IPPB5/423-564/13-4/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-564/13-4/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) oraz w piśmie z dnia z dnia 27 września 2013 r. (data nadania 27 września 2013 r., data wpływu 30 września 2013 r.) uzupełniających braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-569/13-2/RS z dnia 18 września 2013 r. (data nadania 18 września 2013 r., data doręczenia 20 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej, których Wnioskodawca jest właścicielem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce sprzedaży akcji w spółce komandytowo-akcyjnej, których Wnioskodawca jest właścicielem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową mającą siedzibę na terytorium Republiki Cypru (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) i tym samym podlegającą w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Spółka nabędzie akcje w spółce komandytowo-akcyjnej prawa polskiego (dalej: SKA). W przyszłości nie wykluczona jest sytuacja w której akcje w SKA posiadane przez Spółkę zostaną w całości lub w części umorzone. Umorzenie może zostać przeprowadzone zgodnie z art. 359 oraz 360 w związku z art. 126 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych. W świetle tych przepisów za zgodą wspólnika umorzenie akcji może nastąpić bez wynagrodzenia lub za wypłatą wynagrodzenia.

W zdarzeniu przyszłym akcje w SKA posiadane przez Spółkę zostaną sprzedane na rzecz SKA celem ich późniejszego umorzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż akcji w SKA, których właścicielem jest Wnioskodawca, celem ich późniejszego umorzenia (umorzenia dobrowolne) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej jako ustawa o p.d.o.p.) podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl ustępu drugiego wyżej wymienionego artykułu podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Podniesiono, że jak stanowi przepis art. 125 i następne ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 - dalej jako k.s.h.) spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Zgodnie z art. 126 § 1 pkt 2 k.s.h. w sprawach nieuregulowanych w dziale dotyczącym spółki komandytowo-akcyjnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej, w szczególności przepisy dotyczące akcji.

Bezsprzecznym zatem jest w opinii Wnioskodawcy, że w odniesieniu do spółki komandytowo-akcyjnej stosuje się przepisy art. 359 oraz art. 360 k.s.h. (w związku z art. 126 § 1 pkt 2 k.s.h.) dotyczące umorzenia akcji. W myśl art. 359 k.s.h. w zw. z art. 126 § 1 pkt 2 k.s.h. akcje w SKA mogą zostać umorzone w jeden z trzech sposobów, tj.; w przypadku, gdy statut spółki tak stanowi (umorzenie automatyczne), za zgodą wspólnika w drodze nabycia akcji lub udziałów przez spółkę w celu umorzenia (umorzenie dobrowolne), albo bez zgody wspólnika (umorzenie przymusowe). W każdym z tych trzech przypadków dochodzi do umorzenia akcji. Podkreślono, że umorzenie dobrowolne dokonywane jest za zgodą wspólnika w drodze nabycia akcji przez spółkę. W rzeczywistości więc nie chodzi tu w pierwszym rzędzie o umorzenie, ale o czynność prawną nabycia akcji przez spółkę w celu umorzenia.

Podniesiono, że umorzenie akcji wymaga uchwały walnego zgromadzenia, która powinna określać w szczególności podstawę prawną umorzenia i wysokość wynagrodzenia przysługującego akcjonariuszowi za umorzone akcje. Zatem, w przypadku umorzenia dobrowolnego dochodzi do nabycia akcji przez spółkę i odrębnie do ich umorzenia - w dwóch etapach działań. Chodzi więc o rodzaj transakcji, czynność prawną, która jest podstawą umorzenia dobrowolnego.

Podniesiono także, że w przedstawianym stanie faktycznym będziemy mieli do czynienia z dobrowolnym umorzeniem akcji tj. sprzedażą akcji w SKA celem ich umorzenia. Umorzenie dobrowolne nie może być dokonane częściej niż raz w roku obrotowym.

Zdaniem Wnioskodawcy do ustalenia dochodu z umorzenia akcji w SKA nie znajdą zastosowania przepisy art. 10 ustawy p.d.o.p. dotyczące opodatkowania udziału w zyskach osób prawnych. SKA, jako spółka osobowa nie posiada bowiem osobowości prawnej.

Wskazano, że w tej sytuacji należy przede wszystkim ustalić, do której z kategorii źródeł przychodów (dochodów) kwalifikuje się zbycie akcji w SKA celem ich późniejszego umorzenia.

Podniesiono, że zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 433) akcje są zaliczane do papierów wartościowych. Nie ma przy tym znaczenia, czy akcje dotyczą Spółki akcyjnej, czy też spółki komandytowo-akcyjnej.

Skoro więc akcje w SKA, zarówno w doktrynie prawa cywilnego, jak i przytoczonych powyżej regulacjach ustawy o obrocie papierami wartościowymi stanowią "papiery wartościowe" skutki podatkowe ich zbycia powinny być analizowane na gruncie przepisów regulujących opodatkowanie zbycia papierów wartościowych. Sprzedaż akcji w SKA celem ich umorzenia powinna być bowiem traktowana na równi z transakcją sprzedaży akcji w SKA. Wynika to również pośrednio z przesłanek jakimi kierował się ustawodawca usuwając z ustawy o p.d.o.p. przepis art. 10 ust. 1 pkt 2. Nowelizując ustawę o p.d.o.p. ustawodawca uznał, że do kategorii dochodu z tytułu uczestnictwa w zyskach osób prawnych będzie można zaliczyć jedynie dochód z tytułu przymusowego umorzenia akcji (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p.). Dochód z tytułu sprzedaży udziałów (akcji) w spółkach kapitałowych celem ich umorzenia od czasu nowelizacji jest traktowany jako dochód ze zwykłej transakcji sprzedaży.

Podniesiono, że powyższe stanowisko uznania przychodu (dochodu) ze sprzedaży akcji w SKA celem ich umorzenia jako przychodu z zysków kapitałowych (ze sprzedaży) zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych:

I. Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 stycznia 2012 r. (IPTPB2/415-606/11-2/Kr)

II. Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 września 2010 r. (ILPB2/415-742/10-3/WS)

III. Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 września 2010 r. (IBPBII/2/415-749/10/MW, IBPBII/2/415-750/10/MW).

Dodatkowo, w myśl art. 13 pkt 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523 - dalej jako Umowa) zyski, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami osiągniętymi z przeniesienia tytułu własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (art. 13 ust. 2 Umowy). Zyski osiągnięte z przeniesienia tytułu własności statków, samolotów lub pojazdów drogowych eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej lub majątku ruchomego związanego z eksploatacją takich statków, samolotów lub pojazdów drogowych podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym mieści się siedziba prawna przedsiębiorstwa (art. 13 ust. 3 Umowy).

Natomiast zyski z przeniesienia tytułu własności majątku, inne niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 niniejszego artykułu, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (art. 13 ust. 4 Umowy). Przepis ten ustanawia zasadę opodatkowania dochodu w Państwie siedziby podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż akcji w SKA celem ich umorzenia stanowi zbycie akcji przez Spółkę na rzecz SKA. W konsekwencji, w przedmiotowym przypadku zastosowanie ma art. 13 ust. 4 wyżej wymienionej Umowy.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku umorzenia akcji w SKA należących do Wnioskodawcy dochodzi do zbycia rzeczy lub praw, niewymienionych w art. 13 ust. 1, 2, 3. W konsekwencji, w przedmiotowym przypadku zastosowanie mają przepisy art. 13 ust. 4 Umowy.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania należy zdaniem Wnioskodawcy uznać, że dochód z tytułu umorzenia akcji nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

Podniesiono, że powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 24 lutego 2012 r. (IPPB5/423-1141/11-2/PS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Tut. Organ nie odniósł się do innych kwestii przedstawionych we własnym stanowisku Wnioskodawcy, tj. do kwalifikacji do źródła przychodów zbycia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej celem ich umorzenia, gdyż nie zostały objęte pytaniem i w związku z powyższym nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Podkreślenia wymaga, iż od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązują także postanowienia Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1383).

Końcowo w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Ponadto interpretacje nr IPTPB2/415-606/11-2/Kr, ILPB2/415-742/10-3/WS, IBPBII/2/415-749/10/MW, IBPBII/2/415-750/10/MW zostały wydane w innym stanie prawnym, tj. w zakresie ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl