IPPB5/423-555/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-555/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) oraz piśmie z dnia 5 września 2011 r. (data nadania 5 września 2011 r., data wpływu 7 września 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-555/11-2/AS z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data nadania 25 sierpnia 2011 r., data odbioru 30 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez spółkę z grupy kapitałowej będącą Projektodawcą umowy o dofinansowanie projektu szkoleniowego pt.: " (...)" i Beneficjentem pomocy unijnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez spółkę z grupy kapitałowej będącą Projektodawcą umowy o dofinansowanie projektu szkoleniowego pt.: " (...)" i Beneficjentem pomocy unijnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

XYZ S.A. ("XYZ S.A.") jako Projektodawca i Beneficjent podpisał w dniu 26 maja br. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowę o dofinansowanie projektu szkoleniowego pt.: " (...)" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Projektem, oprócz ww. spółki, ma zostać objętych kilka kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej XYZ, w tym także Wnioskodawca - X S.A. Obecnie trwają prace w zakresie podpisania umowy pomiędzy Wnioskodawcą a XYZ S.A., na mocy której od sierpnia 2011 r. wydelegowani pracownicy (bezpośredni odbiorcy pomocy unijnej) w godzinach pracy będą przeszkoleni lub skorzystają z doradztwa (osoby powyżej 45 roku życia).

Kwota dofinansowania pochodzić będzie w co najwyżej 85% ze środków europejskich w formie płatności przelanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie PARP oraz w co najmniej 15% z budżetu państwa w formie dotacji celowej przelanej przez PARP.

Warto podkreślić, że środki te zostaną przekazane wyłącznie na rachunek XYZ S.A. i nie będą dalej przekazywane na rachunki spółek z Grupy Kapitałowej XYZ, w tym również X S.A.

Środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez XYZ S.A.

Wysokość dofinansowania może wynieść do 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń ogólnych, oraz 100% kosztów doradztwa. Natomiast wymagany wkład prywatny X S.A. będzie pokrywać środkami pieniężnymi przelanymi na utworzony w tym celu rachunek XYZ S.A. i kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w dofinansowanym szkoleniu.

Należy wskazać, że sprawa zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych po stronie XYZ S.A. jako Projektodawcy i Beneficjenta została przedstawiona w interpretacji indywidualnej z dnia 4 stycznia 2011 r. Nr IPPB5/423-700/10-4/AS.

Ponadto, biorąc pod uwagę postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 stycznia 2011 r. Nr IPPB5/423-700/10-5/AS w sprawie odmowy wszczęcia postępowania dla XYZ S.A., spółka X S.A. składa niniejszy wniosek.

Z uwagi na braki formalne wniosku Spółka została wezwana w dniu 25 sierpnia 2011 r. pismem Nr IPPB5/423-555/11-2/AS do sprecyzowania opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

* podmiotów zaangażowanych w Projekt pt.: " (...)" i określenie ich roli przy realizacji (Instytucja Zarządzająca, Instytucja Pośrednicząca, Beneficjenci, Płatnik, Dysponent Części Budżetowej i in.) - zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie ww. Projektu,

* określenia roli Wnioskodawcy przy realizacji Projektu,

- w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie zostało odebrane w dniu 30 sierpnia 2011 r., a zatem termin na odpowiedź upłynął z dniem 6 września 2011 r.

W tym czasie Wnioskodawca pismem z dnia 5 września 2011 r. (data nadania 5 września 2011 r., data wpływu 7 września 2011 r.) uzupełnił braki formalne wniosku poprzez wskazanie, że:

* umowa dotycząca dofinansowania projektu " (...)" została zawarta pomiędzy XYZ S.A. oraz Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Wnioskodawca nie jest stroną wspomnianej powyżej umowy i nie ma do niej dostępu. W związku z tym, brak jest możliwości podania danych wskazanych w wezwaniu w oparciu o przedmiotową umowę. Umowa ta została jednak zawarta zgodnie z wzorem dostępnym na stronie:http://www.efs.gov.pl/ (...), POKL Działanie 2.1.Zgodnie ze wskazanym powyżej dokumentem Instytucja Zarządzająca to Minister właściwy ds. rozwoju regionalnego Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, Instytucja Pośrednicząca to Minister właściwy ds. pracy - Departament Wdrażania EFS; Instytucja odpowiedzialna za otrzymywanie płatności dokonywanych przez KE - Minister właściwy do spraw finansów publicznych; Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości; Instytucja odpowiedzialna za dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.Dokument ten nie zawiera definicji Dysponenta Części Budżetowej.Jak wspomniano we wniosku XYZ S.A. jest projektodawcą i beneficjentem oraz pośrednikiem i dysponentem środków przeznaczonych na szkolenia pracowników spółek Grupy Kapitałowej XYZ, które biorą udział w Projekcie. Środki wpływają jedynie na konto XYZ jako lidera Projektu, ale są one przeznaczone wyłącznie na realizację szkoleń dla pracowników własnych oraz danych Spółek. Rozliczenia pomiędzy XYZ S.A. i Wnioskodawcą w tym zakresie będą przedmiotem odrębnej umowy. Umowa ta nie została jeszcze podpisana przez strony (termin rozpoczęcia szkoleń przesunął się z sierpnia na wrzesień 2011 r.).

* pracownicy Wnioskodawcy jako bezpośredni odbiorcy pomocy unijnej, w godzinach pracy będą uczestniczyć w szkoleniach. Wnioskodawca będzie pokrywać wymagany wkład własny środkami pieniężnymi przelanymi na utworzony w tym celu rachunek XYZ S.A. i kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w dofinansowanym szkoleniu. Z tego punktu widzenia Wnioskodawca pełni w Projekcie rolę Beneficjenta Pomocy Publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymany dochód przez X S.A. pochodzący ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach udziału w dofinansowaniu będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania przychodów zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedź na powyższe pytania jest twierdząca.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są środki otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu UE oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Zgodnie z art. 5 ust. 3 przywołanej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się m.in.:

1)

"środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b)".

W związku z powyższym otrzymana pomoc w formie bezzwrotnej dotacji w ramach programu finansowego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki, będzie miała charakter dofinansowania na realizację projektu szkoleniowego z udziałem "środków europejskich", tj. Europejskiego Funduszu Społecznego, będącego jednym z funduszy strukturalnych.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W związku ze zmianą ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dofinansowanie przyznane na realizację projektów od początku 2010 r. przekazywane jest z dwóch źródeł:

1.

płatności ze środków europejskich (w części dotyczącej współfinansowania z EFS, tj. 85% środków publicznych projektu) - płatność dokonywana przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie zlecenia PARP

2.

dotacji celowej z budżetu krajowego (w części dotyczącej współfinansowania krajowego, tj. do 15% środków publicznych projektu) - płatność dokonywana przez PARP.

W myśl art. 127 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Podsumowując, w oparciu ww. przepisy prawa można stwierdzić, że otrzymany dochód w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie:

1.

art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej środków europejskich (płatności)

2.

art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej współfinansowania krajowego (dotacji celowej).

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Należy zauważyć, iż Program Operacyjny "Kapitał Ludzki", zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak wskazał Wnioskodawca w niniejszej sprawie - XYZ S.A. jako Projektodawca i Beneficjent podpisał w dniu 26 maja br. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowę o dofinansowanie projektu szkoleniowego pt.: " (...)" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki. Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji.

Projektem, oprócz ww. spółki, ma zostać objętych kilka kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej XYZ, w tym także Wnioskodawca - X S.A. Obecnie trwają prace w zakresie podpisania umowy pomiędzy Wnioskodawcą a XYZ S.A., na mocy której od sierpnia 2011 r. wydelegowani pracownicy (bezpośredni odbiorcy pomocy unijnej) w godzinach pracy będą przeszkoleni lub skorzystają z doradztwa (osoby powyżej 45 roku życia). Kwota dofinansowania pochodzić będzie w co najwyżej 85% ze środków europejskich w formie płatności przelanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie PARP oraz w co najmniej 15% z budżetu państwa w formie dotacji celowej przelanej przez PARP.

Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że środki te zostaną przekazane wyłącznie na rachunek XYZ S.A. i nie będą dalej przekazywane na rachunki spółek z Grupy Kapitałowej XYZ, w tym również X S.A. Środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez XYZ S.A.

Wysokość dofinansowania może wynieść do 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń ogólnych, oraz 100% kosztów doradztwa. Natomiast wymagany wkład prywatny X S.A. będzie pokrywać środkami pieniężnymi przelanymi na utworzony w tym celu rachunek XYZ S.A. i kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w dofinansowanym szkoleniu.

Wnioskodawca doprecyzował ponadto, że umowa dotycząca dofinansowania projektu " (...)" została zawarta pomiędzy XYZ S.A. oraz Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Wnioskodawca nie jest stroną wspomnianej powyżej umowy i nie ma do niej dostępu. W związku z tym, brak jest możliwości podania danych wskazanych w wezwaniu w oparciu o przedmiotową umowę. Umowa ta została jednak zawarta zgodnie z wzorem dostępnym na stronie: http://www.efs.gov.pl/ (...), POKL Działanie 2.1.

Zgodnie ze wskazanym powyżej dokumentem Instytucja Zarządzająca to Minister właściwy ds. rozwoju regionalnego Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, Instytucja Pośrednicząca to Minister właściwy ds. pracy - Departament Wdrażania EFS; Instytucja odpowiedzialna za otrzymywanie płatności dokonywanych przez KE - Minister właściwy do spraw finansów publicznych; Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości; Instytucja odpowiedzialna za dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dokument ten nie zawiera definicji Dysponenta Części Budżetowej.

Jak wspomniano we wniosku XYZ S.A. jest projektodawcą i beneficjentem oraz pośrednikiem i dysponentem środków przeznaczonych na szkolenia pracowników spółek Grupy Kapitałowej XYZ, które biorą udział w Projekcie. Środki wpływają jedynie na konto XZY jako lidera Projektu, ale są one przeznaczone wyłącznie na realizację szkoleń dla pracowników własnych oraz danych Spółek.

Rozliczenia pomiędzy XZY S.A. i Wnioskodawcą w tym zakresie będą przedmiotem odrębnej umowy. Umowa ta nie została jeszcze podpisana przez strony (termin rozpoczęcia szkoleń przesunął się z sierpnia na wrzesień 2011 r.).

Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, pracownicy Wnioskodawcy jako bezpośredni odbiorcy pomocy unijnej, w godzinach pracy będą uczestniczyć w szkoleniach. Wnioskodawca będzie pokrywać wymagany wkład własny środkami pieniężnymi przelanymi na utworzony w tym celu rachunek XZY S.A. i kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w dofinansowanym szkoleniu. Z tego punktu widzenia Wnioskodawca pełni w Projekcie rolę Beneficjenta Pomocy Publicznej.

Należy zauważyć, że w praktyce dopuszczalna jest realizacja projektów unijnych w tzw. partnerstwie Beneficjenta pomocy europejskiej wraz z podmiotem trzecim jako Partnerem.

"Partner" oznacza co do zasady instytucję wymieniona we wniosku, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie Partnerstwa, przy czym udział Partnera w Projekcie musi być uzasadniony.

W przedmiotowej sprawie o fakcie samego "uczestnictwa" w realizacji Projektu przesądza zaangażowanie finansowe Spółki w postaci wnoszonego wkładu prywatnego, który może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, czy kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Jednakże zauważyć należy, że to XZY S.A. jako "odbiorca pomocy unijnej" będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, a środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z PARP jedynie na rachunek XZY S.A. i nie będą one dalej przekazywane na rachunek Spółki.

Nawiązując do przywołanych przez Wnioskodawcę przepisów uzasadniających w opinii Spółki zwolnienie przedmiotowe z opodatkowania zauważyć należy, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie otrzymał żadnych kwot od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, ani nie będzie otrzymywał żadnych środków finansowych jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Odnosząc się do użytego przez Wnioskodawcę sformułowania, że: "pełni w projekcie rolę Beneficjenta Pomocy Publicznej" zauważyć należy, że zgodnie z definicją zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) "beneficjentami" mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Pojęcie "pomoc publiczna" nie zostało precyzyjnie określone w dokumentach Unii Europejskiej. Jednak pośrednio na podstawie art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana Traktatu Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 83/47) można uznać, iż pomocą publiczną jest wsparcie udzielane przedsiębiorstwu, o ile jednocześnie spełnione są następujące warunki:

* jest przyznawane przez Państwo lub pochodzi ze środków państwowych,

* udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku,

* ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów),

* grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że użyte przez Wnioskodawcę sformułowanie nie ma oparcia w obowiązującym porządku prawnym i nie przekłada się na sytuację prawno-podatkową w przedmiotowej sprawie.

Trzeba wskazać, że na gruncie prawa podatkowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Co istotne, na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Działalność gospodarcza - co do zasady - nastawiona jest na zysk, czyli osiąganie dochodu. O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność.

Podmioty zrzeszone - jak w przedmiotowej sprawie - w ramach grupy kapitałowej (rodzaj holdingu) - opodatkowane są na zasadach ogólnych i co więcej: z uwagi na istnienie pomiędzy nimi powiązań kapitałowych obarczone są szczególnymi obowiązkami w zakresie dokumentowania realizowanych pomiędzy nimi czynności.

W oparciu o powyższe wskazać należy, że przepisy podatkowe nie przewidują możliwości rozpoznania jako kategorii podatkowej przychodów uzyskiwanych przez jednego podatnika z kosztami jego uzyskania w sytuacji, gdy ponoszone są one przez drugiego podatnika, tak by wywieść z niej otrzymanie dochodu.

Chodzi tu bowiem o odrębne podmioty prawne, odrębnych podatników, zaś stopień ich powiązania lub współzależności ekonomicznej - nie może być wyznacznikiem i decydującym motywem uznania danej kategorii podatkowej.

Co istotne, skutki podejmowanych decyzji gospodarczych, w tym utworzenia grupy kapitałowej i podejmowania w jej ramach określonych działań faktycznych nie mogą w każdym przypadku być przerzucane na Skarb Państwa poprzez obniżanie podstawy opodatkowania, czy zniekształcanie wyniku finansowego któregokolwiek z podmiotów.

Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca partycypując w dofinansowaniu projektu unijnego realizowanego przez inną spółkę z grupy kapitałowej jako Beneficjenta pomocy unijnej nie uzyskuje z tego tytułu dochodu, który podlegałby zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez spółkę z grupy kapitałowej będącą Projektodawcą umowy o dofinansowanie projektu szkoleniowego pt.: " (...)" i Beneficjentem pomocy unijnej, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl