IPPB5/423-54/13-5/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-54/13-5/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2013 r. (data nadania: 28 marca 2013 r., data wpływu: 2 kwietnia 2013 r.) stanowiącym odpowiedz na wezwanie nr: IPPB5/423-54/13-3/KS z dania: 21 marca 2013 r. (data nadania: 21 marca 2013 r., data doręczenia: 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia czy prowadzone przez Spółkę placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe,

* prowadzenia wspólnych rozliczeń podatkowych-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy prowadzone przez Spółkę placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, oraz prowadzenia wspólnych rozliczeń podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (zwana dalej również "Spółką") prowadzi niepubliczne oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych, szkoły podstawowe, gimnazja, licea oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Rzeczone szkoły i placówki podlegają i są prowadzone w zgodzie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. jedn. z 2 grudnia 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w szczególności są wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego (prezydent miasta, burmistrz), a także podlegają urzędowemu nadzorowi pedagogicznemu (kuratorowi oświaty).

Umowy o kształcenie, stanowiące podstawę do otrzymywania czesnego (wynagrodzenia za usługi edukacyjne) są zawierane pomiędzy rodzicami uczniów oraz osobą prowadzącą określoną szkołę/ placówkę, tj. w każdym przypadku z E. Sp. z o.o. Wpłaty rodziców z tego tytułu dokonywane są na wskazany w umowie rachunek bankowy Spółki albo gotówką w kasie prowadzonej w Spółce.

Dotacje publiczne (subwencje oświatowe) należne z tytułu prowadzenia szkół przedszkoli, zgodnie z ww. przepisami regulującymi funkcjonowanie oświaty są przekazywane przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego (urzędy miast, urzędy dzielnic) przelewem na specjalnie wyodrębnione dla poszczególnych placówek konta Spółki.

Każda z placówek ma swój indywidualny i różny od Spółki i pozostałych placówek REGON. Dla każdej ze szkół i placówek Spółka posiada specjalnie wyodrębnione rachunki bankowe (celem otrzymywania na nie dotacji celowej). Część z placówek ma fizycznie wydzieloną, odrębną lokalizację (a pozostała część placówek - nie). Wszyscy nauczyciele są zatrudnieni bezpośrednio przez Spółkę. Sprawy dotyczące placówek załatwia Spółka. Spółka swobodnie, wg własnego uznania, dysponuje środkami finansowymi na potrzeby poszczególnych placówek. Dla żadnej z placówek nie jest prowadzona odrębna księgowość, a księgi Spółki nie wyodrębniają żadnej z placówek jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Obecnie planowane jest wprowadzenie w funkcjonowaniu Spółki (i placówek) następujących zmian:

1.

Nauczyciele będą zatrudniani nie przez Spółkę, ale przez dyrektorów poszczególnych szkół i placówek.

2.

Na każdy okres rozliczeniowy (rok szkolny), Spółka, w porozumieniu z organami poszczególnych placówek (w szczególności z ich dyrektorami), w ramach ogólnego budżetu Spółki, będzie wyodrębniać budżet indywidualny dla każdej z placówek. Za wykonanie tak określonego budżetu odpowiadać będą organy poszczególnych placówek (w szczególności dyrektorzy). Sprawy bezpośrednio dotyczące określonej placówki będą finansowane z wyodrębnionego dla niej budżetu, natomiast sprawy dotyczące wszystkich lub kilku prowadzonych przez Spółkę placówek będą finansowane z ogólnego budżetu Spółki.

3.

Dla każdej z placówek, w zakresie określonym w ww. planie budżetowym, będzie prowadzona odrębna księgowość (o ograniczonym zakresie, tj. koniecznym do kontrolowania budżetu).

4.

W księgach Spółki, każda z placówek zostanie wyodrębniona jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Spółka pozostanie jednak formalnie (jako osoba prawna) osobą prowadzącą szkołę w rozumieniu ww. przepisów oświatowych. Czesne i dotacje (subwencje oświatowe) nadal będą wpływały na konta bankowe należące do Spółki (choć wyodrębnione dla każdej z placówek). Umowy z rodzicami nadal będzie podpisywać Spółka, a także Spółka będzie stroną dla jednostek samorządu terytorialnego w kwestiach prawno-rozliczeniowych w zakresie dotacji (subwencji oświatowych).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 marca 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe dotyczące wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. o następujące informacje:

1.

Utworzone przez Wnioskodawcę placówki będą otrzymywały w ramach zaakceptowanego przez Wnioskodawcę budżetu środki finansowe (w miesięcznych transzach) na realizację zadań placówki (w szczególności na wynagrodzenie pracownicze, ew. zakup towarów i usług). Jednakże to przekazywanie środków "przez Wnioskodawcę do placówek" będzie miało jedynie techniczny charakter (jak opisano we wniosku ORD-IN), bowiem żadna z placówek, nie mając podmiotowości prawnej, nie będzie posiadała zdolności posiadania majątku, którego własność pozostanie w 100% przy Wnioskodawcy.

2.

Na podstawie nadanych przez Wnioskodawcę statutów, placówki będą posiadały wykształconą strukturę organizacyjną, co należy jednak, zdaniem Wnioskodawcy, rozumieć jako pewien układ faktyczny, nie zaś prawny (z jednym wyjątkiem, o którym mowa w pkt 3).

3.

Placówki korzystać będą z podmiotowości prawnej swojego podmiotu założycielskiego (Wnioskodawcy) z wyłączeniem stosunków pracy, w których na podstawie Art. 3 Kodeksu Pracy szkoła (dyrektor szkoły) będzie pracodawcą.

4.

Placówki nie będą miały zdolności zaciągania zobowiązań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po wprowadzeniu zmian organizacyjnych opisanych w polu 68, prowadzone przez Spółkę placówki staną się odrębnymi od Spółki i siebie nawzajem podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, a tym samym Spółka straci prawo i obowiązek rozliczania podatku CIT od dochodów uzyskiwanych w związku z prowadzeniem przedmiotowych placówek.

Zdaniem Wnioskodawcy, po wprowadzeniu zmian organizacyjnych opisanych w polu 68, prowadzone przez Spółkę placówki nie staną się odrębnymi od Spółki i siebie nawzajem podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, a tym samym Spółka nie straci prawa i obowiązku rozliczania podatku CIT od dochodów uzyskiwanych w związku z prowadzeniem przedmiotowych placówek.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 CITU, podatnikami są również "jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej"; dalej: "jonop". Kwestią kluczową w niniejszej sprawie jest zatem odpowiedź na pytanie, czy prowadzone przez Spółkę placówki staną się, po wprowadzeniu zmian organizacyjnych opisanych w polu 68, "jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej" w rozumieniu art. 1 ust. 2 CITU. Rzecz w tym, że CITU, ani w ogóle żadna polska ustawa nie definiuje tego pojęcia," a potoczne jego rozumienie (każda struktura o pewnym stopniu odrębności i zorganizowania) jest z pewnością zbyt szerokie, bowiem obejmuje takie jednostki organizacyjne jak np. rodzina czy gospodarstwo domowe, co do których nie ma wątpliwości, że podatnikami CIT nie są.

Wobec powyższego należy postawić pytanie, jakimi cechami charakteryzować się musi "jednostka organizacyjna", aby można było uznać ją za podatnika... Z punktu widzenia celu istnienia podatku dochodowego oraz zasad jego funkcjonowania należałoby oczekiwać od racjonalnego ustawodawcy, nadawania statusu podatnika (nadawania podmiotowości podatkowej) takim "organizmom", które przede wszystkim posiadają jakiś byt prawny, jeśli nie osobowość prawną, to przynajmniej zdolność prawną, tj. mogą być stroną stosunków cywilnoprawnych (których konsekwencją jest zwykle zawiązanie się stosunku publicznoprawnego w zakresie podatków), nabywać prawa i zaciągać zobowiązania mocą swojego działania, pozywać i być pozywanymi. (Nawiasem mówiąc, za takim potocznym rozumieniem pojęcia "jonop" opowiada się m.in. wikipedia: http://pl.wikipedia.org/wiki/ Jednostka_organizacyjna_nieposiadaj%C4%85ca_osobowo%C5%9Bci_prawnej).

Wśród ww. cech najważniejszymi wydają się, z podatkowego punktu widzenia, zdolność dysponowania majątkiem (z czym wiąże się nierozerwalnie zdolność osiągania przychodów i ponoszenia kosztów) i posiadania majątku. Posiadanie autonomii w starze majątkowej pozwala na wykonanie obowiązku zapłaty podatku.

Warto też zauważyć, że Rozdział 15 Działu III "Odpowiedzialność podatkowa osób trzecich" ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa nie wspomina o odpowiedzialności osoby prowadzącej szkołę za zobowiązania podatkowe szkoły! Zważywszy na to, jak bardzo rozbudowany jest ów Rozdział 15, jak bardzo zabezpiecza Skarb Państwa na wypadek niewypłacalności dłużnika podatkowego, należy stwierdzić, że brak odpowiedzialności osoby prowadzącej szkołę za długi podatkowe szkoły nie wynika z niedopatrzenia ustawodawcy, ale z faktu, że szkoła nie może być podatnikiem, nie może mieć żadnych długów, w tym długów podatkowych, a podatnikiem jest zawsze bezpośrednio osoba prowadząca szkołę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, w szczególności w przedmiotowej sprawie, iż prowadzone przez Spółkę placówki nie są "jonop", którym można przypisać status samodzielnego podatnika CIT. Przede wszystkim, dochody związane z prowadzeniem placówek będzie nadal otrzymywać Spółka i to Spółka będzie stroną stosunku cywilnoprawnego z rodzicami opłacającymi czesne i stosunku administracyjno-prawnego z jednostkami samorządu terytorialnego przekazującymi Spółce (a nie szkołom) dotacje (subwencje oświatowe).

Opisane w pkt 68 planowane zmiany organizacyjne, które mogą sprawiać, powierzchownie, wrażenie wyodrębnienia placówek oświatowych z bytu Spółki i od siebie nawzajem, mają w istocie charakter czysto techniczny (a nie prawny), którego celem jest ułatwienie Spółce zarządzania kilkoma dużymi projektami, przede wszystkim poprzez wprowadzenie porządku i przejrzystości finansowej i księgowej. Nawet, i jednocześnie przede wszystkim, wyodrębnienie budżetów poszczególnych placówek, czy przekazywanie określonych pieniędzy na określone konta w celu realizacji tych budżetów - to wszystko są wyłącznie działania techniczne podejmowane w ramach Spółki, która ani przez moment nie przestanie być ani właścicielem, ani też wyłącznym dysponentem tych środków.

Warto też posiłkowo zauważyć, że Ustawa o VAT, w art. 15 ust. 1, uznaje za podatnika tego podatku, obok osób prawnych i fizycznych, również jonop. Pomimo to ustawodawca uznał za słuszne, w art. 15 ust. 3b tejże ustawy zezwolić, na zasadzie wyjątku i za specjalną zgodą organu podatkowego, na stanie się podatnikiem przez jednostki organizacyjne osoby prawnej, jeśli osoba prawna ma status organizacji pożytku publicznego, a jej jednostka organizacyjna samodzielnie sporządza sprawozdanie finansowe. Rzecz w tym, że skoro jednostka organizacyjna osoby prawnej, aby stać się podatnikiem, potrzebuje specjalnego zapisu w art. 15 ust. 3b i do tego specjalnej zgody organu administracyjnego, to znaczy, że jednostka taka, z zasady, nie jest jonop, bo gdyby taką była, to byłaby podatnikiem na mocy art. 15 ust. 1 i wówczas art. 15 ust. 3b byłby w ogóle zbędny. W CITU nie ma żadnych zapisów, z których można by wywieść, wprost lub pośrednio, że jednostki organizacyjne osoby prawnej mogą lub muszą stać się odrębnymi od tej osoby prawnej podatnikami CIT, a argumentacja porównawcza z Ustawą o VAT wskazuje, że pojęcie "jonop" nie obejmuje swoim zakresie jednostek organizacyjnych osób prawnych, które same nie posiadają żadnej odrębności (zdolności) prawnej (jak to ma miejsce w szczególności w przedmiotowej sprawie).

Zdaniem Wnioskodawcy, podsumowaniem powyższych wywodów jest teza Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyrażona w wyroku z dnia 8 października 2008 r. sygn. akt. II FSK (978/07): "Sąd pierwszej instancji" trafnie przyjął, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej utworzony przez osobę prawną, posiadający zdolność prawną, odrębną strukturę organizacyjną, odrębny przedmiot działania, odrębną gospodarkę finansową i odrębny majątek, jest jako jonop podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 2 CITU.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* określenia czy prowadzone przez Spółkę placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - za prawidłowe,

* prowadzenia wspólnych rozliczeń podatkowych-za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Takie też jednostki nieposiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.).

Ustalenia poczynione na gruncie prawa podatkowego w zestawieniu z art. 33 Kodeksu cywilnego (wskazującego na jednostki organizacyjne wyposażone na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną), jak też art. 331 Kodeksu cywilnego nakazującego stosowanie odpowiednich przepisów o osobach prawnych do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - pozwalają poczynić konstatację, że z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 2 ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ustawa nadaje podmiotowość prawnopodatkową również tym jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, które są zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi - co pozwala im uczestniczyć w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej. Artykuł 331 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Analiza posiadania podmiotowości prawno-podatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez niepubliczne szkoły, placówki i przedszkola utworzone przez Wnioskodawcę wymaga odniesienia się do przepisów regulujących ich status, a mianowicie - przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), która określa zasady na jakich prowadzone są przedszkola, szkoły, placówki oświatowo

- wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, oraz kolegia pracowników służb społecznych. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne. Stosownie do treści art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów.

Zgodnie z art. 84 ustawy o systemie oświaty szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Statut powinien określać w szczególności:

1.

nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich zadania;

2.

osobę prowadzącą szkołę lub placówkę;

3.

organy szkoły lub placówki oraz zakres ich działań;

4.

organizację szkoły lub placówki;

5.

prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki;

6.

sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki;

7.

zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki.

W myśl art. 5 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o systemie oświaty do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) i organizacyjnej szkoły lub placówki. W tym miejscu należy podkreślić, iż w dniu 11 marca 2013 r. ogłoszone zostało Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 30 stycznia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330).

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych (taki jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności), mogą samodzielne działać oraz pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, nie będzie posiadała wykształconej struktury organizacyjnej i będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania, że podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie organ prowadzący placówkę oświatową.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je prowadzi i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy zauważyć, iż nadanie nr NIP placówce oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, decydują o tym przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr NIP nie przesądza o tym, że dane placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych Jednostki. Zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy dana szkoła, przedszkole, bądź placówka oświatowa prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia przesłanki do uznania jej za odrębną od organu prowadzącego jednostkę organizacyjną, odrębnego podatnika, możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi niepubliczne oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych, szkoły podstawowe, gimnazja, licea oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Rzeczone szkoły i placówki podlegają i są prowadzone zgodzie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w szczególności są wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego (prezydent miasta, burmistrz), a także podlegają urzędowemu nadzorowi pedagogicznemu (kuratorowi oświaty).

Zgodnie z wnioskiem umowy o kształcenie, stanowiące podstawę do otrzymywania czesnego (wynagrodzenia za usługi edukacyjne) są zawierane pomiędzy rodzicami uczniów oraz osobą prowadzącą określoną szkołę/placówkę, tj. w każdym przypadku z Wnioskodawcą. Wpłaty rodziców z tego tytułu dokonywane są na wskazany w umowie rachunek bankowy Spółki albo gotówką w kasie prowadzonej w Spółce.

Dotacje publiczne (subwencje oświatowe) należne z tytułu prowadzenia szkół przedszkoli, zgodnie z ww. przepisami regulującymi funkcjonowanie oświaty są przekazywane przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego (urzędy miast, urzędy dzielnic) przelewem na specjalnie wyodrębnione dla poszczególnych placówek konta Spółki.

Każda z placówek ma swój indywidualny i różny od Spółki i pozostałych placówek REGON. Dla każdej ze szkół i placówek Spółka posiada specjalnie wyodrębnione rachunki bankowe (celem otrzymywania na nie dotacji celowej). Część z placówek ma fizycznie wydzieloną, odrębną lokalizację. Wszyscy nauczyciele są zatrudnieni bezpośrednio przez Spółkę. Sprawy dotyczące placówek załatwia Spółka. Spółka swobodnie, wg własnego uznania, dysponuje środkami finansowymi na potrzeby poszczególnych placówek. Dla żadnej z placówek nie jest prowadzona odrębna księgowość, a księgi Spółki nie wyodrębniają żadnej z placówek jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Spółka planuje wprowadzenie w funkcjonowaniu Spółki (i placówek) następujących zmian:

1.

Nauczyciele będą zatrudniani nie przez Spółkę, ale przez dyrektorów poszczególnych szkół i placówek.

2.

Na każdy okres rozliczeniowy (rok szkolny) Spółka, w porozumieniu z organami poszczególnych placówek (w szczególności z ich dyrektorami), w ramach ogólnego budżetu Spółki, będzie wyodrębniać budżet indywidualny dla każdej z placówek. Za wykonanie tak określonego budżetu odpowiadać będą organy poszczególnych placówek (w szczególności dyrektorzy). Sprawy bezpośrednio dotyczące określonej placówki będą finansowane z wyodrębnionego dla niej budżetu, natomiast sprawy dotyczące wszystkich lub kilku prowadzonych przez Spółkę placówek będą finansowane z ogólnego budżetu Spółki.

3.

Dla każdej z placówek, w zakresie określonym w ww. planie budżetowym, będzie prowadzona odrębna księgowość (o ograniczonym zakresie, tj. koniecznym do kontrolowania budżetu).

4.

W księgach Spółki, każda z placówek zostanie wyodrębniona jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Spółka pozostanie jednak formalnie (jako osoba prawna) osobą prowadzącą szkołę w rozumieniu ww. przepisów oświatowych. Czesne i dotacje (subwencje oświatowe) nadal będą wpływały na konta bankowe należące do Spółki (choć wyodrębnione dla każdej z placówek). Umowy z rodzicami nadal będzie podpisywać Spółka, a także Spółka będzie stroną dla jednostek samorządu terytorialnego w kwestiach prawno-rozliczeniowych w zakresie dotacji (subwencji oświatowych).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 marca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż utworzone przez Niego placówki będą otrzymywały w ramach zaakceptowanego przez Wnioskodawcę budżetu środki finansowe (w miesięcznych transzach) na realizację zadań placówki (w szczególności na wynagrodzenie pracownicze, ew. zakup towarów i usług). Jednakże Wnioskodawca wskazał, iż przekazywanie przez Niego środków do placówek będzie miało jedynie techniczny charakter, bowiem żadna z placówek, nie mając podmiotowości prawnej, nie będzie posiadała zdolności posiadania majątku, którego własność pozostanie w 100% przy Wnioskodawcy.

Na podstawie nadanych przez Wnioskodawcę statutów, placówki będą posiadały wykształconą strukturę organizacyjną, co należy jednak rozumieć, jako pewien układ faktyczny (nie zaś prawny), z jednym wyjątkiem - placówki korzystać będą z podmiotowości prawnej swojego podmiotu założycielskiego (Wnioskodawcy) z wyłączeniem stosunków pracy, w których na podstawie Art. 3 Kodeksu Pracy szkoła (dyrektor szkoły) będzie pracodawcą.

Placówki nie będą miały zdolności zaciągania zobowiązań.

Jak wykazano powyżej, aby niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe można było uznać za jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, odrębne od założyciela, a co za tym idzie, aby można było je uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, winny posiadać wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych, charakteryzować się niezależnością i samodzielnością w stosunkach cywilno-prawnych.

Wnioskodawca wskazał, że utworzone szkoły i placówki wprawdzie posiadają wykształconą strukturę organizacyjną, w ramach której, zgodnie z Kodeksem Pracy, dyrektor szkoły będzie miał możliwość i obowiązek zatrudniania pracowników, jednak nie będą posiadały odrębnego od Wnioskodawcy majątku, nie będą miały zdolności do zaciągania zobowiązań, a także będą korzystać z podmiotowości prawnej podmiotu założycielskiego. Po wprowadzeniu przez Spółkę planowanych zmian to Wnioskodawca nadal będzie osobą prowadzącą szkoły i placówki w rozumieniu przepisów oświatowych. Zarówno czesne, jak i subwencje będą wpływały na konto bankowe Spółki, również w umowach z rodzicami, jak i w kwestiach prawno-rozliczeniowych stroną będzie Spółka, nie zaś szkoła, czy placówka.

Zatem, odnosząc się do przedstawionej powyżej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz okoliczności wskazanych w zdarzeniu przyszłym, należy stwierdzić, iż szkoły i placówki utworzone przez Wnioskodawcę po wprowadzeniu zmian organizacyjnych przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od założyciela podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Prowadzone przez Wnioskodawcę szkoły i placówki stanowią jedynie wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Spółki, która je utworzyła.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Odrębne przepisy, o których mowa w tym artykule zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330).

Stosownie natomiast do art. 27 ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wykazano powyżej szkoły średnie utworzone przez Wnioskodawcę nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od założyciela podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Szkoły i placówki stanowią tylko wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Spółki, która je utworzyła.

W związku z powyższym placówki, których założycielem jest Wnioskodawca nie mają obowiązku prowadzić odrębnych od Wnioskodawcy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych, a co za tym idzie nie mają obowiązku składać odrębnego od Spółki zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zeznanie składane przez Wnioskodawcę do właściwego urzędu skarbowego winno uwzględniać informację o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym przez prowadzone przez Spółkę szkoły i placówki.

W tym miejscu podnieść jednak należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Specyfika postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego polega między innymi na tym, że właściwy organ interpretujący "porusza się" niejako tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz wyrażonej przez Niego oceny prawnej (stanowisko) - art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Organ interpretujący nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną i jednoznaczną ocenę, czy utworzone przez Wnioskodawcę szkoły i placówki stanowią jednostki organizacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ogranicza się jedynie do analizy okoliczności podanych we wniosku. Pełna ocena postawionych przez Wnioskodawcę wątpliwości możliwa będzie po dokonaniu analizy dokumentów źródłowych.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia czy prowadzone przez Spółkę placówki są odrębnymi od założyciela podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, oraz prowadzenia wspólnych rozliczeń podatkowych należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl