IPPB5/423-255/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-255/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie wniosku o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20013 - jest prawidłowe,

2.

zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie wniosku o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20013 oraz zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

1.

Spółka ponosi wydatki związane z procesem aplikacji wniosku o dotacje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W celu profesjonalnego przygotowania dokumentów aplikacyjnych podpisaliśmy umowę z firma doradczą której przedmiotem jest przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej do Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa. W zakres usług wchodzi w szczególności:

* przygotowanie wniosku o dofinansowanie,

* przygotowanie biznes planu,

* pomoc w skompletowaniu załączników,

* przygotowanie harmonogramu realizacji inwestycji,

* weryfikacja uzyskania dofinansowania i jego rozliczenie.

Wydatki związane z procesem aplikacyjnym obejmują:

* koszty usług doradczych świadczonych przez wyspecjalizowaną firmę,

* koszty związane z uzyskaniem promesy kredytowej na finansowanie inwestycji objętej projektem (prowizja bankowa).

Projekt dotyczy wzrostu konkurencyjności Spółki poprzez zakup specjalistycznych środków transportu i urządzeń. Zgodnie z wnioskiem cała dotacja zostanie przeznaczona na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Ponoszone wydatki na zakup środków trwałych są związane z całokształtem działalności przedsiębiorstwa i służą prowadzonej działalności gospodarczej.

2.

Spółka złożyła wniosek o przyznanie dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskowane wsparcie pochodzi w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w 15% z budżetu państwa. Wnioskowana dotacja stanowić będzie źródło refinansowania wydatków poniesionych przez Spółkę na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych prawnych, a stanowiących koszt kwalifikowany projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydatki poniesione na przygotowanie wniosku o dotacje za usługi doradcze i koszt uzyskania promesy kredytowej Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednie działalności wdacie ich poniesienia.

2.

Czy otrzymana dotacja będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Wydatki związane z procesem aplikacyjnym wniosku o dotacje, są kosztami pośrednimi związanymi z prowadzoną działalności gospodarczą. Kosztów tych nie można powiązać z żadnym konkretnym przychodem Spółki. Wnioskowane wsparcie ma służyć zakupieniu środków trwałych w postaci maszyn i urządzeń, oraz wartości niematerialnych prawnych (oprogramowanie). Inwestycje służą rozwojowi całego przedsiębiorstwa i wpływają pośrednio na uzyskiwane przychody z różnych rodzajów działalności prowadzonych przez przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że wydatki te, jako koszty pośrednie, są dla Spółki kosztem podatkowym.

2.

Otrzymana dotacja podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym z mocy art. 17 ust. 1 pkt 47, jako że pochodzi z budżetu państwa.

W wyniku nowelizacji ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, od dnia 29 grudnia 2006 r. realizacja programów z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych została uznana za dotację rozwojową z budżetu państwa (art. 106 ust. 2 pkt 3a).

W ramach perspektywy finansowej 2007-2013 środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE oraz środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych zostały uznane za wydatki z budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych, które tym samym podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się:

* w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie wniosku o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20013 - za prawidłowe,

* w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji - za prawidłowe.

1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania przedmiotowych wydatków Spółki do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Przepisy ustawy podatkowej dokonują jednocześnie podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

W stanie faktycznym opisanym w treści wniosku Spółka ponosi wydatki związane z procesem aplikacji wniosku o dotacje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W celu profesjonalnego przygotowania dokumentów aplikacyjnych podpisaliśmy umowę z firma doradczą której przedmiotem jest przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej do Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa. W zakres usług wchodzi w szczególności:

* przygotowanie wniosku o dofinansowanie

* przygotowanie biznes planu

* pomoc w skompletowaniu załączników

* przygotowanie harmonogramu realizacji inwestycji

* weryfikacja uzyskania dofinansowania i jego rozliczenie.

Wydatki związane z procesem aplikacyjnym obejmują:

* koszty usług doradczych świadczonych przez wyspecjalizowaną firmę

* koszty związane z uzyskaniem promesy kredytowej na finansowanie inwestycji objętej projektem (prowizja bankowa)

Projekt dotyczy wzrostu konkurencyjności Spółki poprzez zakup specjalistycznych środków transportu i urządzeń. Zgodnie z wnioskiem cała dotacja zostanie przeznaczona na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W ocenie Wnioskodawcy ponoszone wydatki na zakup środków trwałych są związane z całokształtem działalności przedsiębiorstwa i służą prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, w oparciu o przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na przygotowanie wniosku o dotacje za usługi doradcze i koszt uzyskania promesy kredytowej jako wydatki związane z pozyskaniem funduszy unijnych na dofinansowanie planowanej inwestycji oraz pomocą merytoryczną i formalną w przygotowaniu wniosku powinny być zakwalifikowane jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami Wnioskodawcy.

Uznanie kosztów doradztwa o dotację z Unii Europejskiej za koszty pośrednie oznacza, iż podlegają one potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

Zgodnie ze znowelizowanym z dniem 1 stycznia 2009 r. art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednak w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, są wolne od podatku.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka złożyła wniosek o przyznanie dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskowane wsparcie pochodzi w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w 15% z budżetu państwa. Wnioskowana dotacja stanowić będzie źródło refinansowania wydatków poniesionych przez Spółkę na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych prawnych, a stanowiących koszt kwalifikowany projektu.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) "programy" są dokumentami o charakterze operacyjno-wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym systemem finansowania i realizacji, stanowiącym element programu. Programy przyjmuje się w drodze uchwały lub decyzji odpowiedniego organu.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:

1.

programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;

2.

programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Polityka rozwoju jest prowadzona na podstawie strategii rozwoju. Należą do nich między innymi strategie rozwoju województw, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), dla realizacji których ustanawia się regionalne programy operacyjne, o których mowa w cytowanym art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju projekt regionalnego programu operacyjnego, przewidującego dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych uzyskanych za pośrednictwem rządu, przygotowuje zarząd województwa we współpracy z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego.

Zakres i warunki dofinansowania opisanego we wniosku Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20013 zostały określone uchwałą Nr 268 Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2007 r. (M. P. Nr 85, poz. 909), przyjętą na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zgodnie z § 1 ust. 1 i § 2 ust. 1 tego aktu prawnego, na jego realizację zostały przeznaczone środki z budżetu państwa pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz inne, niepochodzące z tego Funduszu środki z budżetu państwa przeznaczone na realizację programów operacyjnych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Zgodnie natomiast z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa lub projektów realizowanych w ramach tych programów są dotacjami rozwojowymi.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji przyznana dotacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 będzie wolna od podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże tylko u jej beneficjenta.

Gdyby natomiast ww. dotacja wypłacona była za pośrednictwem agencji rządowych, otrzymane środki u ich beneficjenta mogłyby korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o przytoczone przepisy prawa, należy stwierdzić, iż przedmiotowa dotacja będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 albo art. 17 ust. 1 pkt 48.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl