IPPB5/423-40/08-3/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-40/08-3/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2008 r. (data wpływu 15 września 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wypłaconej premii pieniężnej za koszt uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej z branży ubezpieczeniowej (dalej: Grupa). Grupa X kontrolowana jest przez X Corporation, podmiot będący rezydentem podatkowym Stanów Zjednoczonych (dalej: X US). X US stworzyła oraz administruje programem motywacyjnym X Plan (dalej: Program). Program jest wspólnym przedsięwzięciem podmiotów należących do Grupy (m.in. Spółki). Celem Programu jest motywowanie uczestników do podejmowania działań mających spowodować wzrost wartości Grupy (który to jest oczywistym celem akcjonariuszy Grupy). Program jest skierowany do osób, których współpraca z podmiotami z Grupy jest szczególnie istotna dla Grupy z punktu widzenia zwiększania jej wyniku finansowego, a co za tym idzie wartości Grupy (dalej: Uczestnik). Uczestnictwo w Programie nie jest zarezerwowane dla pracowników spółek z Grupy - Uczestnicy mogą również współpracować z Grupą w oparciu o inne umowy, np. kontrakt menedżerski, etc. Prawo do uczestnictwa w Programie nie wynika z umowy łączącej Uczestnika ze spółką z Grupy z którą współpracuje (np. X Sp. z o.o.). Nie jest również bezpośrednio zależne od wyników osiąganych przez Uczestnika.

Cel Programu ma być realizowany poprzez dopuszczenie Uczestników Programu do partycypacji we wspomnianym wzroście poprzez przyznawanie im m.in. opcji na akcje (Stock Option, dalej; SOP) uprawniających do nabycia w przyszłości akcji X US według ceny określonej w SOP. Ewentualna dodatnia różnica pomiędzy aktualną ceną rynkową akcji X US a ceną historyczną zagwarantowaną w SOP może stanowić element dochodu i zysku Uczestnika. Różnica ta nie jest przesądzona, ani w żaden sposób gwarantowana przez Grupę. Zależy ona wyłącznie od wahań kursu akcji X US. W praktyce wykonanie przez Uczestnika opcji, tj. nabycie akcji X US, uzależnione jest od aktualnej wartości akcji mających być przedmiotem nabycia. W sytuacji, gdy bieżąca cena rynkowa akcji jest niższa od historycznej wartości akcji określonej na dzień przyznania opcji (tj. wartości stanowiącej cenę nabycia akcji), należy oczekiwać, że Uczestnik nie wykona opcji. W konsekwencji Uczestnicy stają się osobiście zainteresowani wzrostem wartości Grupy, gdyż to spowoduje wzrost wartości akcji X US, a co za tym idzie może wpłynąć na wzrost wartości inwestycji poczynionej przez Uczestnika. Program dopuszcza wprowadzenie okresu restrykcyjnego - dopiero po upływie tego okresu Uczestnik uzyskuje możliwość realizacji opcji, pod warunkiem, że współpracował i nadal współpracuje z Grupą. Koszty Programu są ponoszone przez poszczególne spółki z Grupy w zależności od korzyści oczekiwanych przez nie w związku z uczestnictwem w Programie. Przykładowo X Polska ponosi koszty związane z partycypacją w Programie w związku z wykonaniem opcji przez Uczestników współpracujących z X Polska, a więc w sposób bezpośredni wpływających na wzrost wartości X Polska, a pośrednio również całej Grupy. Kwoty, jakimi jest obciążana Spółka przez X US, obejmują różnicę pomiędzy bieżącą wartością rynkową akcji X US (nabytych przez danego Uczestnika w wyniku realizacji SOP) oraz wartością historyczną tych akcji zagwarantowaną w SOP. Spółka pragnie podkreślić, że przedstawione w niniejszym wniosku główne zasady funkcjonowania Programu pozostają niezmienione przez cały czas jego obowiązywania, jednakże szczegółowe uregulowania są modyfikowane co pewien czas. Dokonywane modyfikacje, w konsekwencji których powstały różne odmiany Programu, mają na celu jego dostosowanie do zapotrzebowań powstających w trakcie jego funkcjonowania w różnych spółkach należących do Grupy. W 2007 r. jeden z Uczestników Programu (będący pracownikiem Spółki) zrealizował prawa wnikających z SOP i na podstawie SOP objął akcje X US oraz w tym samym dniu Uczestnik zlecił firmie inwestycyjnej przeprowadzenie transakcji sprzedaży tychże akcji. Uczestnik złożył do właściwego urzędu skarbowego deklarację podatkową PIT-38 za rok 2007, odprowadzając podatek od zysku. Z uwagi na realizację SOP przez ww. Uczestnika X US wystawiła na Spółkę notę obciążeniową obejmującą różnicę pomiędzy wartością rynkową akcji X US z daty realizacji SOP i sprzedaży akcji a wartością akcji X US zagwarantowaną w SOP. Podstawą rozliczania kosztów Programu jest porozumienie zawarte pomiędzy Spółką a X US.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy ponoszone przez Spółkę wydatki wynikające z udziału w Programie Uczestników współpracujących ze Spółką stanowią koszt podatkowy Spółki na gruncie ustawy z dnia 15 lipca 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy wyżej wspomniane wydatki (płatności) dokonywane przez Spółkę na rzecz X US w związku z Programem podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 2 wydana została odrębna interpretacja indywidualna Nr IPPP2/443-1395/08-3/SAP.

W opinii Spółki, wydatki ponoszone w związku z udziałem w Programie Uczestników współpracujących ze Spółką są ponoszone w celu osiągnięcia/ zwiększenia przychodów oraz jednocześnie zachowania /zabezpieczenia źródła przychodów Spółki. Z tego względu w pełnej wysokości stanowią one koszt uzyskania przychodów dla Spółki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. jako niestanowiące kosztu uzyskania przychodu. Wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z Programem nie zostały wymienione w katalogu wyłączeń z kosztów podatkowych zawartym w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. W konsekwencji, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez sądy administracyjne i organy podatkowe zaliczenie danego wydatku do kosztów. uzyskania przychodu możliwe jest na zasadach ogólnych wyrażonych w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., a więc jeżeli istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkiem i kosztem a przychodem osiąganym przez Spółkę. Jak wskazuje NSA w swoim orzecznictwie "możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od powiązania wydatku z działalnością podatnika, który zalicza ten wydatek do kosztów, istnienia bezpośredniego lub nawet tylko potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem oraz właściwego udokumentowania tego wydatku, przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie" (wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2005 r., sygn. FSK 1966/04). Ponosząc wydatki na organizację i funkcjonowanie Programu (a w szczególności w części dotyczącej Uczestników współpracujących ze Spółką) Spółka ma na celu zachęcenie Uczestników do podejmowania wysiłków na rzecz osiągania przez Spółkę dobrych wyników finansowych. Posiadanie przez Uczestników akcji X US tub też prawa do ich nabycia w przyszłości po historycznie określonej cenie motywuje Uczestników, ma bowiem bezpośredni wpływ na poziom korzyści finansowych możliwych do uzyskania przez Uczestnika z posiadanych opcji / akcji.

Program ogranicza / odracza w czasie możliwość uzyskania korzyści związanych ze współpracy ze Spółką co ma skłonić Uczestników do kontynuowania tej współpracy przynajmniej przez pewien okres (okres restrykcyjny). Program ułatwia również Spółce pozyskiwanie bardziej wartościowych współpracowników i zachęca Uczestników nieobjętych jeszcze Programem do podejmowania wysiłków, które mogą zostać zwieńczone uczestnictwem w Programie. Program wpływa również na zwiększenie lojalności wobec firmy - w dłuższym okresie cena rynkowa akcji Grupy rośnie, zwiększając korzyści odnoszone przez Uczestników Programu z realizacji SOP.

Należy zauważyć, że koszt ponoszony przez Spółkę w związku z uczestnictwem jej współpracowników w Programie nie jest związany z konkretnym źródłem przychodu, lecz z działalnością Spółki w ogólności. Ponoszeniu kosztów Programu Spółka zawdzięcza przychody z zaangażowania środków, to jest w tym przypadku współpracowników objętych Programem, polegające na możliwości takiego zorganizowania firmy przy pomocy kompetentnych współpracowników, aby maksymalizować przychody ze sprzedaży oraz ograniczyć jej koszty w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. Biorąc pod uwagę oczekiwane przez Spółkę korzyści z udziału i współfinansowania Programu Spółka szacuje, że w sposób znaczny przekroczą one koszty, jakimi Spółka jest obciążana. W świetle powyższego, w ocenie Spółki istnieje wyraźny związek pomiędzy wydatkami ponoszonymi przez Spółkę w związku z współfinansowaniem Programu a rzeczywistymi lub zakładanymi przychodami Spółki (również podatkowymi), a przynajmniej z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródeł takich przychodów. W rezultacie, Spółka jest zdania, że ponoszone przez nią wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl