IPPB5/423-509/10-6/AS - Różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przy realizacji prac badawczych a wartością faktury za badania naukowe wystawianej przez spółkę komandytowo-akcyjną na rzecz partnerów konsorcjum wdrażających badania, jako podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w części stanowiącej dochód spółki komandytowo-akcyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-509/10-6/AS Różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przy realizacji prac badawczych a wartością faktury za badania naukowe wystawianej przez spółkę komandytowo-akcyjną na rzecz partnerów konsorcjum wdrażających badania, jako podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w części stanowiącej dochód spółki komandytowo-akcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) oraz piśmie z dnia 29 września 2010 r. (data nadania 29 września 2010 r., data wpływu 4 października 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-509/10-2/AS i IPPB4/415-629/10-2/MP z dnia 20 września 2010 r. (data nadania 21 września 2010 r., data doręczenia 27 września 2010 r.) oraz piśmie z dnia 8 listopada 2010 r. (data nadania 9 listopada 2010 r., data wpływu 15 listopada 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-509/10-4/AS i IPPB4/415-629/10-4/MP z dnia 27 października 2010 r. (data nadania 28 października 2010 r., data doręczenia 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia z partnerami Konsorcjum kosztów realizacji prac badawczych ponoszonych przez Spółkę przy realizacji międzynarodowego projektu pt.: "Innowacyjne wysokociśnieniowe wodno-hydrauliczne wyposażenie do zastosowań w budownictwie i górnictwie" w ramach 7 Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia z partnerami Konsorcjum kosztów realizacji prac badawczych ponoszonych przez Spółkę przy realizacji międzynarodowego projektu pt.: "Innowacyjne wysokociśnieniowe wodno-hydrauliczne wyposażenie do zastosowań w budownictwie i górnictwie" w ramach 7 Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - S. Sp. z o.o. jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską (dalej: "KE") w ramach 7 Programu Ramowego na prace badawcze przy realizacji projektu (akronim H.). Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego typu CAPACITIES przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: "MŚP") w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez Program Ramowy Unii Europejskiej PR7. Realizacja kontraktu rozpoczęła się 1 października 2009 r.

Wnioskodawca wskazał, że w międzynarodowym projekcie pt.: "Innowacyjne wysokociśnieniowe wodno-hydrauliczne wyposażenie do zastosowań w budownictwie i górnictwie" (ang. "Novel high-pressure water hydraulic equipment for application in the construction and mining sector"), uczestniczy łącznie 9 przedsiębiorstw i jednostek badawczych z pięciu państw Unii Europejskiej. Środki finansowe tego projektu są zarządzane przez Koordynatora projektu z Włoch - Politechnikę w Mediolanie. Koordynator rozlicza projekt bezpośrednio przed Komisją Europejską - Dyrekcja Generalna Badań i Rozwoju w Brukseli.

Zgodnie z zapisami umowy z Komisją Europejską Wnioskodawca pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego projektu.

Projekt jest finansowany zgodnie z instrumentem finansowym: "Badania dla małych i średnich przedsiębiorstw".

W skład Konsorcjum wchodzą małe i średnie przedsiębiorstwa odpowiedzialne za wdrożenie wyników projektu i jednostki odpowiedzialne za prowadzenie prac badawczych.

Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu prowadzącym prace badawcze. Prace badawcze prowadzone przez Wnioskodawcę są finansowane w następujący sposób:

* Koordynator otrzymuje z Komisji Europejskiej zaliczki tytułem finansowania prac badawczych w wysokości 75% ich kosztów,

* Koordynator na mocy upoważnienia od MŚP wdrażających wyniki badań oraz na mocy umowy konsorcyjnej (zobowiązującej te MŚP do finansowania kosztów badań w 100%) przekazuje na wskazane konto Wnioskodawcy zaliczkę w wysokości 100% kosztów prac badawczych,

* Wnioskodawca po wykonaniu prac badawczo-naukowych i przekazaniu ich wyników partnerom konsorcjum - MŚP realizujących wdrożenie wyników prac badawczych i naukowych, wystawia tym partnerom fakturę VAT za realizację prac badawczych i naukowych w zakresie i wielkości zgodnej z umową z Komisją Europejską,

* Bilansowo istnieje różnica pomiędzy kosztami rzeczywistymi księgowanymi po stronie kosztów realizacji projektu, a wartością prac zapisaną w umowie z Komisją Europejską.

Środki finansowe przekazane Wnioskodawcy z Komisji Europejskiej za pośrednictwem Koordynatora są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Powstała różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami (kosztami), a dofinansowaniem projektu ze środków wspólnotowych staje się dochodem Spółki zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu i jest ustalone na poziomie 75% kwalifikowanych kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania badawcze.

Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej, koszty wynagrodzeń finansowanych ze środków projektu H. są rejestrowane w miesięcznych kartach pracy wypełnianych przez pracowników. Karty pracy zawierają następujące informacje: datę, nazwę projektu, zakres tematyczny realizowanych prac oraz liczbę godzin wykorzystanych na realizację tego tematu.

Na podstawie tak dokumentowanego wykorzystania godzin na realizację projektu, obliczane jest wynagrodzenie pracowników oraz koszty obciążające m.in. projekt finansowany ze środków Komisji Europejskiej i generowane są dwie listy płac:

a.

lista podstawowa - nie obejmująca wynagrodzenia związanego realizacją projektu,

b.

lista dodatkowa - obejmująca wynagrodzenia osób związanych z bezpośrednią merytoryczną realizacją projektu.

Od dochodów z tytułu wynagrodzeń za prace nie związane z realizacją projektu (lista płac podstawowa "a") zaliczki na p.d.o.f. są odprowadzane zgodnie z Ustawą.

Od dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania badawcze projektu, odprowadzane są zaliczki na p.d.o.f. względem podstawy odpowiadającej poziomowi 25% kwoty wynagrodzenia (element listy płac a"); od pozostałej kwoty odpowiadającej poziomowi 75% kwoty wynagrodzenia, nie są odprowadzane zaliczki na p.d.o.f. (lista "b").

Procedura wypłat wynagrodzeń osób zatrudnionych do realizacji projektu jest następująca:

* Środki Unii Europejskiej napływają w formie przedpłaty na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro. Po przygotowaniu dodatkowej listy płac związanej z realizacją projektu, środki odpowiadające kwocie niezbędnej do realizacji tego wynagrodzenia zostają przelane na konto główne Spółki i wypłacone w złotych polskich osobom realizującym zadania badawcze projektu. Odpowiednie kwoty wynagrodzeń zostają zaksięgowane na wydzielonym subkoncie wynagrodzeń związanych z realizacją projektu.

* W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym przeznaczone na realizację projektu pokrywają kwotę należnych wynagrodzeń, to wówczas od 75% wypłaconej części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu nie są odprowadzane zaliczki na p.d.o.f. W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym zostały wyczerpane, zaliczki na p.d.o.f. od części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu są odprowadzane w pełnej wysokości.

Oprócz zatrudnienia pracowników etatowych przy realizacji omawianego projektu, Spółka zatrudniania przy jego realizacji osoby fizyczne bezpośrednio realizujące zadania badawcze na umowę zlecenie. Taka sytuacja prawna jest dopuszczana przez KE, a dokumentowana w przepisach ogólnych dotyczących uznawania kosztów realizacji.

Wnioskodawca sprecyzował opisany we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe i wskazał, że:

* Wpływy na rzecz projektu są realizowane zgodnie z Umową Konsorcyjną w ten sposób, że Koordynator Projektu - Politechnika w Mediolanie - realizuje płatności na rzecz Wnioskodawcy według harmonogramu i w wysokości zapisanej w Umowie Konsorcyjnej. Natomiast rozliczenie tych płatności zgodnie z Umową Konsorcyjną następuje przez wystawienie faktur za prace badawcze obciążające Partnerów konsorcjum wdrażających wyniki badań. Wartość tych faktur jest zgodna z budżetem projektu zapisanym w Umowie Konsorcyjnej i zakresem wykonanych prac dokumentowanych raportami badawczymi przyjmowanymi przez Konsorcjum. Wnioskodawca oprócz środków unijnych nie otrzymuje na realizację projektu dotacji ze środków krajowych.

* Koszty realizacji prac badawczych ponoszone przez Spółkę przy realizacji Projektu finansowane są wyłącznie, tj. w 100%, ze środków 7 Programu Ramowego.

* Przy realizacji przedmiotowego Projektu Wnioskodawca nie korzysta z zasobów udostępnianych przez osoby trzecie w formie transferów finansowych i aportów na realizację Projektu.

* Uzyskany dochód wynika z różnicy pomiędzy kosztami zaksięgowanymi z tytułu realizacji projektu, a wartością zapisaną w umowie i potwierdzoną wystawieniem faktur przez Wnioskodawcę. Ten sposób finansowania prac badawczych przez Komisję Europejską wynika z przepisów dotyczących korzystania z instrumentu finansowego Komisji Europejskiej. Badania na rzecz MŚP (CAPACITIES - Research for SME); Umowa Konsorcyjna ma w tym przypadku zapisy dopuszczające dochód dla Partnerów Konsorcjum wykonujących badania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przy realizacji prac badawczych a wartością faktury za badania naukowe wystawianej przez SKA Polska dla partnerów Konsorcjum wdrażających badania, stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem od osób prawnych w części stanowiącej dochód SKA Polska.

2.

Czy dochody pracowników zatrudnionych przez SKA Polska Sp. z o.o. bezpośrednio realizujących zadania badawcze projektu, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej przez Komisję Europejską.

3.

Czy przedstawiony sposób określania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu jest prawidłowy.

4.

Czy dla osób zatrudnianych na umowę zlecenie lub o dzieło, w przedmiotowej sprawie obowiązują te same zasady dokumentowania czasu pracy oraz określania zaliczek na p.d.o.f., które są stosowane dla pracowników etatowych.

Wnioskodawca zaznaczył, że ww. pytania dotyczą zarówno stanu faktycznego, tj. od X.2009 r. do chwili obecnej, jak i okresu przyszłego do X.2011 r., do końca realizacji projektu.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek odnośnie pytań Nr 2-4 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy faktury za realizację prac badawczych i naukowych, jakimi Spółka obciąża Partnerów Konsorcjum wdrażających wyniki badań podlegają zwolnieniu z podatku od osób prawnych (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), a powstała różnica pomiędzy poniesionymi kosztami, a dofinansowaniem projektu ze środków wspólnotowych staje się dochodem Spółki zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem środki stanowiące dochód uzyskany ze środków wspólnotowych, z których finansowany jest Projekt w 100% pochodzą bezpośrednio z Komisji Europejskiej i są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego przepisu wynika, że środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym oraz zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską (dalej: "KE") w ramach 7 Programu Ramowego na prace badawcze przy realizacji projektu (akronim H). Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego typu CAPACITIES przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: "MŚP") w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez Program Ramowy Unii Europejskiej PR7. Realizacja kontraktu rozpoczęła się 1 października 2009 r. W międzynarodowym projekcie pt.: "Innowacyjne wysokociśnieniowe wodno-hydrauliczne wyposażenie do zastosowań w budownictwie i górnictwie" (ang. "Novel high-pressure water hydraulic equipment for application in the construction and mining sector"), uczestniczy łącznie 9 przedsiębiorstw i jednostek badawczych z pięciu państw Unii Europejskiej. Środki finansowe tego projektu są zarządzane przez Koordynatora projektu z Włoch - Politechnikę w Mediolanie. Koordynator rozlicza projekt bezpośrednio przed Komisją Europejską - Dyrekcja Generalna Badań i Rozwoju w Brukseli.

Wpływy na rzecz projektu są realizowane zgodnie z Umową Konsorcyjną w ten sposób, że Koordynator Projektu - Politechnika w Mediolanie - realizuje płatności na rzecz Wnioskodawcy według harmonogramu i w wysokości zapisanej w Umowie Konsorcyjnej. Natomiast rozliczenie tych płatności zgodnie z Umową Konsorcyjną następuje przez wystawienie faktur za prace badawcze obciążające Partnerów konsorcjum wdrażających wyniki badań. Wartość tych faktur jest zgodna z budżetem projektu zapisanym w Umowie Konsorcyjnej i zakresem wykonanych prac dokumentowanych raportami badawczymi przyjmowanymi przez Konsorcjum. Wnioskodawca oprócz środków unijnych nie otrzymuje na realizację projektu dotacji ze środków krajowych.

Zgodnie z zapisami umowy z Komisją Europejską Wnioskodawca pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego projektu prowadzącym prace badawcze.

Projekt jest finansowany zgodnie z instrumentem finansowym: "Badania dla małych i średnich przedsiębiorstw".

Koszty realizacji prac badawczych ponoszone przez Spółkę przy realizacji Projektu finansowane są wyłącznie, tj. w 100% ze środków 7 Programu Ramowego.

Przy realizacji przedmiotowego Projektu Wnioskodawca nie korzysta z zasobów udostępnianych przez osoby trzecie w formie transferów finansowych i aportów na realizację Projektu.

W skład Konsorcjum wchodzą małe i średnie przedsiębiorstwa odpowiedzialne za wdrożenie wyników projektu i jednostki odpowiedzialne za prowadzenie prac badawczych.

Prace badawcze prowadzone przez Wnioskodawcę są finansowane w następujący sposób:

* Koordynator otrzymuje z Komisji Europejskiej zaliczki tytułem finansowania prac badawczych w wysokości 75% ich kosztów,

* Koordynator na mocy upoważnienia od MŚP wdrażających wyniki badań oraz na mocy umowy konsorcyjnej (zobowiązującej te MŚP do finansowania kosztów badań w 100%) przekazuje na wskazane konto Wnioskodawcy zaliczkę w wysokości 100% kosztów prac badawczych,

* Wnioskodawca po wykonaniu prac badawczo-naukowych i przekazaniu ich wyników partnerom konsorcjum - MŚP realizujących wdrożenie wyników prac badawczych i naukowych, wystawia tym partnerom fakturę VAT za realizację prac badawczych i naukowych w zakresie i wielkości zgodnej z umową z Komisją Europejską,

* Bilansowo istnieje różnica pomiędzy kosztami rzeczywistymi księgowanymi po stronie kosztów realizacji projektu, a wartością prac zapisaną w umowie z Komisją Europejską.

Powstała różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami (kosztami), a dofinansowaniem projektu ze środków wspólnotowych staje się dochodem Spółki zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzyskany dochód wynika z różnicy pomiędzy kosztami zaksięgowanymi z tytułu realizacji projektu, a wartością zapisaną w umowie i potwierdzoną wystawieniem faktur przez Wnioskodawcę. Ten sposób finansowania prac badawczych przez Komisję Europejską wynika z przepisów dotyczących korzystania z instrumentu finansowego Komisji Europejskiej. Badania na rzecz MŚP (CAPACITIES - Research for SME); Umowa Konsorcyjna ma w tym przypadku zapisy dopuszczające dochód dla Partnerów Konsorcjum wykonujących badania.

Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu i jest ustalone na poziomie 75% kwalifikowanych kosztów wynagrodzenia pracowników realizujących zadania badawcze.

Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej, koszty wynagrodzeń finansowanych ze środków projektu H. są rejestrowane w miesięcznych kartach pracy wypełnianych przez pracowników. Karty pracy zawierają następujące informacje: datę, nazwę projektu, zakres tematyczny realizowanych prac oraz liczbę godzin wykorzystanych na realizację tego tematu.

Na podstawie tak dokumentowanego wykorzystania godzin na realizację projektu, obliczane jest wynagrodzenie pracowników oraz koszty obciążające m.in. projekt finansowany ze środków Komisji Europejskiej i generowane są dwie listy płac:

a.

lista podstawowa - nie obejmująca wynagrodzenia związanego realizacją projektu,

b.

lista dodatkowa - obejmująca wynagrodzenia osób związanych z bezpośrednią merytoryczną realizacją projektu.

Od dochodów z tytułu wynagrodzeń za prace nie związane z realizacją projektu (lista płac podstawowa "a") zaliczki na p.d.o.f. są odprowadzane zgodnie z Ustawą.

Od dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania badawcze projektu, odprowadzane są zaliczki na p.d.o.f. względem podstawy odpowiadającej poziomowi 25% kwoty wynagrodzenia (element listy płac a"); od pozostałej kwoty odpowiadającej poziomowi 75% kwoty wynagrodzenia, nie są odprowadzane zaliczki na p.d.o.f. (lista "b").

Procedura wypłat wynagrodzeń osób zatrudnionych do realizacji projektu jest następująca:

* Środki Unii Europejskiej napływają w formie przedpłaty na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro. Po przygotowaniu dodatkowej listy płac związanej z realizacją projektu, środki odpowiadające kwocie niezbędnej do realizacji tego wynagrodzenia zostają przelane na konto główne Spółki i wypłacone w złotych polskich osobom realizującym zadania badawcze projektu. Odpowiednie kwoty wynagrodzeń zostają zaksięgowane na wydzielonym subkoncie wynagrodzeń związanych z realizacją projektu.

* W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym przeznaczone na realizację projektu pokrywają kwotę należnych wynagrodzeń, to wówczas od 75% wypłaconej części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu nie są odprowadzane zaliczki na p.d.o.f. W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym zostały wyczerpane, zaliczki na p.d.o.f. od części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu są odprowadzane w pełnej wysokości.

Oprócz zatrudnienia pracowników etatowych przy realizacji omawianego projektu, Spółka zatrudniania przy jego realizacji osoby fizyczne bezpośrednio realizujące zadania badawcze na umowę zlecenie. Taka sytuacja prawna jest dopuszczana przez KE, a dokumentowana w przepisach ogólnych dotyczących uznawania kosztów realizacji.

Należy w tym miejscu wskazać, że 7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

7 Program Ramowy ma następujące cele:

* wspieranie współpracy ponadnarodowej we wszystkich obszarach badań i rozwoju technologicznego,

* zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach nauki,

* wzmocnienie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału i infrastruktury badawczej, wzrost uznania dla zawodu naukowca oraz zachęcenie badaczy do mobilności i rozwijania kariery naukowej,

* zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,

* wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

Należy zatem stwierdzić, że Spółka otrzymała dotację z programu unijnego 7 Programu Ramowego, a jak wykazano powyżej - środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w związku z realizacją powyższego kontraktu Spółce przysługuje zwolnienie przedmiotowe od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ różnica pomiędzy kosztami faktycznie poniesionymi przy realizacji prac badawczych a wartością faktury za badania naukowe wystawianej przez Wnioskodawcę dla partnerów Konsorcjum wdrażających badania w części stanowiącej dochód SKA Polska ma charakter rozliczeń wewnętrznych pomiędzy partnerami Projektu w 100% realizowanego ze środków unijnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie rozliczenia z partnerami Konsorcjum kosztów realizacji prac badawczych ponoszonych przez Spółkę przy realizacji międzynarodowego projektu pt.: "Innowacyjne wysokociśnieniowe wodno-hydrauliczne wyposażenie do zastosowań w budownictwie i górnictwie" w ramach 7 Programu Ramowego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl