IPPB5/423-268/12-6/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-268/12-6/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego przez luksemburską spółkę działającą w reżimie SIF SICAV - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego przez luksemburską spółkę działającą w reżimie SIF SICAV.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca zamierza nabyć lub objąć akcje lub inne tytuły uczestnictwa spółki handlowej utworzonej na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga ("Luksemburg") będącej wyspecjalizowanym funduszem inwestycyjnym ("SIF"), która w Luksemburgu jest zarejestrowana jako spółka inwestycyjna o zmiennym kapitale ("SICAV") (dalej jako "Fundusz"). Fundusz będzie posiadał rezydencję podatkową w Luksemburgu i będzie podlegał tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Fundusz będzie działać na podstawie luksemburskiej ustawy o specjalistycznych funduszach inwestycyjnych z 13 lutego 2007 r. W ramach Funduszu może funkcjonować kilka klas aktywów i akcjonariuszy (tzw. kompartamenty - compartments) będących odpowiednikiem subfunduszy. Po uzyskaniu statusu SIF SICAV, Fundusz będzie działał nadal w formie spółki prawa handlowego Luksemburga, tj. spółki komandytowo-akcyjnej SCA (société en commandite par actions), do akcjonariuszy której stosuje się odpowiednio postanowienia dotyczące akcjonariuszy SA.

SIF SICAV będzie uprawniony do emisji tytułów uczestnictwa. SIF SICAV prowadzi swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania, której wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe, w tym akcje lub prawa i obowiązki w spółkach osobowych. Działalność Funduszu, zgodnie z prawem luksemburskim, w szczególności ustawy Wielkiego Księstwa Luksemburga z dnia 13 lutego 2007 r. o specjalistycznych funduszach inwestycyjnych będzie prowadzona na podstawie zezwolenia i będzie bezpośrednio podlegała nadzorowi oraz regulacjom luksemburskiego odpowiednika KNF, tj. Komisji Nadzoru nad Sektorem Finansowym (Commission de Surveillance du Secteur Financier, w skrócie "CSSF"), która jest podmiotem zarówno regulującym, jak i bezpośrednio nadzorującym fundusze SIF SICAV. CSSF sprawuje bezpośredni nadzór m.in. poprzez dokonywanie kontroli działalności SIF SICAV dokonując przeglądu ksiąg i rejestrów pod kątem prowadzenia działalności zgodnie z prawem, wszelkimi regulacjami wydawanymi jako organ nadzoru, dokumentami korporacyjnymi SIF SICAV. CSSF ma odpowiednie uprawnienia by chronić interesy inwestorów, włączając w to pozbawienie statusu SIF SICAV.

SIF SICAV będzie posiadać depozytariusza, który m.in. będzie prowadził rejestr aktywów funduszy oraz przechowywał jego aktywa.

Podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie Funduszem będzie inna spółka prawa handlowego Wielkiego Księstwa Luksemburga ("General Partner") utworzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością S.a.r.l. (société á responsabilité limitée). General Partner będzie odpowiedzialny za reprezentowanie Funduszu w stosunkach z osobami trzecimi, realizację polityki inwestycyjnej Funduszu oraz wszelkie inne kwestie dotyczące zarządzania Funduszem, niezastrzeżone dla zgromadzenia akcjonariuszy Funduszu. Zgodnie z art. 42 ust. 3 in fine, General Partner zarządza Funduszem na podstawie zezwolenia udzielonego przez CSSF i w zakresie zarządzania Funduszem podlega bezpośredniemu nadzorowi regulatora luksemburskiego.

Wnioskodawca planuje nabycie lub objęcie tytułów uczestnictwa (shares) utworzonej na terytorium Wielkiego Księstwa Luksemburga spółki pod nazwą B. ("Fundusz") (adres do doręczeń: W). Fundusz będzie miał formę prawną luksemburskiej spółki komandytowo-akcyjnej (societe commandite par actions), działającej w formie spółki inwestycyjnej o kapitale zmiennym (SICAV) - specjalistycznego funduszu inwestycyjnego w rozumieniu luksemburskiej ustawy o specjalistycznych funduszach inwestycyjnych z 13 lutego 2007 r. W związku z posiadaniem przez Fundusz statutu SICAV, struktura kapitału zakładowego będzie zawsze odpowiadać (w każdym dniu wyceny aktywów Funduszu), wartości aktywów netto Funduszu. Wnioskodawca nabędzie lub obejmie tytuły uczestnictwa Funduszu w liczbie nieprzekraczającej 50% kapitału zakładowego Funduszu.

Fundusz będzie emitował tytuły uczestnictwa (shares), z którymi będą związane prawa określone szczegółowo prospektem informacyjnym Funduszu oraz luksemburską ustawą z dnia 10 sierpnia 1915 r. o spółkach handlowych, w tym do:

* udziału w zgromadzeniu udziałowców (shareholders meeting) Funduszu i głosowania w sprawie uchwał rozpatrywanych na zgromadzeniu (w tym w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Funduszu, zmiany siedziby Funduszu, istotnych zmian w statucie Funduszu);

* udziału w zysku Funduszu;

* nabycia, konwersji lub żądania odkupienia tytułów uczestnictwa Funduszu;

* zbycia, zastawienia lub obciążenia w inny sposób tytułów uczestnictwa Funduszu.

W związku z formą prawną Funduszu, którą będzie luksemburska spółka komandytowo-akcyjna, Fundusz nie będzie posiadał zarządu. Za zarządzanie Funduszem odpowiedzialna będzie komplementariusz - osobna spółka ("General Partner"), która zgodnie z luksemburską ustawą z dnia 10 sierpnia 1915 r. o spółkach handlowych powstanie przez wydanie aktu notarialnego stwierdzającego utworzenie spółki General Partnera, przy czym podmiot ten, zgodnie z art. 42 (3) ustawy z 13 lutego 2007 r., musi charakteryzować się odpowiednio dobrą reputacją i posiadać odpowiednie doświadczenie, w tym w związku z typem przedmiotowego SIF. Ponadto, zgodnie z art. 42 (4) ww. ustawy in fine, powołanie i każdorazowa zmiana General Partnera Funduszu podlegać będzie osobnemu zezwoleniu CSSF.

CSSF poza zezwoleniem na zarządzanie Spółką nie wyda osobnego zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zarządzania instytucjami wspólnego inwestowania przez General Partnera.

General Partner jest uprawniony do zarządzania i reprezentowania Funduszu w najszerszym możliwym zakresie nie zastrzeżonym dla innych podmiotów (przede wszystkim zgromadzenia udziałowców).

Stosunek prawny łączący Fundusz i General Partnera wynika bezpośrednio z natury luksemburskiej spółki komandytowo-akcyjnej i jest szczegółowo regulowany przez luksemburską ustawę z dnia 10 sierpnia 1915 r. o spółkach handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundusz po uzyskaniu statusu SIF SICAV, działający na zasadach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie instytucją wspólnego inwestowania posiadającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności czy będzie spełniał warunek z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f, czy tym samym działalność Funduszu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a tejże ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Fundusz po uzyskaniu statusu SIF SICAV, działający na zasadach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie instytucją wspólnego inwestowania posiadającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, o której mowa w art. 6 pkt 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "Pdop"), a tym samym działalność Funduszu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce na podstawie art. 6 pkt 10a Pdop.

Zgodnie z art. 6 pkt 10a Pdop w brzmieniu obowiązującym od 4 grudnia 2011 r. zwalnia się od podatku dochodowego (zwolnienie podmiotowe) instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub winnym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

a.

podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b.

wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa, w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,

c.

prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, albo prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, w przypadku gdy:

* prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego oraz

* zgodnie z dokumentami założycielskimi ich tytuły uczestnictwa nie są oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40.000 euro,

d.

ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e.

posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

f.

zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Fundusz będzie posiadał rezydencję podatkową w Luksemburgu i będzie podlegał tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Fundusz będzie działać na podstawie luksemburskiej ustawy o specjalistycznych funduszach inwestycyjnych z 13 lutego 2007 r. W ramach Funduszu może funkcjonować kilka klas aktywów i akcjonariuszy (tzw. kompartamenty - compartments) będących odpowiednikiem subfunduszy.

Po uzyskaniu statusu SIF SICAV, Fundusz będzie działał w formie spółki prawa handlowego Luksemburga, tj. spółki komandytowo-akcyjnej SCA (société en commandite par actions).

Wyłącznym przedmiotem działalności Funduszu będzie zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe, w tym akcje lub prawa i obowiązki w spółkach osobowych.

Fundusz będzie prowadził swoją działalność na podstawie zezwolenia luksemburskiego odpowiednika KNF, tj. Komisji Nadzoru nad Sektorem Finansowym (Commission de Surveillance du Secteur Financier, w skrócie "CSSF") i będzie podlegał bezpośredniemu nadzorowi CSSF w ramach tej działalności. CSSF sprawuje bezpośredni nadzór m.in. poprzez dokonywanie kontroli działalności SIF SICAV dokonując przeglądu ksiąg i rejestrów pod kątem prowadzenia działalności zgodnie z prawem, wszelkimi regulacjami wydawanymi jako organ nadzoru, dokumentami korporacyjnymi SIF SICAV. CSSF ma odpowiednie uprawnienia by chronić interesy inwestorów, włączając w to pozbawienie Funduszu statusu SIF SICAV. SIF SICAV będzie posiadać depozytariusza, który m.in. będzie prowadził rejestr aktywów funduszy oraz przechowywał jego aktywa.

Fundusz będzie zarządzany przez General Partnera, będącego spółką prawa handlowego typu Sarl (société á responsabilité limitée), General Partner będzie odpowiedzialny za reprezentowanie Funduszu w stosunkach z osobami trzecimi, realizację polityki inwestycyjnej Funduszu oraz wszelkie inne kwestie dotyczące zarządzania Funduszem, niezastrzeżone dla zgromadzenia akcjonariuszy Funduszu. Zarządzanie Funduszem przez General Partner podlega zgodnie z art. 42 luksemburskiej ustawy 13 lutego 2007, zgodzie CSSF, właściwego organu nadzoru nad rynkiem finansowym państwa siedziby General Partnera oraz Funduszu. W zakresie zarządzania Funduszem General Partner podlega bezpośredniemu nadzorowi CSSF, który w ramach swoich uprawnień może żądać wyjaśnień i przedstawienia informacji oraz dokumentów, jak też wykonywać inne czynności kontrolne określone luksemburskimi przepisami prawa.

W opinii Wnioskującego Fundusz po uzyskaniu statusu SIF SICAV, działający na zasadach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie instytucją wspólnego inwestowania posiadającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, o której mowa w art. 6 pkt 10a Pdop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej także: u.p.d.o.p.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.). Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 4 grudnia 2011 r.) zwalnia się od podatku instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

a.

podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b.

wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa, w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,

c.

prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, albo prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, w przypadku gdy:

* prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego oraz

* zgodnie z dokumentami założycielskimi ich tytuły uczestnictwa nie są oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40.000 euro,

d.

ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e.

posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

f.

zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Należy przy tym zauważyć, iż w polskim systemie prawnym występują następujące polskie instytucje zbiorowego inwestowania:

1.

fundusze inwestycyjne działające na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm., dalej także: "ufi") - określone w art. 1 tej ustawy;

2.

fundusze kapitałowe, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 57, poz. 491 z późn. zm.), z uwagi na brzmienie art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy mogące działać m.in. w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej (oczywiście nie można ich utożsamiać z funduszami określonymi w art. 16 ust. 7f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej także: "u.p.d.o.p.") - Ustawodawca dla potrzeb tej ustawy nadał temu pojęciu inne znaczenie).

Pierwsza z ww. kategorii podmiotów podlega zwolnieniu podmiotowemu określonemu w art. 6 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.p. (jako fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych), natomiast literalne brzmienie tego przepisu wskazuje wprost, iż Ustawodawca nie przewidział zwolnienia podmiotowego dla drugiej z ww. kategorii. Z przyczyn oczywistych (ww. fundusze kapitałowe nie posiadają siedziby w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie) fundusze te nie mogą korzystać również ze zwolnienia określonego w pkt 10a ustępu 1 art. 6 u.p.d.o.p.

Wprowadzenie art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p. jest wynikiem podjęcia przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązania wobec Komisji Europejskiej w sprawie usunięcia naruszenia nr 2006/4093. W uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej zwolnienie podmiotowe dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych (art. 6 ust. 1 pkt 10a) zaznaczono, iż "proponowane warunki określające zakres podmiotowy zwolnienia zostały ustalone tak, aby zwolnieniem objęte zostały podmioty równoważne polskim funduszom inwestycyjnym i polskim funduszom emerytalnym.

Konsekwentnie w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1389) wskazano, iż "niezależnie od przedstawionych powyżej zmian, w projekcie zaproponowano również wprowadzenie dodatkowego wymogu, który będą musiały spełnić zagraniczne fundusze inwestycyjne, aby móc skorzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem dochodowym, wskazującego, iż muszą być, podobnie jak ma to miejsce w przypadku funduszy inwestycyjnych tworzonych w oparciu o przepisy ustawy o funduszach inwestycyjnych, zarządzane przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę".

Nie ulega zatem wątpliwości, iż wolą Ustawodawcy było ustanowienie zwolnienia podmiotowego dla zagranicznych instytucji wspólnego inwestowania ale tylko takich, które działają na podobnych zasadach do polskich funduszy inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, dokonując weryfikacji wypełnienia warunków zwolnienia podmiotowego określonego w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a-f u.p.d.o.p. u.p.d.o.p. należy mieć na uwadze okoliczność, czy spółki luksemburskie działają na analogicznych, porównywalnych zasadach jak polskie fundusze inwestycyjne.

W tym kontekście na uwagę zasługuje okoliczność, iż zgodnie z art. 14 ust. 1 ufi Fundusz inwestycyjny może być utworzony wyłącznie przez towarzystwo, a nie przez udziałowców, czy akcjonariuszy jak w przypadku luksemburskich spółek o zmiennym kapitale działających w reżimie SICAV SIF.

Podkreślić także należy, iż ostatni z ww. warunków zwolnienia podmiotowego (tekst jedn.: art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f u.p.d.o.p.) został wprowadzony na mocy art. 2 ww. ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią powołanego przepisu powyższe zwolnienie podmiotowe zostało ograniczone tylko do podmiotów, które "zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę".

W związku z powyższym podkreślić należy, iż w polskim systemie prawnym fundusz inwestycyjny i zarządzający funduszem TFI łączy stosunek prawny innego rodzaju, niż w przedmiotowym przypadku.

Należy przy tym zwrócić uwagę, iż ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm., dalej także: "ufi") definiuje pojęcie spółki zarządzającej jako "podmiot lub spółkę z siedzibą w państwie członkowskim, której podstawowa działalność polega na zarządzaniu funduszami zagranicznymi" (art. 2 pkt 10 ufi).

W odniesieniu do polskich funduszy inwestycyjnych, w myśl art. 4 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 3 ufi towarzystwo funduszy inwestycyjnych spółka akcyjna tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi.

Zgodnie bowiem z art. 38 ust. 1-4 ufi towarzystwem funduszy inwestycyjnych może być wyłącznie spółka akcyjna z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która uzyskała zezwolenie Komisji na wykonywanie działalności określonej w art. 45 ust. 1. Spółka ubiegająca się o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności określonej w art. 45 ust. 1, wraz z wnioskiem o udzielenie takiego zezwolenia, składa jednocześnie wniosek o zezwolenie na utworzenie funduszu inwestycyjnego. Spółka ubiegająca się o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności określonej w art. 45 ust. 1 może jednocześnie złożyć wnioski o udzielenie zezwoleń na wykonywanie działalności, o których mowa w art. 45 ust. 2. Komisja, udzielając zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, może jednocześnie udzielić zezwolenia na utworzenie funduszu inwestycyjnego oraz na wykonywanie działalności, o których mowa w art. 45 ust. 2.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ufi zarząd towarzystwa składa się z co najmniej dwóch członków.

Stosownie do treści ust. 2 powołanego artykułu członkiem zarządu towarzystwa może być osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

2.

nie była karana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

3.

posiada dobrą opinię w związku ze sprawowanymi funkcjami.

Na mocy ust. 3 ww. artykułu co najmniej dwóch członków zarządu, w tym prezes zarządu, oprócz wymogów, o których mowa w ust. 2, musi spełniać następujące warunki:

1.

posiada wyższe wykształcenie lub prawo wykonywania zawodu doradcy inwestycyjnego, o którym mowa w art. 126 ust. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;

2.

legitymować się stażem pracy nie krótszym niż 3 lata na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku w instytucjach rynku finansowego lub pełnieniem przez ten okres funkcji w organach tych instytucji.

Należy zatem zdecydowanie odróżnić pojęcia podmiotu zarządzającego w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f u.p.d.o.p. i art. 2 pkt 10 ufi, który prowadzi podstawową działalność gospodarczą polegającą na zarządzaniu funduszami zagranicznymi i na taką działalność posiada stosowne zezwolenie właściwego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, od wymienionego przez Wnioskodawcę General Partnera, nieposiadającego osobnego zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zarządzania instytucjami wspólnego inwestowania. Należy bowiem kategorycznie odróżnić zezwolenie na prowadzenie określonej działalności (zarządzania funduszami inwestycyjnymi) od zezwolenia "na zarządzanie spółką", czy też raczej zatwierdzenia (ang. approval) dyrektora (ang. director) zarządzającego spółką, w tym przypadku komplementariusza luksemburskiej spółki komandytowo-akcyjnej, na które powołuje się Wnioskodawca wskazując art. 42 ust. 3 luksemburskiej ustawy z 13 lutego 2007 r. o funduszach inwestycyjnych.

Są to dwie różne procedury:

* uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi oraz

* "zezwolenia na zarządzanie spółką" (jak to określił Wnioskodawca), czy też raczej zatwierdzenia składu organu zarządzającego.

Rozróżnienie procesu udzielania zezwolenia na prowadzenie działalności określonego rodzaju od procesu zatwierdzenia członków organu zarządzającego związane jest z odrębnymi celami tych dwóch procedur, co znajduje również odzwierciedlenie w polskim ustawodawstwie dotyczącym rynków finansowych.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, że kluczowym elementem warunku określonego w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f udop jest zakres zarządzania instytucji wspólnego inwestowania przez podmiot, który prowadzi swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru państwa, w którym podmiot ten ma siedzibę. W ustawie posłużono się pojęciem zarządzania instytucją wspólnego inwestowania, którego zakres znaczeniowy jest szerszy od zarządzania wyłącznie portfelem inwestycyjnym instytucji wspólnego inwestowania. Przykładowo można wskazać, iż zarządzanie instytucją wspólnego inwestowania obejmuje takie elementy jak zarządzanie inwestycjami, administrowanie instytucją wspólnego inwestowania czy też wprowadzenie do obrotu tytułów uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania (patrz załącznik II do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)). Pokreślenia wymaga fakt, że podmiot zarządzający musi działać na podstawie zezwolenia niezależnego od tego, które zostało udzielone instytucji wspólnego inwestowania lub niezależnego od dokonanego zawiadomienia.

Dodatkowo, przeprowadzona zmiana przepisu przesądza o istotności cechy charakterystycznej dla polskich funduszy decydującej o bezpieczeństwie inwestycyjnym i przejawiającej się wyodrębnieniem instytucjonalnym funduszu oraz podmiotu zarządzającego (por. D. Krupa, Zamknięte fundusze inwestycyjne, Warszawa 2008, str. 36). Stanowi ona wyraz zrealizowanej w przepisach ustawy o funduszach inwestycyjnych koncepcji oddzielenia ryzyka inwestycyjnego związanego z działalnością lokacyjną funduszu od ryzyka gospodarczego, związanego z wykonywaniem działalności polegającej na tworzeniu i zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi, czy przechowywaniem jego aktywów poprzez rozdział majątku funduszu od majątku towarzystwa i majątku depozytariusza. Ograniczenie ryzyka uczestników funduszy inwestycyjnych wiąże się zatem z przyznaniem funduszowi samodzielności prawnej i powierzeniem zarządzania nim odrębnemu podmiotowi jakim jest towarzystwo funduszy inwestycyjnych (TFI) działające w formie spółki akcyjnej, a także przekazaniem obowiązków związanych z przechowywaniem aktywów kolejnemu podmiotowi zaangażowanemu w proces zbiorowego inwestowania, tj. depozytariuszowi (tak R. Mroczkowski, Nadzór nad funduszami inwestycyjnymi, Warszawa 2011, str. 133). Zaprezentowany schemat funkcjonowania funduszy inwestycyjnych został przyjęty nie tylko przez polskiego ustawodawcę, ale również prawodawcę wspólnotowego w odniesieniu do UCITS.

Dokonując wykładni art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f u.p.d.o.p. uwzględnić również należy treść obowiązujących przepisów w innych gałęziach prawa, a w szczególności definicję "spółki zarządzającej" zawartą w ustawie o funduszach inwestycyjnych (art. 2 pkt 10 ustawy o funduszach inwestycyjnych). Bez znaczenia jest przy tym fakt odwołania się w ustawie podatkowej do pojęcia "podmiotu", a nie "spółki". Źródłem bowiem obu użytych w przywołanych ustawach pojęć jest wykorzystane w angielskiej wersji językowej dyrektywy 2009/65/WE (UCITS) słowo "company", które w prawie europejskim używane jest w szerokim znaczeniu dla oznaczenia podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (por. art. 54 Traktatu o funkcjonowaniu UE, gdzie spółki zdefiniowane zostały jako spółki prawa cywilnego lub handlowego, a także spółdzielnie oraz inne osoby prawne). Za przyjęciem powyższej wykładni przemawia również brzmienie art. 2 pkt 10 ustawy o funduszach inwestycyjnych, który przez "spółkę..." nakazuje rozumieć podmiot lub spółkę z siedzibą w państwie członkowskim, natomiast przez przymiotnik "...zarządzającą" - taką jej podstawową działalność, która polega na zarządzaniu funduszami zagranicznymi. Nie powinno ulegać zatem wątpliwości, w niniejszej sprawie, pierwszeństwo zastosowania dyrektywy języka prawnego przed znaczeniem potocznym jakie przypisać można zwrotowi "zarządzane przez podmioty".

Należy również mieć na uwadze, iż polski Ustawodawca ogranicza np. możliwość przejęcia kontroli nad TFI (np. zgodnie z art. 54 ust. 1 ufi Podmiot, który zamierza, bezpośrednio lub pośrednio, nabyć albo objąć akcje lub prawa z akcji towarzystwa w liczbie zapewniającej osiągnięcie albo przekroczenie odpowiednio 10%, 20%, jednej trzeciej, 50% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub udziału w kapitale zakładowym, jest obowiązany każdorazowo zawiadomić Komisję o zamiarze ich nabycia albo objęcia. Podmiot, który zamierza, bezpośrednio lub pośrednio, stać się podmiotem dominującym towarzystwa w sposób inny niż przez nabycie albo objęcie akcji lub praw z akcji towarzystwa w liczbie zapewniającej większość ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, obowiązany jest każdorazowo zawiadomić o tym zamiarze Komisję), inaczej niż w przypadku spółek luksemburskich pełniących rolę komplementariusza.

Z uwagi na fakt, że po uzyskaniu statusu SICAV SIF spółka luksemburska zarządzana będzie bez udziału podmiotu, który prowadzi swoją działalność na podstawie osobnego zezwolenia właściwego organu nadzoru, nie będzie spełniony warunek zwolnienia podmiotowego określony w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f u.p.d.o.p.

Jednocześnie brak jest przesłanek, aby uznać, iż spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Luksemburgu, działająca w reżimie SICAV-SIF, zarządzana przez komplementariusza, jest równoważna polskiemu funduszowi inwestycyjnemu (utworzonemu i zarządzanemu przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych) i w efekcie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p.

Zdaniem tut. Organu podatkowego nie ulega wątpliwości (biorąc pod uwagę ww. uwarunkowania), iż uznanie, że polski Ustawodawca (ustanawiając przepis art. 6 ust. 1 pkt 10a w obecnym brzmieniu) miał na celu zwolnienie z opodatkowania (podmiotowe) luksemburskich spółek inwestycyjnych (w tym komandytowo-akcyjnych) w przeciwieństwie do spółek polskich (w tym komandytowo-akcyjnych) prowadzących identyczną działalność - należałoby uznać za absurdalne.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę wykładnię językową, systemową i funkcjonalną analizowanych przepisów, należy uznać za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Fundusz po uzyskaniu statusu SIF SICAV, działający na zasadach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie instytucją wspólnego inwestowania posiadającą siedzibę winnym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, o której mowa w art. 6 pkt 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym działalność Funduszu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce na podstawie art. 6 pkt 10a u.p.d.o.p.

Jednocześnie tut. organ podatkowy, biorąc pod uwagę sformułowane we wniosku pytanie (pole 69 wniosku ORD-IN) uznaje wskazanie przez Wnioskodawcę art. 6 pkt 10a u.p.d.o.p. zamiast art. 6 ust. 1 pkt 10a u.p.d.o.p. za oczywistą pomyłkę pisarską pozostającą bez wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

Powyższe konstatacje znajdują także odzwierciedlenie w poglądach komentatorów. Jak podnosi

Wojciech Dmoch w opracowaniu "Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz" (Rok wydania: 2012, Wydawnictwo: C.H.Beck, Wydanie: 3, także w "Legalis") w odniesieniu do art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a u.p.d.o.p.: "wymienione powyżej warunki powodują objęcie zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych podmiotów - zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, działających na analogicznych zasadach jak polskie fundusze inwestycyjne i emerytalne. Tym samym nastąpiło pełne zrównanie w zakresie opodatkowania w Polsce tego typu funduszy, przy jednoczesnym wyłączeniu z zakresu zwolnienia podmiotowego tych zagranicznych podmiotów, które są co prawda uznawane przez obce jurysdykcje za fundusze inwestycyjne, jednak ich forma prawna odpowiada polskim spółkom kapitałowym, a nie polskim funduszom inwestycyjnym".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl