IPPB5/423-289/10-4/AM - Opodatkowanie przychodów fundacji, której celem jest wspieranie i promowanie działalności orkiestry muzycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-289/10-4/AM Opodatkowanie przychodów fundacji, której celem jest wspieranie i promowanie działalności orkiestry muzycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) oraz piśmie z dnia 1 lipca 2010 r. (data nadania 2 lipca 2010 r., data wpływu 6 lipca 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-289/10-2/AM z dnia 22 czerwca 2010 r. (data nadania 23 czerwca 2010 r., data doręczenia 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Fundacja) prowadzi działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz na podstawie statutu uchwalonego 7 listopada 2008 r. Zgodnie z postanowieniami statutu celem Fundacji jest wspieranie i promowanie działalności Orkiestry i jej wszelkich przedsięwzięć muzycznych w kraju i za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów polskich, promowanie młodych, utalentowanych artystów w kraju i za granicą oraz upowszechnianie wykonawstwa orkiestrowego.

Do zadań Fundacji należy natomiast:

1.

kształtowanie, prezentacja i upowszechnianie humanistycznych wartości kultury narodowej i światowej,

2.

rozwijanie, kultywowanie oraz upowszechnianie tradycji narodowych i lokalnych oraz ochrona dziedzictwa kulturowego,

3.

tworzenie warunków dla edukacji muzycznej i wychowania przez sztukę, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji muzycznej młodzieży,

4.

tworzenie warunków sprzyjających twórczości i rozwojowi talentów muzycznych.

Fundacja realizuje cele statutowe poprzez organizację koncertów, konkursów i festiwali muzycznych), a także sympozjów naukowych, kursów wykonastwa muzycznego, utrwalanie dźwiękowe i wizualne oraz wydawanie arcydzieł polskiej i światowej literatury muzycznej, gromadzenie wydawnictw nutowych i książkowych, płyt, taśm z nagraniami i zabytkowych instrumentów muzycznych, przy uwzględnieniu podstawowego celu działalności Fundacji. Oprócz realizacji inicjowanych przez siebie przedsięwzięć, Fundacja współdziała z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł. Orkiestra ma w planach wziąć udział w koncercie. Za udział 25 osób - członków orkiestry Fundacja otrzyma wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy z Centrum Kultury. Wynagrodzenie otrzymane za koncert Fundacja przeznaczy na honoraria artystów występujących podczas koncertu oraz pokryje koszty dojazdu Orkiestry.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota wynagrodzenia otrzymana przez Fundację korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia warunki określone dla zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: jej celem statutowym jest działalność wymieniona w tym przepisie oraz uzyskane przez jednostkę dochody będą wydatkowane na ten cel. Cele Fundacji wynikają wprost ze statutu Fundacji i nie naruszają zapisów ww. przepisu (działalność kulturalna). Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie przedmiotowe może mieć miejsce jeśli dochód jest przeznaczony co ważne, wydatkowany na cele określone w statucie. Wydatki mogą też obejmować honoraria artystów biorących udział w koncertach, jeśli służy to bezpośrednio realizacji tych celów. Oznacza to brak naruszenia dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie, jak wskazuje Wnioskodawca, niekwestionowane prawo Fundacji do korzystania z omawianego ustawowego zwolnienia od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, fundacje - tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną - podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż zgodnie z postanowieniami statutu celem Fundacji jest wspieranie i promowanie działalności Orkiestry i jej wszelkich przedsięwzięć muzycznych w kraju i za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów polskich, promowanie młodych, utalentowanych artystów w kraju i za granicą oraz upowszechnianie wykonawstwa orkiestrowego. Do zadań Fundacji należy natomiast: kształtowanie, prezentacja i upowszechnianie humanistycznych wartości kultury narodowej i światowej, rozwijanie, kultywowanie oraz upowszechnianie tradycji narodowych i lokalnych oraz ochrona dziedzictwa kulturowego, tworzenie warunków dla edukacji muzycznej i wychowania przez sztukę, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji muzycznej młodzieży, tworzenie warunków sprzyjających twórczości i rozwojowi talentów muzycznych.

Fundacja realizuje cele statutowe poprzez organizację koncertów, konkursów i festiwali muzycznych), a także sympozjów naukowych, kursów wykonawstwa muzycznego, utrwalanie dźwiękowe i wizualne oraz wydawanie arcydzieł polskiej i światowej literatury muzycznej, gromadzenie wydawnictw nutowych i książkowych, płyt, taśm z nagraniami i zabytkowych instrumentów muzycznych, przy uwzględnieniu podstawowego celu działalności Fundacji. Oprócz realizacji inicjowanych przez siebie przedsięwzięć, Fundacja współdziała z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł. Orkiestra ma w planach wziąć udział w koncercie. Za udział 25 osób - członków orkiestry Fundacja otrzyma wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy z Centrum Kultury. Wynagrodzenie otrzymane za koncert Fundacja przeznaczy na honoraria artystów występujących podczas koncertu oraz pokryje koszty dojazdu Orkiestry.

Z powyżej wskazanych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Fundacji zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. kulturalną, oświatową, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia. Oznacza to, że przez pojęcie: "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie podejmowanie przedsięwzięć kulturalnych przez daną jednostkę organizacyjną, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być to np. finansowanie lub dofinansowanie działalności innych podmiotów, o ile realizują one cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele. Takie szerokie traktowanie wydatkowania korzystającego ze zwolnienia podatkowego znalazło potwierdzenie orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. uchwała NSA z 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00, ONSA 2/2001, poz. 54).

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca przeznaczy a następnie wydatkuje uzyskane dochody na honoraria artystów występujących podczas koncertu oraz pokryje koszty dojazdu Orkiestry, to będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z przeznaczeniem i wydatkowaniem dochodu na działalność kulturalną, oświatową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl