IPPB5/423-445/11-2/TO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-445/11-2/TO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwane dalej "Stowarzyszeniem" lub "Wnioskodawcą") jest stowarzyszeniem powstałym na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm. dalej jako "Prawo o stowarzyszeniach").

Stowarzyszenie powstało w 2003 r. z inicjatywy środowiska lekarzy oraz farmaceutów absolwentów kursów organizowanych przez Centre.

Cele, wokół których skupiona jest aktywność Stowarzyszenia to:

* wypracowanie modelu kontaktów i współpracy oraz uzyskanie poparcia dla projektu szerszego uznania homeopatii przez środowiska akademickie, naukowe, kliniczne, a także instytucje samorządu lekarskiego;

* możliwość swobodnego stosowania leków homeopatycznych w praktyce lekarskiej, w tym dostęp do informacji oraz informacja o homeopatycznych gabinetach lekarskich, zgodnie zobowiązującymi przepisami;

* prowadzenie badań naukowych i prezentacja ich wyników;

* oficjalne włączenie praktyki homeopatycznej w system ochrony zdrowia w naszym kraju;

* przekazywanie informacji o praktyce homeopatycznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami;

* włączenie kursów homeopatii klinicznej w program szkoleń kształcenia podyplomowego lekarzy, gdyż dla farmaceutów funkcjonują już one w systemie kształcenia podyplomowego.

Zgodnie z zapisami Statutu Stowarzyszenia, celem Stowarzyszenia jest: "prowadzenie badań i szkolenie w zakresie homeopatii oraz propagowanie i upowszechnianie leczenia według zasad tej metody" (§ 5 Statutu).

Stowarzyszenie, zgodnie z § 6 Statutu, realizuje swoje cele przez:

* propagowanie zdobyczy homeopatii wśród lekarzy i farmaceutów oraz udzielanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji i umiejętności zawodowych;

* popularyzację homeopatii;

* prowadzenie badań naukowych i szkoleń;

* czuwanie nad przestrzeganiem zasad etyki, godności i sumienności zawodowej wśród lekarzy i farmaceutów;

* propagowanie zasady, że leczeniem homeopatycznym zajmują się lekarze z odpowiednim w tym zakresie przygotowaniem.

Majątek Stowarzyszenia, na podstawie § 50 Statutu powstaje z:

* wpisowego i składek członkowskich;

* darowizn, dotacji, subwencji i zapisów;

* wpływów z działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych przepisami prawa, zaś dochód osiągnięty z tytułu działalności gospodarczej Wnioskodawcy służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków (§ 51 Statutu Stowarzyszenia).

Przedmiotem działalności gospodarczej Stowarzyszenia, zgodnie z jego Statutem, są następujące kategorie działalności:

* działalność w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego;

* kształcenie ustawiczne dorosłych, pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane;

* prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych;

* badania i analizy techniczne;

* reklama;

* działalność wydawnicza.

Stowarzyszenie liczy obecnie około 150 członków oraz około 1000 sympatyków. W celu możliwie najpełniejszego przedstawienia stanu faktycznego Wnioskodawca załącza do niniejszego wniosku Statut Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody Stowarzyszenia z tytułu prowadzonej przez nie działalności gospodarczej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż osiągane przez nie dochody z tytułu prowadzonej przez nie działalności gospodarczej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 86 z późn. zm., dalej "ustawa o CIT").

Uzasadnienie powyższego stanowiska jest następujące:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są:

"dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele (...)".

Ponadto, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ustawodawca przewidział również, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia wydatkowanych na cele inne niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT).

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż ustawa o CIT określa dwa warunki, których spełnienie uprawnia podatnika do wyłączenia określonych dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym:

1.

Statut jednostki powinien zawierać wskazane w ustawie cele;

2.

Dochód powinien być przeznaczony oraz wydatkowany (bez względu na termin) na cele statutowe.

Ad. 1.

Zgodnie z § 5 Statutu Stowarzyszenia, celami Stowarzyszenia są:

* prowadzenie badań w zakresie homeopatii;

* prowadzenie szkoleń w zakresie homeopatii;

* propagowanie i upowszechnianie leczenia homeopatycznego.

Zwolnienie od podatku przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dotyczy podatników których celami statutowymi są m.in.:

* działalność naukowa;

* działalność oświatowa;

* ochrony zdrowia.

Ustawa o CIT nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 4. W konsekwencji w ocenie Stowarzyszenia uzasadnionym jest odwołanie się w tym zakresie do definicji słownikowych.

Powołując się na słownikowe znaczenie (za Słownikiem Języka Polskiego PWN) należy stwierdzić, iż:

* przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości, zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej;

* przez oświatę należy rozumieć proces kształcenia upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie.

Jednocześnie, zgodnie z encyklopedycznym znaczeniem (za Encyklopedią PWN) przez ochronę zdrowia należy rozumieć zorganizowaną działalność mającą na celu zapobieganie chorobom i ich leczenie.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że prowadzenie przez Stowarzyszenie badań w zakresie homeopatii powinno zostać zakwalifikowane do działalności naukowej jako działalność w zakresie zespołu poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład homeopatii.

Podobnie, prowadzenie szkoleń w zakresie homeopatii, w ocenie Stowarzyszenia bez wątpienia należy do działalności oświatowej polegającej na prowadzeniu procesu kształcenia i upowszechniania wiedzy o homeopatii.

Z kolei propagowanie i upowszechnianie leczenia homeopatycznego zdaniem Wnioskodawcy jest działalnością na pograniczu działalności oświatowej oraz działalności w zakresie ochrony zdrowia.

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT ma zastosowanie zarówno do podatników bezpośrednio, jak również pośrednio prowadzących działalność w zakresie wskazanych tam przedmiotów działalności.

Powyższe znajduje uzasadnienie w interpretacjach organów podatkowych. Stowarzyszenie pragnie przykładowo wskazać na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 stycznia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-174/10/CzP), zgodnie z którą:

"Pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie ochrony zdrowia, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność.

Oznacza to, że przez pojęcie: "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. udzielania świadczeń w zakresie ochrony zdrowia, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu".

Analogiczne stanowisko można odnaleźć w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPB5/423-289/10-4/AM).

W świetle powyższego w opinii Stowarzyszenia, pierwszy warunek dla zastosowania zwolnienia od opodatkowania został przez Stowarzyszenie spełniony - jego Statut zawiera cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ad. 2.

W zakresie spełnienia drugiego z warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT Stowarzyszenie pragnie podkreślić, iż jak było to wskazane powyżej, na podstawie § 51 Statutu Stowarzyszenia, dochody osiągnięte z tytułu działalności gospodarczej służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.

Powyższe wskazuje na obowiązek Stowarzyszenia w zakresie przeznaczenia (wydatkowania) dochodów osiągniętych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na realizację celów statutowych.

Reasumując, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż obydwa warunki przewidziane do zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 zostały spełnione. W rezultacie powyższego, jeżeli PTHK będzie przeznaczało uzyskany dochód na wskazane cele statutowe, wówczas dochód ten wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jednocześnie należy poinformować, iż w obwieszczeniu marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 8 kwietnia 2011 r., Nr 74, poz. 397 - został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo informuje się, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl