IPPB5/423-217/13-4/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-217/13-4/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2013 r. (data nadania 7 czerwca 2013 r., data wpływu 10 czerwca 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB5/423-217/13-2/MW z dnia 27 maja 2013 r. (data doręczenia 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych z tytułu przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę komandytową lub jawną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych z tytułu przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę komandytową lub jawną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada status akcjonariusza w spółce komandytowo - akcyjnej (dalej: SKA), która osiąga przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. SKA nie jest w stanie likwidacji, nie zostało w stosunku do niej wszczęte postępowanie upadłościowe ani naprawcze. Do chwili obecnej, walne zgromadzenie akcjonariuszy SKA nie podjęło decyzji o podziale zysku i wypłacie dywidendy.

Wspólnicy SKA rozważają podjęcie decyzji o przekształceniu SKA w inną spółkę osobową, tj. spółkę komandytową (dalej: SK) bądź w spółkę jawną (dalej: SJ), w trybie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: k.s.h.). W wyniku przekształcenia SKA w SK aktualny komplementariusz SKA zostanie komplementariuszem SK powstałej w wyniku przekształcenia, natomiast aktualny akcjonariusz SKA (Wnioskodawca) uzyska status komandytariusza w SK. Natomiast w wyniku przekształcenia SKA w SJ komplementariusz i akcjonariusz SKA uzyskają status wspólników w SJ.

W uzupełnieniu wniosku, pismem z dnia 7 czerwca 2013 r., Wnioskodawca poinformował, że biorąc pod uwagę fakt, iż spółka przekształcona będzie spółką osobową, Wnioskodawca w związku z przekształceniem nie obejmie udziałów spółki przekształconej.

Powyższe wynika z normy art. 10 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: k.s.h.) posługującej się zwrotem "ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej". Uzasadnieniem dla przyjęcia takiego określenia jest dokonanie podziału spółek prawa handlowego na spółki osobowe i kapitałowe oraz tradycyjny pogląd, że konglomerat praw i obowiązków wspólnika pełni w typowej spółce osobowej inną rolę niż, z zasady przenoszalny, udział w spółce kapitałowej. Należy również zwrócić uwagę, iż regulacja art. 50 k.s.h. posługuje się w odniesieniu do spółek osobowych pojęciem udziału kapitałowego, jednakże udział ten stanowi wyłącznie pewną wartość księgową stanowiącą równowartość wniesionego przez wspólnika wkładu. Udział ten nie może zostać uznany za samoistny nośnik uprawnień wspólnika, a wyłącznie rezultat wniesionego przez niego wkładu (por. A. Szajkowski, Prawo spółek osobowych, CH Beck 2008).

Po przekształceniu SKA w inną spółkę osobową wartość wkładów dotychczasowych wspólników SKA pozostanie na niezmienionym poziomie. W związku z przekształceniem zmianie nie ulegnie również skład osobowy wspólników. Spółka nadmienia, iż proporcja udziału w zysku spółki przekształconej będzie tożsama z proporcją udziału w zysku spółki przekształcanej. Wobec powyższego, Spółka pragnie podkreślić, że wysokość jej wkładu w spółce przekształcanej oraz udziału w zyskach spółki przekształcanej po przekształceniu pozostanie niezmieniona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów, z tytułu przekształcenia SKA w inną spółkę osobową, tj. SK lub SJ, po stronie akcjonariuszy SKA pojawi się przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu Ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, po stronie akcjonariuszy SKA nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu Ustawy o CIT z tytułu przekształcenia SKA w inną spółkę osobową, tj. SK lub SJ.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

1. Status prawny SKA i SK

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 k.s.h., pod pojęciem spółki osobowej rozumie się spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo - akcyjną.

Z treści art. 125 k.s.h. wynika, że SKA jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Natomiast, jak stanowi art. 102 k.s.h., SK jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Zgodnie z art. 22 k.s.h., SJ jest spółką osobową, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową. Każdy wspólnik SJ odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że zarówno SKA, jak i SK są zaliczane do spółek osobowych, a zasady ich funkcjonowania określają przepisy k.s.h.

2. Przekształcenie SKA w inną spółkę osobową na gruncie k.s.h.

Przekształcenia spółek zostały uregulowane w Dziale III Tytułu IV k.s.h.

Zgodnie z art. 551 § 1 k.s.h., spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo - akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółką handlową (spółkę przekształconą).

Z treści art. 552 k.s.h. wynika, że spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną co oznacza, że następuje przekształcenie formy ustrojowej spółki przy jednoczesnej kontynuacji bytu prawnego.

W myśl art. 553 § 1 k.s.h. spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. W szczególności, spółka przekształcona pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 k.s.h.). Natomiast wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 Kodeksu).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dopuszczalne jest przekształcenie SKA w inną spółkę osobową. Co więcej, przekształcenie SKA w inną spółkę osobową nie jest traktowane jak likwidacja SKA i powstanie nowego podmiotu, a jedynie jako proces zmierzający do zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

3. Podatkowa sukcesja praw i obowiązków podmiotów przekształcanych

Na gruncie prawa podatkowego problematykę sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształconych reguluje art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z przywołanym przepisem, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio m.in. do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej lub spółki kapitałowej.

Wobec powyższego, SK bądź SJ zawiązana w wyniku przekształcenia SKA wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

4. Podatkowe konsekwencje przekształcenia SKA w SK

Ustawa o CIT ani w art. 12, określającym katalog źródeł przychodów, ani też w innych przepisach nie przewiduje, jako źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodu z tytułu przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową. Jedynym przepisem nakładającym obowiązek określenia przychodu z tytułu przekształcenia jest art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy o CIT. Jednakże przepis ten dotyczy wyłącznie kwestii przekształcenia spółek kapitałowych, a więc spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej, w spółki osobowe. Nie będzie miał on zatem zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Ponadto, w wyniku przekształcenia, Spółka nie osiągnie żadnej korzyści materialnej ani też żadna korzyść nie zostanie postawiona do dyspozycji, albowiem kapitał zakładowy SKA stanie się kapitałem podstawowym innej spółki osobowej (SK bądź SJ) w tej samej wysokości i bez żadnych zmian. Tym samym Spółka, od strony ekonomicznej, nie osiągnie żadnych korzyści w związku z tym przekształceniem - Spółce będą przysługiwać te same (w identycznej wysokości) prawa udziałowe w spółce przekształconej (SK lub SJ), jakie przysługiwały jej wcześniej w spółce przekształcanej (SKA).

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w wielu interpretacjach indywidualnych, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 października 2012 r. (sygn. IPTPB3/423-271/12-5/GG) czy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 października 2012 r. (sygn. IBPBII/2/415-542/12/MMa).

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, iż przedmiotowa interpretacja odnosi się jedynie do Wnioskodawcy jako "zainteresowanego" w przedmiotowej sprawie oraz skutków podatkowych z tytułu przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej, w której Wnioskodawca jest akcjonariuszem, w spółkę komandytową lub jawną.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji, stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl