IPPB5/423-275/08-6/MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-275/08-6/MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.122008 r. (data wpływu 19 grudnia 2008 r.) oraz piśmie z dnia 3 marca 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 24 lutego 2009 r. Nr IPPB5/423-275/08-4/MB (data nadania 24 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowych od osób pranych w zakresie opodatkowania sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka udziela pożyczek mikro i małym przedsiębiorstwom na cele związane z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. W ramach planowanej reorganizacji, której głównym celem jest rozszerzenie zakresu działalności gospodarczej Spółka podjęła się w 2006 r. projektu utworzenia banku (dalej Projekt). Celem Projektu jest utworzenie i kompleksowe przygotowanie nowego podmiotu - banku - do podjęcia działalności, w tym przygotowanie pod względem administracyjnym, operacyjnym, technicznym. Rozpoczęcie działalności operacyjnej Banku planowane jest w pierwszej połowie 2009 r. W świetle przepisów ustawy - Prawo bankowe, banki mogą rozpocząć prowadzenie działalności dopiero po pozytywnym zakończeniu postępowania wynikającego z przepisów ustawy - Prawo bankowe w zakresie ich utworzenia i uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (dalej KNF) na działalność. W świetle tych ograniczeń, czynności przygotowawcze związane z utworzeniem i przygotowaniem Banku do działalności podejmowane są obecnie przez Spółkę. Projekt tworzony jest na bazie aktywów i pracowników posiadanych przez Spółkę w chwili podjęcia decyzji o realizacji Projektu oraz aktywów i pracowników nabywanych / zatrudnianych sukcesywnie przez Spółkę od momentu podjęcia decyzji o utworzeniu Banku.

Zezwolenie na utworzenie Banku, a następnie wydanie tzw. licencji operacyjnej dla Banku przez KNF jest możliwe dopiero po spełnieniu szeregu warunków przewidzianych ustawą - Prawo Bankowe, w tym, między innymi, w przypadku licencji operacyjnej - należytego przygotowania organizacyjnego do rozpoczęcia działalności.

Ponieważ zakres działalności Spółki (usługi w zakresie finansowania podmiotów gospodarczych) jest częściowo zbieżny z zakresem działalności tworzonego Banku, Spółka planuje zapewnienie warunku przygotowania organizacyjnego Banku poprzez sprzedaż wyodrębnionego w ramach Spółki zespołu składników majątkowych wykorzystywanych w ramach działalności Spółki oraz nabywanych specyficznie w celu realizacji Projektu. Sprzedaż będzie dokonana po dniu uzyskania zezwolenia na utworzenie Banku od KNF, ale przed dniem uzyskania licencji operacyjnej od KNF. Z uwagi na fakt, że działalność bankowa ma szerszy zakres od działalności prowadzonej przez Spółkę, składniki Projektu, będące składnikami Spółki, są obecnie dostosowywane pod kątem umożliwienia im pełnienia dodatkowych funkcji w związku z rozszerzeniem zakresu działalności Banku w stosunku do działalności Spółki tak, aby obok możliwości udzielania finansowania sprzedawane składniki majątku pozwalały na działalność w szerszym zakresie, w szczególności w zakresie przyjmowania depozytów.

W związku z realizacją Projektu, w szczególności z uwagi na konieczność zapewnienia spełnienia wymogów regulacyjnych przez Bank, jak również z uwagi na szerszy od Spółki zakres działalności Banku, Spółka dokonała i w dalszym ciągu dokonuje szeregu czynności związanych z utworzeniem nowego podmiotu, w tym przede wszystkim:

* uchwałą Zarządu Spółki powołano Komitet Sterujący ds. Projektu Bankowego (dalej Komitet Sterujący), którego zakres zadań, uprawnień i obowiązków jest ściśle związany z funkcjonowaniem Projektu. Komitet ten programuje pracę i sprawuje nadzór nad realizacją Projektu;

* opracowano biznes plan dla Banku oraz jego uaktualnienie na potrzeby rozpatrywania przez K złożonego wniosku licencyjnego;

* Spółka uczestniczyła w przygotowaniu i złożeniu wniosku do KNF o zezwolenie na utworzenie Banku;

* opracowano szereg procedur wewnętrznych dla Banku;

* zatrudniono nowych pracowników, oraz planuje się dedykowanie osób dotychczas pracujących w Spółce do Projektu;

* zorganizowano szkolenia dla pracowników alokowanych do Projektu;

* zapewniono zaplecze operacyjno-administracyjne dla Banku, tzn. zapewniono, że Bank będzie korzystał z licencji na oprogramowanie, jak również przeprowadza się wdrożenie i odpowiednie dostosowanie oprogramowania mającego służyć Bankowi dla celów działalności gospodarczej;

* nabyto i dedykowano środki trwałe m.in. komputery, meble wykorzystywane przez pracowników dedykowanych do Projektu oraz inne środki trwałe, które stanowią zaplecze administracyjne dla Projektu (np. wyposażenie biura);

* podjęto czynności celem zapewnienia systemu ochrony sieci, środowiska biurowego (w tym licencji na oprogramowanie) oraz urządzeń sieciowych w oddziałach, planowane jest też nabycie dodatkowego oprogramowania, np. program do obsługi majątki trwałego

* podejmowane są czynności w celu zapewnienia systemów alarmowych w oddziałach;

* podjęto czynności w celu zapewnienia funkcjonowania centrali telefonicznej, linii telekomunikacyjnych oraz centrum przetwarzania danych;

* podejmowane są czynności marketingowe na rzecz Banku;

* podjęto czynności celem utworzenia i wyposażenia nowych oddziałów.

* podjęto działania w celu rewitalizacji istniejących oddziałów F, w których ma być prowadzona działalność bankowa (część oddziałów będzie rewitalizowana bezpośrednio przez Bank, w zależności od tempa prac rewitalizacyjnych);

* podjęto czynności celem wdrożenia systemu kart płatniczych, w tym ew. opłaty członkowskie V;

* niezwłocznie po otrzymaniu zezwolenia na utworzenie Banku od KNF, podjęte zostaną działania w celu rejestracji spółki bankowej i uzyskania tzw. licencji operacyjnej.

Na co najmniej miesiąc przed datą sprzedaży Projekt będzie wyodrębniony organizacyjnie w strukturze Spółki i osiągnie następujący stan:

* Projekt prowadzony i zorganizowany będzie w ramach Spółki w formie oddzielnego wydziału (wyodrębnionej komórki organizacyjnej);

* struktura wydziału odzwierciedlona będzie w regulaminie organizacyjnym oraz w schemacie organizacyjnym Spółki;

* dla celów kierowania Projektem działa Komitet Sterujący składający się z wybranych pracowników centrali alokowanych do Projektu bądź nadzorujących Projekt, którego zakres zadań, uprawnień i obowiązków jest ściśle związany z funkcjonowaniem Projektu; Komitet ten programuje pracę i sprawuje nadzór nad realizacją Projektu;

* do wyodrębnionej komórki zostaną przydzieleni pracownicy, tzn. pracownicy centrali (tj. jednostki odpowiedzialnej za kierowanie w przyszłości Bankiem; w całości lub w części etatu) oraz osoby zatrudnione w oddziałach (w każdym oddziale jedna osoba w części etatu); alokacja pracowników do Projektu będzie wynikała z zakresu ich obowiązków przewidzianych umową o pracę,

* pracownicy alokowani do wyodrębnionej komórki będą w faktycznej i formalnej podległości służbowej wobec osób kierujących Projektem, na podstawie ich zakresów czynności tzn. ustalona będzie odrębna struktura raportowania i podległości w ramach komórki (struktura pionowa),

* nastąpi wyodrębnienie zasad nabywania towarów i usług w ramach wyodrębnionej komórki.

Na co najmniej miesiąc przed datą sprzedaży, wyodrębnienie jednostki w ramach struktur Spółki przyjmie również charakter finansowy, mianowicie:

* Projekt posiadać będzie odrębny budżet,

* dla Projektu prowadzona będzie odrębna ewidencja aktywów i pasywów dotyczących Projektu, oraz grupowane będą koszty związane z realizacją Projektu,

* w planie kont Spółki wyodrębnione będą konta, na których dokonywane będą zapisy operacji gospodarczych funkcjonalnie związanych z Projektem, co będzie umożliwiało również tworzenie odpowiednich raportów finansowo - księgowych na poziomie Projektu.

Wszystkie składniki wyodrębnionego w powyższy sposób Projektu zostaną przeniesione na Bank, włączając w to:

* sprzedaż środków trwałych (głównie meble, sprzęt komputerowy, inwestycje w obcych obiektach, sprzęt telefoniczny) zlokalizowanych zarówno w centrali (tzn. w jednostce odpowiedzialnej za kierowanie w przyszłości Bankiem), jak również w oddziałach tworzonych bądź rewitalizowanych w ramach Projektu oraz planowanych do użycia w Banku;

* sprzedaż wartości niematerialnych i prawnych - licencji na oprogramowanie;

* sprzedaż praw i obowiązków związanych z umową na zakup licencji oraz wdrożenie i dostosowanie oprogramowania,

* przeniesienie umów o pracę w części dotyczącej Projektu na podstawie art. 23#185; Kodeksu Pracy w odniesieniu do osób dedykowanych do Projektu w centrali, czyli zespołu pracowników odpowiedzialnych za kierowanie Bankiem (m.in. zarząd przyszłego Banku; niektóre osoby będą dedykowane do Projektu w części etatu);

* przeniesienie umów o pracę w części dotyczącej Projektu regulowane art. 23#185; Kodeksu Pracy w odniesieniu do osób dedykowanych do Projektu w każdym z oddziałów na moment przejęcia (osoby te są - dedykowane w części etatu do Projektu); osoby te będą zatrudnione na część etatu w Banku i na część etatu w F;

* cesja umów leasingu samochodów osobowych wykorzystywanych przez wspomnianych w powyższych punktach pracowników (część tych umów może być rozwiązana i zawarta na nowo przez Bank);

* zobowiązania, w tym zobowiązania księgowe z tytułu umów leasingu samochodów;

* utworzone rezerwy wynikające z Kodeksu Pracy (np. rezerwa na świadczenia emerytalne, urlopowe itp.). chwilą sprzedaży Projektu do Banku, Bank będzie posiadał tytuł prawny do korzystania z powierzchni w oddziałach i centrali.

W wyniku sprzedaży Projektu w Banku znajdą się wszystkie kluczowe składniki majątku niezbędne do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Niektóre umowy, np. umowa z S, K, NBP, tzn. umowy typowe dla działalności bankowej będą zawarte już przez Bank. Bank wejdzie również w docelowe prawa do korzystania z oprogramowania dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. Niektóre osoby zatrudnione w oddziałach Spółki (oraz osoby częściowo dedykowane do Projektu na poziomie centrali i oddziałów) zostaną zatrudnione przez Bank po uzyskaniu przez Bank tzw. licencji operacyjnej na pełny etat (tzn. na moment przeniesienia Projektu pracownicy ci będą zatrudnieni przez Bank na część etatu, a po uzyskaniu przez Bank licencji operacyjnej będą zatrudnieni na pełny etat). Zapewnienie zatrudnienia na pełny etat w Banku osobom, o których mowa powyżej, a także zatrudnianie przez Bank kolejnych pracowników, w tym ewentualnie rekrutujących się spośród pracowników F, będzie uzależnione od dynamiki wzrostu działalności Banku.

Z chwilą sprzedaży Projektu do Banku, przydatne dla działalności Banku środki trwałe stanowiące m.in. wyposażenie oddziałów zostaną własnością Banku. Z uwagi na fakt, że część pracowników będzie nadal zatrudniona przez F, Bank będzie udostępniał odpłatnie część środków trwałych w liczbie uzależnionej od liczby zatrudnionych osób w F. Liczba ta będzie ulegać zmianie, w zależności od zapotrzebowania F. Równolegle do prowadzenia Projektu, F cały czas prowadzi działalność gospodarczą tzn. udziela pożyczek o różnym stopniu ryzyka. Po przeprowadzonej transakcji, planowane jest, że F, przy wykorzystaniu pozostałego po sprzedaży majątku i personelu, będzie udzielał pożyczek swoim klientom do chwili uzyskania licencji operacyjnej przez Bank. Z chwilą uzyskania licencji przez Bank, działalność F ograniczona zostanie do udzielania pożyczek o wysokim stopniu ryzyka. Natomiast działalność prowadzona przez nowoutworzony Bank będzie szersza od działalności obecnie prowadzonej przez Spółkę, tzn. obok udzielania finansowania, działalność bankowa będzie obejmowała również m.in. przyjmowanie depozytów. Rozważane jest, że po transakcji F będzie świadczył, w bardzo ograniczonym zakresie, na rzecz Banku usługi, przede wszystkim usługi windykacji należności. Bank w zakresie swojej działalności będzie min. przyjmował depozyty i udzielał kredytów, w tym udzielać może kredytów w celu refinansowania istniejących zobowiązań potencjalnych klientów. Ze względu na ograniczenie zakresu działalności Spółki po sprzedaży, Bank zaoferuje, po uzyskaniu przez Bank licencji na działalność operacyjną wybranym klientom Spółki możliwość refinansowania ich istniejących zobowiązań. Spółka pragnie w tym miejscu zauważyć, że ze względu na ograniczenia prawno-regulacyjne, Bank nie może nabyć ww. wierzytelności od Spółki w formie umowy sprzedaży. Jest to jeden z powodów, dla których nie zostaną one zbyte przez F w ramach sprzedaży Projektu. Rozważane jest, że po rozpoczęciu działalności operacyjnej Bank będzie ponadto wykonywać na rzecz Spółki usługi, m.in. akwizycji klientów dla pożyczek o wysokim stopniu ryzyka, udostępniać częściowo powierzchnię biurową w oddziałach i centrali oraz środki trwałe prowadzić rachunek bankowy Spółki.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka wnosi o potwierdzenie, że:

1.

Zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wchodzących w skład opisanego Projektu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o p.d.o.p.) i jego sprzedaż wywoła skutki podatkowe przewidziane w ustawie o p.d.o.p. dla sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu tej ustawy.

2.

Zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wchodzących w skład opisanego Projektu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) i jego sprzedaż pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu tej ustawy.

W ocenie Spółki, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wchodzących w skład opisanego Projektu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p. i jego sprzedaż wywoła skutki podatkowe przewidziane w ustawie o p.d.o.p. dla sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu tej ustawy.Przepisy ustawy o p.d.o.p. określają zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako: "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania" (art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p.).

Na gruncie ustawy o p.d.o.p. ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy zatem do czynienia, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oraz składniki te są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;

2.

zespół tych składników jest wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie; 3. zespół tych składników jest wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych.Zgodnie z postanowieniami art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., za zorganizowaną część przedsiębiorstwa może zostać uznany zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Chodzi tu o składniki, które pozostają między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować, jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu. Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2008 r. (sygn. lP-PB3-423-524/07-2/MB): "Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa".

Zdaniem Spółki istnieje wyraźny, funkcjonalny związek pomiędzy składnikami majątkowymi Projektu.

Projekt funkcjonuje w oparciu o składniki materialne i niematerialne. Składnikami tymi są środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zapewniające zaplecze administracyjno techniczne prowadzenia działalności. Istnieją także pracownicy dedykowani do Projektu zarówno na poziomie centrali jak i oddziałów. Zostali oni odpowiednio wyszkoleni i przygotowani do realizowania zadań w F, a później w obrębie nowego podmiotu - Banku. Przed sprzedażą powyższe składniki i personel będą wykorzystywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek, do momentu sprzedaży i przeniesienia tych składników i przejścia personelu na rzecz Banku. Ponadto z chwilą sprzedaży Projektu, Bank wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z niektórych umów zawartych przez Spółkę, np. umów leasingu samochodów osobowych, czy na korzystanie z licencji na oprogramowanie. Bank będzie posiadał tytuł prawny do korzystania z powierzchni w oddziałach i centrali. Składniki przypisane do Projektu służą do realizacji wspólnego, podstawowego celu, jakim jest prowadzenie działalności gospodarczej, tzn. prowadzenie działalności polegającej na udzielaniu finansowania. Zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że przedstawiony w stanie faktycznym zespół składników majątkowych nie stanowi zbioru przypadkowych elementów, lecz jest zespołem składników, powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy. Składniki te są wyodrębnione i stworzą pewną całość (złożoną z wielu elementów, w tym również ze zobowiązań). Składniki te służą prowadzeniu określonej działalności gospodarczej jaką jest udzielanie finansowania. Dodatkowo, składniki te są przygotowywane pod kątem rozszerzenia zakresu działalności w przyszłości, m.in. pod kątem przyjmowania depozytów.

Wyodrębnienie organizacyjne Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w ustawie o p.d.o.p., zespół składników majątkowych powinien stanowić wyodrębnioną całość w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Zgodnie z interpretacjami prawa podatkowego wydawanymi przez organy podatkowe, wyodrębnienie organizacyjne powinno nastąpić na podstawie np. statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, albo na podstawie faktycznego wyodrębnienia. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-524/07-2/MB) wydanej z upoważnienia Ministra Finansów, dotyczącej m.in. oceny, czy wydzielany przez wnioskodawcę majątek stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o p.d.o.p. stwierdził, iż: "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp." Stanowisko, iż wyodrębnienie organizacyjne może być usankcjonowane zapisami regulaminu wewnętrznego spółki, zostało potwierdzone min. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 17 października 2008 r. (sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS).

Mając na uwadze powyższe kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, w ocenie Spółki, w przypadku zespołu składników majątkowych przypisanych do Projektu są one spełnione. Projekt funkcjonuje w strukturach F jako odrębny wydział (odrębna komórka organizacyjna). Znajduje to odzwierciedlenie w zapisach regulaminu organizacyjnego oraz w schemacie organizacyjnym Spółki. Ponadto uchwalą Zarządu Spółki powołano Komitet Sterujący, którego zakres zadań, uprawnień i obowiązków jest ściśle związany z funkcjonowaniem Projektu będącego przedmiotem sprzedaży. Komitet ten programuje pracę i sprawuje nadzór nad realizacją Projektu. Faktyczne wyodrębnienie Projektu w ramach F dotyczy także osób na stanowiskach kierowniczych i podlegających im pracowników. Do Projektu zostaną dedykowani pracownicy w centrali, jak i w oddziałach Spółki. Pracownicy alokowani do Projektu są w faktycznej i formalnej podległości służbowej wobec osób kierujących Projektem na podstawie zakresów czynności. Ustalona została odrębna struktura raportowania i podległości w ramach Projektu (struktura pionowa). Ponadto istnieje możliwość nabywania towarów i usług na potrzeby Projektu na podstawie i w ramach udzielonych pełnomocnictw lub na podstawie pełnionych funkcji przez osoby wchodzące w skład Komitetu Sterującego. Wyodrębnienie organizacyjne realizowane jest także na innych płaszczyznach. Istnieje możliwość ścisłego przypisania do Projektu poszczególnych składników majątku, takich jak: środki trwałe (np. komputery, wyposażenie biura), czy wartości niematerialne i prawne (np. licencje na oprogramowanie). W świetle przedstawionego stanu faktycznego nie ulega wątpliwości, że zespół składników majątkowych jest wyodrębniony organizacyjnie w ramach F. Stanowisko Spółki w tym zakresie jest zgodne z podejściem prezentowanym przez organy podatkowe. W ocenie Spółki, składniki majątkowe przypisane do Projektu spełniają zatem kryteria wyodrębnienia organizacyjnego.

Wyodrębnienie finansowe Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zespół składników majątkowych powinien być wyodrębniony także pod względem finansowym w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Jednakże w doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423- 100/08/MS) wydanej z upoważnienia Ministra Finansów, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż wyodrębnienie finansowe: "Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa." Organy podatkowe przyjmują również, że przesłanka wyodrębnienia finansowego jest spełniona, jeśli spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, iż możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W szczególności wyodrębnienie finansowe może polegać na prowadzeniu oddzielnego konta, na którym grupowane są koszty związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko zostało potwierdzone, m.in. w postanowieniu Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 kwietnia 2006 r. (sygn. PD/423-4/GC/2006). Zdaniem Spółki składniki przypisane do Projektu spełniają kryterium wyodrębnienia finansowego. Dla Projektu prowadzona jest odrębna ewidencja aktywów i pasywów dotyczących Projektu, oraz grupowane są koszty związane z realizacją Projektu. Oznacza to, że Spółka identyfikuje i przyporządkowuje w sposób jednoznaczny koszty związane z Projektem. W planie kont Spółki wyodrębnione są konta, na których dokonywane są zapisy operacji gospodarczych funkcjonalnie związanych z Projektem. Umożliwia to tworzenie odpowiednich raportów finansowo - księgowych na poziomie Projektu. Co więcej, Projekt posiada odrębny budżet. Spółka pragnie zaznaczyć, iż przesłankę wyodrębnienia finansowego, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., należy rozumieć jako możliwość oddzielenia finansów wydzielanego majątku od finansów Spółki poprzez np. prowadzenie oddzielnych kont, na których ewidencjonowany jest majątek, koszty itp. w stosunku do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z powyższym, w ocenie Spółki, Projekt należy traktować jako wyodrębniony organizacyjnie i finansowo zespół składników majątkowych.

Zdolność do niezależnego (samodzielnego) funkcjonowania jak niezależne przedsiębiorstwo Zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), aby mógł być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien posiadać potencjalną zdolność do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych. Zatem, wydzielony zespół składników powinien mieć możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Takie rozumienie kryterium zdolności do niezależnego funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat, m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 maja 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-282/08-2/PS) oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 1998 r. (sygn. akt SA/Gd 1097/96). Jak wskazano powyżej, Projekt stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników majątkowych, stworzony i przygotowany do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, tj. działalności finansowej. Aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa powinien dawać możliwość funkcjonowania w formie samodzielnego przedsiębiorstwa realizującego określone zadania gospodarcze. Obecnie Projekt jest integralną częścią F. Po dokonaniu sprzedaży Projektu do Banku, zespół składników majątkowych, o którym mowa, będzie kontynuował działalność polegającą na udzielaniu finansowania. Projekt wyposażony jest we wszystkie składniki majątkowe niezbędne do samodzielnego funkcjonowania. W ramach Projektu są zatrudnione wszystkie kluczowe osoby do rozpoczęcia działalności przez Bank. Z chwilą sprzedaży Projektu do Banku, osoby te przejdą do nowoutworzonego podmiotu na podstawie art. 23#185; Kodeksu Pracy. To, zdaniem Spółki, oznacza, iż zespół składników majątkowych będący przedmiotem sprzedaży do Banku, posiada zdolność do prowadzenia - kontynuowania działalności prowadzonej obecnie przez F, polegającej na udzielaniu finansowania i taką działalność będzie prowadził w ramach Banku. F prowadzi działalność polegającą na udzielaniu pożyczek małym i średnim przedsiębiorstwom. Nie bez znaczenia jest fakt, że skutkiem nabycia przez Bank Projektu jest znaczne ograniczenie działalności F, tzn. F będzie prowadził działalność tylko w zakresie udzielania pożyczek o wysokim stopniu ryzyka, natomiast udzielanie pożyczek i kredytów o niższym stopniu ryzyka znajdzie się w zakresie działalności Banku. To potwierdza, że przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, mająca możliwość samodzielnego prowadzenia działalności polegającej na udzielaniu finansowania.

W opinii Spółki, bez znaczenia dla uznania zbywanego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa pozostaje zagadnienie portfela wierzytelności. Przepisy prawa nie wskazują bowiem na konieczność przenoszenia istniejących źródeł przychodów w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ze względów na ograniczenia regulacyjne natomiast, portfel wierzytelności nie może zostać przeniesiony ze Spółki do Banku w ramach Projektu. Jednakże wskazać należy, że zespół składników majątkowych będący przedmiotem sprzedaży do Banku realizuje w ramach Spółki przychody z tytułu działalności udzielania pożyczek i będzie je następnie realizował w ramach Banku jako niezależne przedsiębiorstwo. Sytuację tę można przyrównać do sytuacji przedsiębiorstwa, które właśnie rozpoczyna działalność na rynku. Przedsiębiorstwo takie nie ma z góry zapewnionego źródła przychodów - takie źródła generuje po rozpoczęciu działalności operacyjnej. Mimo to, takiemu. nowoutworzonemu, gotowemu do podjęcia działalności przedsiębiorstwu nie można odmówić przymiotu przedsiębiorstwa. Zatem, w ocenie Spółki brak przeniesienia portfela wierzytelności w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie ma wpływu na klasyfikację Projektu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Dodatkowo, jak wskazano w stanie faktycznym, sprzedaż Projektu nastąpi po uzyskaniu zezwolenia na utworzenie Banku, a przed wydaniem licencji operacyjnej. Warunkiem wydania licencji operacyjnej przez KNF jest należyte przygotowanie organizacyjne Banku do rozpoczęcia działalności. Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym, podjęte zostały wszelkie działania, aby Projekt spełniał takie warunki i aby Bank otrzymał jak najszybciej licencję operacyjną. Jak wskazano, Projekt jest wyposażony w kluczowe składniki pozwalające na podjęcie działalności. W ocenie Spółki, skoro Projekt nabyty przez Bank będzie główną podstawą do badania przez KNF zdolności do podjęcia działalności przez Bank, tym samym, należy stwierdzić, że na moment sprzedaży z F, Projekt powinien stanowić wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania. Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, Projekt spełnia wszystkie przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego i jednocześnie mógłby prowadzić działalność gospodarczą w sposób niezależny, a zatem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p. W związku z powyższym, sprzedaż Projektu wywoła skutki przewidziane w ustawie o p.d.o.p. dla sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu tej ustawy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 2 wydana została odrębna interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-2207/08-5/MP z dnia 16 lutego 2009 r.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionych przez wnioskodawcę zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl