IPPB5/423-251/13-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-251/13-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu: 11 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest instytutem badawczym i zgodnie ze statutem, przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych. Oprócz działalności podstawowej, Instytut prowadzi w niewielkim zakresie inną działalność określoną w art. 2 ust. 4 Ustawy o Instytutach Badawczych. Ta działalność jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej. Przychody ze sprzedaży uzyskane z tej działalności stanowią mały odsetek w przychodach ze sprzedaży ogółem. W latach 2011-2012 stanowiły one odpowiednio 1,65% i 2,07% przychodów ze sprzedaży.

Pracownicy Instytutu są zatrudnieni przede wszystkim przy realizacji celów wynikających z działalności statutowej (podstawowej). Inna działalność jest realizowana tylko w okresach niepełnego wykorzystania zdolności produkcyjnych Instytutu dla celów naukowych i nie wiąże się z dodatkowym zatrudnieniem.

W 2012 r. Wnioskodawca wypracował zysk, który zgodnie z art. 19 ust. 4 Ustawy o Instytutach Badawczych, zamierza przeznaczyć na zwiększenie funduszu rezerwowego oraz funduszu nagród.

Wewnętrzny regulamin wypłat z funduszu nagród, tworzonego z zysku stanowi, iż fundusz ten jest przeznaczony na wypłatę nagród dla wszystkich pracowników Instytutu, którzy przepracowali co najmniej 6 miesięcy, w roku w którym został wypracowany zysk.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowany odpis z zysku na zwiększenie funduszu nagród będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpis z zysku na zwiększenie funduszu nagród będzie wolny od podatku. W myśl art. 19 ust. 4 Ustawy o Instytutach Badawczych, taki podział zysku traktuje się jako przeznaczony na działalność podstawową Instytutu. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody podatników, którym celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, w części przeznaczonej na te cele, są wolne od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Instytut, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 4 czerwca 2010 r. z późn. zm.) nabywa osobowość prawną, z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego i jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), jako podmiot, zwolniony od podatku.

W konsekwencji, Instytut (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że Instytut ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Wnioskodawca jest instytutem badawczym i zgodnie ze statutem, przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych. Oprócz działalności podstawowej, instytut prowadzi w niewielkim zakresie inną działalność określoną w art. 2 ust. 4 Ustawy o Instytutach Badawczych.

Pracownicy Instytutu są zatrudnieni przede wszystkim przy realizacji celów wynikających z działalności statutowej (podstawowej). Inna działalność jest realizowana tylko w okresach niepełnego wykorzystania zdolności produkcyjnych Instytutu dla celów naukowych i nie wiąże się z dodatkowym zatrudnieniem.

W 2012 r. Wnioskodawca wypracował zysk, który zgodnie z art. 19 ust. 4 Ustawy o Instytutach Badawczych, zamierza przeznaczyć na zwiększenie funduszu rezerwowego oraz funduszu nagród.

Wewnętrzny regulamin wypłat z funduszu nagród, tworzonego z zysku stanowi, iż fundusz ten jest przeznaczony na wypłatę nagród dla wszystkich pracowników Instytutu, którzy przepracowali co najmniej 6 miesięcy, w roku w którym został wypracowany zysk.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych do podstawowej działalności instytutu badawczego należy:

1.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;

2.

przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

3.

wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ww. ustawy, Instytut może również prowadzić działalność inną niż wymieniona w ust. 1-3. Działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności, o której mowa w ust. 1-3.

W kolei art. 19 ust. 4 ww. ustawy mówi, że zysk brutto instytutu z działalności określonej w art. 2 ust. 1-3 oraz zysk netto z działalności określonej w art. 2 ust. 4 przeznacza się na działalność podstawową instytutu określoną w art. 2 ust. 1 poprzez zwiększenie:

1.

funduszu rezerwowego;

2.

funduszu badań własnych;

3.

funduszu nagród;

4.

zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku planowanego przez Instytut odpisu z zysku na zwiększenie funduszu nagród.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.

Należy przy tym mieć na uwadze dyspozycję zawartą w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

W myśl ustawy o instytutach badawczych, celem działalności Instytutu jest między innymi prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych. Zgodnie z ww. ustawą instytut może prowadzić również działalność inną niż działalność podstawowa instytutu, musi ona być wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej instytutu.

Wnioskodawca, przeznaczając dochód (wypracowany zysk) instytutu, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o instytutach badawczych, na fundusz nagród dla pracowników przeznacza go na działalność podstawową instytutu. W związku z tym fundusz nagród przeznaczony dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, tj. wkład w realizację działalności z zakresu działalności naukowej, naukowo-technicznej spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl