IPPB5/423-226/11-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-226/11-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2011 r. (data nadania 13 maja 2011 r., data wpływu 17 maja 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie znak IPPB5/423-226/11-2/AJ z dnia 4 maja 2001 r. (doręczenie 6 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* obowiązku pobrania podatku u źródła od dochodów cypryjskiego rezydenta podatkowego z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego - jest prawidłowe,

* obowiązku pobrania podatku u źródła od dochodów polskiego rezydenta podatkowego z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła od dochodów cypryjskiego i polskiego rezydenta podatkowego z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Akcjonariusz (akcjonariusze) G. S.A. (dalej Spółka albo Wnioskodawca) zamierzają podjąć uchwałę o podwyższeniu kapitał zakładowego Spółki z zakumulowanych dochodów Spółki z lat poprzednich. W wyniku tej uchwały akcje nowej emisji obejmie ówczesny akcjonariusz. W związku z planowaną restrukturyzacją akcjonariuszem Spółki w momencie podjęcia uchwały o podwyższenia kapitału oraz dokonania zarejestrowania podwyższenia kapitału w Krajowym Rejestrze Sądowym może być spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze (posiadająca akcje reprezentujące co najmniej 10% akcji w kapitale Spółki) (dalej także: C.) albo spółka z o.o. z siedzibą w Polsce (także posiadająca akcje reprezentujące co najmniej 10% akcji w kapitale Spółki) (dalej także P.).

Spółki będące akcjonariuszami Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania. Posiadanie przedmiotowych akcji wynika z tytułu własności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji, gdy w momencie podjęcia Uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z zakumulowanych dochodów Spółki z lat poprzednich zgromadzonych na kapitale zapasowym lub rezerwowym Spółki oraz w momencie zarejestrowania tego podwyższenia w Krajowym Rejestrze Sądowym akcjonariuszem Spółki będzie spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze (posiadająca akcje reprezentujące co najmniej 10% akcji w kapitale Spółki) to w wyniku tych zdarzeń po stronie C. nie powstanie zobowiązanie podatkowe i Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła.

2.

Czy w sytuacji, gdy w momencie podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z zakumulowanych dochodów Spółki z lat poprzednich zgromadzonych na kapitale zapasowym lub rezerwowym Spółki oraz w momencie zarejestrowania tego podwyższenia w Krajowym Rejestrze Sądowym akcjonariuszem Spółki będzie spółka z o.o. z siedzibą w Polsce (posiadająca akcje reprezentujące co najmniej 10% akcji w kapitale Spółki) to w wyniku tych zdarzeń po stronie P. nie powstanie zobowiązanie podatkowe i Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Spółki, gdy w momencie podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z zakumulowanych dochodów Spółki z lat poprzednich zgromadzonych na kapitale zapasowym lub rezerwowym Spółki oraz w momencie zarejestrowania tego podwyższenia w Krajowym Rejestrze Sądowym akcjonariuszem Spółki będzie spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze (posiadająca akcje reprezentujące co najmniej 10% akcji w kapitale Spółki) to w wyniku tych zdarzeń po stronie C. nie powstanie zobowiązanie podatkowe i Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła.

Ad. 2

W ocenie Spółki, gdy w momencie podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z zakumulowanych dochodów Spółki z lat poprzednich zgromadzonych na kapitale zapasowym lub rezerwowym Spółki oraz w momencie zarejestrowania tego podwyższenia w Krajowym Rejestrze Sądowym akcjonariuszem Spółki będzie spółka z o.o. z siedzibą w Polsce (posiadająca akcje reprezentujące co najmniej 10% akcji w kapitale Spółki) to w wyniku tych zdarzeń po stronie P. nie powstanie zobowiązanie podatkowe i Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej u.p.d.o.p.) dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

W myśl art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p. podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. W myśl art. 26 ust. 1 w przypadku wypłaty dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych spółka wypłacająca jest jako płatnik zobowiązana do obliczenia, pobrania i przekazania podatku do właściwego urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p. zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium RP,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w RP lub w innym niż RP państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka, o której mowa w pkt 2.

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP posiada bezpośrednio co najmniej 10% udziałów (akcji) w spółce wypłacającej te należności nieprzerwanie przez okres dwóch lat - jednakże zwolnienie to znajduje zastosowanie przed upływem tego okresu.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy uznać, że w sytuacji, gdy w momencie podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z zakumulowanych dochodów Spółki z lat poprzednich oraz w momencie zarejestrowania tego podwyższenia w Krajowym Rejestrze Sądowym akcjonariuszem Spółki będzie C. (posiadająca akcje reprezentujące co najmniej 10% akcji w kapitale Spółki), która podlega na Cyprze opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania albo P., która podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania to w wyniku tych zdarzeń po stronie ani P. ani C. nie powstanie zobowiązanie podatkowe i Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 442 § 1-3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej także: k.s.h.) walne zgromadzenie może podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na to środki z kapitałów rezerwowych utworzonych z zysku, jeżeli mogą być one użyte na ten cel (podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki), w tym także z kapitałów rezerwowych utworzonych w przypadku określonym w art. 457 § 2, kapitałów rezerwowych utworzonych z zysku, które zgodnie ze statutem nie mogą być przeznaczone do podziału między akcjonariuszy oraz z kapitału zapasowego. Należy jednakże pozostawić taką część kapitałów, które mogą być przeznaczone do podziału, jaka odpowiada niepokrytym stratom oraz akcjom własnym.

Uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego ze środków spółki może zostać powzięta, jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wykazuje zysk i opinia biegłego rewidenta nie zawiera istotnych zastrzeżeń dotyczących sytuacji finansowej spółki. Jeżeli ostatnie sprawozdanie finansowe zostało sporządzone na dzień bilansowy przypadający co najmniej na sześć miesięcy od dnia walnego zgromadzenia, na którym przewiduje się powzięcie takiej uchwały, biegły rewident spółki wybrany do badania sprawozdania finansowego spółki albo inny biegły rewident wybrany przez radę nadzorczą bada nowy bilans i rachunek zysków i strat wraz z informacją dodatkową, które powinny być przedstawione na tym zgromadzeniu.

Nowe akcje, które mają być przydzielone akcjonariuszom na mocy uchwały walnego zgromadzenia, nie wymagają objęcia, z uwzględnieniem przepisów art. 443 § 2.

Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy zauważyć, iż w myśl art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej także: "u.p.d.o.p.") dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

Wyżej wymienione przychody na mocy art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p. podlegają co do zasady opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p. podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Stosownie do treści art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Jednocześnie Ustawodawca w ust. 4 art. 22 powołanej ustawy ustanowił wyjątek od ww. reguły poprzez zwolnienie z opodatkowania dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Stosownie do treści art. 22 ust. 4a powyższe zwolnienie ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia (art. 22 ust. 4b u.p.d.o.p.).

Nadto Prawodawca w ust. 4d powołanej ustawy ustanowił dodatkowe warunki, których spełnienie jest konieczne w celu skorzystania z ww. zwolnienia.

Stosownie do treści tego przepisu powyższe zwolnienie stosuje się:

1.

jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności,

2.

w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

a.

własności,

b.

innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Należy także zauważyć, iż w myśl art. 22b u.p.d.o.p. powyższe zwolnienie stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z art. 27 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523, dalej także: UPO), właściwe władze Umawiających się Państw będą wymieniały informacje niezbędne do stosowania postanowień niniejszej umowy lub informacje o ustawodawstwie wewnętrznym Umawiających się Państw dotyczącym podatków objętych niniejszą umową w takim zakresie, w jakim opodatkowanie, przewidziane przez to ustawodawstwo, nie jest sprzeczne z niniejszą umową.

Podobnie, wymiana informacji jest możliwa zgodnie z Dyrektywą Rady z 19 grudnia 1977 r. dotyczącą wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich oraz opodatkowania składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 1 ust. 1 powyższej dyrektywy, właściwe władze Państw Członkowskich udzielają sobie wszelkich informacji, które mogą im umożliwić dokonanie prawidłowego naliczenia podatków od dochodu i kapitału oraz wszelkich informacji dotyczących ustanowienia podatków od składek ubezpieczeniowych.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego przedstawiony przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż zarówno spółka cypryjska, jak i spółka polska będą wypełniały warunki zwolnienia, a w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążył obowiązek pobrania podatku (jako płatnik) wynikający z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p.

Stosownie do treści art. 26 ust. 1c pkt 1 u.p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 albo w art. 22 ust. 4 pkt 2, mającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 26 ust. 1f u.p.d.o.p. w przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz art. 22 ust. 4 pkt 2, lub jej zagranicznego zakładu, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, z uwzględnieniem ust. 1c, pod warunkiem uzyskania pisemnego oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3 pkt 3 lit. c) i ust. 3a lub w art. 22 ust. 4 pkt 4.

Na uwagę zasługuje także okoliczność, iż na podstawie art. 22a powołanej ustawy analizowane przepisy art. 22 u.p.d.o.p. stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Mimo, iż zgodnie zasadą autonomiczności prawa podatkowego ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych dokonuje samodzielnej kwalifikacji prawnopodatkowej określonych dochodów, to z uwagi na okoliczność, iż opisany stan faktyczny dotyczy dochodów uzyskiwanych przez spółkę posiadającą siedzibę poza terytorium Polski przedmiotowy obowiązek podatkowy może zostać zmodyfikowany postanowieniami odpowiedniej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 91 ust. 2 Konstytucji RP.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania jest zespołem norm kolizyjnych mających na celu rozgraniczenie praw dwóch państw do opodatkowania danego przysporzenia. Umowy takie nie kreują jednak samodzielnie obowiązku podatkowego. W konsekwencji okoliczność, iż umowa przyznaje jednemu państwu prawo do opodatkowania danej kategorii dochodu, nie oznacza, że takie opodatkowanie będzie miało w praktyce miejsce, ponieważ jest to regulowane wyłącznie wewnętrznym ustawodawstwem tego państwa.

Biorąc pod uwagę powyższe należy podkreślić, iż w procesie kwalifikacji prawnopodatkowej dochodów uzyskiwanych w układzie transgranicznym (rozpatrując kwestię ograniczonego obowiązku podatkowego w odniesieniu do nierezydentów) należy przeprowadzić analizę:

1.

czy dane przysporzenie podlega opodatkowaniu w Polsce oraz

2.

czy Polska ma prawo do opodatkowania tego przysporzenia w świetle stosownej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p. podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże, ponieważ przedmiotowe dochody będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce, postanowienia UPO nie będą modyfikowały obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w sytuacji, gdy w momencie podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego z zakumulowanych dochodów Spółki z lat poprzednich zgromadzonych na kapitale zapasowym lub rezerwowym Spółki oraz w momencie zarejestrowania tego podwyższenia w Krajowym Rejestrze Sądowym akcjonariuszem Spółki będzie spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze lub w Polsce (posiadająca akcje reprezentujące co najmniej 10% akcji w kapitale Spółki) to w wyniku tych zdarzeń Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła - należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ podatkowy informuje, iż na podstawie art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 102, poz. 585) z dniem 1 czerwca 2011 r. art. 26 ust. 1f u.p.d.o.p. otrzymuje następujące brzmienie: "w przypadku należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, wypłacanych na rzecz spółki, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 oraz art. 22 ust. 4 pkt 2, lub jej zagranicznego zakładu, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat tych należności, stosują zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, z uwzględnieniem ust. 1c, pod warunkiem uzyskania pisemnego oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3a i 3c lub w art. 22 ust. 4 pkt 4.

Jednocześnie na uwagę zasługuje okoliczność, iż zarówno pełna weryfikacja prawidłowości dokonanej kwalifikacji prawnopodatkowej w odniesieniu do określonego rzeczywistego stanu faktycznego, może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej Organ podatkowy wyraża jedynie swój pogląd w sprawie rozumienia określonych przepisów nie przesądzając o zindywidualizowanym obowiązku podatkowym Strony. W postępowaniu w trybie określonym w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Organ podatkowy rozstrzyga jedynie w granicach wyznaczonych opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), treścią przedstawionych pytań oraz stanowiskiem wyrażonym przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym należy zwrócić uwagę, iż Spółka w celu zastosowania zwolnienia (wynikającego z treści art. 22 ust. 4 u.p.d.o.p.) będzie zobowiązana do wypełnienia warunków określonych w ww. art. 26 ust. 1c u.p.d.o.p. (obowiązek pozyskania certyfikatu rezydencji) i art. 26 ust. 1f powołanej ustawy (obowiązek pozyskania stosownego oświadczenia o wypełnieniu warunków zwolnienia).

Nadto należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca złożył wniosek ORD-IN jako płatnik (zaznaczono pole oznaczone nr 2 w sekcji B.2-13 - STATUS WNIOSKODAWCY. W związku z powyższym funkcja ochronna interpretacji (w tym zwolnienie określone w art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) będzie ograniczona podmiotowo do zainteresowanego (Wnioskodawcy) - niniejsza interpretacja wydana w trybie określonym w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie będzie zatem wywoływała skutków prawnopodatkowych dla akcjonariuszy Wnioskodawcy (podmioty te mogą wystąpić z odrębnymi wnioskami o wydanie interpretacji indywidualnej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl