IPPB5/423-446/11-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-446/11-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa od 30 czerwca 2008 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), statutu oraz regulaminów uchwał władz Stowarzyszenia, a podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 854 z późn. zm.). Stowarzyszenie w swojej działalności statutowej ma za cel działalność oświatową i naukową, to jest:

* działanie na rzecz środowiska związanego z analizą biznesową,

* promowanie profesjonalnego podejścia do analizy biznesowej w prowadzeniu przedsięwzięć, w organizacjach i środowiskach akademickich,

* tworzenie społeczności osób zajmujących się profesjonalnie analizą biznesową,

* wspieranie szkoleń i podnoszenia kwalifikacji w zakresie analizy biznesowej,

* wspieranie przyjmowania i rozpowszechniania najlepszych standardów wykonywania analizy biznesowej oraz pobudzanie świadomości społecznej w tej dziedzinie,

* promocja zawodu analityka biznesowego w Polsce.

Cel oświatowy i naukowy realizowany jest poprzez:

* organizowanie konferencji, seminariów, prelekcji,

* utworzenie ośrodka informacji związanej z analizą biznesową,

* współpracę z wszelkimi osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania,

* opiniowanie projektów ustaw w obszarach związanych z analizą biznesową.

Stowarzyszenie uzyskiwane dochody przeznacza na te cele. Z dniem 18 czerwca 2010 r. Stowarzyszenie rozpoczęło działalność gospodarczą, głównie wydawniczą, z której dochód zgodnie z art. 5 statutu będzie przeznaczony na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnione z płacenia podatku od osób prawnych, mając w swoim statucie cele przedstawione powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stowarzyszenie stoi na stanowisku że przedstawione cele statutowe są działalnością oświatową i naukową więc osiągane dochody przeznaczane w całości na te cele są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie zrzesza osoby związane zawodowo z analizą biznesową a realizując swe cele opiera się na pracy społecznej członków. Stowarzyszenie spełnia dwie przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

* zdaniem Stowarzyszenia prowadzi działalność statutowa wymienioną w tym przepisie,

* dochody przeznacza wyłącznie na cele wymienionej przez ustawodawcę działalności statutowej i bez względu na termin wydatkuje je na te cele.

Stowarzyszenie uważa, że to zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu a więc źródła pochodzenia dochodu, typu składki członkowskie, działalność gospodarcza. Zachowana jest celowość przeznaczenia dochodów, a więc przeznaczania uzyskiwanych dochodów w całości na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób. W myśl art. 33 ust. 2 tej ustawy, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) jako podmioty zwolnione od podatku. Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Stowarzyszenie najpierw dochód przeznaczyło, a następnie wydatkowało.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu. A zatem w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli Stowarzyszenie przeznaczy i bez względu na termin wydatkuje dochody z tego tytułu na realizację celów statutowych tożsamych z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4, dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Nie spełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, iż Stowarzyszenie musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż w swojej działalności statutowej ma za cel działalność oświatową i naukową.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć takich jak: nauka, oświata. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie tych wyrazów (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/), przez oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa. Przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości.

W przedstawionym stanie faktycznym Stowarzyszenie w swojej działalności statutowej ma za cel działalność oświatową i naukową, to jest:

* działanie na rzecz środowiska związanego z analizą biznesową,

* promowanie profesjonalnego podejścia do analizy biznesowej w prowadzeniu przedsięwzięć, w organizacjach i środowiskach akademickich,

* tworzenie społeczności osób zajmujących się profesjonalnie analizą biznesową,

* wspieranie szkoleń i podnoszenia kwalifikacji w zakresie analizy biznesowej,

* wspieranie przyjmowania i rozpowszechniania najlepszych standardów wykonywania analizy biznesowej oraz pobudzanie świadomości społecznej w tej dziedzinie,

* promocja zawodu analityka biznesowego w Polsce.

Cel oświatowy i naukowy realizowany jest poprzez:

* organizowanie konferencji, seminariów, prelekcji,

* utworzenie ośrodka informacji związanej z analizą biznesową,

* współpracę z wszelkimi osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania,

* opiniowanie projektów ustaw w obszarach związanych z analizą biznesową.

Stowarzyszenie uzyskiwane dochody przeznacza na te cele. Z dniem 18 czerwca 2010 r. Stowarzyszenie rozpoczęło działalność gospodarczą, głównie wydawniczą, z której dochód zgodnie z art. 5 statutu będzie przeznaczony na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków Stowarzyszenia.

A zatem Stowarzyszenie przeznaczając i bez względu na termin wydatkując dochody, również z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, na cele statutowe obejmujące działalność oświatową i naukową spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego.

W tym miejscu zaznaczyć jednak należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

Podsumowując, w sytuacji przeznaczenia i wydatkowania dochodów Stowarzyszenia na cele statutowe związane z działalnością oświatową i naukową, w tym dochodów z działalności gospodarczej, Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl