowego powinien być również dochód ze środków pochodzących ze zbycia nieruchomości pod warunkiem, że całość zostanie przekazana w drodze darowizny zagranicznej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska, z jednoczesnym nałożeniem na obdarowanego obowiązku wykorzystania środków pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania wyznaczonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu.

Zgodnie bowiem z § 10 ust. 1 pkt 3 Statutu Fundacji formą jej działalności jest "świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nieposiadających osobowości prawnej) prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów określonych w § 9 Statutu" (czyli m.in. ochrony środowiska). W dodatku, stosownie do § 11 Statutu "dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji w szczególności za pomocą darowizn i pożyczek".

Poza tym kluczowym dla określenia zakresu zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest interpretacja pojęcia "których celem statutowym jest działalność". Według stanowiska Ministerstwa Finansów, przedstawionego w piśmie z dnia 16 marca 1995 r. (sygn. PO 4/P-722-265/95) przez sformułowanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez fundację np. placówki oświatowej czy kulturalnej lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego przez fundatora statutu.

Wnioskodawca odwołał się do treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lutego 2009 r. (sygn. IPPB3/423-1541/08-2/k.k.): " (...) przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Jednostkę np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu. W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot." W podsumowaniu zacytowanej interpretacji stwierdzono, iż: "Reasumując nieodpłatne przekazanie majątku Wnioskodawcy w formie darowizny, na rzecz opisanej Fundacji nie powoduje utraty przez Uczelnię zwolnienia z opodatkowania dochodu, z którego skorzystał na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem Uczelnia uzyskując dochód przeznaczyła go i wydatkowała na prowadzoną przez siebie działalność statutową (na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę)".

Takie szerokie traktowanie wydatkowania korzystającego ze zwolnienia podatkowego znalazło potwierdzenie również w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. w uchwale NSA z dnia 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00, ONSA 2/2001, poz. 54).

Jak wynika to wprost z cytowanych "wyżej postanowień Statutu Fundacji (§ 10 ust. 1 pkt 3 i § 11) również dokonanie darowizny na rzecz innej fundacji krajowej lub tez fundacji zagranicznej w celu wspierania realizacji swoich celów (w tym ochrony środowiska) jest formą działania Fundacji. W dodatku przepisy art. 17 ustawy o CIT nie wyłączają stosowania zwolnienia w stosunku do podmiotów zagranicznych.

W świetle powyższego, Fundacja uważa, iż będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT również w przypadku ww. dochodów.

Ad. 4

W opinii Fundacji dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy uzyskaniem dochodu, a jego przeznaczeniem/wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin (art. 17 ust. 1b ustawy o CIT). Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Wnioskodawca wskazał, iż powyższy pogląd podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2009 r. (sygn. nr IPPB3/423-1541/08-2/k.k.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe za prawidłowe;

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem nieruchomości na rzecz krajowej fundacji mającej statutowe cele zbieżne z celami Wnioskodawcy za prawidłowe;

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przekazania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na rzecz zagranicznego podmiotu w celu wspierania realizacji celów statutowych Wnioskodawcy za prawidłowe;

* terminu wydatkowania dochodu na cele statutowe za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl