IPPB5/423-548/10-4/JC - Brak obowiązku poboru podatku dochodowego od osób prawnych przez spółkę z o.o. w związku z wydaniem nagród osobom prawnym w ramach akcji promocyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-548/10-4/JC Brak obowiązku poboru podatku dochodowego od osób prawnych przez spółkę z o.o. w związku z wydaniem nagród osobom prawnym w ramach akcji promocyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) oraz piśmie z dnia 22 października 2010 r. (data nadania 25 października 2010 r., data wpływu 27 października 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-667/10-2/SP oraz Nr IPPB5/423-548/10-2/JC z dnia 14 października 2010 r. (data nadania 14 października 2010 r., data doręczenia 18 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach Akcji Promocyjnej osobom prawnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach Akcji Promocyjnej osobom prawnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (zwana dalej "Spółką") zajmuje się sprzedażą produktów towarzyszących pracom budowlanym takich jak materiały uszczelniające, kleje, domieszki do betonu, zaprawy, preparaty antyadhezyjne, itp. (dalej "Produkty"). Klientami, którzy kupują od Spółki oferowane przez Nią towary, są wyłącznie podmioty gospodarcze. Są to zarówno osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą. Kontrahentami Spółki są głównie: hurtownie, duże sieci handlowe, itp.

Celem zwiększania sprzedaży Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną polegającą na przyznawaniu nagród za zakup odpowiedniej ilości Produktów (dalej "Akcja Promocyjna"). Akcja Promocyjna będzie adresowana do podmiotów gospodarczych, które zawarły ze Spółką umowę handlową na dystrybucję produktów S. (dalej "Uczestnicy") i w czasie trwania Akcji Promocyjnej dokonają zakupu Produktów w punktach sprzedaży detalicznej/hurtowej.

Czas trwania Akcji Promocyjnej, zasady uczestnictwa, zasady przyznawania nagród, itp. zostaną opisane w regulaminie Akcji Promocyjnej (dalej "Regulamin"). Promocja będzie dotyczyć Produktów wskazanych w Regulaminie. Uczestnikom, którzy spełnią określone w Regulaminie warunki będą przysługiwać prezenty promocyjne. W Akcji Promocyjnej będą mogli wziąć udział Uczestnicy, którzy w okresie trwania promocji kupią odpowiednią ilość Produktów wskazanych w Regulaminie. Uczestnik, który będzie chciał wziąć udział w Akcji Promocyjnej będzie musiał zamówić Produkty używając specjalnego formularza. Nagrodą za zakup odpowiedniej ilości Produktów w terminie trwania Akcji Promocyjnej będzie możliwość wysłania przez Uczestnika jednej, wybranej przez Uczestnika osoby, na wycieczkę zagraniczną (np. do Grecji). Zgodnie z Regulaminem nagroda w postaci wycieczki zagranicznej nie będzie mogła być zamieniona na ekwiwalent pieniężny.

W Akcji Promocyjnej nie mogą brać udziału współpracownicy Spółki, a także innych podmiotów współpracujących przy organizacji i przeprowadzeniu Akcji Promocyjnej, jak również członkowie ich rodzin. Spółka raz jeszcze pragnie wyjaśnić, że Uczestnik, który zamówi odpowiednią ilość Produktów w okresie trwania Akcji Promocyjnej będzie beneficjentem nagrody. Innymi słowy, nagroda w formie wycieczki będzie przyznawana zawsze danemu Uczestnikowi (niezależnie od tego, w jakiej formie prawnej Uczestnik prowadzi działalność gospodarczą). Uczestnicy uprawnieni do otrzymania wycieczki wskażą osobę lub osoby fizyczne, które będą mogły pojechać na wycieczkę. Innymi słowy, Spółka nie będzie mieć wpływu na wybór osób, które pojadą na wycieczkę. To Uczestnik zadecyduje, czy osobami, które pojadą na wycieczkę będą pracownicy Uczestnika, jego współpracownicy lub klienci, czy też inne wybrane przez Uczestnika osoby.

Spółka prowadzić będzie dokumentację potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania nagrody w ramach Akcji Promocyjnej, tj. będzie posiadać:

1.

zamówienia Produktów przesłane przez Uczestników na specjalnym formularzu opracowanym na potrzeby Akcji Promocyjnej,

2.

listę Uczestników, którzy wypełnią warunki uprawniające do przyznania wycieczki,

3.

materiały dotyczące przekazania Uczestnikom informacji o spełnieniu warunków Akcji Promocyjnej i przyznaniu nagrody,

4.

materiały dotyczące przekazania Spółce, przez nagrodzonych Uczestników, informacji w sprawie wyznaczenia konkretnych osób, które będą mogły pojechać na wycieczkę.

Spółka będzie również posiadać faktury dokumentujące zakup wycieczek stanowiących nagrody przyznawane w ramach Akcji Promocyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka, w związku z wydawaniem nagród w ramach Akcji Promocyjnej, staje się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy na Spółce ciąży obowiązek składania informacji lub deklaracji podatkowych, w związku z przekazywaniem nagród Uczestnikom lub wyznaczonym przez nich osobom fizycznym, bądź prawnym.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na Spółce nie spoczywa obowiązek obliczenia, poboru i wpłacenia podatku od wartości nagród przyznawanych w ramach Akcji Promocyjnej. Innymi słowy, Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od nagród, gdyż beneficjentem nagród jest zawsze Uczestnik będący podmiotem gospodarczym, który może - według swojego uznania - rozdysponować nagrody między wybrane przez siebie osoby fizyczne będące faktycznymi uczestnikami wycieczki. Spółka nie jest również zobowiązania do składania informacji podatkowych ani deklaracji podatkowych dotyczących przekazania nagród w ramach Akcji Promocyjnej.

Ustawa CIT nie wymienia źródeł przychodów, z których przychody podatników są opodatkowane. Podaje jednak przykładowe wyliczenie przychodów, które podlegają opodatkowaniu. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT przychodem jest - co do zasady - wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. W związku z tym, wartość nagród otrzymywanych przez Uczestników będących osobami prawnymi będzie stanowiła ich przychód podlegający opodatkowaniu.

Jedynym przepisem, który reguluje w ustawie CIT obowiązki płatnika, jest art. 26 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowane podatek dochodowy od tych wypłat. W art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 nie zostały wymieniony przychody związane z uzyskaniem nagród. W związku z tym, Spółka nie musi pobierać podatku od nagród wydawanych Uczestnikom, którzy są osobami prawnymi. Spółka nie ma też obowiązku składania deklaracji ani informacji podatkowych w związku z wydaniem nagród takim Uczestnikom.

Identyczne stanowisko uzyskało aprobatę Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który w interpretacji z dnia 21 lipca 2009 r., znak IBPBI/2/423-498/09/MS, stwierdził: "Obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób prawych wynikają zasadniczo z dwóch tytułów, a mianowicie z wypłacenia dywidendy (art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.) oraz należności o jakich mowa w art. 21 ust. 1 tej ustawy. Żadna z powyższych okoliczności nie ma miejsca w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. Zatem w przypadku wydania nagród rzeczowych klientom, którzy są osobami prawnymi, po stronie Spółki nie wystąpią obowiązki płatnika polegające na obliczeniu, poborze podatku i odprowadzeniu go w terminie do właściwego organu podatkowego." A zatem, w sytuacji gdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest odbiorcą nagrody, podmiot ją wydający nie jest płatnikiem podatku od wartości przekazywanej nagrody. Takie stanowisko zostało wyrażone także w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 marca 2009 r., znak IBPBI/2/423-243/09/PC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób prawych wynikają zasadniczo z dwóch tytułów, a mianowicie z wypłacenia dywidendy (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz należności o jakich mowa w art. 21 ust. 1 tej ustawy.

Żadna z powyższych okoliczności nie miała miejsca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym. Zatem w przypadku wydawania nagród w ramach Akcji Promocyjnej klientom, którzy są osobami prawnymi, po stronie Spółki nie wystąpią obowiązki płatnika polegające na obliczeniu, poborze podatku i odprowadzeniu go w terminie do właściwego organu podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zapadły one w indywidualnej sprawie osoby, która się o nie ubiegała i nie są wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację, ponadto nie są ona sprzeczna z niniejszą interpretacją i potwierdzają stanowisko w niej zawarte.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl