IPPB5/423-225/09-5/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-225/09-5/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidend - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidend.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółdzielnia rzemieślnicza) posiada udziały w 2 innych osobach prawnych. Są to udziały wynoszące mniej niż 15% (w 2007-2008 r.). W dniu 17 lipca 2008 r. Spółdzielnia otrzymała informację CIT-7 dotyczącą wypłaconej dywidendy za 2007 r. od jednego z ww. podmiotów, a w dniu 21 lipca 2008 r. Spółdzielni została wypłacona dywidenda za 2007 r. przez drugi z ww. podmiotów. W tej sytuacji do Urzędu Skarbowego z racji wypłaconych w 2008 r. dywidend za 2007 r. została wpłacona kwota 17.068,- zł. Podatek ten Spółdzielnia odlicza w zeznaniu rocznym CIT-8 za 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia Rzemieślnicza wskutek uchylenia art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych posiadając udział niższy niż określony w przepisach mogła na podstawie przepisów przejściowych odliczyć podatek od dywidend za 2007 r. wypłaconych w 2008 r. w rozliczeniu rocznym podatku CIT-8 za 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy uchylenie art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje, ze pobranie u źródła podatku 19% od wypłaconych dywidend u otrzymującego zwiększy opodatkowanie dywidendy dla udziałowców posiadających udziały poniżej 15% (2007-2008 r.). Przepis przejściowy na podstawie, którego udziałowiec z siedzibą w Polsce uzyskujący dywidendę od polskiej osoby prawnej, który nie ma prawa do zwolnienia, ma prawo dokonać odliczenia podatku pobranego od tych dochodów w zakresie i na zasadzie określonej w art. 23 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Dochody te są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym i nie podlegają kumulacji z innymi dochodami uzyskiwanymi przez podatnika. Zgodnie, bowiem z art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów wymienionych w art. 21 i 22 (...).

Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19. W razie braku możliwości odliczenia, o którym mowa w ust. 1, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych.

Przepisy art. 23 ww. ustawy z dniem 1 stycznia 2007 r. zostały uchylone ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589).

Zgodnie jednak z art. 7 ust. 2 ww. ustawy nowelizującej podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2008 r. uzyskali dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lecz nie nabyli prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonują odliczenia podatku pobranego od tych dochodów w zakresie i na zasadach określonych w art. 23 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

W myśl art. 26 ust. 1 powołanej ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zatem obowiązek podatkowy powstaje w dacie faktycznej wypłaty lub postawienia do dyspozycji dywidendy, bowiem wypłata oznacza wykonanie zobowiązania w jakiejkolwiek formie, w tym zapłaty lub potrącenia. Obowiązek ten określają przepisy obowiązujące w dacie faktycznej wypłaty lub postawienia do dyspozycji dywidendy.

Nie ma natomiast znaczenia okres, z którego pochodzi zysk, stanowiący źródło wypłaty dywidendy.

Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

a.

spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b.

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Przy czym w myśl art. 8 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) określony w art. 20 ust. 3-5 oraz art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy, o której mowa w art. 1, bezpośredni udział procentowy w kapitale spółki wypłacającej dywidendę lub inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ustala się:

1.

od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. - w wysokości nie mniejszej niż 20%;

2.

od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15%.

Stosownie do brzmienia art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, iż Wnioskodawca w 2008 r. otrzymał dywidendę pomniejszoną o podatek od osób prawnych posiadających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jednocześnie Wnioskodawca nie nabył prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia uzyskała dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2008 r.

W konsekwencji prawnopodatkowy stan faktyczny, będący przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, nie mieści się w dyspozycji normy prawnej określonej w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - odnoszącej się do dochodów (przychodów) uzyskanych przed 1 stycznia 2008 r.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa Spółdzielnia (posiadając udział niższy niż określony w przepisach), nie mogła odliczyć podatku od dywidend za 2007 r. wypłaconych w 2008 r. w rozliczeniu rocznym podatku CIT-8 za 2008 r. na podstawie przepisów przejściowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl