IPPB5/423-273/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-273/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) oraz piśmie z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r., data nadania 9 lipca 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-273/10-2/AM, IPPP1/443-601/10-2/BS z dnia 29 czerwca 2010 r. (data doręczenia 6 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* powstania obowiązku podatkowego w związku z przekazaniem darowizny - jest prawidłowe,

* zaliczenia do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wartości przekazanej darowizny - jest prawidłowe,

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z przekazaniem darowizny, zaliczenia do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wartości przekazanej darowizny, możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Pismem z dnia 29 czerwca 2010 r. Nr IPPB5/423-273/10-2/AM IPPP1/443-601/10-2/BS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oraz uzupełnienia braków formalnych. Powyższe uzupełniono pismem z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które posiada podwójną osobowość prawną. Został zapisany w KRS wraz z jego 45 jednostkami terenowymi - Okręgami - z oddzielną osobowością prawną. W podatku od towarów i usług i podatku p.d.o.p., Wnioskodawca i jego Okręgi są odrębnymi podatnikami. Podwójna osobowość prawna obowiązuje od 1994 r., a z chwilą podziału Stowarzyszenia (wydzieleniu Okręgów jako jednostek z oddzielną osobowością prawną), majątek położony na ich terenie nie został im przekazany notarialnie, a jedynie oddany w użytkowanie. Wcześniej Związek był jedną osobą prawną. Na majątek trwały Związku ponosił koszty każdy Okręg, na którego terenie położona jest dana nieruchomość, jednak w księgach wieczystych jako właściciela zapisano Wnioskodawcę, a nie jego Okręgi. Wnioskodawca chciałby przekazać nieruchomości będące w księgach wieczystych jego własnością na własność poszczególnych Okręgów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy nieodpłatne przekazanie nieruchomości Okręgom (gruntów, budynków, budowli) zapisanych w księgach wieczystych na Wnioskodawcę, musi zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług przez przekazującego. Czy od tej "darowizny" Wnioskodawca zapłaci podatek p.d.o.p.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie w zakresie ustawy podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek odnośnie pytania w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazany przez Związek na rzecz jego Okręgów majątek, powiększy już istniejący fundusz założycielski, w związku z tym wmyśl art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o p.d.o.p., nie będzie stanowił dla nich przychodu podatkowego, a w konsekwencji dla Związku nie będzie to kosztem uzyskania przychodu. Zdaniem Wnioskodawcy od tych NKUP jednak Związek nie powinien zapłacić podatku ponieważ będzie to koszt związany z art. 17 ust. 1 pkt 4 (nieruchomości konieczne do działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* powstania obowiązku podatkowego w związku z przekazaniem darowizny za prawidłowe,

* zaliczenia do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wartości przekazanej darowizny za prawidłowe,

* możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Katalog przychodów podlegających opodatkowaniu, określony został w przepisach 12-14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Związek i jego 45 jednostek terenowych - Okręgi posiadają oddzielną osobowość prawną, są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Podwójna osobowość prawna obowiązuje od 1994 r.

Z chwilą podziału Stowarzyszenia majątek położony na terenie Okręgów nie został im przekazany notarialnie, a jedynie oddany do użytkowania. Na majątek trwały Związku ponosił koszty każdy Okręg na którego terenie położona jest dana nieruchomość. W księgach wieczystych właścicielem przedmiotowych nieruchomości jest Wnioskodawca, a nie jego Okręgi. Obecnie Wnioskodawca chciałby przekazać nieruchomości będące w księgach wieczystych jego własnością na własność poszczególnych Okręgów.

Jak wskazał Związek we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. majątek przekazany na rzecz Okręgów powiększy ich już istniejący fundusz założycielski.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (tekst jedn. Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Zatem jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.

W tym miejscu zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy dany rodzaj świadczenia spełnia kodeksowe kryteria darowizny możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z treści art. 16 ust. 1 pkt 14 cytowanej ustawy wynika, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

W świetle powyższego należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż wartość nieruchomości przekazanej w formie darowizny na rzecz Okręgów nie stanowi dla Wnioskodawcy, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż od tych NKUP nie powinien zapłacić podatku ponieważ będzie to koszt związany z art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Związek i jego 45 jednostek terenowych - Okręgi posiadają oddzielną osobowość prawną, są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Podwójna osobowość prawna obowiązuje od 1994 r.

Z chwilą podziału Stowarzyszenia majątek położony na terenie Okręgów nie został im przekazany notarialnie, a jedynie oddany do użytkowania. Na majątek trwały Związku ponosił koszty każdy Okręg na którego terenie położona jest dana nieruchomość. W księgach wieczystych właścicielem przedmiotowych nieruchomości jest Wnioskodawca, a nie jego Okręgi. Obecnie Wnioskodawca chciałby przekazać nieruchomości będące w księgach wieczystych jego własnością na własność poszczególnych Okręgów. Wnioskodawca wskazał, iż zarówno Związek jak i Okręgi wykonuje działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ochrony środowiska.

Zgodnie z § 69 ust. 4 statutu Wnioskodawcy na wniosek zarządu okręgu, Zarząd Główny może przenieść na okręg własność lub inne prawa do nieruchomości znajdującej się na terenie działania tego okręgu, jeśli przemawia za tym ważny interes okręgu, a nie stoi to w sprzeczności z interesami innych okręgów oraz jest uzasadnione interesem gospodarczym i względami organizacyjnymi Związku.

Z powyżej wskazanych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Związku zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Wnioskodawcę statutu.

W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być to np. dofinansowanie innych podmiotów, nieodpłatne przekazanie środków trwałych, o ile realizują one cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele. Takie szerokie traktowanie wydatkowania korzystającego ze zwolnienia podatkowego znalazło potwierdzenie orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. uchwała NSA z 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00, ONSA 2/2001, poz. 54).

A zatem stwierdzić należy, iż Wnioskodawca przekazując w formie darowizny nieruchomości na rzecz Okręgów, realizujących cele zbieżne ze wskazanymi w Jego statucie, tj. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, dochód odpowiadający równowartości dokonanych darowizn jako nie stanowiący kosztów uzyskania przychodów, jednak służący działalności statutowej, jest objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych co oznacza, iż nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl