IPPB5/423-264/08-3/MŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-264/08-3/MŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 13 stycznia 2009 r. o upoważnienie dla osoby podpisującej powyższy wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania czy udostępnienie sali siłowni na zasadzie użyczenia podlega opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania czy udostępnienie sali siłowni na zasadzie użyczenia podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dom kultury zwrócił się do Władz Uczelni z prośbą o umożliwienie nieodpłatnego korzystania z siłowni znajdującej się w Studium Wychowania Fizycznego przez ich pracowników dwa razy w tygodniu w godz. 18.30 - 20.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy udostępnienie sali siłowni na zasadzie umowy użyczenia podlega opodatkowaniu:

a.

podatkiem dochodowym od osób prawnych,

b.

podatkiem VAT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone a).

W części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stanowisko Spółki odnośnie pytania a)

Przepisy podatkowe regulują zasady naliczania przychodu. Art. 13 ust. 1 u.p.d.o.p. określa, że za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju. Jednak przepisu ust. 1 nie znajduje zastosowania w przedstawionej sytuacji. Zdaniem Spółki nieodpłatne udostępnienie siłowni dla pracowników M zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 2 nie stanowi przychodu z nieruchomości udostępnionej nieodpłatnie, ponieważ jest ona udostępniona na cele działalności kulturalnej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje

Z uwagi na fakt iż wniosek Spółki dotyczy zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 208, poz. 1316) wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - obowiązujące od 1 stycznia 2009 r. Zmiany te dotyczą także ustalenia przychodu w przypadku umowy nieodpłatnego użyczenia nieruchomości.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.:

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju.

Jednak w przypadku użyczenia nieruchomości lub jej części (art. 13 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy) do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym nie ma przychodu po stronie użyczającego.

Zatem Wnioskodawca użyczając Sali siłowni spełnił kryteria związane z użyczeniem nieruchomości w zakresie kultury fizycznej i sportu i podlegał ww. zwolnieniu.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.:

Od 1 stycznia 2009 r. art. 13 został wykreślony z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z tym należy uznać, że w przypadku użyczenia nieodpłatnego nieruchomości po stronie użyczającego nie powstaje żaden przychód. W ten sposób ustawodawca zniósł opodatkowanie użyczenia po stronie użyczającego. Nadal przychód z bezpłatnego odstąpienia nieruchomości powstanie po stronie podmiotu biorącego nieruchomość w użyczenie.

Zatem Wnioskodawca udostępniając pracownikom wnioskodawcy salę siłowni na zasadzie umowy użyczenia nie będzie podlegał opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl