IPPB5/423-417/09-2/MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-417/09-2/MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce płatności na rzecz irlandzkiej spółki leasingowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce płatności na rzecz irlandzkiej spółki leasingowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przysze.

E. S.A. (dalej E) jest firmą świadczącą usługi w zakresie przewozów lotniczych, krajowych i zagranicznych, działającą na zasadzie operatora w strukturze Grupy L. E posiada siedzibę na terytorium Polski i jest objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce.

E, w ramach restrukturyzacji swej działalności oraz w celu poprawy płynności finansowej, zamierza dokonać zbycia i leasingu zwrotnego floty samolotów aktualnie będących jego własnością. W tym celu rozważane jest dokonanie transakcji o następującym przebiegu:

1.

Założenie przez E spółki osobowej z siedzibą w Luksemburgu i wniesienie do niej samolotów w drodze aportu.

2.

Sprzedaż samolotów przez luksemburską spółkę osobową na rzecz firmy leasingowej (w formie spółki kapitałowej) z siedzibą na Słowacji.

3.

Leasing samolotów przez słowacką firmę leasingową na rzecz jej zależnej spółki kapitałowej z siedzibą w Irlandii (dalej irlandzka spółki leasingowa). 4. Dalszy leasing samolotów przez irlandzką spółkę leasingową na rzecz E.

Leasing samolotów przez E od irlandzkiej spółki leasingowej będzie ustrukturyzowany jako leasing operacyjny tzn. nie będzie spełniał przesłanek dostawy towarów wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również nie będzie spełniał przesłanek leasingu finansowego wskazanych w art. 17f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Irlandzka spółka leasingowa będzie rezydentem podatkowym Irlandii i nie będzie posiadała siedziby ani zarządu dla celów podatkowych na terytorium Polski. Irlandzka spółka leasingowa nie będzie również posiadała na terytorium Polski zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Irlandzka spółka leasingowa będzie podatkiem VAT zarejestrowanym w Irlandii dla potrzeb podatku od wartości dodanej, w tym dla potrzeb dokonywania transakcji wewnątrz wspólnotowych. Dla wykonania leasingu samolotów na rzecz E, irlandzka spółka leasingowa nie będzie miała miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Zgodnie z prawem podatkowym obowiązującym w Irlandii, leasing samolotów do podatnika VAT z siedzibą w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej może być w pewnych okolicznościach wyłączony z opodatkowania irlandzkim podatkiem od wartości dodanej (VAT) lub podlegać 0% stawce tego podatku.

W związku z powyżej przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Spółka występuje o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1.

Czy raty leasingowe płatne przez E na rzecz irlandzkiej spółki leasingowej będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

2.

Czy płatności rat leasingowych na rzecz irlandzkiej spółki leasingowej będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 2 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 tekst jednolity z późn. zm. - dalej u.p.d.o.p.) podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p., przychodów za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) ustala się w wysokości 20% przychodów. Zgodnie natomiast z ustępem 2 art. 21 UDPOP przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 26 u.p.d.o.p., osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 (...), są obowiązane, jako płatnicy, pobierać (...) w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Na podstawie powyższych przepisów, przychody uzyskiwane przez irlandzką spółkę leasingową z tytułu leasingu samolotów mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce według zryczałtowanej stawki 20% (jako przychody z użytkowania lub prawa do użytkowania środków transportu) jednakże pod warunkiem, że właściwa umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu nie stanowi inaczej. E, jako osoba prawna dokonująca wypłaty należności wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., byłby wówczas zobowiązany - jako płatnik - do obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku do właściwego urzędu skarbowego. Decydujące znaczenie mają jednak postanowienia umowy z dnia 13 listopada 1995 r. pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z dnia 13 marca 1996 r. - dalej Umowa).

W zakresie należności leasingowych, w doktrynie i orzecznictwie rozważane jest zwykle traktowanie takich przychodów jako należności licencyjnych (art. 12 Umowy) lub zysków przedsiębiorstw (art. 7 Umowy).

Zgodnie z art. 12 Umowy, należności licencyjne powstałe w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Należności licencyjne mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, lecz podatek wymierzony w ten sposób nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto należności licencyjnych. Prawo Polski do nałożenia podatku (w maksymalnym wymiarze 10%) na należności leasingowe płatne przez E do irlandzkiej spółki leasingowej zależne jest jednak od stwierdzenia czy należności leasingowe stanowią "należności licencyjne" dla potrzeb Umowy.

Ustęp 3a art. 12 Umowy definiuje należności licencyjnej jako "wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla radia i telewizji lub innych sposobów odtwarzania lub przekazywania, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego lub za informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej". Należy zatem wyraźnie stwierdzić, że należności leasingowe nie mieszczą się w definicji należności licencyjnych, gdyż kategoria "przychodów za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego" nie została tam zamieszczona (sprostowanie błędu w tym zakresie, który pojawił się w pierwotnym tekście Umowy nastąpiło mocą obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 16 czerwca 2000 r. Dz. U. z 2000 r. Nr 53 poz. 650). Umowa ma w tym zakresie pierwszeństwo wobec u.p.d.o.p. i modyfikuje zakres zastosowania zryczałtowanego podatku u źródła, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Skoro do należności leasingowych nie może mieć zastosowania art. 12 Umowy, stosowany powinien być jej art. 7 regulujący opodatkowanie zysków przedsiębiorstw. Zgodnie z art. 7 Umowy, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Biorąc pod uwagę fakt, że irlandzka spółka leasingowe będzie rezydentem podatkowym Irlandii i nie będzie posiadała w Polsce zakładu w rozumieniu art. 5 Umowy, zyski takiej spółki z tytułu należności leasingowych będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Irlandii. Tym samym, należności leasingowe nie będą podlegać podatkowi w Polsce, a E nie będzie miał obowiązku pobierania podatku (pod warunkiem udokumentowania rezydencji podatkowej irlandzkiej spółki leasingowej stosownym certyfikatem rezydencji).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 organ potwierdza stanowisko Spółki w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ordynacji Podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl