IPPB5/423-381/09-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-381/09-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym z dnia 23 września 2009 r. (data nadania 23 września 2009 r., data wpływu 28 września 2009 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-381/09-2/AS z dnia 18 września 2009 r. (data nadania 18 września 2009 r., data doręczenia 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania przez Beneficjenta Projektu PL0067: "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce", realizowanego w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego - Norweski Mechanizm Finansowy - Priorytet 2.5 "Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem", do źródła przychodów otrzymanych środków finansowych oraz sposobu rozliczenia przez Beneficjenta przedmiotowej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania przez Beneficjenta Projektu PL 0067: "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce", realizowanego w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego - Norweski Mechanizm Finansowy - Priorytet 2.5 "Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem", do źródła przychodów otrzymanych środków finansowych oraz sposobu rozliczenia przez Beneficjenta przedmiotowej dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym, zawarł umowę finansową z Ministrem Zdrowia, reprezentowanym przez Biuro do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia (zwane dalej: "Instytucją Wspomagającą BPZ") na realizację Projektu PL0067: "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce", finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG. Umowa ta została zawarta na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, pełniącym funkcję Krajowego Punktu Kontaktowego (k.p.k.), a Komitetem Mechanizmu Finansowego EOG, przyznającymi dofinansowanie na rzecz Projektu.

W umowie oraz w korespondencji dotyczącej powyższego Projektu Instytut występuje jako Beneficjent / Promotor Projektu.

Instytut rozpoczął realizację Projektu łącznie z Partnerem, którym zgodnie z umową jest Konsorcjum 21 "R.C.K.iK.", reprezentowane przez Lidera Konsorcjum, którym jest R.C.K.iK. w B.

W swoim zamierzeniu projekt PL0067 ma doprowadzić do stworzenia w pełni funkcjonalnego systemu informatycznego poprzez jak najlepsze wykorzystanie możliwości Krajowego Rejestru Dawców Krwi przy pomocy odpowiedniego sprzętu i systemu informatycznego, które będą nabyte w ramach tego projektu. Planowany jest zakup sprzętu komputerowego dla 21 "R.C.K.iK.", ich oddziałów terenowych i ekip wyjazdowych oraz zakup systemu informatycznego sprzętu komputerowego dla Instytutu.

W związku z tym, w ramach Projektu będzie dokonywany zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, będzie szkolony personel oraz będą ponoszone koszty związane z prowadzeniem Projektu.

Projekt będzie dofinansowany w 60% ze środków EOG przez Instytucję Wspomagającą BPZ, z następującym podziałem:

około 20% kwoty dofinansowania - dla Instytutu,

około 80% kwoty dofinansowania dla 21 "RCKiK".

Zgodnie z zawartą umową finansową oraz interpretacją Instytucji Wspomagającej BPZ, poszczególne czynności przy realizacji Projektu oraz przepływ środków finansowych mają się odbywać w następujący sposób:

1)

procedury przetargowe na dostawę sprzętu, oprogramowania i szkolenia będą przeprowadzane oddzielnie

* przez Instytut na część dotyczącą Instytutu,

* przez RCKiK w B. na część dotyczącą 21 "RCKiK".

Faktury za dostawy i usługi będą wystawiane przez dostawców na Instytut na część dotyczącą Instytutu, a na część dotyczącą RCKiK na poszczególne "RCKiK".

Poza fakturami na dostawy i usługi w Instytucie oraz w R.C.K.iK. w B. będą występowały dokumenty wewnętrzne (listy płacy, przelewy, noty) związane z wydatkami osobowymi dotyczącymi obsługi tego projektu.

2)

poszczególne "RCKiK", po dokonaniu wydatków, będą przekazywać kopie faktur i innych dokumentów Beneficjentowi / Promotorowi.

Instytut, jako Beneficjent, będzie sporządzał rozliczenie dołączając kopie faktur i innych dokumentów (wystawionych przez dostawców zarówno Instytutowi jak i Uczestnikom Konsorcjum) do zbiorczego wniosku o płatność. Wniosek będzie sporządzany i przedkładany do Instytucji Wspomagającej celem przekazania dofinansowania ze środków Mechanizmu Finansowego EOG, jako łącznej kwoty refundacji faktycznie poniesionych wydatków kwalifikowanych.

Po otrzymaniu środków od Instytucji Wspomagającej Instytut - Beneficjent / Promotor Projektu będzie przekazywał w terminie 3 dni roboczych na rachunki bankowe wskazane przez Uczestników Konsorcjum, należne kwoty refundacji w złotych tym Uczestnikom Konsorcjum, których wydatki zostały ujęte w danym wniosku o płatność, a środki przeznaczone dla Instytutu zatrzyma u siebie.

Instytut, jako Beneficjent / Promotor Projektu zapewni spełnianie łącznie następujących warunków:

1.

będzie prowadził rejestr wszystkich wydatków w Projekcie, w tym także ponoszonych przez Uczestników Konsorcjum,

2.

wydatki Uczestników Konsorcjum będą ponoszone zgodnie z zapisami Umowy Partnerskiej i Umowy Konsorcjum,

3.

zapewni, że na żądanie instytucji kontrolujących będzie możliwe przedstawienie oryginałów faktur.

Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek doręczając kopię aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego poświadczoną za zgodność z oryginałem.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że Projekt PL0067: "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce" jest realizowany w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego - Norweski Mechanizm Finansowy - Priorytet 2.5 "Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem". Realizację przedmiotowego projektu przez Instytut i jednostki współpracujące - Regionalne Centra Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa przewidziano na lata 2009-2010.

W ramach tego programu i zawartej umowy Projekt "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce" będzie dofinansowany w 60% przez Instytucję Wspomagającą BPZ, natomiast 40%, Instytut oraz jednostki współpracujące, tj. poszczególne Regionalne Centra Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, sfinansują ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sporządzaniu deklaracji CIT-2, CIT-8 w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) środki finansowe na poniesione wydatki w ramach realizowanego Projektu, refundowane przez Instytucję Wspomagającą (BPZ), które wpłyną do Instytutu:

* powinny być zaliczone do własnych przychodów podatkowych w wysokości dotyczącej Instytutu, a następnie kwoty te powinny być zaliczone do dochodów wolnych od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki i koszty dotyczące Instytutu uznane jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58.

* Instytut powinien do swoich przychodów podatkowych zaliczyć wszystkie środki, które wpłyną z Instytucji Wspomagającej (BPZ), jako refundacja wydatków - zarówno te, które dotyczą Instytutu, jak również te, które dotyczą poszczególnych RCKiK, a następnie całą kwotę zaliczyć do dochodów wolnych od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24a wydatki i koszty dotyczące Instytutu oraz wydatki tj. środki, które Instytut przekaże do poszczególnych RCKiK, powinien uznać łącznie, jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Do przychodów podatkowych w Instytucie powinno się zaliczać tylko te środki, które wpłyną od Instytucji Wspomagającej, a dotyczą refundacji wydatków dokonanych przez Instytut.

Do dochodów wolnych w Instytucie powinno się także zaliczać tylko te kwoty (art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24), które dotyczą Instytutu.

Również do kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58) powinno się zaliczać wydatki i koszty dotyczące tylko Instytutu.

Natomiast, środki otrzymane od Instytucji Wspomagającej i przekazane przez Instytut poszczególnym RCKiK powinny być zaliczane do przychodów własnych tych RCKiK. Wszystkie RCKiK powinny zwalniać otrzymane kwoty, jako dochody wolne (art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24) oraz wykazywać je w swoich księgach i deklaracjach, jako wydatki i koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58).

Wnioskodawca podkreślił, że Instytut wprawdzie jest Beneficjentem / Promotorem Projektu, ale poszczególne RCKiK są Uczestnikami Konsorcjum, a tym samym całego Projektu.

Beneficjentowi / Promotorowi zostaną zrefundowane faktycznie tylko wydatki poniesione przez Instytut, a poszczególnym RCKiK, za pośrednictwem Instytutu, zrefundowane zostaną wydatki poniesione przez te RCKiK. Poszczególne RCKiK będą otrzymywać sprzęt i oprogramowanie. Za te dostawy i ewentualne usługi otrzymają faktury od dostawców. RCKiK będą dokonywać samodzielnie zapłaty za otrzymane dostawy, a następnie będą otrzymywać za pośrednictwem Instytutu zwrot 60% poniesionych wydatków.

W swojej ewidencji muszą mieć zatem ujęte wszystkie wymienione operacje.

W związku z tym, Instytut powinien traktować środki przyjęte, a następnie przekazane do RCKiK, jako rozliczenia na kontach rozrachunkowych, a nie jako własne przychody po ich przyjęciu i wydatki po ich przekazaniu (w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wnioskodawca nadmienił, że Instytut czynił i czyni starania, aby Instytucja Wspomagająca, po sprawdzeniu przez Instytut rozliczeń RCKiK, refundowała bezpośrednio poszczególnym RCKiK wydatki związane z realizacją Projektu. Do tej pory jednak Wnioskodawca nie uzyskał zgody w tej sprawie od Instytucji Wspomagającej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisów otrzymane przez Beneficjenta Projektu PL0067: "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce", realizowanego w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego - Norweski Mechanizm Finansowy - Priorytet 2.5 "Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem" środki finansowe co do zasady stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r., w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a)

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b)

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c)

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

a)

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b)

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c)

Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4.

inne środki.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą zatem wydatkami budżetu państwa.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca zawarł umowę finansową z Ministrem Zdrowia, reprezentowanym przez Biuro do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia (zwane: "Instytucją Wspomagającą BPZ") na realizację Projektu PL 0067: "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce", finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG. Umowa ta została zawarta na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, pełniącym funkcję Krajowego Punktu Kontaktowego (k.p.k.), a Komitetem Mechanizmu Finansowego EOG, przyznającymi dofinansowanie na rzecz Projektu. Projekt PL0067: "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce" jest realizowany w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego - Norweski Mechanizm Finansowy - Priorytet 2.5 "Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem". Realizację przedmiotowego projektu przez Instytut i jednostki współpracujące - RCKiK przewidziano na lata 2009-2010.

W tym miejscu należy zauważyć, iż "Konsorcjum" jest umową gospodarczą, co najmniej dwóch podmiotów, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Utworzenie konsorcjum ma zwykle charakter tymczasowy, czyli po osiągnięciu celu, do którego zostało powołane, jest rozwiązywane. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz, że owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy przekracza możliwości jednego podmiotu.

W ramach przedmiotowego programu i zawartej umowy Projekt "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce" będzie dofinansowany w 60% przez Instytucję Wspomagającą BPZ z następującym podziałem: około 20% kwoty dofinansowania - dla Instytutu, około 80% kwoty dofinansowania - dla 21 RCKiK, natomiast 40%, Instytut oraz jednostki współpracujące, tj. poszczególne RCKiK, sfinansują ze środków własnych.

W umowie oraz w korespondencji dotyczącej powyższego Projektu Instytut występuje jako Beneficjent / Promotor Projektu.

Instytut rozpoczął realizację Projektu łącznie z Partnerem, którym zgodnie z umową jest Konsorcjum 21 RCKiK, reprezentowane przez Lidera Konsorcjum, którym jest RCKiK w B.

Procedury przetargowe na dostawę sprzętu, oprogramowania i szkolenia będą przeprowadzane oddzielnie: przez Instytut - na część dotyczącą Instytutu, przez RCKiK B.- na część dotyczącą 21 RCKiK. Faktury za dostawy i usługi będą wystawiane przez dostawców na Instytut na część dotyczącą Instytutu, a na część dotyczącą RCKiK na poszczególne RCKiK.

Poza fakturami na dostawy i usługi, w Instytucie oraz w RCKiK w B. będą występowały dokumenty wewnętrzne (listy płacy, przelewy, noty) związane z wydatkami osobowymi dotyczącymi obsługi tego projektu. Poszczególne RCKiK, po dokonaniu wydatków, będą przekazywać kopie faktur i innych dokumentów Beneficjentowi / Promotorowi.

Instytut, jako Beneficjent, będzie sporządzał rozliczenie dołączając kopie faktur i innych dokumentów (wystawionych przez dostawców zarówno instytutowi jak i Uczestnikom Konsorcjum) do zbiorczego wniosku o płatność. Wniosek będzie sporządzany i przedkładany do Instytucji Wspomagającej celem przekazania dofinansowania ze środków Mechanizmu Finansowego EOG, jako łącznej kwoty refundacji faktycznie poniesionych wydatków kwalifikowanych.

Po otrzymaniu środków od Instytucji Wspomagającej Instytut jako Beneficjent / Promotor Projektu będzie przekazywał w terminie 3 dni roboczych na rachunki bankowe wskazane przez Uczestników Konsorcjum należne kwoty refundacji w złotych tym Uczestnikom Konsorcjum, których wydatki zostały ujęte w danym wniosku o płatność, a środki przeznaczone dla Instytutu zatrzyma u siebie.

Instytut, jako Beneficjent / Promotor Projektu zapewni spełnianie łącznie następujących warunków:

1.

będzie prowadził rejestr wszystkich wydatków w Projekcie, w tym także ponoszonych przez Uczestników konsorcjum,

2.

wydatki Uczestników Konsorcjum będą ponoszone zgodnie z zapisami Umowy Partnerskiej i Umowy Konsorcjum,

3.

zapewni, że na żądanie Instytucji Kontrolujących będzie możliwe przedstawienie oryginałów faktur.

Podkreślenia wymaga fakt, iż Instytut jest Beneficjentem / Promotorem Projektu, a poszczególne RCKiK występują jako jednostki współpracujące z Instytutem w ramach utworzonego Konsorcjum.

W przedmiotowej sprawie środki pieniężne będą przekazywane Wnioskodawcy na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, pełniącym funkcję Krajowego Punktu Kontaktowego (k.p.k.), a Komitetem Mechanizmu Finansowego EOG, przyznającymi dofinansowanie na rzecz Projektu przez Ministra Zdrowia, reprezentowanego przez Biuro do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia.

Instytucja Wspomagająca nie refunduje bezpośrednio wydatków poszczególnym RCKiK.

Oznacza to, że Wnioskodawca otrzyma środki z budżetu państwa, a następnie przeznaczy je na pomoc finansową na zakup sprzętu komputerowego dla 21 RCKiK, ich oddziałów terenowych i ekip wyjazdowych oraz zakup systemu informatycznego sprzętu komputerowego dla Instytutu w celu stworzenia w pełni funkcjonalnego systemu informatycznego poprzez jak najlepsze wykorzystanie możliwości Krajowego Rejestru Dawców Krwi przy pomocy odpowiedniego sprzętu i systemu informatycznego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Tym samym dochody otrzymane przez Beneficjenta w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy.

Jednocześnie, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie będą - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 cytowanej ustawy - uważane za koszty uzyskania przychodów.

Definicję kosztów uzyskania przychodów, jako kategorii z zakresu prawa podatkowego, zawiera art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.

Treść przywołanego art. 15 ust. 1 oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (o związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu) lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Rozpatrując możliwość zaliczenia określonego wydatku do kosztów podatkowych należy jednak w pierwszej kolejności mieć na względzie, czy wydatek ten nie mieści się w określonym w art. 16 ust. 1 ustawy wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W rozpatrywanej sprawie przedmiot zapytania Instytutu w aspekcie możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych odnosi się do tzw. "wydatków kwalifikowanych", związanych z realizacją projektu europejskiego finansowanego środkami pomocowymi.

Podkreślenia wymaga, iż czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektu europejskiego.

Ogólnie rzecz biorąc "Projekt" to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób.

O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej bądź - jak ma to miejsce w rozpatrywanej sprawie - środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany.

Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.

Za wydatki kwalifikowane mogą być uznane wszystkie wydatki związane z danym projektem, o ile:

* są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio z nim związane,

* zostaną uwzględnione w budżecie projektu, we wniosku stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie projektu,

* spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę,

* zostały faktycznie poniesione (niekoniecznie w formie gotówkowej), wykazane w dokumentacji finansowej jednostki realizującej projekt i są poparte stosownymi dokumentami (faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej).

Uwzględnienie w budżecie projektu wydatków niekwalifikowanych jest możliwe, ale jedynie jako dodatkowy element budżetu, finansowany wyłącznie ze środków własnych.

Wydatki, które uznawane są jako niekwalifikowane, różnią się w zależności od rodzaju programu i należą do nich przykładowo:

* rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub długów,

* pożyczki, spłaty rat, kary finansowe, grzywny,

* odsetki od niezapłaconych w terminie zobowiązań,

* prowizje bankowe od transakcji finansowych, wymiany walut i ujemne różnice kursowe,

* wydatki poniesione na przygotowanie wniosku projektowego,

* wydatki nieodnoszące się jednoznacznie do projektu lub wydatki nieudokumentowane,

* wydatki poniesione na naprawy sprzętu i odpisy amortyzacyjne dotyczące majątku zakupionego z dotacji wspólnotowej, krajowej lub środków własnych stanowiących współfinansowanie tej dotacji,

* mandaty, opłaty karne, koszty procesów sądowych,

* podatek VAT, z wyjątkiem gdy nie podlega odliczeniu (w przypadku VAT za koszt kwalifikowany co do zasady uznaje się tylko tę część podatku, której rzeczywisty ciężar poniósł wnioskodawca, tj. nie odliczył jej lub nie otrzymał w formie zwrotu podatku).

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu operacyjnego na lata 2007-2013.

Na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub środkami, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast kwoty stanowiące wkład własny dotyczą z reguły bieżącego funkcjonowania podmiotu, poprawienia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki niekwalifikowane nie są sfinansowane z uzyskanej dotacji, która stanowi przychód wolny od podatku, lecz ze środków własnych, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach.

W oparciu o powyższe należy wskazać, iż w deklaracji CIT-8 ("Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych") środki finansowe na poniesione wydatki w ramach realizowanego Projektu, refundowane przez Instytucję Wspomagającą (BPZ), które wpłyną do Instytutu w pełnej wysokości będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki i koszty Instytutu bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie będą - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 cytowanej ustawy - uważane za koszty uzyskania przychodów.

Należy w tym miejscu zauważyć, że do końca 2006 r. podatnicy musieli co miesiąc składać deklaracje podatkowe. Osoby prawne składały deklarację CIT-2 (tj. deklarację o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty), a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą - PIT-5 (czyli deklarację na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy).

Od 1 stycznia 2007 r. podatnicy nie składają już powyższych deklaracji, przez co zapytanie Wnioskodawcy w tym zakresie stało się niezasadne.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zakwalifikowania przez Beneficjenta Projektu PL 0067: "Kompleksowa informatyzacja systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce", realizowanego w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego - Norweski Mechanizm Finansowy - Priorytet 2.5 "Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem", do źródła przychodów otrzymanych środków finansowych oraz sposobu rozliczenia przez Beneficjenta przedmiotowej dotacji należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl