IPPB5/423-43/10-2/DG - Sposób ustalania rozliczeń przychodów i kosztów realizacji kontraktu pomiędzy liderem a członkiem konsorcjum.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-43/10-2/DG Sposób ustalania rozliczeń przychodów i kosztów realizacji kontraktu pomiędzy liderem a członkiem konsorcjum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 19 stycznia 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalania rozliczeń przychodów i kosztów realizacji kontraktu pomiędzy Liderem a członkiem konsorcjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania rozliczeń przychodów i kosztów realizacji kontraktu pomiędzy Liderem a członkiem konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Lider) zawarł umowę konsorcjum. Jak wskazano w preambule do Umowy Konsorcjum, strony tej umowy zamierzają złożyć ofertę w przetargu zainicjowanym i prowadzonym przez Szpital Miejski (dalej Zamawiający). W przypadku wygrania Przetargu, strony Umowy Konsorcjum wyrażają zgodę na zawarcie jako konsorcjum kontraktu zdefiniowanego w ogłoszeniu o zamówieniu wydanym przez Zamawiającego. Konsorcjum nie zostało zawarte w formie spółki cywilnej, nie jest ono również osobą prawną i nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej. Umowa Konsorcjum została podpisana 3 grudnia 2009 r. Do momentu złożenia przedmiotowego wniosku Wnioskodawca nie uzyskał informacji o wyniku Przetargu. W konsekwencji strony Umowy Konsorcjum nie zawarły kontraktu z Zamawiającym. Jeśli kontrakt z Zamawiającym zostanie zawarty, to całość wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, (obejmujące części należne zarówno Liderowi jak i Członkowi Konsorcjum), ma zostać wypłacona Liderowi. Lider będzie następnie przekazywał część wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum. Zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum strony zdecydują się dzielić przychody i straty wynikające pośrednio lub bezpośrednio z ich udziału w przetargu i wykonywania i realizacji kontraktu w następujących proporcjach: Lider 99%, Członek Konsorcjum 1%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

*

Pytania w zakresie CIT:

1.

Czy w przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum.

2.

Czy przekazywanie części wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum - w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego przez Lidera z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym - będzie neutralne w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie będzie stanowiło kosztu uzyskania przychodu dla Lidera.

*

Pytania w zakresie VAT:

3.

Czy przekazywanie części wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum - w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego przez Lidera z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym - należy dokumentować inaczej niż fakturami VAT, tj. np. za pomocą not księgowych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone Nr 1 i 2.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone Nr 3 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

W przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum.

Przekazywanie części wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum - w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego przez Lidera z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym - będzie neutralne w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie będzie stanowiło kosztu uzyskania przychodu dla Lidera.

Uwagi ogólne dotyczące konsorcjum

Pojęcie konsorcjum nie zostało zdefiniowane dla celów podatkowych w żadnej z ustaw podatkowych. W prawie bankowym użyte zostało pojęcie "konsorcjum bankowe", brak jest natomiast ogólnych regulacji dotyczących konsorcjum w prawie cywilnym. Należy zatem zakwalifikować konsorcjum do tzw. umów nienazwanych, które nie zostały uregulowane w przepisach prawnych.

Zawieranie konsorcjów jest dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Strony konsorcjum korzystając z powyższej zasady swobody umów, mogą dowolnie ułożyć swój stosunek zobowiązaniowy, tzn. mogą dowolnie określać wzajemne prawa i obowiązki.

Konsorcjum może przybierać różne formy organizacyjne m.in. formę spółki cywilnej, ale nie jest to forma konieczna. Konsorcjum nie jest odrębnym podmiotem, nie ma własnej osobowości prawnej i nie podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej ani do rejestru przedsiębiorców.

Umowa Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia. W ramach wspólnego przedsięwzięcia jego uczestnicy, którzy dążą do uzyskania wspólnego celu, mogą wspólnie przystąpić do przetargu, złożyć wspólną ofertę, ponieważ zwykle osobno nie posiadają potrzebnych uprawnień, właściwego doświadczenia i wiedzy, potencjału technicznego i ekonomicznego. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają lidera spośród siebie, który reprezentuje konsorcjum na zewnątrz oraz prowadzi sprawy konsorcjum.

Lider konsorcjum jest umocowany do podpisywania umowy gospodarczej w imieniu konsorcjum, a rozliczenia gospodarcze z zamawiającym, w tym fakturowanie sprzedaży, prowadzone są przez lidera. Należy zaznaczyć, że celem konsorcjum jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka.

Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Analizowana Umowa Konsorcjum nie jest umową spółki cywilnej. Utworzone konsorcjum nie jest także osobą prawną i nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej. W konsekwencji konsorcjum nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody konsorcjum należy w analizowanym przypadku rozliczać jak przychody ze wspólnego przedsięwzięcia. Zgodnie z art. 5 U.P.D.O.P., przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Artykuł 5 ust. 2 U.P.D.O.P. stanowi, że zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum strony zdecydują się dzielić przychody i straty wynikające pośrednio lub bezpośrednio z ich udziału w przetargu i wykonywania i realizacji kontraktu w następujących proporcjach: Lider 99%, Członek Konsorcjum 1%. W konsekwencji przychód Lidera ze wspólnego przedsięwzięcia jakim jest konsorcjum należy ustalać jako 99% przychodu z tytułu realizacji kontraktu. Po zrealizowaniu kontraktu, Lider zamierza wystawić Zamawiającemu fakturę na kwotę obejmującą 100% należności z tytułu realizacji kontraktu. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym, kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum tj. 99% otrzymanej kwoty.

Stosownie do art. 12 ust. 3 U.P.D.O.P. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W przedmiotowym przypadku chociaż na konto Lidera wpływa cała kwota należności z tytułu realizacji kontraktu, tylko część tej kwoty (99%) jest należna Liderowi. W konsekwencji kwota wypłacona Liderowi będzie stanowiła jego przychód jedynie w części wynikającej z Umowy Konsorcjum tj. 99% otrzymanej kwoty. Stanowisko takie znajduje swoje potwierdzenie m.in. w interpretacji z 20 maja 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lP-PB3-423-326/08-2/PS), a także w interpretacji z 8 lutego 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (lP-PB3-423-485/07-2/GJ) oraz w interpretacji z 26 sierpnia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB5/423-299/09-3/PS).

Lider jest zobowiązany do przekazania części kwoty należności z tytułu realizacji kontraktu (1%) Członkowi Konsorcjum. Przekazana kwota jest neutralna dla Lidera na gruncie U.P.D.O.P. Kwota ta nie stanowi ani kosztu uzyskania przychodu ani wydatku niestanowiącego kosztu uzyskania przychodu dla Lidera.

W interpretacji z 5 listopada 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBFB3/423-720/08/MO) stwierdzono, że wypłacenie przez Spółkę-lidera konsorcjum kwot przypadających pozostałym członkom konsorcjum nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, gdyż ich wypłacenie nie jest wydatkiem Spółki poniesionym w celu osiągnięcia przychodu, nie ma wpływu na jego powstanie ani zwiększenie a jest to jeden z warunków na podstawie których spółki mogą zaliczać wydatki do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wypłata środków ma jedynie na celu spełnienie obowiązku rozliczenia się lidera konsorcjum z pozostałymi spółkami w związku realizacją wspólnego przedsięwzięcia w celu którego zostało powołane konsorcjum."

W konsekwencji przekazywanie części wynagrodzenia Członkowi Konsorcjum - w związku z rozliczaniem wynagrodzenia otrzymanego przez Lidera z tytułu realizacji kontraktu z Zamawiającym - będzie neutralne w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie będzie stanowiło kosztu uzyskania przychodu dla Lidera.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl