IPPB5/423-382/09-3/AS - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o. wydatków na usługi doradcze oraz wydatków związanych z zarządzaniem projektem rozbudowy i modernizacji systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, współfinansowanym z Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa I „Gospodarka wodno-ściekowa” na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-382/09-3/AS Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o. wydatków na usługi doradcze oraz wydatków związanych z zarządzaniem projektem rozbudowy i modernizacji systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, współfinansowanym z Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa I „Gospodarka wodno-ściekowa” na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze oraz wydatków związanych z zarządzaniem projektem "Rozbudowa i modernizacją systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w L" współfinansowanym z Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa I "Gospodarka wodno-ściekowa" na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze oraz wydatków związanych z zarządzaniem projektem "Rozbudowa i modernizacją systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w L" współfinansowanym z Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa I "Gospodarka wodno-ściekowa" na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

"XXX" Sp. z o.o. w L zamierza zrealizować projekt "Rozbudowa i modernizacja systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w L". Środki pieniężne niezbędne do zrealizowania ww. projektu pochodzić będą z dwu źródeł: część Spółka wyłoży z własnych zasobów, a pozostała część zostanie pokryta dotacją rozwojową.

Dlatego też Spółka czyni starania o dofinansowanie z Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa I "Gospodarka wodno-ściekowa" na lata 2007-2013.

W tym celu Spółka zawarła z firmą doradczą umowę o przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej (m.in. aktywnego modelu finansowego, opracowanie studium wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie). Spółka poniesie ww. wydatki przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Zgodnie z wytycznymi do Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko wydatki poniesione na pozyskanie dotacji mogą być wydatkami kwalifikowalnymi z wyjątkiem wydatków na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie.

Spółka zamierza ubiegać się o zwrot wydatków kwalifikowalnych doradztwa związanego z pozyskaniem dotacji.

Na podstawie art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa są dotacjami rozwojowymi. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacje rozwojowe są wolne od podatku. Otrzymana dotacja będzie korzystała ze zwolnienia w podatku CIT.

W trakcie realizacji obsługi dotacji Spółka ponosić będzie szereg wydatków bezpośrednio związanych z zarządzaniem projektem dofinansowanym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w tym: koszty ogólne (energia, ogrzewanie), wydatki osobowe pracowników oddelegowanych do obsługi technicznej i finansowo-księgowej projektu, oraz pozostałe wydatki związane z realizacją projektu (koszty szkoleń ww. osób, delegacje służbowe, ekspertyzy, doradztwo, audyty, usługi telekomunikacyjne opłaty za prowadzenie rachunku bankowego itp.). Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że będą to wydatki niezwiązane bezpośrednio z kosztami realizowanej inwestycji. Wydatki te Spółka ponosi obecnie, tj. jeszcze przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, a także ponosić je będzie po tej dacie.

Zgodnie z wytycznymi do Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko wydatki związane z zarządzaniem projektem są wydatkami kwalifikowalnymi w ramach limitów wynikających z tych wytycznych pod warunkiem ujęcia ich w umowie o dofinansowanie. W umowie o dofinansowanie, którą Spółka zawrze w związku z realizacją projektu, wydatki takie będą ujęte. Spółka zamierza ubiegać się o zwrot wydatków kwalifikowalnych związanych z zarządzaniem projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy koszty doradztwa dotyczącego uzyskania dotacji (w tym wypełnienia wniosku) stanowić będą koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich poniesienia, natomiast po uzyskaniu refundacji poniesionych wydatków na sporządzenie aplikacji w tej części powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

2.

Czy koszty związane z zarządzaniem projektem stanowić będą koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich poniesienia, natomiast po uzyskaniu refundacji poniesionych wydatków w tej części powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w art. 15 ust. 1 ustawy pozwala wydatki te zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Są one niewątpliwie poniesione w cela osiągnięcia przychodów lub zachowania źródła przychodów, a nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących k.u.p. w art. 16 ustawy.

Ponadto, w związku z tym, że wydatki te nie mogą zwiększać wartości początkowej środków trwałych wytworzonych z udziałem środków pochodzących z dotacji, powinny zostać zaliczone do k.u.p. już w momencie ich poniesienia przez Spółkę.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy za wartość początkową środków trwałych w razie ich wytworzenia we własnym zakresie uważa się ich koszt wytworzenia. Ten z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 4 jest równy wartości, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek i prowizji z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Do wartości początkowej można więc zaliczyć wyłącznie wydatki ściśle związane z wytworzeniem środka trwałego.

Natomiast wydatki poniesione na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej o dofinansowanie nie są wydatkami ściśle związanymi z wytworzeniem środka trwałego, ponieważ są to wydatki związane z uzyskaniem dofinansowania, które służy wyłącznie sfinansowaniu tego środka trwałego.

Bez znaczenia jest fakt, że dotacja otrzymana z budżetu będzie przychodem zwolnionym od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wydatki poniesione na sporządzenie dokumentacji aplikacyjnej stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Następnie, już po uzyskaniu refundacji poniesionych wydatków na sporządzenie aplikacji, w części pokrytej tą refundacją Wnioskodawca wyłączy je z kosztów uzyskania przychodów Spółki w dacie otrzymania refundacji, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wartości początkowej środków trwałych nie zwiększą także wydatki związane z zarządzaniem projektem. Wydatki te również stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Następnie, już po uzyskaniu refundacji poniesionych na nie wydatków, w części pokrytej tą refundacją Wnioskodawca wyłączy je z kosztów uzyskania przychodów Spółki w dacie otrzymania refundacji, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ww. środków trwałych (art. 16f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl przepisu art. 16g ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia, czyli wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Z treści cytowanych przepisów nie wynika, aby wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację unijną na zakup środków trwałych miały wpływ na ustalenie bądź podwyższenie wartości początkowej tych składników majątku podatnika.

Wobec powyższego, należy rozważyć kwestię możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

*

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

*

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

*

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

*

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

*

został właściwie udokumentowany,

*

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania wydatków Spółki na doradztwo dotyczące uzyskania dotacji (w tym wypełnienie wniosku) do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Przepisy ustawy podatkowej dokonują jednocześnie podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

Jak wskazano w treści wniosku "XXX" Sp. z o.o. w L zamierza zrealizować projekt "Rozbudowa i modernizacja systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w L". Środki pieniężne niezbędne do zrealizowania ww. projektu pochodzić będą z dwu źródeł: część Spółka wyłoży z własnych zasobów, a pozostała część zostanie pokryta dotacją rozwojową. Dlatego też Spółka czyni starania o dofinansowanie z Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa I "Gospodarka wodno-ściekowa" na lata 2007-2013.

W tym celu Spółka zawarła z firmą doradczą umowę o przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej (m.in. aktywnego modelu finansowego, opracowanie studium wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie). Spółka poniesie ww. wydatki przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Należy wskazać, iż Program Operacyjny "Infrastruktura i Środowisko" zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r., w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c.

Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4.

inne środki.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą zatem wydatkami budżetu państwa.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 z późn. zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Zgodnie z wytycznymi do Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko wydatki poniesione na pozyskanie dotacji mogą być wydatkami kwalifikowalnymi z wyjątkiem wydatków na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie.

Spółka zamierza ubiegać się o zwrot wydatków kwalifikowalnych doradztwa związanego z pozyskaniem dotacji.

W oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na przygotowanie przez firmę doradczą dokumentacji aplikacyjnej (m.in. aktywnego modelu finansowego, opracowanie studium wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie) - jeszcze przed podpisaniem umowy o dofinansowanie ze środków unijnych - należy zakwalifikować do kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami Spółki i można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązujących przepisów art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami są uznane za koszt podatkowy w dacie ich poniesienia, a dniem poniesienia jest dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo innego dowodu, z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, związane z korzystaniem przez niego z usług firmy doradczej obsługującej techniczne opracowanie wniosku o dotację ze środków Unii Europejskiej i przygotowanie stosownej dokumentacji aplikacyjnej, zmierzające do rozszerzenia źródła przychodów, mogą potencjalnie spowodować zwiększenie przychodów Spółki w wyniku zrealizowanych inwestycji, jednakże nie jest to na tyle pewne, aby wiązać te wydatki z konkretnymi przychodami. Są to koszty związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy, a więc koszty pośrednie, które Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia, zgodnie z zapisem art. 15 ust. 4d ustawy.

W oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Spółka prawidłowo zaliczy - bez względu na rezultat podjętych w tym celu działań - wydatki na usługę doradczą związaną z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej (m.in. aktywnego modelu finansowego, opracowanie studium wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie) do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Natomiast po uzyskaniu refundacji powyższych wydatków ze środków unijnych w ramach przyznanej dotacji, Wnioskodawca obowiązany będzie w tej części wyłączyć wydatki na usługę doradczą związaną z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej z kosztów i dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W trakcie realizacji obsługi dotacji Spółka ponosić będzie szereg wydatków bezpośrednio związanych z zarządzaniem projektem dofinansowanym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w tym:

*

koszty ogólne (energia, ogrzewanie),

*

wydatki osobowe pracowników oddelegowanych do obsługi technicznej i finansowo-księgowej projektu, oraz

*

pozostałe wydatki związane z realizacją projektu: koszty szkoleń ww. osób, delegacje służbowe, ekspertyzy, doradztwo, audyty, usługi telekomunikacyjne, opłaty za prowadzenie rachunku bankowego itp.

Wnioskodawca wskazał przy tym, że będą to wydatki niezwiązane bezpośrednio z kosztami realizowanej inwestycji.

Wydatki te Spółka ponosi obecnie, tj. jeszcze przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, a także ponosić je będzie po tej dacie.

Wnioskodawca zaznaczył iż, zgodnie z wytycznymi do Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko wydatki związane z zarządzaniem projektem są wydatkami kwalifikowanymi w ramach limitów wynikających z tych wytycznych - pod warunkiem ujęcia ich w umowie o dofinansowanie.

W umowie o dofinansowanie, którą Spółka zawrze w związku z realizacją projektu, wydatki takie będą ujęte. Jak wskazał Wnioskodawca, Spółka zamierza ubiegać się o zwrot wydatków kwalifikowalnych związanych z zarządzaniem projektem.

Podkreślenia wymaga, iż czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym pod potrzeby projekty europejskiego.

Ogólnie rzecz biorąc projekt - to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób.

O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej - jak ma to miejsce w rozpatrywanej sprawie - i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany.

Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Za wydatki kwalifikowane mogą być uznane wszystkie wydatki związane z danym projektem, o ile:

*

są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio z nim związane,

*

zostaną uwzględnione w budżecie projektu, we wniosku stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie projektu,

*

spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę,

*

zostały faktycznie poniesione (niekoniecznie w formie gotówkowej), wykazane w dokumentacji finansowej jednostki realizującej projekt i są poparte stosownymi dokumentami (faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej).

Wydatki kwalifikowane są różne w zależności od rodzaju realizowanego projektu. Mogą to być np.:

*

wynagrodzenia personelu projektu,

*

koszty podróży, zakwaterowania oraz wyżywienia poza miejscem zamieszkania personelu wykonującego zadania związane z realizacją projektu,

*

najem pomieszczeń związanych bezpośrednio z realizacją projektu,

*

zakup sprzętu niezbędnego do realizacji projektu (np. mebli, wyposażenia biurowego, sprzętu komputerowego),

*

zakup materiałów biurowych i dydaktycznych,

*

usługi szkoleniowe i doradcze związane z odbytym szkoleniem,

*

usługi w zakresie tłumaczeń, księgowe i audytorskie oraz prawne,

*

badania, analizy i ekspertyzy związane z realizowanym projektem,

*

koszty administracyjne odnoszące się do projektu, wyliczone w sposób proporcjonalny do okresu współfinansowania projektu z EFS,

*

opłaty bankowe związane z prowadzeniem rachunku bankowego, gdy jego otwarcie jest wymagane zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie lub przepisami prawa w tym zakresie oraz gwarancje bankowe, gdy są one wymagane przez prawo krajowe albo wspólnotowe.

Uwzględnienie w budżecie projektu wydatków niekwalifikowanych jest możliwe, ale jedynie jako dodatkowy element budżetu, finansowany wyłącznie ze środków własnych.

Wydatki, które uznawane są jako niekwalifikowane, różnią się w zależności od rodzaju programu i należą do nich przykładowo:

*

rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub długów,

*

pożyczki, spłaty rat, kary finansowe, grzywny,

*

odsetki od niezapłaconych w terminie zobowiązań,

*

prowizje bankowe od transakcji finansowych, wymiany walut i ujemne różnice kursowe,

*

wydatki poniesione na przygotowanie wniosku projektowego,

*

wydatki nieodnoszące się jednoznacznie do projektu lub wydatki nieudokumentowane,

*

wydatki poniesione na naprawy sprzętu i odpisy amortyzacyjne dotyczące majątku zakupionego z dotacji wspólnotowej, krajowej lub środków własnych stanowiących współfinansowanie tej dotacji,

*

mandaty, opłaty karne, koszty procesów sądowych,

*

podatek VAT, z wyjątkiem gdy nie podlega odliczeniu (w przypadku VAT za koszt kwalifikowany co do zasady uznaje się tylko tę część podatku, której rzeczywisty ciężar poniósł wnioskodawca, tj. nie odliczył jej lub nie otrzymał w formie zwrotu podatku)

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia.

Z powyższego wynika więc, że (w uproszczeniu):

*

wydatki kwalifikowane - to wydatki podlegające refundacji środkami pomocowymi,

*

wydatki niekwalifikowane - to wydatki nie związane bezpośrednio z realizacją projektu (nie można ich przyporządkować do konkretnego zadania) i ponosi je beneficjent w ramach tzw. wkładu własnego.

Na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub środkami, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast kwoty stanowiące wkład własny dotyczą z reguły bieżącego funkcjonowania przedsiębiorstwa, poprawienia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki niekwalifikowane nie są sfinansowane z uzyskanej dotacji, która stanowi przychód wolny od podatku, lecz ze środków własnych, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż:

1.

koszty doradztwa dotyczącego uzyskania dotacji (w tym wypełnienia wniosku) stanowić będą koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich poniesienia, natomiast po uzyskaniu refundacji poniesionych wydatków na sporządzenie aplikacji w tej części powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2.

koszty związane z zarządzaniem projektem stanowić będą koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich poniesienia, natomiast po uzyskaniu refundacji poniesionych wydatków w tej części powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze oraz wydatków związanych z zarządzaniem projektem "Rozbudowa i modernizacją systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w L" współfinansowanym z Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa I "Gospodarka wodno-ściekowa" na lata 2007-2013 uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L, ul. M.C. S 40, L po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl