IPPB5/423-549/10-4/JC - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o. wydatków związanych z przeprowadzeniem akcji promocyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-549/10-4/JC Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o. wydatków związanych z przeprowadzeniem akcji promocyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) oraz piśmie z dnia 28 października 2010 r. (data nadania 29 października 2010 r., data wpływu 2 listopada 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-549/10-2/JC z dnia 18 października 2010 r. (data nadania 19 października 2010 r., data doręczenia 22 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z przeprowadzeniem Akcji Promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z przeprowadzeniem Akcji Promocyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (zwana dalej "Spółką") zajmuje się sprzedażą produktów towarzyszących pracom budowlanym takich jak materiały uszczelniające, kleje, domieszki do betonu, zaprawy, preparaty antyadhezyjne, itp. (dalej "Produkty"). Klientami, którzy kupują od Spółki oferowane przez Nią towary, są wyłącznie podmioty gospodarcze. Są to zarówno osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą. Kontrahentami Spółki są głównie: hurtownie, duże sieci handlowe, itp.

Celem zwiększania sprzedaży Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną polegającą na przyznawaniu nagród za zakup odpowiedniej ilości Produktów (dalej "Akcja Promocyjna"). Akcja Promocyjna będzie adresowana do podmiotów gospodarczych, które zawarły ze Spółką umowę handlową na dystrybucję produktów S. (dalej "Uczestnicy") i w czasie trwania Akcji Promocyjnej dokonają zakupu Produktów w punktach sprzedaży detalicznej/hurtowej.

Czas trwania Akcji Promocyjnej, zasady uczestnictwa, zasady przyznawania nagród, itp. zostaną opisane w regulaminie Akcji Promocyjnej (dalej "Regulamin"). Promocja będzie dotyczyć Produktów wskazanych w Regulaminie. Uczestnikom, którzy spełnią określone w Regulaminie warunki będą przysługiwać prezenty promocyjne. W Akcji Promocyjnej będą mogli wziąć udział Uczestnicy, którzy w okresie trwania promocji kupią odpowiednią ilość Produktów wskazanych w Regulaminie. Uczestnik, który będzie chciał wziąć udział w Akcji Promocyjnej będzie musiał zamówić Produkty używając specjalnego formularza. Nagrodą za zakup odpowiedniej ilości Produktów w terminie trwania Akcji Promocyjnej będzie możliwość wysłania przez Uczestnika jednej, wybranej przez Uczestnika osoby, na wycieczkę zagraniczną (np. do Grecji). Zgodnie z Regulaminem nagroda w postaci wycieczki zagranicznej nie będzie mogła być zamieniona na ekwiwalent pieniężny.

W Akcji Promocyjnej nie mogą brać udziału współpracownicy Spółki, a także innych podmiotów współpracujących przy organizacji i przeprowadzeniu Akcji Promocyjnej, jak również członkowie ich rodzin.

Spółka raz jeszcze pragnie wyjaśnić, że Uczestnik, który zamówi odpowiednią ilość Produktów w okresie trwania Akcji Promocyjnej będzie beneficjentem nagrody. Innymi słowy, nagroda w formie wycieczki będzie przyznawana zawsze danemu Uczestnikowi (niezależnie od tego, w jakiej formie prawnej Uczestnik prowadzi działalność gospodarczą). Uczestnicy uprawnieni do otrzymania wycieczki wskażą osobę lub osoby fizyczne, które będą mogły pojechać na wycieczkę. Innymi słowy, Spółka nie będzie mieć wpływu na wybór osób, które pojadą na wycieczkę. To Uczestnik zadecyduje, czy osobami, które pojadą na wycieczkę będą pracownicy Uczestnika, jego współpracownicy lub klienci, czy też inne wybrane przez Uczestnika osoby.

Spółka prowadzić będzie dokumentację potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania nagrody w ramach Akcji Promocyjnej, tj. będzie posiadać:

1.

zamówienia Produktów przesłane przez Uczestników na specjalnym formularzu opracowanym na potrzeby Akcji Promocyjnej,

2.

listę Uczestników, którzy wypełnią warunki uprawniające do przyznania wycieczki,

3.

materiały dotyczące przekazania Uczestnikom informacji o spełnieniu warunków Akcji Promocyjnej i przyznaniu nagrody,

4.

materiały dotyczące przekazania Spółce, przez nagrodzonych Uczestników, informacji w sprawie wyznaczenia konkretnych osób, które będą mogły pojechać na wycieczkę.

Spółka będzie również posiadać faktury dokumentujące zakup wycieczek stanowiących nagrody przyznawane w ramach Akcji Promocyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wydatki związane z przeprowadzeniem Akcji Promocyjnej, w szczególności wydatki poniesione na zakup wycieczek będących nagrodami dla Uczestników, Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wydatki związane z organizacją Akcji Promocyjnej, w szczególności wydatki poniesione na zakup wycieczek stanowiących nagrodę, stanowią koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć można wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów bądź zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. W związku z tym, chcąc zaliczyć dany wydatek do kosztów podatkowych należy ocenić związek poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz z możliwością osiągnięcia przychodu lub zachowania źródła tego przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek, wedle najlepszej wiedzy podatnika, może przyczynić się do osiągnięcia przychodu - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.

Jak była o tym mowa, Akcja Promocyjna jest organizowana celem zwiększenia sprzedaży Spółki. Ma ona nakłaniać Uczestników do zwiększania ilości zamawianych Produktów (nagroda w postaci wycieczki jest przyznawana za złożenie zamówień w odpowiedniej wysokości). Dlatego też Spółka uważa, że wydatki poniesione na organizację Akcji Promocyjnej, w tym wydatki na zakup wycieczek stanowiących nagrody, powinny zostać uznane za koszt uzyskania przychodów. Oczywistym jest to, że Spółka organizuje Akcje Promocyjną celem zwiększenia przychodów z tytułu sprzedaży Produktów.

Zdaniem Spółki Akcja Promocyjna spełnia kryteria tzw. "sprzedaży premiowej". Konstrukcja sprzedaży premiowej "oparta jest <...> na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda" (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 27 sierpnia 2009 r., znak IBPBI/2/423-628/09/MO). Innymi słowy istnieje, po spełnieniu określonych w Regulaminie kryteriów, gwarancja wygranej (otrzymania nagrody w postaci możliwości wysłania jednej osoby na wycieczkę).

Pogląd potwierdzający możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wycieczki zagraniczne, które stanowią nagrody z tytuły sprzedaży premiowej, wyraził między innymi Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 26 maja 2009 r., znak ILPB3/423-186/09-4/JG: "z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka uzależnia przyznanie nagrody - wycieczki zagranicznej - od przekroczenia określonej granicy zakupów towarów, zrealizowanych przez kontrahentów w określonym czasie i w określonej wysokości. Tak więc, przyznanie tej nagrody wiąże się nierozerwalnie z czynnością dokonania wcześniejszych zakupów towarów. Należy też zaznaczyć, że możliwość uzyskania atrakcyjnych nagród, skłania kontrahentów - odbiorców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. W związku z tym, wpływa niewątpliwie na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody. Reasumując, wydatki poniesione przez Spółkę na zakup wycieczek zagranicznych dla kontrahentów, stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych."

Z wyżej wyrażoną opinią zgodził się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 3 listopada 2008 r., znak IPPB3/423-1219/08-4/MW. Zdaniem tego organu "organizacja sprzedaży premiowej, przyznawanie nagród ma również na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Możliwość uzyskania atrakcyjnych nagród skłania nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływa zatem na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody. Reasumując należy stwierdzić, że wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej <...> mogą stanowić koszt uzyskania przychodów na podstawie ogólnego przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych."

W innej interpretacji, z dnia 29 marca 2010 r., znak IPPB5/423-68/10-2/JC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że jeśli podatnik organizuje konkurs, w którym przyznaje nagrody (w postaci wycieczek zagranicznych) za najwyższy poziom realizacji sprzedaży to "może zaliczyć wydatki poniesione na nabycie wycieczek zagranicznych wykorzystanych w zorganizowanym konkursie do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 <...> ustawy."

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że skoro istnieje obiektywny związek pomiędzy prowadzaną Akcją Promocyjną a możliwością zwiększenia lub co najmniej zabezpieczenia źródła przychodów Spółki, to spełnione są wszelkie kryteria pozwalające na zaliczenie wydatków na zakup nagród w postaci wycieczek zagranicznych do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Nie ujęcie danego wydatku w ww. katalogu kosztów niepotrącalnych nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim nie wymienione, tymi kosztami mogą być. W takim przypadku należy bowiem badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodów (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Istotnym jest, że wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że celem zwiększania sprzedaży Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną polegającą na przyznawaniu nagród za zakup odpowiedniej ilości Produktów. Akcja Promocyjna będzie adresowana do podmiotów gospodarczych, które zawarły ze Spółką umowę handlową na dystrybucję produktów i w czasie trwania Akcji Promocyjnej dokonają zakupu Produktów w punktach sprzedaży detalicznej/hurtowej. Czas trwania Akcji Promocyjnej, zasady uczestnictwa, zasady przyznawania nagród, itp. zostaną opisane w regulaminie Akcji Promocyjnej. Nagrodą za zakup odpowiedniej ilości Produktów w terminie trwania Akcji Promocyjnej będzie możliwość wysłania przez Uczestnika jednej, wybranej przez Uczestnika osoby, na wycieczkę zagraniczną (np. do Grecji). Zdaniem Spółki Akcja Promocyjna spełnia kryteria tzw. "sprzedaży premiowej".

Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Przybiera ona zawsze postać rzeczową; nagrodą nie są pieniądze ani towary, które sprzedano nabywcy.

Mając na uwadze powyższe, działania te - Akcja Promocyjna - mogą wpłynąć na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.

Reasumując należy stwierdzić, że wydatki Spółki związane z przeprowadzeniem Akcji Promocyjnej, w szczególności wydatki poniesione za zakup wycieczek będących nagrodami dla Uczestników, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację, ponadto nie są one sprzeczne z niniejszą interpretacją i potwierdzają stanowisko w niej zawarte.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl