IPPB5/423-275/09-2/AJ - Kwalifikacja podatkowa oraz zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodów w postaci wydatków poniesionych przez spółkę na marketing i promocję wytworzonych towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-275/09-2/AJ Kwalifikacja podatkowa oraz zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodów w postaci wydatków poniesionych przez spółkę na marketing i promocję wytworzonych towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

*

kwalifikacji prawno podatkowej wydatków marketingowo - promocyjnych - jest prawidłowe

*

momentu rozpoznania kosztów (marketingowo - promocyjnych) uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawno podatkowej wydatków marketingowo - promocyjnych oraz określenia momentu rozpoznania kosztów (marketingowo - promocyjnych) uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka") jest firmą produkcyjno - handlową z branży papierów higienicznych (papiery toaletowe, ręczniki kuchenne, itp.) Spółka zawiera ze Swoimi kontrahentami (duże sieci handlowe działające na terenie Polski) umowy o współpracy handlowej (dalej: "Umowy"). Umowy normują zasady współpracy pomiędzy Spółką a kontrahentami w zakresie zakupu od Spółki oraz odsprzedaży przez kontrahentów towarów nabywanych i produkowanych przez Spółkę. W ramach Umów kontrahenci uprawnieni są do prowadzenia różnego typu działań o charakterze marketingowym i promocyjnym odnośnie towarów nabywanych od Spółki celem zintensyfikowania poziomu ich sprzedaży.

Zakres działań marketingowych oraz przeprowadzanych akcji promocyjnych, jak również wysokość ponoszonych z tego tytułu kosztów, zależy od kontrahenta i w przeważającej większości przypadków nie jest przedmiotem uzgodnień ze Spółką. Z tytułu ww. działań marketingowo - promocyjnych, Spółka otrzymuje od swoich kontrahentów faktury VAT z tytułu wykonanej usługi marketingowej i promocyjnej. Faktury otrzymywane przez Spółkę można podzielić na odrębne kategorie, w zależności od opisu znajdującego się na fakturze. I tak:

1.

Spółka najczęściej otrzymuje faktury nie posiadające w swoim opisie szczegółowych danych dotyczących wykonanych usług, w szczególności, brak jest informacji umożliwiających powiązanie czy przypisanie podjętych przez kontrahentów działań marketingowo - promocyjnych z danymi produktami nabywanymi od Spółki; przykładowo, typowy opis faktury VAT to: "usługa marketingowa", "obsługa sieci - promocja", "sieci - usługa marketingowa - budżet otwarcia", "usługa handlowa - zdjęcie w gazetce", itp.,

2.

Spółka otrzymuje również faktury, które w opisie dodatkowo wskazują okres, za który usługa marketingowo - promocyjna została przez kontrahenta wykonana, np. "sieci - zarządzanie budżetem marketingowym w 04/2008", "sieci - rozliczenie budżetu marketingowego za 2007 rok", itp.

3.

Spółka sporadycznie otrzymuje faktury, które w opisie wskazują produkt, którego usługa marketingowo - promocyjna dotyczy, np. "sieci - usługi marketingowe - ręcznik tenerabella".

W związku z powyższym, mając na uwadze wskazane opisy na fakturach otrzymywanych od kontrahentów, Wnioskodawca wyróżnił trzy typy działań marketingowych, których odbiorcą jest Spółka:

1.

ogólny marketing i promocja;

2.

marketing i promocja rozliczana w danych okresach miesięcznych, rocznych;

3.

marketing i promocja nakierowany na dany produkt.

Wnioskodawca zaznaczył, iż ponoszenie przez Spółkę kosztu ww. działań jest stałym elementem Umów i jaki taki nie może być przez nią negocjowany, czy to w momencie ich zawierania, czy też później. W konsekwencji, w praktyce nie jest możliwe zawarcie przez Spółkę umowy współpracy handlowej z dużą siecią handlową z zapisami regulującymi prowadzenie działań marketingowo - promocyjnych na zasadach innych niż wyżej opisane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy ponoszone przez Spółkę koszty związane z prowadzonymi przez jej kontrahentów działaniami marketingowo - promocyjnymi i wykazane w ww. fakturach powinny być dla celów podatku dochodowego zakwalifikowane przez Spółkę jako koszty uzyskania przychodów, inne niż bezpośrednio związane z przychodami, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "u.p.d.o.p."),.

2.

Czy koszty te powinny być rozliczane przez Spółkę zgodnie z zasadą wyrażoną w zdaniu pierwszym art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., tekst jedn. w dacie ich poniesienia, czy też zgodnie z zasadą wyrażoną w zdaniu drugim ww. przepisu, tekst jedn. w sytuacji gdy koszty niebezpośrednio związane z przychodami dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu jakiego dotyczą,. Czy rozliczanie tych kosztów powinno być jednolite dla wszystkich opisanych działań marketingowo-promocyjnych, czy powinno różnić się w zależności od rodzaju faktury i wskazanego na niej opisu otrzymywanej przez Spółkę,.

3.

W sytuacji gdy koszty te należy rozliczyć dla celów podatku dochodowego zgodnie z zasadą wyrażoną w zdaniu drugim art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., jaki okres rozliczeniowy powinien zostać przyjęty przez Spółkę,.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka, ponosząc koszty związane z usługami marketingowymi i promocyjnymi organizowanymi przez kontrahentów, działa w celu wykreowania dodatkowego popytu na produkowane przez siebie towary, a zatem działa pośrednio w celu osiągnięcia przychodu. Skoro zatem wydatki z tego tytułu wpływają na wysokość osiąganych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, to Spółka może zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Z uwagi natomiast na brak możliwości przypisania ww. kosztów do konkretnego przychodu osiągniętego przez Spółkę, pomimo faktu, iż koszty te niewątpliwie mogą przyczynić się do zwiększenia przychodów podatnika w przyszłości, należy uznać je za koszty uzyskania przychodów wskazane w art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., tekst jedn. koszty nie związane bezpośrednio z przychodem.

Ad. 2

W opinii Spółki, w opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją wskazaną w zdaniu drugim art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., tekst jedn. wszystkie koszty ponoszone przez Spółkę z tytułu świadczonych przez jej kontrahentów usług marketingowo - promocyjnych stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy, a z uwagi na fakt, że nie jest możliwe określenie jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu jakiego dotyczą. Fakt, iż koszty związane z zakupionymi usługami marketingowo - promocyjnymi dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy wynika zarówno z charakteru tych usług jak i z ogólnych zasad prowadzenia działań marketingowych przez sieci handlowe. Cechą usług marketingowo - promocyjnych prowadzonych przez kontrahentów Spółki jest nawiązanie długofalowego kontaktu z ostatecznymi odbiorcami produktów oferowanych przez sieci (w tym produktów Spółki), poprzez, m.in. budowanie zaufania klientów do danych marek czy danych wyrobów (dotyczy to przede wszystkim towarów z wyższej półki, stawiających na jakość wyrobu) czy też przyciąganie klientów atrakcyjną ceną (towary tzw. "klasy ekonomicznej"). Niezależnie, z którym typem akcji marketingowych czy promocyjnych mamy do czynienia, działania takie są nastawione na oddziaływanie w długich okresach czasu, a ewentualne zyski, które dzięki nim mogą zostać dodatkowo osiągnięte zrealizowane zostaną w dłuższym okresie czasu, przekraczającym z pewnością okres jednego roku.

Powyższe odnosi się nie tylko do sytuacji gdy Spółka otrzymuje faktury z ogólnym opisem usługi marketingowej ale także do sytuacji gdy Spółka otrzymuje od kontrahentów faktury z opisem wskazującym na wykonanie usługi marketingowej za dany okres. Data wykonania usługi przez kontrahenta świadczy bowiem wyłącznie o wykonaniu usługi przez sieci handlowe (najczęściej o rozliczeniu budżetu przeznaczone na marketing i promocję za dany okres) i nie może być powiązana z powstaniem przychodu u Spółki w okresie wskazanym na fakturze, tekst jedn. w danym roku podatkowym. Podobnie w sytuacji, gdy Spółka otrzymuje faktury, w których opisie wskazany jest produkt objęty usługą promocyjną, Spółka nie posiada wystarczająco danych aby określić jaka część powstałego w przyszłości przychodu z tytułu działań promocyjnych obejmujących dany wyrób dotyczy danego roku

podatkowego. W konsekwencji, koszty te powinny być rozliczane proporcjonalnie do okresu jakiego dotyczą.

Ad. 3

Zdaniem Spółki, w związku z powyższym, w sytuacji gdy nie jest możliwe powiązanie kosztu z przychodem dotyczącym jednego roku podatkowego powstaje pytanie o długość okresu w jakim Spółka powinna proporcjonalnie dokonać rozliczenia kosztów działań marketingowo - promocyjnych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. W opinii Spółki, prawidłowym okresem rozliczenia ww. kosztów powinien być okres tożsamy z długością tzw. cyklu żywotności produktów Spółki stanowiących przedmiot podejmowanych działań marketingowych i promocyjnych. Cykl żywotności odzwierciedla okres sprzedawalności wyrobu w czasie którego nie są wprowadzane żadne istotne zmiany takie jak np. zmiany grafiki opakowania produktu, nazwy produktu, koloru lub faktury, modyfikacje składu i in.

W związku z powyższym Wnioskodawca stwierdził, iż działania marketingowo - promocyjne powinny być ściśle powiązane i nakierowane na dany cykl żywotności produktu. Tylko wówczas bowiem działania takie mogą skutecznie wpływać na decyzje zakupowe klientów kreując i utrwalając w pamięci odbiorców określony wizerunek, czy daną cechę produktu. Z praktyki obrotu papierami higienicznymi wynika iż cykl żywotności produktów tego

sektora należy określić średnio na dwa lata. W konsekwencji koszty poniesionych nakładów na produkty Spółki, w tym koszt działań marketingowo - promocyjnych związanych z promocją danej marki i produktu, dotyczą właśnie okresu dwóch lat. Ponadto Spółka szacuje, iż dokonane przez nią nakłady inwestycyjne związane z wprowadzeniem produktu marki na rynek mogą zacząć się zwracać właśnie w okresie dwuletnim.

Przyjęcie innego okresu rozliczeniowego niż wskazany powyżej, tekst jedn. okresu nieukierunkowanego cyklem żywotności produktu, może napotkać zasadnicze problemy w praktyce. W szczególności, brak jest podstaw do związania okresu rozliczenia kosztów marketingowo - promocyjnych z długością umowy współpracy handlowej zawartej pomiędzy Spółką a jej kontrahentami. Z zasady bowiem, umowy te zawierane są na czas nieokreślony lub na okres 1 roku z możliwością ich przedłużania na lata kolejne, jeżeli strony nie złożą wypowiedzenia umowy w terminie przed końcem danego roku jej obowiązywania. Trudno zatem ustalić tu jednolity okres dla rozliczenia kosztów marketingowo - promocyjnych oraz poprzeć go racjonalnym wytłumaczeniem zgodnym z zasadą wskazaną w art. 15 ust. 4d zdanie drugie u.p.d.o.p.

Podsumowując swoje stanowisko Spółka wskazała, iż koszty ponoszone przez nią na ww. działania marketingowo - promocyjne z tytułu faktur wystawianych przez jej kontrahentów będących dużymi sieciami handlowymi, dla celów podatku dochodowego, jako niemożliwe do przyporządkowania w okresie jednego roku podatkowego powinny być rozliczane jako koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu jakiego dotyczą. Brak możliwości przedmiotowego powiązania kosztu z przychodem jest niezależny od opisu wskazanego na fakturze otrzymywanej przez Spółkę. Ponadto, zdaniem Spółki, długość okresu rozliczenia kosztów marketingowo - promocyjnych powinna być ukierunkowana długością cyklu żywotności produktów Spółki i wynosić powinna 2 lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania 1-3 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl