IPPB5/423-50/09-4MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-50/09-4MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), uzupełnione w dniu 2 marca 2009 r. (data nadania 27 lutego 2008 r.) na wezwanie z dnia 17 lutego 2009 r. (data nadania 17 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych podziału spółki przez wydzielenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych podziału spółki przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka A Sp. z o.o. ("A") prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego oraz wynajmu nieruchomości własnych. Jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Udziałowcy A są osobami fizycznymi, rezydentami podatkowymi w Polsce. Każdy z udziałowców posiada po 50% udziałów w A. W ramach usprawniania procesu zarządzania dwoma różnymi obszarami działalności w A, w dniu 20 marca 2008 r. Zgromadzanie Wspólników A uchwalą nr.... postanowiło dokonać wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej A dwóch oddziałów samodzielnie sporządzających bilans określając jednocześnie przedmiot działalności każdego z nich i zobowiązując Zarząd A do podjęcia działań niezbędnych do dokonania togo wyodrębnienia.

W dniu 25 czerwca 2008 r. Zarząd działając w wykonaniu ww. uchwały, dokonał z dniem 1 lipca 2008 r. wyodrębniania w strukturze organizacyjnej spółki dwóch oddziałów samodzielnie sporządzających bilans nazwanych jak poniżej:

* A spółka z o.o. Pierwszy Oddział z siedzibą w L, ul. B (dalej: "Pierwszy Oddział" lub "Działalność Handlowa");

* A spółka z o.o. Drugi Oddział w L z siedzibą w L, ul. B (dalej: "Drugi Oddział" lub "Działalność Nieruchomościowa"), (Pierwszy i Drugi Oddział łącznie są nazywane "Oddziałami"). Z przyczyn efektywnościowych siedziby Oddziałów mieszczą się w siedzibie A. Następnie został złożony w Sądzie Rejonowym Xl Wydział Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wpisanie wyodrębnionych oddziałów spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie i w dniu 30 czerwca 2008 r. Sąd wydał postanowienie o wpisie oddziałów w rejestrze (dział 1 r). W czerwcu 2008 r. dokonano także zgłoszenia oddziałów jako jednostek lokalnych w Urzędzie Statystycznym, który nadał im 11-cyfrowe numery identyfikacyjne REGON.

W dniu 30 czerwca 2008 r. Zarząd A utworzył w związku z wyodrębnieniem Oddziałów stanowiska kierowników oddziałów. Kierownicy oddziałów zostali wyposażeni w kompetencje obejmujące m.in. prawo do samodzielnego wykonywania czynności z zakresu prawa pracy w imieniu Oddziału, w tym do nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. Wszyscy pracownicy, których pracodawcą przed dniem 1 lipca 2008 r. był A zostali przyporządkowani do poszczególnych Oddziałów. Od dnia 1 lipca 2008 r. Oddziały stały się pracodawcami tych osób w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy uraz płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatku dochodowego za zatrudnionych pracowników. Umowy o pracę osób zatrudnionych w Oddziale są zawierane, rozwiązywane i modyfikowane przez kierowników Oddziałów działających w ramach nadanych im kompetencji służbowych. Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. - Dz. U. z 2004 r. Nr 269 poz. 2681, z późn. zm.), każdy z Oddziałów złożył w dniu 3 lipca 2008 r. zgłoszenie identyfikacyjne na formularzu NIP-2 w Lubelskim Urzędzie Skarbowym w Lublinie w celu dokonania identyfikacji jako płatnika podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

W dniu 18 lipca 2008 r. wydane zostały decyzje w sprawie nadania numerów identyfikacji podatkowej dla każdego z Oddziałów. W tym samym miesiącu Pierwszy i Drugi Oddział A zostały zarejestrowane w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej będące pracodawcą i płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Pierwszego Oddziału jest handel detaliczny prowadzony w sieci sklepów "A" działających w lokalach wynajmowanych od podmiotów trzecich oraz jednostek powiązanych kapitałowo i osobowo z A. Ponadto w części placówek prowadzona jest produkcja piekarnicza. Wśród 24 lokalizacji według stanu na dzień sporządzania niniejszego wniosku 1 wynajmowana jest od spółki KKL Sp. z o.o., w której 100% udziałów posiada najemca (tj. A), w 12 przypadkach Wynajmującymi są podmioty powiązane osobowo z A, a kolejne 11 obiektów wynajmowane jest od podmiotów nie powiązanych z A.

Zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON przeważająca działalność określona jest według PKD 2007 jako: Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (PKD 47.11.Z). Przeważającym rodzajem działalności Drugiego Oddziału jest: Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z, według PKD 2007). Głównym źródłem przychodów Oddziału są wpływy z najmu. W remach jednostki funkcjonuje szereg obiektów oferujących powierzchnie pod wynajem. Największym jest położone w B "Centrum Handlowe " o powierzchni zabudowy 7919 m2 wynajmujące w chwili obecnej powierzchnie handlowe i promocyjne dla 28 podmiotów w oparciu o stałe umowy najmu. W L Oddział wynajmuje lokale użytkowe w centrum miasta w pawilonie użytkowym przy ul. J oraz w budynku o charakterze mieszkalno-usługowym przy ul. W. Łącznie w tych budynkach A wynajmuje około 670 m2 powierzchni na rzecz kilkunastu podmiotów gospodarczych.

Pozostałe składniki majątku Oddziału znajdują się:

* na terenie gminy M - wynajem budynku piekarni wraz z działką gruntu;

* w L przy ul. Z - działki gruntu wraz z rozpoczętą inwestycją w zakresie budowy Centrum Logistycznego oferującego powierzchnie pod wynajem;

* w B przy ul. C - grunt z wydaną decyzją o pozwoleniu na budowę obiektu handlowo - usługowego. Planowany obiekt ma mieć charakter centrum handlowego oferującego na wynajem około 6698 m2 powierzchni sprzedażowej;

* w Z przy ul. L - działka zabudowana budynkiem pawilonu handlowego, w którym obecnie nie jest prowadzona żadna działalność;

* w K przy ul. K - wynajem powierzchni osobom fizycznym i przedsiębiorcom,

* w K i K - niezabudowane działki gruntu.

W skład składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do Działalności Nieruchomościowej, wchodzą między innymi:

(a) nieruchomości (grunty, prawo użytkowania wieczystego, budynki biurowe, mieszkalne, pawilony, inwestycje rozpoczęte, etc.),

(b) ruchomości (wyposażenie lokali objętych najmem, sprzęt komputerowy, instalacje, itp.),

(c) składniki niematerialne (prawo użytkowania wieczystego, oprogramowanie komputerowe, dokumentacja budowlana związana z rozpoczętymi inwestycjami, etc.)

(d) wierzytelności i zobowiązania oraz umowy dotyczące najmu lokali, zarządzanie nieruchomościami, dostawy mediów, oraz inne umowy dotyczące Działalności Nieruchomościowej,

(e) personel wykonujący działalność Nieruchomościową.

Wszystkie składniki majątkowe służące wyłącznie jednej z wyodrębnionych działalności zostały podzielone i przyporządkowane do jednego z Oddziałów. Zasoby, które wykorzystywane są do obsługi obu Oddziałów (wyposażenie biura, samochody członków Zarządu lub użytkowane przez pracowników zatrudnionych w dwóch Oddziałach) przyporządkowane są do wiodącego Oddziału, którym jest Drugi Oddział. Koszty utrzymania i eksploatacji tych ostatnich składników dzielone są na poszczególne Oddziały proporcjonalnie według przychodów zrealizowanych w danym miesiącu przez oba Oddziały. W ostatnim etapie rozliczenia tych kosztów Pierwszy Oddział obciążany jest notą księgową przypadającą na niego wartością. Wszystkie inne koszty wspólne, których nie da się przypisać do poszczególnych Oddziałów m.in. dzierżawa pomieszczeń biurowych koszty mediów dotyczące lokali biurowych są rozliczane w analogiczny sposób. Każdy z Oddziałów samodzielnie prowadzi ewidencję księgową oraz sporządza jednostkowo sprawozdanie finansowe. Zgodnie z decyzją A każdy z Oddziałów zobowiązany jest sporządzać sprawozdania finansowe.

Pierwsze sprawozdanie finansowe sporządzone zostanie na dzień 31 grudnia 2008 r. Będzie ono przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości dla potrzeb zarządczych (ocena rentowności Oddziałów). Sprawozdania finansowe Oddziału będą konsolidowane stanowiąc element sprawozdania finansowego dla całego przedsiębiorstwa A. Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.) jednostka w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe sporządza łączne sprawozdania finansowe będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów) z pewnymi wyłączeniami (m.in. aktywa i fundusze wydzielone, wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze). Ewidencja księgowa Oddziałów obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziałów. Każdy z Oddziałów jest odpowiedzialny za samodzielne wystawianie faktur w zakresie sprzedaży towarów i usług na rzecz podmiotów trzecich. Każdy z Oddziałów posiada wydzielony rachunek bieżący. A planuje wydzielić ze swojej struktury Drugi Oddział (Działalność Nieruchomościową) z wykorzystaniem podziału przez wydzielenie, poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (A) na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) ("k.s.h."). W ramach tej operacji wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej, natomiast udziałowcy A otrzymaliby udziały w podwyższonym kapitale spółki przejmującej w zamian za wydzieloną z A Działalność Nieruchomościową. Spółka przejmująca nie będzie udziałowcem A. Na skutek podziału przez wydzielanie w A pozostanie wyłącznie Działalność Handlowa (Pierwszy Oddział), w szczególności:

* zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z handlem detalicznym, w tym wynajmowane powierzchnie sklepów, w których prowadzany jest handel detaliczny i stanowiące własność A wyposażenie sklepów (komputery wraz z oprogramowaniem, znak towarowy, kasy fiskalne, chłodnie, itp.);

* inne składniki majątku związane z prowadzaniem sieci sklepów, w tym zapasy (towary handlowe), maszyny, urządzenia i środki transportu (samochody osobowe z których korzystają pracownicy, oraz samochody dostawcze);

* centrala (biuro handlowe) obsługująca i koordynujące Działalność Handlową;

* pracownicy zatrudnieni w zakresie Działalności Handlowej, w tym pracownicy sklepów, centrali, pracownicy administracji, księgowości, działu IT, itp.;

* środki pieniężne zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym oraz środki pieniężne w kasie związane z Działalnością Handlową;

* prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z Działalnością Handlową w szczególności, z umów handlowych (umowy z dostawcami i odbiorcami towarów), umów najmu itp.;

* należności i zobowiązania związane z Działalnością handlową w szczególności wobec kontrahentów handlowych, pracowników, z tytułu kredytów i pożyczek, itp. (tak jak zostały one ustalone i przypisane na dzień 1 lipca 2008 r. w związku z wydzieleniem wewnętrznym); - decyzje administracyjne, zezwolenia i koncesje (np. koncesja na sprzedaż alkoholu) konieczne do prowadzenia Działalności Handlowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przeniesienie majątku na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną dokonywane w ramach podziału przez wydzielenie (w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h.) stanowi zbycie, o którym mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy Działalność Nieruchomościowa wydzielana z przedsiębiorstwa A w ramach podziału przez wydzielenie, w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., jak i Działalność Handlowa pozostająca w A po wydzieleniu, stanowią tzw. zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w związku z tym:

a.

Czy przy przeniesieniu majątku na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną dokonywanym w ramach podziału przez wydzielenie w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze znajduje zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy VAT tzn. transakcja ta stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ww. przepisu, a w rezultacie wydzielenie z A (zgodnie z planem podziału) Działalności Nieruchomościowej nie będzie polegało opodatkowaniu VAT.

b.

Czy nabywca majątku wydzielonego ze spółki dzielonej w ramach podziału przez wydzielenie jest następcą prawnym w rozumieniu art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa.

Jeśli tak, to czy nabywca majątku wydzielonego (tj. Działalności Nieruchomościowej) w ramach podziału przez wydzielenie, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. w szczególności może być adresatem faktur korygujących sprzedaż dokonaną przez kontrahentów Działalności Nieruchomościowej przed wydzieleniem oraz odpowiednio rozliczyć takie korekty w ramach swoich rozliczeń z podatku dochodowego od osób prawnych oraz VAT, a ponadto czy nabywca majątku jest uprawniony do wystawiania faktur korygujących dotyczących faktur wystawionych przed podziałem przez wydzielenie oraz odpowiednio rozliczyć takie faktury korygujące w ramach swoich rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oraz VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadą jest, że spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

W zakresie praw i obowiązków podatkowych, zgodnie z art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku, przy czym zasada ta ma zastosowanie, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W przypadku podziału przez wydzielenie, zgodnie z treścią art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., podział spółek polega na przeniesieniu części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, przy czym do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W tym więc znaczeniu istniejąca spółka, na którą przenoszona jest część majątku wydzielanego ze spółki dzielonej jest spółką przejmującą.

Oznacza to również, że odpowiednie zastosowanie do podziału przez wydzielenie znajduje przepis art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa. Jednocześnie przepis art. 93c § 2 stanowi, że następstwo prawne znajduje zastosowanie w przypadku, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału (w omawianym przypadku Działalność Nieruchomościowa), a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej (w omawianym przypadku Działalność Handlowa), stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Ponieważ w przedstawionej sprawie mamy do czynienia ze zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa tak w zakresie majątku przejmowanego jak i pozostającego w spółce dzielonej, przepis art. 93c ma zastosowanie.

Zdaniem Spółki nabywca majątku wydzielonego ze spółki dzielonej w ramach podziału przez wydzielenie, dokonanego w trybie opisanym we wniosku, jest uprawniony do wystawiania faktur korygujących w związku z ewentualnymi błędami np. co do ceny lub stawki, dotyczących sprzedaży dokonanej przez Działalność Nieruchomościową przed podziałem przez wydzielenie oraz odpowiednio do rozliczenia takich faktur korygujących w ramach swoich rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych oraz VAT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. część pytania oznaczonego nr 2 lit. b) - w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 1 oraz pytanie nr 2 lit. a) i lit. b) (w części ustawy o VAT) wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne nr IPPP3/443-3/05-4/MPe z dnia 10 marca 2009 r. oraz nr IPPP3/443-3/05-5/MPe z dnia 23 marca 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pierwszą część pytania Wnioskodawcy tj. "Czy nabywca majątku wydzielonego ze spółki dzielonej w ramach podziału przez wydzielenie jest następcą prawnym w rozumieniu art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa..." należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 93c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Przepis art. 93c Ordynacji podatkowej stanowi ogólną zasadę sukcesji podatkowej, która może jednak być modyfikowana przez przepisy szczególne. W omawianym przypadku są to przede wszystkim ustawy dotyczące poszczególnych podatków. Przepisy poszczególnych ustaw podatkowych mogą zatem wyłączać pewne prawa i obowiązki z sukcesji prawno podatkowej, przykładowo, art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT zakazuje zaliczania strat w podatku dochodowym przez podmiot przejmujący, jeżeli powstały one w podmiocie dzielonym. Należy jednakże wskazać, iż jeżeli przepisy ustaw podatkowych nie zawierają przepisów wyłączających poszczególne prawa i obowiązki podatników z sukcesji, to wówczas należy stosować zasadę ogólną wyrażoną w art. 93c Ordynacji podatkowej. W takim przypadku, wszelkie inne prawa i obowiązki wynikające z przepisów podatkowych i pozostające w związku z uwzględnionymi w planie podziału, składnikami majątku, zostaną przeniesione na podmiot przejmujący wydzieloną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że następca prawny w ramach sukcesji podatkowej przejmuje prawa i obowiązki poprzednika prawnego, poza wyjątkami ściśle określonymi w poszczególnych przepisach, a tym samym ponosi on odpowiedzialność nie tyle za cudze zobowiązanie podatkowe (podmiotu dzielonego), ale ponosi odpowiedzialność tak jakby to było jego własne zobowiązanie.

Przepis art. 93c Ordynacji podatkowej wprowadza zasadę generalnej sukcesji podatkowej częściowej, zgodnie z którą w przypadku podziału przez wydzielenie, podmiot przejmujący wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe, które związane są z tą częścią majątku, która jest przejmowana, a więc także obowiązek uwzględnienia przychodów (art. 12 u.p.d.o.p.) i kosztów (art. 15 u.p.d.o.p.) związanych z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku.

Przechodząc do kwestii wystawiania/otrzymywania faktur korygujących dotyczących sprzedaży dokonanej przed dniem wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz rozliczania tych faktur w podatku dochodowym od osób prawnych to należy stwierdzić, iż zobowiązana w tym zakresie będzie w zależności od przyczyny korekty spółka dzielona lub spółka przejmująca.

W przypadku dokonania korekty faktury, która skutkuje zwiększeniem podatku należnego - bez względu na przyczynę tej korekty rozlicza się ją w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej sprzedaży. A zatem jeżeli obowiązek podatkowy powstał przed dniem podziału przez wydzielenie i deklaracja pierwotna została złożona przez spółkę dzieloną (która istnieje także po dniu wydzielenia), do skorygowania tej deklaracji w przedmiotowym przypadku i wystawienia faktur korygujących będzie spółka dzielona.

Spółka dzielona w tym przypadku będzie również zobligowana do rozliczenia tych korekt w podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast w przypadku wystawienia faktury korygującej powodującej zmniejszenie kwoty podatku należnego - faktura ta winna być ujęta w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru tej faktury (tj. na bieżąco). Zatem do wystawienia faktury korygującej i dokonania korekty deklaracji (bieżącej) w tym przypadku zobowiązana będzie spółka przejmująca (pod warunkiem, że korekta dotyczyć będzie działalności przedsiębiorstwa przeniesionego na tę spółkę). W tym przypadku sukcesor praw i obowiązków podatkowych, czyli spółka przejmująca będzie zobligowana do rozliczenia tych korekt w podatku dochodowym od osób prawnych.

Odpowiadając z kolei na pytanie: "czy nabywca majątku wydzielonego może być adresatem faktur korygujących sprzedaż dokonaną przez kontrahentów Działalności Nieruchomościowej przed wydzieleniem oraz odpowiednio rozliczyć takie korekty w ramach swoich rozliczeń z podatku dochodowego od osób prawnych..." należy również zwrócić uwagę na uregulowania w podatku od towarów i usług dotyczące możliwości rozliczania tym razem podatku naliczonego.

W myśl regulacji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Zgodnie z ww. przepisem podstawową przesłanką warunkującą prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tak więc, jeśli podatek naliczony, którego sukcesorem będzie Spółka przejmująca będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, Spółce będzie przysługiwało prawo do jego odliczenia, jednak aby skorzystać z tego prawa faktury korygujące sprzedaż dokonaną przez kontrahentów Działalności Nieruchomościowej przed wydzieleniem winny być wystawione na Spółkę przejmującą. Spółka przejmująca, będzie w tym przypadku zobligowana również do rozliczenia tych faktur w podatku dochodowym od osób prawnych. Oczywiście Spółce przejmującej przysługują tylko takie prawa i obowiązki, które związane są ze składnikami majątku przejmowanymi zgodnie z planem podziału.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl