IPPB5/423-241/09-5/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-241/09-5/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2009 r. (data nadania 28 lipca 2009 r., data wpływu 29 lipca 2009 r.) - na wezwanie Nr IPPB5/423-241/09-2/IŚ z dnia 17 lipca 2009 r. (data nadania 17 lipca 2009 r., data odbioru 21 lipca 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków w tym podatku związanych z przekazaniem majątku nieruchomego do ewidencji księgowej gospodarstwa pomocniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków w tym podatku związanych z przekazaniem majątku nieruchomego do ewidencji księgowej gospodarstwa pomocniczego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Środki trwałe (budynki i budowle) będące w ewidencji księgowej Województwa, a pozostające w administrowaniu Zarządu Nieruchomości w W - gospodarstwa pomocniczego przy Urzędzie, który jest Wnioskodawcą, mają być przekazane do ewidencji księgowej tegoż gospodarstwa pomocniczego.

Gospodarstwo pomocnicze, tj. MZN administruje nieruchomościami przekazanymi mu przez Zarząd Województwa na podstawie podjętych uchwał oraz pobiera z tego tytułu pożytki.

Przekazanie majątku do ewidencji MZN stanowi tylko i wyłącznie czynność techniczną (rachunkową), ponieważ nie pociąga za sobą faktycznego przekazania nieruchomości (nieruchomości te często od wielu lat pozostają w administrowaniu MZN).

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 28 sierpnia 2009 r. do wniosku doprecyzowano, iż środki trwałe, które wykazywane są w ewidencji Urzędu, będą wykazywane w ewidencji MZN, więc tak naprawdę zmieni się wyłącznie miejsce prowadzenia ewidencji, ponieważ majątek ten tak czy inaczej wykazywany będzie w bilansie skonsolidowanym Województwa.

Zmiana podmiotu prowadzącego ewidencję nie wywiera żadnych zmian w kwestii prawa własności. Właścicielem przedmiotowego majątku jest i nadal pozostanie Województwo.

Wyjaśniono również, iż wszystkie środki trwałe, które byłyby ujmowane w ewidencji bilansowej MZN, są uchwałami Zarządu Województwa przekazywane do administrowania gospodarstwu pomocniczemu. Słowo "administrowanie" jest terminem używanym w podejmowanych uchwałach Zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonanie czynności rachunkowej, powodującej zmianę miejsca prowadzenia ewidencji (z Urzędu Marszałkowskiego na gospodarstwo pomocnicze przy Urzędzie Marszałkowskim - Zarząd Nieruchomości), skutkować będzie obowiązkiem odprowadzenia podatku od osób prawnych przez Zarząd Nieruchomości (art. 12).

Zdaniem Urzędu, art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi co prawda, iż przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy, jednakże dalsza część tego przepisu mówi, iż za wyjątek od tej sytuacji należy uznać świadczenie związane z używaniem środków trwałych otrzymanych przez gospodarstwo pomocnicze jednostek budżetowych w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Wyrok z dnia 10 maja 2006 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego - Orzeczenie II FSK 313/06 wskazuje, że zapis księgowy w księgach rachunkowych nie jest sam przez się otrzymanym pieniądzem, wartością pieniężną, umorzonym zobowiązaniem zwróconą wierzytelnością; nie jest też samoistnym nieodpłatnym świadczeniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Jak stanowi art. 1 ust. 2 tej ustawy podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej.

Jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej jako podatnicy podatku od osób prawnych, to m.in. gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, które to jednostki, jak Urząd - Wnioskodawca, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy podatkowej zwolnione są podmiotowo od płacenia podatku.

Stosownie do treści art. 26 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej - jest wyodrębnioną z tej jednostki, pod względem organizacyjnym i finansowym, częścią jej podstawowej działalności lub działalności ubocznej. Pokrywa koszty swej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych. Powiązane z budżetem w sposób netto, wpłaca do budżetu połowę osiągniętego zysku. Sprzedaży usług na rzecz macierzystej jednostki budżetowej dokonuje wg kosztów własnych. Tworząc gospodarstwa pomocnicze kierownik jednostki budżetowej określa nazwę i siedzibę gospodarstwa pomocniczego oraz nazwę i siedzibę jednostki budżetowej, przedmiot działalności wyodrębnionej z zakresu działalności jednostki budżetowej oraz składniki majątkowe przydzielone gospodarstwu przez jednostkę budżetową. Nowo utworzone gospodarstwo pomocnicze może otrzymać z budżetu dotację na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

Gospodarstwo pomocnicze jako podatnik podatku dochodowego od osób oprawnych swoją podmiotowość podatkową traci w wyniku likwidacji przez kierownika jednostki budżetowej, a data utraty statusu wynika z aktu o likwidacji.

Na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest dochód, czyli nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Podatnik

Przychody - to przede wszystkim wszelkie otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych świadczeń w naturze oraz innych nieodpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 ustawy podatkowej).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy, przychodami są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Do przychodów podatkowych zalicza się więc z pewnymi wyjątkami, między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Wspomniane wyjątki - co istotne jest w rozpatrywanej sprawie - dotyczą jednak świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych m.in. przez gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych w nieodpłatny zarząd lub używanie.

We wniosku podano, iż Urząd - Wnioskodawca będący jednostką budżetową i obsługujący Województwo przekaże swojemu gospodarstwu pomocniczemu - Zarządowi Nieruchomości środki trwałe (budynki i budowle), pozostające w administrowaniu tego gospodarstwa do ewidencji księgowej tego gospodarstwa pomocniczego. Właścicielem przedmiotowego majątku jest i nadal pozostanie Województwo - majątek wykazywany będzie w skonsolidowanym bilansie Województwa.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż opisane we wniosku zdarzenie przyszłe spełnia kryteria wyjątku określonego w wyżej podanym przepisie art. 12 ust. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie skutkuje po stronie gospodarstwa pomocniczego, jakim jest Zarząd Nieruchomości, powstaniem przychodu dla celów podatkowych.

Oznacza to tym samym, iż tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl