IPPB5/423-264/09-2/IŚ - Umorzenie części pożyczki na restrukturyzację jako przychód podatkowy w CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-264/09-2/IŚ Umorzenie części pożyczki na restrukturyzację jako przychód podatkowy w CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków w tym podatku związanych z umorzeniem pożyczki związanej z ustawową restrukturyzacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków w tym podatku związanych z umorzeniem pożyczki związanej z ustawową restrukturyzacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - będąc placówką ochrony zdrowia o statusie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (dalej: Zespół) - w dniu 25 lipca 2005 r. został objęty postępowaniem restrukturyzacyjnym na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684 z późn. zm.).

W dniu 5 grudnia 2005 r. Mazowieckie Centrum pismem wydało dla Zespołu decyzję o warunkach restrukturyzacji. Na tej podstawie Zespół otrzymał pożyczkę na restrukturyzację - umowa Nr

W dniu 4 grudnia 2007 r. decyzją, znak: zostało zakończone postępowanie restrukturyzacyjne na mocy ww. ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r.

W dniu 25 sierpnia 2008 r. w związku z zakończeniem postępowania restrukturyzacyjnego oraz z dokonaniem spłaty 30% należności głównej pożyczki - 70% należności głównej pożyczki zostało umorzone w kwocie 4.434,550,59 zł.

Powyższa kwota została ujęta w księgach - "Zyski nadzwyczajne".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy umorzenie 70% pożyczki na restrukturyzację w kwocie 4.434,550,59 zł, stanowiącej przychód jako zysk nadzwyczajny, można nie zaliczyć do przychodów podatkowych - zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z dn. 15 lutego 1992 r. z późn. zm. (art. 12 ust. 4 pkt 8 lit. c).

Zdaniem Zespołu, umorzenie pożyczki na restrukturyzacje publicznych zakładów opieki zdrowotnej w wysokości 70% w kwocie 4.434,550,59 zł, wykazanej jako przychód księgowy - zysk nadzwyczajny, należy zaliczyć do przychodów niepodlegających opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dn. 15 lutego 1992 r. z późn. zm. (art. 12 ust. 4 pkt 8c).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), do przychodów nie zalicza się kwot stanowiących równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:

a.

bankowym postępowaniem ugodowym w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków lub

b.

postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub

c.

realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

Jednocześnie wg art. 4a pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o programie restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw - oznacza to restrukturyzację na podstawie ustaw:

a.

z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz. U. Nr 162, poz. 1112 z późn. zm.),

b.

z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 83, poz. 932 z późn. zm.),

c.

z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki (Dz. U. Nr 74, poz. 856),

d.

z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 948 z późn. zm.),

e.

z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz. U. Nr 111, poz. 1196),

f.

z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684).

Mechanizmy umożliwiające restrukturyzację finansową zadłużonych zakładów opieki zdrowotnej wprowadzono przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684 z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, restrukturyzacją finansową objęte zostały:

* samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

* jednostki badawczo-rozwojowe realizujące zadania z zakresu prowadzenia badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych zatrudniające na dzień 1 stycznia 2001 r. powyżej 50 osób.

Restrukturyzacja finansowa objęła znane na dzień 31 grudnia 2004 r.:

* zobowiązania publicznoprawne,

* zobowiązania cywilnoprawne,

* indywidualne roszczenia pracowników wynikające z art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw, powstałe w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2004 r.

Z założenia, co potwierdza treść uzasadnienia do poselskiego projektu tej ustawy, rozwiązania przewidziane w tej ustawie służyć mają wzmocnieniu sytuacji finansowej jednostek ochrony zdrowia, w tym samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, jak objęty tym procesem Zespół - Wnioskodawca.

Jak stanowi art. 34 ust. 1 pkt cyt. ustawy o pomocy (...), samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w celu uzyskania środków finansowych na restrukturyzację finansową mogą zaciągnąć pożyczkę, o której mowa w art. 35 i 35a - tj. pożyczkę, której udziela od Skarb Państwa na warunkach określonych przepisami tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 35 ust. 10 powoływanej ustawy, samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, w stosunku do którego wydano decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, który w okresie do 5 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji o warunkach restrukturyzacji spłaci 30% należności głównej z tytułu pożyczki wraz z odsetkami za ten okres, umarza się pozostałą część pożyczki.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Zespołowi umorzono 70% pożyczki w związku z realizacją programu restrukturyzacji przeprowadzanej w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, przy czym decyzja o umorzeniu wydana została po zakończeniu procesu restrukturyzacji.

Odnosząc stan faktyczny do wskazanego stanu prawnego stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 8 lit. c) w związku z art. 4a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to tym samym, iż kwota umorzonej pożyczki w związku z realizacją programu restrukturyzacji nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. Nie jest żadną przeszkodą w tym względzie okoliczność, iż umorzenie nastąpiło po zakończeniu restrukturyzacji. Istotne znaczenie w rozpatrywanej sprawie ma natomiast sam fakt udzielenia Zespołowi pożyczki w ramach restrukturyzacji i spełnienie warunków do jej umorzenia w trybie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W tym stanie rzeczy, stanowisko Zespołu, że "umorzenie pożyczki na restrukturyzację publicznych zakładów opieki zdrowotnej w wysokości 70% w kwocie 4.434,550,59 zł, wykazanej jako przychód księgowy - zysk nadzwyczajny należy zaliczyć do przychodów niepodlegających opodatkowaniu" - uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl