IPPB5/423-352/14-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-352/14-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 11 kwietnia 2014 r.) oraz piśmie z dnia 23 maja 2014 r. (data nadania 26 maja 2014 r., data wpływu 29 maja 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB5/423-352/14-2/AM z dnia 19 maja 2014 r. (data nadania 19 maja 2014 r., data doręczenia 21 maja 2014 r.) o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej świadczeń medycznych dla członków rodziny pracowników Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej świadczeń medycznych dla członków rodziny pracowników Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka zawarła z prywatnym centrum medycznym umowę na zakup pakietów medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin. Pakiety medyczne zapewniają pracownikom Spółki opiekę medyczną z zakresu medycyny pracy, w tym profilaktykę zdrowotną, a dodatkowo obejmują nieobowiązkowe świadczenia tak dla pracowników Spółki, jak i członków ich rodzin, w szczególności dostęp do podstawowych i specjalistycznych badań i konsultacji lekarskich, diagnostyki, wizyt domowych, szczepień, itp.

Świadczenia te ponoszone są dobrowolnie przez Spółkę, w celu zapewnienia pracownikom dobrych warunków zatrudnienia. Pracownicy nie są obciążeni żadnymi kosztami z tytułu korzystania z przedmiotowych pakietów medycznych. Spółka dolicza wysokość świadczenia medycznego do przychodu pracownika opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez nią na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej świadczeń medycznych dla członków rodzin pracowników stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Z 2011 r., Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej jako: "ustawy CIT") za koszty uzyskania przychodu uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Podstawą zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest wykazanie związku między ponoszonymi kosztami, a osiąganymi przychodami.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących warunków:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnik przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskani przychodów.

Przedmiotowe wydatki ponoszone przez Spółkę nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

W ocenie Spółki, ponoszenie kosztów opieki zdrowotnej rodzin pracowników jest rodzajem świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika. Jest to forma dodatkowego wynagrodzenia, które stanowi przychód pracownika, opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Skoro wynagrodzenie pracownika i dodatkowe świadczenia na jego rzecz stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, to wydatki związane z nabyciem takich pakietów przez Spółkę, powinny również analogicznie jak wynagrodzenie za pracę - stanowić koszt podatkowy dla Wnioskodawcy niezależnie od tego, czy dotyczą one samego pracownika, czy też członków jego rodziny.

Zdaniem Wnioskodawcy, oferowanie pracownikom dodatkowego wynagrodzenia w formie pakietów medycznych dla członków ich rodzin przyniesie pożądany przez Spółkę efekt w postaci zwiększenia przychodów.

Polityka kadrowa Spółki opiera się na pozyskiwaniu najlepszych fachowców, gdyż wysoko wykwalifikowana kadra stanowi istotny element budowania przewagi konkurencyjnej, co w konsekwencji, może wpływać na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów. Wiedza, doświadczenie i kompetencje wnoszone przez doświadczonych pracowników do Spółki są szczególnie istotne w branży paliwowej, w której o sukcesie rynkowym decyduje często umiejętność praktycznego zastosowania specjalistycznej wiedzy.

Analizując możliwości zatrudnienia pożądanych przez Spółkę fachowców, Wnioskodawca zdecydował o zapewnieniu pracownikom i ich rodzinom możliwości nieodpłatnego korzystania z pakietów medycznych. Wpływa to na większą motywację pracowników do pracy, gdyż pakiety budują lojalność wobec pracodawcy i tym samym poprawiają wizerunek pracodawcy jako dbającego nie tylko o swoich pracowników, ale również członków ich rodzin, co skutkuje wyższą efektywnością oraz mniejszą rotacją pracowników. Przedmiotowe pakiety medyczne przyczyniają się również pośrednio do zwiększenia dochodów rodzin, gdyż pracownik i jego rodzina nie muszą już wydawać środków z budżetu domowego na prywatną opiekę medyczną, co również tworzy silniejszą więź między pracownikiem a pracodawcą, który oferuje atrakcyjne wynagrodzenia.

Ponadto, w praktyce można zaobserwować, iż rodzinne pakiety medyczne wpływają na niższą absencję chorobową pracowników i krótszy jej czas, jak również większe zaangażowanie w wykonywanie obowiązków pracowniczych, z uwagi na szybką i dużą dostępność do opieki medycznej dla pracownika i jego rodziny, dzięki czemu pracodawca nie ponosi kosztów związanych z nieobecnością pracowników.

Z powyższych względów, zdaniem Wnioskodawcy, istnieje ewidentny związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami ponoszonymi przez Spółkę na zakup pakietów medycznych dla rodzin pracowników oraz osiąganymi przez Spółkę przychodami. Związek ten ma charakter pośredni.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w analogicznym stanie faktycznym, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 11 grudnia 2008 r. (sygn. ITPB3/423-554/08/PS) potwierdził, iż: "(...) przedmiotowe wydatki z tytułu abonamentów medycznych, poniesione faktycznie przez Spółkę, stanowić będą w całości koszty uzyskania przychodów jako element wynagrodzenia pracownika."

Podobnie, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2013 r., (sygn. IBPBI/2/423-1065/13/PC) stwierdził, ze: "(...) wydatki na zakup pakietów medycznych które są następnie sprzedawane pracownikom za symboliczną złotówkę, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (również w części przypadającej na członków rodzin pracowników), gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT oraz nie są wymienione w negatywnym katalogu wydatków niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów."

Reasumując, Wnioskodawca podkreśla, że ponoszenie dodatkowych świadczeń pozapłacowych na rzecz pracowników jest obecnie powszechną praktyką gospodarczą, zwłaszcza w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej. Zapewnienie członkom rodzin pracowników dostępu do nieodpłatnej opieki medycznej jest niewątpliwie jednym z tego typu świadczeń - stosowanym coraz częściej przez pracodawców konkurujących wzajemnie o najlepszych specjalistów w branży. W związku z tym, kwalifikowanie przedmiotowych wydatków ponoszonych na rzecz rodzin pracowników do kosztów uzyskania przychodów Spółki jest uprawnione na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy CIT, biorąc także pod uwagę fakt, że nie mieszczą się one w katalogu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl