IPPB5/423-507/10-3/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-507/10-3/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych przekazania nadwyżki środków funduszu organizacyjnego na kapitał rezerwowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania nadwyżki środków funduszu organizacyjnego na kapitał rezerwowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący Towarzystwem Ubezpieczeń w związku z rozpoczęciem w 2004 r. działalności ubezpieczeniowej utworzyło fundusz organizacyjny (przeznaczony na utworzenie administracji zakładu ubezpieczeń i organizowanie sieci przedstawicielstw). Wpłaty na fundusz organizacyjny nie podlegają zwrotowi (Towarzystwo jest właścicielem ww. środków). Środki te nie zostały zaliczone do przychodów Towarzystwa. W związku z niewykorzystaniem części środków funduszu na ww. wymienione cele Towarzystwo rozważa rozwiązanie funduszu organizacyjnego i przekazanie pozostałych środków na kapitał rezerwowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie nadwyżki środków funduszu organizacyjnego na kapitał rezerwowy spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Towarzystwo stoi na stanowisku, iż przekazanie środków funduszu organizacyjnego na kapitał rezerwowy nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów, które nakazują opodatkowanie ww. podatkiem takiej operacji. Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Skoro sama wpłata na fundusz organizacyjny nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, tak i niewykorzystana część tych środków nie powinna stanowić przychodu podatkowego. Towarzystwo jest właścicielem środków zgromadzonych na funduszu organizacyjnym. W związku z przeksięgowaniem środków funduszu na kapitał rezerwowy następuje wyłącznie przesunięcie środków w ramach pasywów Towarzystwa, natomiast nie dochodzi do przysporzenia majątkowego po stronie Towarzystwa. Reasumując, zdaniem Towarzystwa przekazanie niewykorzystanych środków zgromadzonych na funduszu organizacyjnym na kapitał rezerwowy nie będzie stanowić przychodu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl