IPPB5/423-270/10-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-270/10-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 21 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany poniżej: Fundacją) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu z dnia 30 grudnia 2009 r.

Zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu Fundacja została powołana w celu ochrony środowiska, w tym w celu prowadzenia działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie ze wskazanym postanowieniem Statutu szczególne cele działania Fundacji stanowi:

1.

takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno - gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno - estetyczne;

2.

taki rozwój społeczno - gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspakajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń;

3.

wspieranie i organizowanie projektów badawczych, informacyjnych, kształceniowych i wydawniczych służących zdobywaniu i upowszechnianiu wiedzy z ochrony środowiska;

4.

upowszechnianie i promocja w kraju i za granicą osiągnięć naukowo - badawczych i dydaktycznych z zakresu ochrony środowiska. Rozwój form swobodnego przepływu między Polską i innymi krajami idei, myśli naukowo - technicznej i innych wartości związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska;

5.

popularyzowanie i wspieranie myśli naukowej z zakresu ochrony środowiska. Propagowanie idei ochrony środowiska i uwzględniania praw ekologii w rozwoju kraju;

6.

gromadzenie i wypracowywanie środków materialnych z przeznaczeniem na organizowanie, finansowanie i wspomaganie działań na rzecz ochrony środowiska w Polsce;

7.

tworzenie podstaw materialnych dla działalności ekologicznych ruchów społecznych i praktycznej realizacji ich celów;

8.

stymulowanie społecznych inicjatyw proekologicznych i tworzenie warunków dla zwiększania ich skuteczności;

9.

tworzenie warunków organizacyjnych i materialnych dla wdrażania nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony środowiska.

Dodatkowo w § 9 ust. 2 Statutu zastrzeżono, iż Fundacja prowadzi działalność w sferze publicznej w zakresie nauki i oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Na mocy § 10 ust. 1 Statutu Fundacja będzie realizować swoje cele poprzez następujące formy działania:

1.

organizowanie spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji oraz innych form poszerzania wiedzy służących promocji Celów Fundacji;

2.

aktywny udział w określaniu zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej m.in. poprzez udział w sprawach dotyczących przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy (udział w tworzeniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i występowanie o wydanie odpowiednich decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu);

3.

świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nieposiadających osobowości prawnej) prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów określonych w § 9 Statutu;

4.

wyrażanie stanowiska wobec projektów aktów prawnych związanych z urbanizacją i ochroną przyrody;

5.

formułowanie innego rodzaju ocen, wniosków i postulatów, w tym występowanie do władz państwowych, urzędów, organizacji;

6.

innego rodzaju uczestnictwo w życiu publicznym, w tym we współpracy z organizacjami realizującymi zbliżone cele;

7.

reprezentowanie interesów przedsiębiorców i konsumentów wobec organów administracji publicznej;

8.

współpracę i uczestnictwo w organizacjach krajowych, zagranicznych i międzynarodowych;

9.

gromadzenie, opracowywanie i publikowanie informacji na tematy związane z Celami Fundacji;

10.

pomoc przedsiębiorcom i konsumentom w odpowiednim gospodarowaniu nieruchomościami;

11.

gospodarowanie własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji;

12.

współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji i wymiany doświadczeń oraz wiedzy na tematy związane z Celami Fundacji;

13.

finansowanie nagród i stypendiów;

14.

propagowanie Celów Fundacji poprzez środki masowego przekazu;

15.

uczestnictwo w sprawach administracyjnych i sądowych, dotyczących ochrony interesów konsumentów, przedsiębiorców, w zakresie związanym z urbanizacją i ochroną przyrody;

16.

pozyskiwanie dla idei ochrony i racjonalnego kształtowania środowiska przyrodniczego środowisk zawodowych oraz młodzieży;

17.

aktywizację środowisk polonijnych w dziedzinie ochrony środowiska.

Ponadto, na podstawie § 11 Statutu dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, w szczególności za pomocą darowizn i pożyczek.

W praktyce, Fundacja stara się pozyskiwać za pomocą zapisów i darowizn osób trzecich zasób własnych nieruchomości o charakterze leśnym bądź rolnym w celu następnego ich wykorzystywania do realizacji między innymi formy działania nr 11 z § 10 ust. 1 Statutu, tj. gospodarowanie własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji, co oznacza w szczególności:

1.

w przypadku gruntów leśnych: przygotowanie leśnego materiału rozmnożeniowego na potrzeby odbudowy uszkodzonych lasów, uporządkowanie uszkodzonej powierzchni leśnej, pielęgnację i ochronę uszkodzonych drzewostanów oraz cennych obiektów przyrodniczych;

2.

w przypadku gruntów rolnych: zapewnienie ciągłości rolniczego użytkowania ziemi i tym samym utrzymanie żywotności obszarów wiejskich, odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód, ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych;

3.

w wypadku podjęcia decyzji o przeznaczeniu nieruchomości z zasobów fundacji na cele nierolnicze i nieleśne: dbanie o zachowanie walorów krajobrazowych gruntów, utrzymanie zrównoważonego sposobu gospodarowania uwzględniającego aspekty ochrony środowiska, zachowanie różnorodności biologicznej, promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód, wynikający z otrzymania nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie przeznaczona między innymi na realizację formy działania nr 11 (gospodarowanie przez Fundację własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji), określonej w § 10 ust. 1 Statutu, zgodnie z celami wyznaczonymi w § 9 ust. 1 Statutu.

2.

Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód, pochodzący z otrzymania nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie rozdysponowana przez Fundację w drodze kolejnej darowizny na rzecz krajowej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska, z jednoczesnym nałożeniem na obdarowaną fundację obowiązku wykorzystania nieruchomości pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania określonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu.

3.

Czy wolny od podatku dochodowego jest uzyskany przez Fundację dochód wynikający z odpłatnego zbycia nieruchomości pod warunkiem, że całość dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości zostanie przekazana w drodze darowizny na rzecz zagranicznej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska, z jednoczesnym nałożeniem na obdarowanego obowiązku wykorzystania środków pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania wyznaczonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu.

4.

Czy dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu, a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu wydatkowanego na cele statutowe. Wniosek w pozostałym zakresie tj. pytań nr 2, 3, 4 zostanie rozpatrzony odmiennymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne. Fundacja posiada osobowość prawną, którą uzyskuje z chwilą wpisania do rejestru zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach, tak więc jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Generalnie, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT wartość otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości oraz otrzymane pieniądze stanowią przychód do opodatkowania. Z drugiej strony, art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 tegoż artykułu stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (za wyjątkiem przypadków wymienionych w tym przepisie, które nie mają znaczenia w niniejszej sprawie).

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. W art. 17 ust. 1c ustawy o CIT ustawodawca wymienił podmioty, które nie mogą korzystać z analizowanego zwolnienia wśród nich brak jest fundacji.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

* dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k, dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W związku z powyższym, w celu skorzystania z analizowanego zwolnienia przez Fundację, powinny być spełnione warunki określone w ww. przepisach art. 17 ustawy o CIT, na które zwraca uwagę również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2008 r. (sygn. IPPB3/423-7/08-2/IŚ):

"Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu."

Wnioskodawca wskazuje, iż cele określone w Statucie Fundacji mieszczą się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, ochrona środowiska). Fundacja zamierza prowadzić działalność zgodną z tymi celami i przeznaczyć uzyskane dochody (w wyniku otrzymania nieruchomości w ramach darowizn lub zbycia posiadanych nieruchomości) na cele działalności statutowej. Przy tym Wnioskodawca zwraca uwagę, iż z perspektywy zastosowania zwolnienia istotne są przede wszystkim cele na jakie otrzymany dochód jest przeznaczony, a nie źródło pochodzenia takiego dochodu. Fundacja odwołała się do treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-312/09-3/AM): " (...) zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej czy też - (...) z darowizny."

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż planowane dochody Fundacji nie zostały wymienione w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

W szczególności dochód powstały w wyniku otrzymania w darowiźnie nieruchomości Fundacja zamierza przeznaczyć na cele statutowe Fundacji - między innymi na realizację formy działania nr 11 (gospodarowanie przez Fundację własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji), określonej w § 10 ust. 1 Statutu zgodnie z celami wyznaczonymi w § 9 ust. 1 Statutu, w tym poprzez:

* w przypadku gruntów leśnych: przygotowanie leśnego materiału rozmnożeniowego na potrzeby odbudowy uszkodzonych lasów, uporządkowanie uszkodzonej powierzchni leśnej, pielęgnację i ochronę uszkodzonych drzewostanów oraz cennych obiektów przyrodniczych;

* w przypadku gruntów rolnych: zapewnienie ciągłości rolniczego użytkowania ziemi i tym samym utrzymanie żywotności obszarów wiejskich, odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód, ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych;

* w wypadku podjęcia decyzji o przeznaczeniu nieruchomości z zasobów Fundacji na cele nierolnicze i nieleśne: dbanie o zachowanie walorów krajobrazowych gruntów, utrzymanie zrównoważonego sposobu gospodarowania uwzględniającego aspekty ochrony środowiska, zachowanie różnorodności biologicznej, promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania.

W związku z tym, iż cele Fundacji pokrywają się z celami z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT Fundacja uważa, iż ww. dochód powinien być wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca wskazuje, iż stanowisko Fundacji w tym zakresie uzasadnione jest również w świetle postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 25 kwietnia 2005 r. (sygn. US 1-423/4/05), w którym w podobnej sprawie dotyczącej Wspólnoty stwierdzono, że dochód uzyskany w związku z otrzymaniem w formie darowizny kotłów olejowych, służących jej działalności statutowej jest wolny od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl