IPPB5/423-52/12-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-52/12-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do odliczenia podatku od dywidend otrzymanych w latach 2002-2006 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do odliczenia podatku od dywidend otrzymanych w latach 2002-2006.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") w latach 2002-2006 otrzymywała dywidendy. Dywidendy wypłacone były przez spółki, w których Wnioskodawca posiadał udziały. Są to spółki z siedzibą w Polsce. Przy wypłacie dywidendy, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami, płatnik pobrał od nich podatek. Z uwagi na brak wystarczających dochodów, Wnioskodawca nigdy nie skorzystał z prawa do obniżenia podatku dochodowego od osób prawnych o podatek potrącony przy wypłacie dywidendy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku dochodowego od osób prawnych za rok bieżący (i lata następne) o zryczałtowany podatek dochodowy pobrany przez płatnika od dywidend otrzymanych przez Spółkę w latach 2002-2006.

Stanowisko Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zapłaconego w latach 2002-2006 może być realizowane bez ograniczeń czasowych. Uchylony art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 1 stycznia 2007 r. nie zawierał ograniczenia w tym zakresie, a prawo odliczenia Spółka nabyła w okresie obowiązywania tego przepisu.

UZASADNIENIE

W stanie prawnym sprzed 1 stycznia 2007 r. dywidendy wypłacane przez polskie spółki innym polskim podatnikom podatku dochodowego od osób prawnych w każdym przypadku opodatkowane były podatkiem dochodowym. Jego wysokość wynosiła 19% kwoty przychodu, a podatek był pobierany przez spółkę wypłacającą dywidendę w dniu dokonania wypłaty.

Regulował to art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Jednocześnie istniał przepis art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który umożliwiał odliczenie pobranego przez płatnika podatku od dywidend od podatku dochodowego wynikającego z innych dochodów spółki. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19. Stosownie zaś do art. 23 ust. 2 w razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych.

Treść przywołanego przepisu była następująca:

"Art. 23. 1. Kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19.

2.

W razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych.

Z powyższego wynika, że w stanie prawnym obowiązującym do końca 2006 r. podatnik opodatkowany według ogólnych zasad (według stawki), który osiągał również dochody z dywidend od polskich spółek, mógł bez jakichkolwiek warunków, pomniejszyć kwotę podatku obliczonego według stawki o kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend.

Od dnia 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 1 ust. 23 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku CIT (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589) uchylono art. 23 ustawy oraz wprowadzono zmiany w art. 22 ustawy. Zmiany weszły w życie 1 stycznia 2007 r. Nowe przepisy wprowadziły rozwiązanie polegające na stosowaniu zwolnień od podatku z tytułu dywidend wypłaconych przez polskie spółki, przy obowiązku spełnienia określonych warunków przez spółki otrzymujące dywidendy (art. 22 ust. 4 ustawy CIT).

Jednocześnie w przepisach przejściowych (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r.) ustawodawca postanowił, że polscy podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r.

"Art. 7. 1. Podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r." Na mocy powyższego przepisu podatek od dywidend wypłaconych przez spółkę z siedzibą w Polsce i otrzymanej przez Wnioskodawcę w latach 2002-2006 r. będzie podlegał odliczeniu dopiero wtedy gdy taka możliwość się pojawi - czyli dopiero wtedy, gdy Wnioskodawca wykaże kwotę podatku do zapłacenia.

Przepis art. 23 ustawy CIT oraz ustawa zmieniająca nie wprowadzały bowiem w tym zakresie żadnego ograniczenia co do czasu oczekiwania na możliwość odliczenia. Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia pobranego od dywidendy podatku dopiero wówczas, gdy po dokonaniu rozliczenia (za poprzedni rok podatkowy) pojawi się u niej podatek do zapłaty. Oznacza to, że jeśli w bieżącym roku podatkowym Wnioskodawca osiągnął przychód do opodatkowania to na podstawie ww. przepisów ma prawo do odliczenia od tego podatku pobranego w latach 2002-2006 przy wypłacie dywidend.

Potwierdzenie tego poglądu znajdujemy chociażby w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPB3/423-398/10-2/GJ), gdzie organ podatkowy potwierdził stanowisko Wnioskodawcy i uznał, że "polscy podatnicy uzyskujący od polskich spółek dywidendy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007 r. otrzymali dywidendy i tym samym w trybie art. 23 ustawy nabyli prawo do odliczenia podatku pobranego przez płatnika, zachowują aż do wyczerpania to prawo, w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r."

Jednocześnie brak jest podstaw do twierdzenia, że zastosowanie znajdą tu przepisy ogólne w zakresie przedawnienia, gdyż ich istota odnosi się do zobowiązań podatkowych. W przedmiotowej sprawie mamy natomiast do czynienia z odliczeniem podatku pobranego przez płatnika, który Wnioskodawca jest uprawniony odliczyć również w latach następnych. Tym samym, w tej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące przedawnienia zobowiązań podatkowych. Potwierdził to Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w postanowieniu z dnia 2 kwietnia 2007 r. (sygn. DP/423-0010/07/AK), gdzie przywołane zostało następujące stanowisko organu: "Jednocześnie w sytuacji ponoszenia strat podatkowych za kolejne lata podatkowe wobec braku możliwości odliczenia kwoty pobranego wcześniej przez płatnika podatku od dywidendy, Spółka może go odliczyć w latach następnych. Przy czym prawo do takiego odliczenia nie jest ograniczone w czasie, czyli Podatnik ma prawo odliczyć podatek nawet po upływie 5 lat od daty od jego uiszczenia".

Tym samym, należy uznać, że Spółka uzyskując w latach 2002-2006 dywidendy, od których pobierany był przez spółkę wypłacającą podatek, nabyła prawo do odliczenia tego podatku od podatku dochodowego z innych dochodów. Ponieważ, z uwagi na niewystarczający podatek z innych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, nie odliczyła pobranego podatku od dywidend, nabyła prawo do jego odliczania w następnych latach aż do jego wyczerpania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl