IPPB5/423-559/14-3/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-559/14-3/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu: 13 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do dochodów wydatkowanych na organizację obchodów 85-lecia Wnioskodawcy i Święta Mistrza (pyt. 1 i 2) - jest prawidłowe;

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup odznaczeń dla rzemieślników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest społeczno-zawodową organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i przedsiębiorczości, działającą na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle. Jest organizacją członkowską, zrzeszającą cechy i spółdzielnie rzemieślnicze oraz inne organizacje wspierające rzemiosło lub małą i średnią przedsiębiorczość.

Podstawowym zadaniem naszej organizacji wpisanym do statutu jest "reprezentowanie zrzeszonych organizacji oraz rzemieślników wobec organów administracji rządowej i samorządowej, organizacji reprezentujących pracowników oraz innych organizacji i instytucji"

Celami statutowymi naszej organizacji są między innymi:

* ochrona praw i reprezentowanie interesów rzemiosła wobec organów władzy i administracji publicznej, organów samorządu terytorialnego, związków zawodowych oraz innych organizacji i instytucji w kraju i za granicą;

* promocja działalności gospodarczej i społeczno-zawodowej rzemiosła w kraju i za granicą, organizacja konkursów, wystaw, targów i giełd oraz udział w imprezach międzynarodowych;

* ochrona i wspieranie zanikających zawodów rzemieślniczych, w szczególności o charakterze rękodzielniczym i artystycznym;

* podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie bezrobociu.

W roku 2014 mija 85 lat istnienia Wnioskodawcy i w związku z tym faktem zarząd Wnioskodawcy podjął decyzję o zorganizowaniu uroczystości jubileuszowej. Uroczystość ta odbyła się w dniu 10 maja 2014 r. po to by jednocześnie uczcić inny ważny dla środowiska rzemieślniczego dzień jakim jest Święto Mistrza. W uroczystych obchodach 85-lecia Wnioskodawcy wzięły udział władze statutowe Wnioskodawcy i zrzeszonych w niej organizacji, pracownicy Wnioskodawcy i zaproszeni goście a wśród nich przedstawiciele administracji państwowej i samorządowej. Celem uroczystości 85-lecia istnienia Wnioskodawcy była integracja pracowników Wnioskodawcy i integracja członków Wnioskodawcy, przypomnienie społeczeństwu jak ważną rotę odgrywało i nadal odgrywa rzemiosło w życiu gospodarczym naszego kraju oraz zademonstrowanie przywiązania do tradycji i obecnej rangi. Obchody Święta Mistrza miały na celu zachęcenie młodych ludzi do nauki rzemiosła i do pracy w rzemiośle. Święto Mistrza jest uhonorowaniem wysiłku mistrzów rzemiosła uczących zawodu młodych ludzi, którzy następnie prowadzą własne zakłady i przyczyniają się do rozwoju gospodarczego kraju. Jest okazją do przywrócenia pozycji mistrza w zawodach rzemieślniczych.

W celu zademonstrowania obchodów jak największej liczbie publiczności odbywały się one na Starym Mieście w Warszawie, tam miał miejsce uroczysty przemarsz uczestników ze sztandarami organizacji rzemieślniczych i insygniami w asyście kompanii honorowej Wojska Polskiego, po którym nastąpiło złożenie wieńców pod pomnikiem Jana Kilińskiego. Dalszą część uroczystości stanowiły przemówienia i wręczenie odznaczeń ludziom zasłużonym dla rzemiosła. Na zakończenie odbył się odświętny piknik na świeżym powietrzu w wynajętych namiotach.

Obchody 85-lecia Wnioskodawcy i Święta Mistrza sfinansowane zostały z jej środków obrotowych i w niewielkiej części z dofinansowania otrzymanego od organizacji rzemieślniczych, udzielonego niezależnie od składek członkowskich. Wydatki były następujące:

* drukowanie i wysyłka zaproszeń;

* wykonanie kotylionów z logo Wnioskodawcy, transparent, świeczniki, wazony, patera, balony;

* wynajem namiotów;

* catering dla wszystkich uczestników, napoje alkoholowe i bezalkoholowe;

* występ harfistki;

* ubezpieczenie OC uroczystości, opieka medyczna;

* dokumentacja fotograficzna;

* zakup orderów i odznaczeń dla zasłużonych rzemieślników, a wśród nich "szabli Kilińskiego", która jest najwyższym odznaczeniem nadawanym rzemieślnikom za wybitne zasługi dla rozwoju rzemiosła polskiego, za zaangażowanie i za działalność w organach statutowych rzemiosła;

* drukowanie foldera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy dochód Wnioskodawcy wydatkowany na organizację obchodów 85-lecia Wnioskodawcy i Święta Mistrza stanowi wydatkowanie dochodu na cele statutowe, korzystające ze zwolnienie od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Czy dochód Wnioskodawcy który będziemy wydatkować w latach następnych na organizację obchodów Święta Mistrza będzie stanowił wydatkowanie dochodu na cele statutowe, korzystające ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

3. Czy zakup odznaczeń dla rzemieślników będących członkami organizacji zrzeszonych u Wnioskodawcy i dla osób związanych z rzemiosłem można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

4. Czy zakup odznaczeń dla rzemieślników będących członkami organizacji zrzeszonych u Wnioskodawcy i dla osób związanych z rzemiosłem, w przypadku niezaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów, stanowi wydatkowanie dochodu na cele statutowe umożliwiające skorzystanie ze zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1-2

Zdaniem Wnioskodawcy druk foldera prezentującego Wnioskodawcę i zrzeszone w niej organizacje, jej 85-letnią historię i współczesną rolę jest kosztem uzyskania przychodów jako koszt reklamy.

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno wydatki na organizację obchodów 85-lecia Wnioskodawcy jak i wydatki na organizację obchodów Święta Mistrza wymienione w punkcie 68 (oprócz foldera) w części dotyczącej pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów, z wyłączeniem wydatków na napoje alkoholowe. Obchody jubileuszu czy Święta Mistrza, ich przygotowanie i przebieg integrują pracowników pomiędzy sobą i z miejscem pracy. Powodują wzrost zaangażowania w wykonywanie obowiązków, poprawę atmosfery pracy a w następstwie wzrost wydajności pracy skutkujący wzrostem przychodów. Są więc kosztem uzyskania przychodów.

Natomiast wydatki wymienione w punkcie 68 (oprócz foldera) w części dotyczącej rzemieślników będących członkami organizacji zrzeszonych w Izbie i w części dotyczącej zaproszonych gości są (również z wyłączeniem alkoholu) wydatkami dokonanymi na cele statutowe, umożliwiającymi, zwolnienie wydatkowanego dochodu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tej podstawie prawnej zwolnione są od podatku dochody organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest bez wątpienia organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła działającą na podstawie odrębnej ustawy, a mianowicie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle. Wydatek został poniesiony na cele statutowe, nie gospodarcze, gdyż zgodnie z art. 11, ust. 2 ustawy o rzemiośle i zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 statutu Wnioskodawcy, celem Wnioskodawcy jest przede wszystkim reprezentowanie zrzeszonych organizacji oraz rzemieślników wobec organów administracji publicznej oraz innych organizacji i instytucji.

Podczas obchodów jubileuszu Wnioskodawcy i Święta Mistrza miało miejsce reprezentowanie organizacji rzemieślniczych wobec organów władzy i administracji publicznej, organów samorządu terytorialnego oraz innych organizacji i instytucji. Przemówienia i wystąpienia kierowane były do ministra gospodarki, marszałka województwa, prezydenta miasta. Osoby pełniące wyżej wymienione funkcje zaproszone zostały do komitetu honorowego jubileuszu 85-lecia działalności Wnioskodawcy i Święta Mistrza. Jubileusz i Święto Mistrza były promocją działalności gospodarczej i społeczno - zawodowej rzemiosła, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 5 statutu Wnioskodawcy a także wspieraniem zanikających zawodów rzemieślniczych o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 8 statutu Wnioskodawcy. Świętowanie Święta Mistrza skutkuje zachęceniem młodych ludzi do nauki rzemiosła i do pracy w rzemiośle i w konsekwencji przyczynia się do zmniejszenia bezrobocia, jest więc realizacją kolejnego celu statutowego Wnioskodawcy wpisanego w § 5 ust. 1 pkt 8 statutu mówiącego o podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie bezrobociu.

Wybór Starego Miasta w Warszawie jako miejsca uroczystego przemarszu organizacji rzemieślniczych zrzeszonych w Izbie ze sztandarami i insygniami w asyście kompanii reprezentacyjnej Wojska Polskiego, przemówienie pod pomnikiem Jana Kilińskiego, złożenie wieńców i salwy honorowe pozwoliły na zaprezentowanie i promocję polskiego rzemiosła szerokiej publiczności. Obchody wzbudzały zainteresowanie tłumów przechodniów i były dobrą reklamą rzemiosła i drobnej przedsiębiorczości.

Ad. 3.

Zakup odznaczeń dla rzemieślników będących członkami organizacji zrzeszonych u Wnioskodawcy i dla osób związanych z rzemiosłem można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż po pierwsze tego rodzaju wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 tej ustawy zawierającym katalog kosztów nie stanowiących uzyskania przychodów, a po drugie ma związek z osiąganymi przychodami. Odznaczenia otrzymują przedstawiciele organizacji, które płacą składki członkowskie będące przychodem Wnioskodawcy, ponadto odznaczenia otrzymują rzemieślnicy na przykład za wyszkolenie uczniów a Wnioskodawca przeprowadzając odpłatnie egzaminy czeladnicze i mistrzowskie tych uczniów otrzymuje przychody. Uhonorowanie odznaczeniami zasłużonych rzemieślników za ich pracę, w tym za wyszkolenie uczniów ma więc związek z uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę przychodami.

Ad. 4.

W przypadku niezaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na odznaczenia dla rzemieślników będących członkami organizacji zrzeszonych u Wnioskodawcy i dla osób związanych z rzemiosłem, powstanie dochód będący równowartością tych wydatków. Dochód Wnioskodawcy jako organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła zostanie w tym przypadku wydatkowany na cele statutowe, nie gospodarcze, którymi są: promocja rzemiosła o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 5 statutu Wnioskodawcy, wspieranie zanikających zawodów zawarte w § 5 ust. 1 pkt 8 statutu, a w przypadku odznaczeń za wyszkolenie uczniów, także podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie bezrobociu zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 9 statutu. Wydatkowanie dochodu na wyżej wymienione cele spowoduje utrzymanie zwolnienia tegoż dochodu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do dochodów wydatkowanych na organizację obchodów85-lecia Wnioskodawcy i Święta Mistrza (pyt. 1 i 2) - jest prawidłowe;

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup odznaczeń dla rzemieślników - jest prawidłowe.

Ad. 1 i 2

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Wnioskodawca jest społeczno-zawodową organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i przedsiębiorczości, działającą na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle. Jest organizacją członkowską, zrzeszającą cechy i spółdzielnie rzemieślnicze oraz inne organizacje wspierające rzemiosło lub małą i średnią przedsiębiorczość.

Podstawowym zadaniem wpisanym do statutu Wnioskodawcy jest "reprezentowanie zrzeszonych organizacji oraz rzemieślników wobec organów administracji rządowej i samorządowej, organizacji reprezentujących pracowników oraz innych organizacji i instytucji"

Celami statutowymi Wnioskodawcy są między innymi:

* ochrona praw i reprezentowanie interesów rzemiosła wobec organów władzy i administracji publicznej, organów samorządu terytorialnego, związków zawodowych oraz innych organizacji i instytucji w kraju i za granicą;

* promocja działalności gospodarczej i społeczno-zawodowej rzemiosła w kraju i za granicą, organizacja konkursów, wystaw, targów i giełd oraz udział w imprezach międzynarodowych;

* ochrona i wspieranie zanikających zawodów rzemieślniczych, w szczególności o charakterze rękodzielniczym i artystycznym;

* podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie bezrobociu.

W związku z 85-leciem istnienia Wnioskodawcy, zarząd Wnioskodawcy podjął decyzję o zorganizowaniu uroczystości jubileuszowej. Uroczystość ta odbyła się w dniu 10 maja 2014 r. po to, aby jednocześnie uczcić inny ważny dla środowiska rzemieślniczego dzień jakim jest Święto Mistrza. W uroczystych obchodach 85-lecia Wnioskodawcy wzięły udział władze statutowe Wnioskodawcy i zrzeszonych w niej organizacji, pracownicy Wnioskodawcy i zaproszeni goście a wśród nich przedstawiciele administracji państwowej i samorządowej. Celem uroczystości 85-lecia istnienia Wnioskodawcy była integracja pracowników Wnioskodawcy i integracja członków Wnioskodawcy, przypomnienie społeczeństwu jak ważną rotę odgrywało i nadal odgrywa rzemiosło w życiu gospodarczym naszego kraju oraz zademonstrowanie przywiązania do tradycji i obecnej rangi. Obchody Święta Mistrza miały na celu zachęcenie młodych ludzi do nauki rzemiosła i do pracy w rzemiośle. Święto Mistrza jest uhonorowaniem wysiłku mistrzów rzemiosła uczących zawodu młodych ludzi, którzy następnie prowadzą własne zakłady i przyczyniają się do rozwoju gospodarczego kraju. Jest okazją do przywrócenia pozycji mistrza w zawodach rzemieślniczych.

W celu zademonstrowania obchodów jak największej liczbie publiczności odbywały się one na Starym Mieście w Warszawie, tam miał miejsce uroczysty przemarsz uczestników ze sztandarami organizacji rzemieślniczych i insygniami w asyście kompanii honorowej Wojska Polskiego, po którym nastąpiło złożenie wieńców pod pomnikiem Jana Kilińskiego. Dalszą część uroczystości stanowiły przemówienia i wręczenie odznaczeń ludziom zasłużonym dla rzemiosła. Na zakończenie odbył się odświętny piknik na świeżym powietrzu w wynajętych namiotach.

Obchody 85-lecia Wnioskodawcy i Święta Mistrza sfinansowane zostały z jej środków obrotowych i w niewielkiej części z dofinansowania otrzymanego od organizacji rzemieślniczych, udzielonego niezależnie od składek członkowskich. Wydatki były następujące:

* drukowanie i wysyłka zaproszeń;

* wykonanie kotylionów z logo Wnioskodawcy, transparent, świeczniki, wazony, patera, balony;

* wynajem namiotów;

* catering dla wszystkich uczestników, napoje alkoholowe i bezalkoholowe;

* występ harfistki;

* ubezpieczenie OC uroczystości, opieka medyczna;

* dokumentacja fotograficzna;

* zakup orderów i odznaczeń dla zasłużonych rzemieślników, a wśród nich "szabli Kilińskiego", która jest najwyższym odznaczeniem nadawanym rzemieślnikom za wybitne zasługi dla rozwoju rzemiosła polskiego, za zaangażowanie i za działalność w organach statutowych rzemiosła;

* drukowanie foldera.

Cech jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979 z późn. zm.) organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła, a na podstawie art. 8 ww. ustawy posiada osobowość prawną.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle, jeżeli osiągany przez nich dochód przeznaczony zostanie na ich cele statutowe.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie i są działalnością statutową w rozumieniu ustawy o rzemiośle.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1.

a.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Należy bowiem mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do dochodów wydatkowanych na organizację obchodów 85-lecia Wnioskodawcy i Święta Mistrza.

Wyjaśnić należy, że wszelkie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy (z wyłączeniem działalności gospodarczej) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Wnioskodawca podaje, że jednocześnie zorganizowany został jubileusz 85-lecia istnienia Wnioskodawcy i Święto Mistrza. Uroczystość ta miała na celu przypomnienie społeczeństwu jak ważną rotę odgrywało i nadal odgrywa rzemiosło w życiu gospodarczym naszego kraju oraz zademonstrowanie przywiązania do tradycji, ponadto zachęcenie młodych ludzi do nauki rzemiosła i do pracy w rzemiośle. Jak sam Wnioskodawca podaje "Jubileusz i Święto Mistrza były promocją działalności gospodarczej i społeczno-zawodowej rzemiosła, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 5 statutu Wnioskodawcy a także wspieraniem zanikających zawodów rzemieślniczych o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 8 statutu Wnioskodawcy.

Zdaniem organu, cele uroczystości zbieżne są z celami statutowymi Wnioskodawcy, w związku z czym dochód przeznaczony na wydatki poniesione w związku z organizacją tej uroczystości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dodać jednak należy, że wykazanie związku poczynionych wydatków z realizacją konkretnego celu statutowego Wnioskodawcy jest obowiązkiem Wnioskodawcy, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na realizację swoich celów statutowych. Innymi słowy, wydatki, które Wnioskodawca poniósł w związku z organizacją Jubileuszu i Święta Mistrza, które nie służą realizacji celów statutowych Wnioskodawcy nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie omawianego przepisu. Do takich wydatków należą, co zauważa także Wnioskodawca, wydatki na alkohol. Dodatkowo, przedmiotowe wydatki, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy, nie mogą zostać przeznaczone na działalność gospodarczą.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. 1 i pyt. 2 jest prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że na powyższe rozstrzygnięcie nie mają wpływu rozważania Wnioskodawcy odnośnie zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Ad. 3.

O możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl tego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika zatem, że aby wydatki poniesione przez podatnika można uznać za koszty uzyskania przychodu, muszą być one poniesione w sposób celowy. Podatnik podejmując decyzję o dokonaniu wydatku, musi być przeświadczony o racjonalności, z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności, wydatkowania środków finansowych. Obowiązkiem podatników, jako odnoszących ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia określonego związku przyczynowego, tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, bądź funkcjonowanie źródła przychodu.

W związku z powyższym, zakup odznaczeń dla rzemieślników będących członkami organizacji zrzeszonych w Izbie i dla osób związanych z rzemiosłem można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odznaczenia otrzymują przedstawiciele organizacji, które płacą składki członkowskie będące przychodem Wnioskodawcy. Ponadto odznaczenia otrzymują rzemieślnicy na przykład za wyszkolenie uczniów, którzy następnie odpłatnie egzaminowani są przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca z tytułu przeprowadzenia odpłatnie egzaminu czeladniczego i mistrzowskiego dla tych uczniów otrzymuje przychody. Uhonorowanie odznaczeniami zasłużonych rzemieślników za ich pracę, w tym za wyszkolenie uczniów ma więc związek z uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę przychodami. Wydatki te nie zostały także wymienione w w art. 16 ust. 1 ustawy jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. 3 jest prawidłowe.

Ad. 4.

Zgodnie z wnioskiem Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi na pytanie 4 tylko w przypadku, kiedy zakup odznaczeń dla rzemieślników będących członkami organizacji zrzeszonych w Izbie i dla osób związanych z rzemiosłem nie będzie kosztem uzyskania przychodów. W związku z tym, że organ podzielił zdanie Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 3 i potwierdził, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup odznaczeń stanowią koszty uzyskania przychodu, interpretacja w zakresie pytania 4 dotyczącego zwolnienia przedmiotowych wydatków z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl