IPPB5/423-283/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-283/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z o.o., której jedynym udziałowcem jest stowarzyszenie (klub sportowy), działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, którego celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu. W ciągu roku (co miesiąc) część swojego dochodu Wnioskodawca przeznacza na cele statutowe Stowarzyszenia (Udziałowca), sporządzając dokument wewnętrzny określający jego wysokość.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy tą część dochodu Wnioskodawca wyłącza z opodatkowania.

Środki pieniężne przeznaczone dla Stowarzyszenia nie są wydatkowane na inne cele, pozostają na kontach bankowych Spółki do chwili ich przekazania. Przekazanie na konto bankowe Stowarzyszenia następuje w kilku transzach (nie co miesiąc).

Część dochodu, którą za 2009 rok Spółka przeznaczyła na cele Statutowe Stowarzyszenia była przekazana w 3 transzach (I w październiku 2009 r., lI w styczniu 2010 r., III w lutym 2010 r.).

Każdorazowo po przekazaniu środków Spółka dostaje pisemne potwierdzenie, że środki zostaną wydatkowane wyłącznie na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy istotna jest data przekazania części dochodu na cele statutowe jedynego Udziałowca - Stowarzyszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla skorzystania ze zwolnienia na podst. art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy nie jest istotne, kiedy Spółka przeznaczone na rzecz Stowarzyszenia dochody faktycznie przekaże.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy zwolnienie z opodatkowania dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 ma zastosowanie jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie. Art. 17 ust. 1e wskazuje na możliwość lokowania dochodów korzystających ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1 Ustawy, co jednoznacznie wskazuje, że przekazanie dochodu nie musi nastąpić z chwilą jego przeznaczenia na wskazane w przepisie cele. Termin przekazania dochodu nie ma więc wpływu na przesłanki do zastosowania tego zwolnienia.

Jedynie wydatkowanie dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy, na inne cele niż uprzednio zadeklarowano (przeznaczono), pozbawia podatników możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego i nakłada obowiązek zapłaty podatku zgodnie z art. 25 ust. 4 Ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 - w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie od podatku, o którym mowa w ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Analiza cytowanych norm wskazuje na następujące przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5:

1.

Ze zwolnienia skorzystać może spółka, której udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

2.

Celem statutowym tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy p.d.o.p., czyli działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego.

3.

Spółka przeznaczyła część swojego dochodu na ww. cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.

Z wykładni gramatycznej wskazanego przepisu wynika jednoznacznie, iż wolna od podatku jest ta część dochodów spółek, która zostanie przeznaczona (w deklaracji) na cele wynikające ze statutu stowarzyszenia, które jest wyłącznym udziałowcem spółki, tożsame z celami wynikającymi z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy p.d.o.p. oraz przekazana (wydatkowana) na rzecz tej organizacji.

Powyższy przepis wskazuje wprost, iż aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia, musi ona nie tylko przeznaczyć dochód na cele wynikające ze statutu Stowarzyszenia, ale również przekazać dochód na rzecz tej organizacji, a zatem nie daje możliwości odroczenia w czasie momentu przekazania dochodu na rzecz jedynego udziałowca Spółki.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką, której jedynym udziałowcem jest stowarzyszenie (klub sportowy), działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, którego celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu. W ciągu roku (co miesiąc) część swojego dochodu Wnioskodawca przeznacza na cele statutowe Stowarzyszenia (Udziałowca), sporządzając dokument wewnętrzny określający jego wysokość.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy tą część dochodu Wnioskodawca wyłącza z opodatkowania.

Środki pieniężne przeznaczone dla Stowarzyszenia nie są wydatkowane na inne cele, pozostają na kontach bankowych Spółki do chwili ich przekazania. Przekazanie na konto bankowe Stowarzyszenia następuje w kilku transzach (nie co miesiąc).

Część dochodu, którą za 2009 rok Spółka przeznaczyła na cele Statutowe Stowarzyszenia była przekazana w 3 transzach (I w październiku 2009 r., lI w styczniu 2010 r., III w lutym 2010 r.).

Każdorazowo po przekazaniu środków Spółka dostaje pisemne potwierdzenie, że środki zostaną wydatkowane wyłącznie na cele statutowe.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych musi spełnić kumulatywnie następujące warunki: akcjonariuszami Spółki są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach; celem tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, Spółka przeznaczyła część swojego dochodu na wymienione cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Dochód, o którym powyżej, ustalany jest po zamknięciu ksiąg rachunkowych Spółki na ostatni dzień roku podatkowego. Jego wartość ujawniona zostaje w zeznaniu o wysokości uzyskanego dochodu/ poniesionej straty przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych - CIT-8.

Ustalając podstawę opodatkowania, ujawnioną w omawianym druku, Wnioskodawca musi wykazać wartość dochodu wolnego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, tj. przeznaczonego i przekazanego na cele statutowe jedynego udziałowca. Równocześnie, Wnioskodawca ujawnia wartość dochodów wolnych, o którym mowa powyżej w "Informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku" (CIT-8/O). W konsekwencji, jeżeli Wnioskodawca w całości przekazuje osiągnięty w roku podatkowym dochód na cele statutowe jedynego udziałowca, to dochody wolne wykazane w zeznaniu CIT-8 są równe wartości wykazanego dochodu. Podstawa opodatkowania oraz podatek należny wynosi zero.

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca ma obowiązek zadeklarować i przekazać na cele statutowe jedynego udziałowca, dochód osiągnięty w roku podatkowym w okresie od pierwszego dnia roku następnego po danym roku podatkowym do dnia sporządzenia CIT-8 i przekazania go do właściwego ze względu na siedzibę spółki Urzędu Skarbowego, czyli jeżeli rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, maksymalnie w okresie od 1 stycznia do 31 marca roku następnego.

Reasumując, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2010 r. za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl