IPPB5/423-574/09-2/MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-574/09-2/MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu 22.9 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku na zakup tablicy pamiątkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku na zakup tablicy pamiątkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zaangażował się w inicjatywę mającą na celu wykonanie tablicy pamiątkowej upamiętniającej służbę harcerzy Szarych Szeregów w Poczcie Polowej Powstania Warszawskiego w 1944 r..

Tablica ta przedstawiała będzie dwóch harcerzy biegnących z przewieszoną przez ramię torbą z charakterystycznym znakiem lilijki. W tle widać będzie zarys murowanego ogrodzenia wraz z umieszczonym napisem: PAMIĘCI HARCERZY "ZAWISZY" Z SZARYCH SZEREGÓW W SŁUŻBIE HARCERSKIEJ POCZTY POLOWEJ POWSTANIA WARSZAWSKIEGO 1944 R." Zakup tablicy sfinansowany zostanie ze środków zebranych podczas akcji skierowanej do pracowników, darowizn otrzymanych na ten cel od podmiotów powiązanych oraz ze środków własnych.

Uzyskane podczas zbiórki oraz otrzymane w ramach darowizny środki pieniężne zostaną rozpoznane jako przychody Przedsiębiorstwa w dacie otrzymania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione na zakupu tablicy pamiątkowej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółki:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej również "ustawa o CIT") kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodu mogą być zarówno koszty bezpośrednio związane z przychodami jak i koszty mające pośredni charakter. Do kosztów o charakterze pośrednim, które niewątpliwie mają wpływ na zwiększenie przychodów zalicza się m.in. wydatki ponoszone na kształtowanie wizerunki firmy.

A. pełniący funkcję operatora narodowego jest jedną z największych instytucji w Polsce. Oprócz nałożonych na A. zadań z zakresu świadczenia powszechnych usług pocztowych, zgodnie ze swoją misją wspiera rozwój społeczności lokalnych, uczestniczy w ważnych wydarzeniach narodowych, angażuje się w działalność charytatywną i społeczną. Ponadto, nasza Spółka podejmuje działania w dziedzinie realizacji projektów, których celem jest kultywowanie dziedzictwa polskiego i europejskiego oraz wspieranie przedsięwzięć promujących polską kulturę i popularyzujących historię.

Podejmowane przez Wnioskodawcę działania w przedstawionych obszarach mają na celu promocję wartości przez firmę wyznawanych oraz utrwalenie w otoczeniu wizerunku firmy dla której ważne jest pielęgnowanie szlachetnych wartości i tradycji.

Silny, konsekwentny i spójny wizerunek firmy ma natomiast znaczenie w budowaniu reputacji, elementu, który decyduje, o wyborze produktów oraz usług firmy przez klientów, a co za tym idzie wpływa na wielkość oraz stabilność jej przychodów. Należy zatem uznać, iż podejmowane przez Wnioskodawcę działania w przedstawionym we wniosku zakresie mogą wpływać na zwiększenie przychodów firmy. Dzieje się to za sprawą m.in. wzrostu liczby klientów, zwiększenia motywacji, lojalności oraz zaangażowania pracowników.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w ramach obchodów 65 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, zainicjowała projekt mający na celu oddanie hołdu bohaterstwu i ofiarności osób, które z narażeniem życia zbierały oraz doręczały korespondencję. Działalność Powstańczej Poczty Harcerskiej była w tamtych czasach niezwykle ważną i heroiczną inicjatywą harcerzy, a dla mieszkańców Warszawy często jedynym możliwym sposobem na utrzymywanie kontaktów pomiędzy mieszkańcami różnych dzielnic walczącego miasta. Powstańcza Poczta Harcerska, we wrześniu 1944 r. przekształcona w Pocztę Polową kontynuowała misję naszej firmy zastępując zawodowych pocztowców.

W świetle powyższego, stoimy na stanowisku, iż zakupiona przez A. tablica pamiątkowa wpływa na wizerunek firmy, natomiast tematyka akcji wiąże się ze specyfiką działalności. Akcja ta stanowi okazję do promocji naszej firmy jako instytucji pielęgnującej wartości patriotyczne oraz kultywującej pamięć o bohaterstwie i ofiarności osób, które wypełniały misję naszej firmy. Podejmowane działania zwłaszcza, w obliczu liberalizacji rynku usług pocztowych, w późniejszym czasie mogą mieć wpływ na wybór naszej firmy przez klientów. Zachowany zostaje podstawowy warunek uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, jakim jest istnienie między nim a osiągniętym przychodem związku przyczynowo - skutkowego, czyli wpływu danego wydatku na powstanie, zwiększenie przychodu lub zachowanie jego źródła.

Mając na uwadze powyższe A. stoi na stanowisku, iż wszelkie koszty związane z wytworzeniem tablicy pamiątkowej, jako spełniające kryteria wskazane w art. 15 ust. 1 oraz nie wymienione w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym zwrot "w celu" oznacza to, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Zasadnicze znaczenie dla dokonania oceny możliwości zaliczenia zakupu tablicy do kosztów uzyskania przychodu będzie miało określenie, czy powyższe koszty zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca poniósł koszty związane z zakupem tablicy pamiątkowej. Zakup tablicy sfinansowany zostanie ze środków zebranych podczas akcji skierowanej do pracowników, darowizn otrzymanych na ten cel od podmiotów powiązanych oraz ze środków własnych. Zdaniem Wnioskodawcy wydatek ten ma wpływ na wizerunek firmy, akcja ta stanowi okazję do promocji firmy, a w późniejszym czasie może mieć wpływ na wybór firmy przez klientów. Zachowany zostaje wg Spółki podstawowy warunek uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, jakim jest istnienie między nim a osiągniętym przychodem związku przyczynowo - skutkowego, czyli wpływu danego wydatku na powstanie, zwiększenie przychodu lub zachowanie jego źródła.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółkę stanowiska należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów będę zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Zdaniem organu podatkowego wydatek na nabycie tablicy pamiątkowej nie jest wydatkiem związanym z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Zakres i charakter prowadzonej przez Spółkę działalności nie wskazuje aby powyższy wydatek mógł wpłynąć na osiągane przez spółkę przychody. Poniesiony wydatek, trudno także powiązać z pozostałymi celami wymienionymi w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., które uprawniają podatnika do uwzględnienia wydatku w kosztach uzyskania przychodów.

W świetle powyższego w rozpatrywanym przypadku koszty nabycia tablicy pamiątkowej nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów spółki, ponieważ wydatki te nie zostały poniesione w celu uzyskania przychodu, zachowania czy też zabezpieczenia źródła przychodów. Niewątpliwie stanowi to wydatek w sensie ekonomicznym, ale z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowi kosztu poniesionego w celu uzyskania przychodów.

Dodatkowo należy wskazać, że wydatek związany z zakupem tablicy pamiątkowej, tak jak sama Spółka wskazuje wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów zaliczają się koszty reprezentacji.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy. Zatem należy odwołać się do wykładni językowej tych pojęć. "Słownik języka polskiego" pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną". Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Za wydatki związane z reprezentacją należy uznać te, które mają na celu kształtowanie własnego wizerunku firmy, powodujące pozytywne postrzeganie przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, co z kolei stanowi zachętę do wyboru danego podmiotu. Takie wydatki jednak nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

W kontekście zdefiniowanego wyżej pojęcia "reprezentacja" oraz z analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, wynika, iż poniesiony przez Spółkę wydatek na nabycie tablicy pamiątkowej, wiążą się z tworzeniem i utrwaleniem pozytywnego wizerunku firmy, a zatem nie może być uznane za koszt uzyskania przychodów. Jego charakter świadczy m.in. o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz.

Reasumując poniesiony przez Spółkę wydatek nie stanowi na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztu uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl