IPPB5/423-212/14-2/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-212/14-2/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 5 i 7 konwencji z dnia 19 listopada 2004 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193, dalej umowa polsko - szwedzka) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 5 i 7 konwencji z dnia 19 listopada 2004 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193, dalej umowa polsko - szwedzka).

We wniosku przedstawiono następujący stan fatyczny.

Wnioskodawca jest spółką prawa szwedzkiego oraz rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego w Szwecji. Wnioskodawca - będący członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej F. (dalej: "Grupa") działa jako dystrybutor (sprzedawca) części elektronicznych, produktów elektronicznych i przemysłowych na terytorium Szwecji.

Mając na względzie dynamiczne zmiany zachodzące w środowisku biznesowym, jak również chęć usprawnienia obsługi klienta oraz wykonywania funkcji marketingowych, obsługi finansowej, zarządzania produktem, etc., Grupa dokonała zmiany modelu biznesowego w Europie. Spółki należące do Grupy (także Wnioskodawca), za wyjątkiem spółki należącej do Grupy założonej na terytorium Wielkiej Brytanii (dalej: "Spółki z Grupy"), wyodrębniły poszczególne funkcje wspierające z ich głównej działalności operacyjnej.

Czynności te zostały przypisane do ww. podmiotu brytyjskiego, będącego członkiem Grupy (dalej: "Spółka UK"). Spółka UK podzieliła przekazane jej czynności na dwie grupy, tj.:

a.

czynności wykonywane bezpośrednio przez Spółkę UK, tj. m.in. usługi z zakresu wsparcia łańcucha dostaw, zarządzania relacjami z dostawcą i produktem, rachunkowości, analizy danych dotyczących klientów / segmentów, HR, wsparcie prawne itp.; oraz

b.

usługi (opisane szczegółowo w dalszej części wniosku), które Spółka UK podzleciła innej Spółce z Grupy, z siedzibą na terytorium Polski (dalej: "Spółka PL").

Spółka UK wyodrębniła część własnych funkcji wspierających (które zostały wymienione w pkt b powyżej) i podzleciła je, łącznie z analogicznymi usługami formalnie przekazanymi jej przez Spółki z Grupy (tekst jedn.: czynnościami które zostały wymienione w pkt b powyżej) Spółce PL. Wnioskodawca pragnie wskazać, że w wyniku opisywanej zmiany modelu biznesowego, jego biuro odpowiedzialne za świadczenie przedmiotowych usług wsparcia zostanie zamknięte, bez przeprowadzania likwidacji głównej działalności Wnioskodawcy, tj. Wnioskodawca będzie nadal istnieć i prowadzić swoją podstawową działalność gospodarczą, a także ww. czynności w zakresie, w jakim nie zostaną one zlecone Spółce PL, w tym również zawieranie z klientami umów sprzedaży.

Należy podkreślić, iż Spółka PL jest, pod względem prawnym, podmiotem niezależnym od Wnioskodawcy. W szczególności, Spółka PL jest niezależnym podmiotem, którego podstawową działalnością jest świadczenie usług marketingowych oraz usług z zakresu obsługi klienta.

W kontekście schematu działania oraz jego formalno-prawnej podstawy funkcjonowania, Umowa o świadczenie ww. usług przez Spółkę PL, została zawarta pomiędzy Spółką PL a Spółką UK. Faktury z tytułu świadczenia przedmiotowych usług dla Spółek z Grupy oraz dla Spółki UK (dalej łącznie jako: Usługobiorcy") są wystawiane przez Spółkę PL na Spółkę UK. Innymi słowy, brak jest powiązań prawnych pomiędzy Spółką PL a pozostałymi Spółkami z Grupy. Jednocześnie, Spółka UK obciąża Spółki z Grupy z tytułu usług świadczonych przez Spółkę PL.

Jak już wskazano, Umowa na świadczenie przedmiotowych usług (tekst jedn.: usług świadczonych przez Spółkę PL) została zawarta pomiędzy Spółką PL a Spółką UK, niemniej, w prezentowanym modelu biznesowym, to poszczególni Usługobiorcy (tekst jedn.: Spółka UK lub poszczególne Spółki z Grupy) efektywnie korzystają z przedmiotowych usług świadczonych przez Spółkę PL.

Spółka PL rozpoczęła świadczenie przedmiotowych usług na rzecz Wnioskodawcy w lipcu 2012 r.

Obowiązki Spółki PL

Zgodnie z założeniami omawianego modelu, Spółka PL działa jako centrum usługowe, pełniące przypisane mu określone funkcje i zatrudniające własnych pracowników. Spółka PL jest odpowiedzialna za kontakty pomiędzy Spółką UK / Spółkami z Grupy a ich klientami (z poszczególnych krajów).

Spółka PL działa na zasadzie niewyłączności na rzecz Wnioskodawcy i pozostałych Usługobiorców, co oznacza że może świadczyć usługi na rzecz wielu podmiotów z Grupy.

Zakres usług świadczonych przez Spółkę PL na rzecz Usługobiorców (tekst jedn.: również Spółki UK) obejmuje m.in.:

* Usługi administracyjne związane z procesem składania zamówień na produkty Usługobiorców otrzymywanych za pośrednictwem dostępnych kanałów przepływu informacji, takich jak m.in. faks, zamówienia online, poczta tradycyjna lub elektroniczna, telefon itp. Działania te są konieczne do analizy, przyjmowania i przetwarzania zamówień, w szczególności przekazywania oczekiwań / uwag klientów w zakresie specyfikacji produktów, jakości towarów, warunków i terminów dostaw, opakowania, warunków załadunku i transportu, dostawy produktów / części elektronicznych, itp. Pod względem prawnym Spółka PL nie jest uprawniona / zobowiązana do formalnego akceptowania zamówień;

* Usługi wsparcia w zakresie reklamy i marketingu, m.in.:

* tłumaczenie i/ lub dostosowywanie materiałów promocyjnych do wymagań rynków lokalnych, w sposób pozwalający na dopasowanie ich dla grupy docelowej Usługobiorców;

* w przypadku różnego rodzaju promocji sprzedaży organizowanych przez Usługobiorców, Spółka PL zapewni, że informacje dotyczące akcji promocyjnej zostaną przekazane klientom zainteresowanym tego typu asortymentem oraz w czasie odpowiednim, aby mogli oni skorzystać z promocji;

* Asysta w zakresie wysyłki faktur wystawionych przez Usługobiorców do ich klientów lub, alternatywnie, współpraca z zewnętrznymi podmiotami, którym (Usługobiorcy zlecili / zlecą usługi wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tych Usługobiorców. Przedmiotowe czynności zasadniczo obejmują dostarczenie wystawcy faktury wszystkich danych niezbędnych do wystawienia faktury. W tym miejscu należy podkreślić, iż Spółka PL nie jest formalnym wystawcą faktur. Usługobiorcy (lub pomioty trzecie w imieniu Usługobiorców) są odpowiedzialni za techniczną czynność wystawiania faktur w zakresie sprzedawanych produktów oraz ich przesłanie do klientów;

* Utrzymywanie baz danych klientów;

* Wsparcie techniczne;

* Sprawdzanie zdolności kredytowej / wypłacalności klientów i ich wiarygodności oraz ustalanie i dostosowywanie limitów kredytowych dla klientów zgodnie ze strategią i polityką kredytową określoną przez Usługobiorców. W szczególności, do zadań Spółki PL w tym zakresie należy weryfikacja, czy możliwe jest wydłużenie terminu płatności dla poszczególnych klientów, w oparciu o ich historię zamówień;

* Wsparcie w administracyjnych czynnościach w zakresie indywidualnej oferty dla klientów chcących nabyć większe ilości produktów niż wskazane w standardowych cennikach. Dotyczy to przypadków, gdy klient zamawia znaczne / niestandardowe ilości produktów, co wymaga uzgodnienia indywidualnych cen. Rzeczywiste decyzje w tym zakresie są podejmowane przez konkretnego Usługobiorcę (w przypadku Spółek z Grupy - za pośrednictwem Spółki UK), a ostateczna cena jest zatwierdzana przez ten podmiot;

* Wsparcie administracyjne oraz koordynowanie działań w zakresie zmian w istniejących umowach zawartych z klientami lub przygotowywaniu nowych umów, w szczególności w odniesieniu do zmian dotyczących rabatów ilościowych. Ponadto, zadania Spółki PL w przedmiotowym przypadku obejmują wsparcie w procesie przedłużania istniejących umów, które wkrótce będą się kończyć / wygasać, jednak pod warunkiem, że przedłużenie tych umów odbywa się z zachowaniem dotychczasowych warunków umownych:

* w szczególności, ww. obowiązki obejmują zapewnienie usług wsparcia i usług administracyjnych, np. poprzez gromadzenie niezbędnych danych;

* w zakresie wsparcia w procesie przedłużania umów, Spółka PL jest obowiązana powiadomić o wygasających umowach Usługobiorców, w przypadku Spółek z Grupy - poprzez Spółkę UK. Przedłużenie przez Spółkę PL obowiązującej umowy jest możliwe tylko za zgodą Usługobiorców (lub w przypadku Spółek z Grupy - poprzez Spółkę UK) i tylko w zakresie, w jakim przedłużenie takiej umowy byleby na tych samych warunkach jak zawarte dotychczasowe umowy pomiędzy klientem a Wnioskodawcą / pozostałymi Usługobiorcami. Jakakolwiek zmiana warunków (np. zmiana wcześniej uzgodnionych wysokości rabatów lub włączenie do umowy innych, niestandardowych warunków) musi być zatwierdzona przez Usługobiorców (w przypadku Spółek z Grupy - poprzez Spółkę UK);

* Obsługa informacyjna klientów Usługobiorcy;

* Obsługa telefoniczna klientów, w szczególności:

* obsługa połączeń telefonicznych i przetwarzanie zamówień katalogowych od klientów, w tym wprowadzanie zamówień do specjalnego informatycznego systemu sprzedaży funkcjonującego w Grupie, a także zapewnienie terminowego wystawienia dokumentów wysyłkowych;

* obsługa posprzedażowa klientów oraz obsługa zapytań dotyczących aspektów technicznych odnoszących się do produktów sprzedanych przez Usługobiorców, w tym m.in. (lecz nie tylko) obsługa zapytań dotyczących usterek technicznych sprzedanych towarów, udzielanie bardziej szczegółowych Informacji na temat produktów wymienionych w katalogach sprzedaży Usługobiorców, kwestii technicznych lub przyjmowanie reklamacji dotyczących zamówień w trybie online lub w zakresie sprzedaży telefonicznej oraz innych zażaleń klientów;

* obsługa połączeń wychodzących, obejmująca informowanie obecnych i potencjalnych klientów o oferowanych produktach, aktualnych promocjach oraz / lub w zakresie nie uregulowanych należności. Klienci mogą składać zamówienia na produkty, o których są informowani w trakcie przedmiotowych rozmów, ale zamówienie takie jest akceptowane przez Wnioskodawcę / innego Usługobiorcę. Spółka PL pełni zatem dodatkowo funkcję tzw. "pośrednika przy transferze płatności, w ramach której monitoruje zamówienia klientów, w przypadku takiej potrzeby, przypomina o konieczności dokonania płatności za odpowiednią fakturę, wystawioną przez konkretnego Usługobiorcę. Spółka PL nie pobiera jednak od klientów żadnych płatności za produkty sprzedane przez Usługobiorcę. Klienci są proszeni o przekazanie należności na rachunek bankowy konkretnego sprzedawcy. W szczególności, żadne płatności nie są dokonywane na rachunek bankowy Spółki PL.

Obowiązku Usługobiorców

Każdy Usługobiorca (w przypadku Spółek z Grupy - poprzez Spółkę UK) jest odpowiedzialny za zapewnienie Spółce PL wszelkich informacji i dokumentów niezbędnych dla wykonywania ww. usług.

W szczególności Usługobiorcy zapewniają Spółce PL:

* cenniki wszystkich produktów, które mogą być przedmiotem zamówień przetwarzanych przez Spółkę PL wraz z danymi dot. uzgodnionych rabatów oraz funkcjonujących w danym okrasie promocji;

* w odniesieniu do dostarczonych cenników, Spółka PL jest upoważniona udzielać również innych rabatów na zasadzie uznaniowej, jednakże jest to dozwolono jodynie w zakresie, w jakim poziom tych rabatów został wcześniej uzgodniony między Wnioskodawcą / pozostałymi Usługobiorcami a Spółką PL. Jeśli klient oczekuje rabatu wykraczającego poza wcześniej uzgodnione wysokości, Spółka PL nie może udzielić takiego rabatu bez wcześniejszej pisemnej zgody Wnioskodawcy / konkretnego Usługobiorcy;

* obsługa klienta i polityki płatności, uwzględniając wytyczne przygotowano przez Spółkę UK w porozumieniu ze Spółkami z Grupy. W szczególności obejmuje to:

* instrukcje w zakresie obsługi klienta, wymogi proceduralne oraz sposób wprowadzania zamówień klientów do funkcjonującego w Grupie systemu IT;

* podstawowo informacje dotyczące obsługi zleceń, jak również informacjo związane z wszelkimi dotychczas istniejącymi umowami, których Spółka PL nie może przedłużyć oraz * informacje techniczne o produktach, na podstawie których personel Spółki PL świadczy wsparcie techniczne na rzecz klientów.

W celu ułatwienia składania zamówień oraz zapewnienia, że zamówienia są przekazywane do centrów dystrybucji (znajdujących się poza terytorium Polski) w celu dystrybucji towarów pracownicy Spółki PL mają dostęp do odpowiednich systemów sprzedaży i dystrybucji.

Zawieranie umów handlowych

Należy podkreślić, że mimo iż Spółka PL może uzgadniać treść umów w imieniu Usługobiorców zgodnie z wcześniejszymi wytycznymi (uprzednio zdefiniowanymi parametrami) Wnioskodawcy / Usługobiorców, nie może ona jednak zawierać tych umów, zaciągać zobowiązań lub udzielać licencji w imieniu Wnioskodawcy lub żadnego innego Usługobiorcy. W przypadku, gdy klient oczekuje wsparcia wykraczającego poza zakres czynności, które Spółka PL jest uprawniona wykonywać w ramach umowy serwisowej, Spółka PL musi uzyskać dodatkową pisemną zgodę odpowiedniego Usługobiorcy (w przypadku Spółek z Grupy - poprzez Spółkę UK).

Zgoda taka nie stanowi pełnomocnictwa upoważniającego Spółkę PL do negocjowania lub zawierania umów z klientami w imieniu Usługobiorców. Wyraża ona jednak intencję konkretnego Usługobiorcy i decyzję podjętą przez niego w tym zakresie. Innymi słowy, negocjacje i zawieranie umów z klientami należą do wyłącznej kompetencji Usługobiorców. Spółka PL nie jest nawet upoważniona by formalnie / prawnie akceptować zamówienia składane przez klientów.

Dodatkowo, należy podkreślić, że wszelkie czynności związano z prawną akceptacją sprzedaży towarów Usługobiorców do klientów końcowych są zarządzane i wykonywane wyłącznie przez Usługobiorców.

Dystrybucja jest dokonywana bezpośrednio z dwóch centrów dystrybucji znajdujących się w Belgii oraz w Wielkiej Brytanii, które są w posiadaniu / są wynajmowane przez Spółkę UK. Tym samym, Spółka PL nie działa jako dystrybutor produktów Usługobiorców (w szczególności, Wnioskodawcy). W żadnym momencie transakcji tytuł prawny nie należy do Spółki PL prawo własności produktu zawsze przechodzi z odpowiedniego Usługobiorcy na klienta końcowego. Wyłącznym zadaniem Spółki PL jest świadczenie dla Usługobiorców centrum usług wsparcia wykorzystując wiedzę i umiejętności pracowników Spółki PL w tej dziedzinie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym:

* nie posiada Polsce zakładu w rozumieniu art. 5 UPO; oraz

* nie podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., w szczególności w zakresie dochodu ze sprzedaży komponentów elektronicznych, produktów elektronicznych i przemysłowych w Szwecji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada Polsce zakładu w rozumieniu art. 5 UPO; oraz nie podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., w szczególności w zakresie dochodu ze sprzedaży komponentów elektronicznych, produktów elektronicznych i przemysłowych w Szwecji.

Analiza stanu prawnego

1. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o p.d.o.p., podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

2. Zasada ta podlega jednak modyfikacji w przypadku, gdy podatnik posiada siedzibę lub zarząd na terytorium kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. W takim przypadku przepisy podatkowe powinny być stosowane z uwzględnieniem postanowień odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

3. Zgodnie z normą prawną zawadą w art. 87 i 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ratyfikowane umowy międzynarodowe, a więc również umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są, po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej źródłem powszechnie obowiązującego w Polsce prawa i stosuje się je wprost. Ratyfikowana umowa międzynarodowa ma pierwszeństwo w razie kolizji z ustawą. Oznacza to, że w przypadku, gdy zasady opodatkowania podmiotów zagranicznych przewidziane w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania są korzystniejsze dla tych osób niż to wynika z ustawy o p.d.o.p. zastosowanie znajdują zasady wynikające z danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. (red. J. Marciniuk, str. 52, Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Warszawa 2010 r.).

4. W analizowanym stanie faktycznym, odpowiednią umową o unikaniu opodatkowania jest UPO. Mając na względzie fakt, iż UPO zawarta pomiędzy Polską i Szwecję oparta jest na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku (dalej: Konwencja Modelowa OECD") jej treść może być interpretowana zgodnie z treścią Konwencji Modelowej OECD i brzmieniem Komentarza do niej (dalej: "Komentarz"). Mimo iż Konwencja Modelowa i i Komentarz nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, jednakże ich brzmienie zostało wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju i mogą wskazywać lak poszczególne postanowienia UPO powinny być interpretowana.

5. Ogólne zasady opodatkowania zysków przedsiębiorstw zostały zawarte w art. 7 UPO. Mając na względzie przedmiotowe regulacjo, zyski szwedzkiego przedsiębiorstwa (tekst jedn.: w rozważanym przypadku zyski Wnioskodawcy) podlegają opodatkowaniu tylko we Szwecji, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w Polsce działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Zatem zyski szwedzkiego przedsiębiorstwa (w rozważanym przypadku zyski Wnioskodawcy) mogłyby podlegać opodatkowaniu w Polsce tytko w przypadku, gdy można przypisać im istnienie zakładu w Polsce i tylko w takim zakresie, w jakim zyski tę mogą być przypisane temu zakładowi. W praktyce oznacza to, że część przychodów zagranicznego przedsiębiorstwa (i odpowiadające im koszty) mogą być przypisane do zakładu. Powstały w ten sposób dochód byłby wówczas opodatkowany p.d.o.p. w Polsce (stosując analogiczne zasady ogólne opodatkowania, jak w przypadku polskich rezydentów podatkowych).

6. Definicja "zakładu" została zawarta w artykule 5 UPO. Zgodnie z regulacjami zawartymi w tym artykule, co do zasady, istnieją dwie możliwości, by uznać iż przedsiębiorstwo szwedzkie posiada w Polsce zakład, tj.:

* podmiot zagraniczny posiada w Polsce stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność tego podmiotu w Polsce.

* osoba trzecia działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i wykonuje zwyczajowo pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu tego przedsiębiorstwa (tzw. "zależny agent").

7. Mając powyższe na uwadze, kluczowo dla powstania w Polsce obowiązku podatkowego w zakresie dochodu uzyskiwanego przez podmiot zagraniczny, jest sposób, w jaki prowadzona jest działalność gospodarcza tego podmiotu w Polsce.

8. Zgodnie z artykułom 5 ust. 2 i ust. 3 UPO, termin " zakład" obejmuje między innymi:

* siedzibę zarządu;

* filię;

* biuro;

* fabrykę;

* warsztat;

* kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych;

* plac budowy, prace budowlane lub instalacyjne (które stanowią stały zakład tylko w przypadku, gdy trwają ponad 12 miesięcy).

Bez względu na powyższe, art. 5 ust. 4 UPO obejmuje również wyłączenia-działania i formy prowadzenia działalności, które, chociaż są prowadzone za pośrednictwem stałej placówki nie powinny stanowić zakładu zagranicznego przedsiębiorcy. Tym samym, określenie zakład nie obejmuje:

* korzystania z placówki, służącej wyłącznie do składowania, wystawiania lub wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

* utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania, lub wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

* utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa, lub w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym (np. w celu reklamy, dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych lub w celu wykonywania podobnej działalności, jednak - jak już wspomniano - mającej charakter wyłącznie przygotowawczy lub pomocniczy);

* utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o jakich mowa powyżej, pod warunkiem, że całkowita działalność placówki wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

9. Uwzględniając powyższe, zgodnie z Komentarzem, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej powinno łącznie spełniać następujące przesłanki:

* istnienie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej " (np. pomieszczenia, urządzenia, maszyny wyposażenia, itp.);

* stały charakter placówki, tj. wyodrębnianie przestrzenne o pewnym stopniu trwałości;

* wykorzystywanie przedmiotowego "miejsca prowadzenia działalności" w celu wykonywania działalności gospodarczej (np przez pracowników Wnioskodawcy lub inne zależne od niej osoby);

a omówione powyżej wyłączenia (z art. 5 ust. 4 UPO) nie mają zastosowania.

10. Niezależnie od koncepcji stałego miejsca prowadzenia działalności, zgodnie z art. 5 ust. 5 UPO, istnieje również alternatywna metoda ustalenia, czy istnieje w Polsce zakład zagranicznego przedsiębiorcy, tj. poprzez koncepcję tzw. agenta zależnego w imieniu brytyjskiego przedsiębiorstwa oraz posiadającego i zwyczajowo wykorzystującego w Polsce do zawierania umów w imieniu tego brytyjskiego przedsiębiorstwa.

11. W rezultacie, mając na względzie omawiane przepisy UPO, zakład przedsiębiorstwa szwedzkiego w Polsce może powstać nawet w przypadku, gdy podmiot ten nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności - pod warunkiem, że w Polsce znajduje się podmiot, który może być uznany za agenta zależnego, tj.:

* działa w imieniu lego podmiotu zagranicznego;

* posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu tego podmiotu zagranicznego; a także

* nie posiada statusu niezależnego przedstawiciela działającego w toku zwykłej działalności.

12. W tym kontekście należy zauważyć, iż tylko osoba posiadająca uprawnienia do zawierania umów może prowadzić do powstania zakładu dla podmiotu, w którego imieniu działa i tylko pod warunkiem, że osoba ta posiada wystarczające uprawnienia do reprezentowania przedsiębiorstwa w danym państwie w ramach prowadzonej działalności. Co więcej, osoby te powinny korzystać z ww. uprawnień w sposób powtarzalny, a nie tyko w pojedynczych przypadkach.

13. Niemniej jednak, z drugiej strony, art. 5 ust. 6 UPO ustanawia ogólną zasadę, zgodnie z którą szwedzka spółka nie powinna zostać uznana za posiadającą w Polsce zakład (i odwrotnie - polska spółka w Szwecji) tylko z tego powodu, że wykonuje ona w Polsce czynności przez maklera, generalnego komisanta albo przez jakiegokolwiek innego niezależnego przedstawiciela, pod warunkiem ze osoby to działają w ramach swojej zwykłej działalności.

14. Ponadto, należy podkreślić, iż zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 5 ust. 7 UPO, fakt, że spółka mająca siedzibę w Szwecji (lub odwrotnie w Polsce) kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę, która ma siedzibę w Polsce (lub odpowiednio w Szwecji) albo która prowadzi działalność w Polsce (odpowiednio w Szwecji) przez posiadany tam zakład albo w inny sposób, nie wystarcza, aby którąkolwiek z tych spółek uważać za zakład drugiej spółki.

Analiza indywidualna sytuacji Wnioskodawcy

1. Jak wskazano w stanie faktycznym, doszło do zmiany modelu biznesowego w Grupie. Nowo wprowadzona struktura zakłada, że umowa o świadczeniu usług (w zakresie usług przekazanych / "outsourcowanych" Spółce PL) jest zawarta tylko ze Spółką UK, mimo iż część ww. usług jest efektywnie świadczona również przez Spółkę PL. Przedstawiona konstrukcja jest uzasadniona zarówno z ekonomicznego, jak i biznesowego punktu widzenia, gdyż została wdrożona w celu uproszczenia dotychczasowej struktury, ułatwienia rozliczeń, ograniczenia formalności oraz obciążeń administracyjnych w ramach Grupy, podczas gdy wszyscy Usługobiorcy - nie tylko Spółka UK - mogą efektywnie korzystać z usług świadczonych przez Spółkę PL.

2. Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, nie budzi wątpliwości fakt, iż nowo wprowadzony model biznesowy w Grupie nie powoduje dla Wnioskodawcy powstania zakładu w Polsce i nie wpływa na jego obowiązki podatkowe / pozycję podatkową w Polsce.

3. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że brak jest powiązań prawnych pomiędzy Spółkami z Grupy (w tym także pomiędzy Wnioskodawcą) a Spółką PL. W szczególności, Wnioskodawca oraz Spółka PL nie zawarli żadnych umów na świadczenie ww. usług. Umowa o świadczenie przedmiotowych usług na rzecz Wnioskodawcy została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką UK. W szczególności, formalną podstawą działania Spółki PL jest umowa pomiędzy Spółką PL a Spółką UK (będącą jego klientem), tzn. brak jest w tym zakresie umowy pomiędzy Spółką PL i Wnioskodawcą.

4. Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku, ogólne warunki do uznania, że posiada on w Polsce zakład nie są spełnione w rozumieniu koncepcji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie posiada bowiem w Polsce do swojej dyspozycji jakiegokolwiek miejsca prowadzenia działalności. Żadne pomieszczenia ani powierzchnia (należące do Spółki PL lub innych podmiotów) nie pozostają do dyspozycji Wnioskodawcy i nie mogą być wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żaden inny sposób. Dlatego też Spółka PL (lub jej lokalizacja) nie może być traktowana jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Polsce. W szczególności, wynika to z faktu, że Spółka PL nie działa w Polsce jako oddział, przedstawicielstwo lub biuro Wnioskodawcy. Co więcej, Wnioskodawca nie posiada w Polsce swojej siedziby zarządu.

5. W tym zakresie, podkreślenia wymaga fakt, że Spółka PL nie jest spółką zależną Wnioskodawcy. Z drugiej strony, nawet gdyby była, na uwagę zasługuje fakt, że zgodnie z art. 5 ust. 7 UPO, co do zasady, posiadanie spółki zależnej w Polsce nie oznacza, iż spółka zależna stanowi automatycznie zakład spółki macierzystej. Zgodnie z postanowieniami UPO, fakt, że spółka będąca rezydentem Szwecji kontroluje spółkę będącą rezydentem Polski lub spółkę prowadzącą działalność w Polsce, sam w sobie nie determinuje istnienia zakładu dla tej spółki. Dla celów podatkowych spółka zależna stanowi niezależny podmiot prawny.

6. Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, Spółka PL nie stanowi zakładu dla Wnioskodawcy w rozumieniu koncepcji tzw. zależnego agenta. W tym kontekście, należy zauważyć, iż Spółka PL nie działa w imieniu Wnioskodawcy. Wnioskodawca podkreśla, ze Spółka PL nie posiada żadnego pełnomocnictwa do działania w imieniu Wnioskodawcy lub innych Usługobiorców, ani nawet nieformalnego uprawnienia do zawierania umów z ich klientami. Co więcej, Spółka PL nie posiada żadnego upoważnienia do negocjowania bądź zawierania umów w imieniu Usługobiorców (w tym także Wnioskodawcy), którzy są odpowiedzialni za negocjowanie wszelkich elementów i szczegółów umów, jak również za zawieranie przedmiotowych umów z klientami.

7. Jednocześnie, w świetle postanowień UPO, przedsiębiorstwo nie powinno zostać uznane za zakład przedsiębiorstwa zagranicznego w Polsce, gdy:

* działa poprzez niezależnego agenta, oraz

* ww. agent działa na rzecz przedsiębiorstwa w ramach swojej zwykłej działalności.

8. Mając na względzie powyższe, należy podkreślić, że Spółka PL jest niezależnym podmiotem, którego główna działalność polega na świadczeniu usług wsparcia. Ponadto, przedmiotowe usługi nie są świadczone przez Spółkę PL na zasadzie wyłączności. Oznacza to, ze Spółka PL może świadczyć przedmiotowe usługi nie tylko na rzecz Wnioskodawcy, lecz również na rzecz innych podmiotów powiązanych (np Usługobiorców) lub (potencjalnie również) podmiotów niepowiązanych.W tym kontekście, Spółka PL może zostać sklasyfikowana co najwyżej jako niezależny agent.

9. Mając na względzie przedstawiono argumenty oraz opisaną w stanie faktycznym strukturę działalności gospodarczej Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że współpraca ze Spółką PL nie powoduje powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce, ponieważ:

* brak jest powiązań prawnych pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką PL;

* do dyspozycji Wnioskodawcy nie pozostają żadne pomieszczenia będące w posiadaniu Spółki PL;

* Spółka PL oraz jej pracownicy nie zostali upoważnieni w żaden sposób do zawierania lub negocjowania, bądź tez zmiany umów w imieniu Wnioskodawcy;

* Spółka PL jest niezależnym przedsiębiorstwem świadczącym określonego rodzaju usługi, co stanowi jego główny rodzaj działalności,

* usługi wykonywane przez Spółkę PL są świadczone na korzyść wielu odbiorców (Usługobiorców), a nie na zasadzie wyłączności (pomimo tego, że umowa jest zawarta jedynie ze Spółką UK).

10. W związku z tym należy stwierdzić, ze w przedstawionym sianie faktycznym, Wnioskodawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO oraz nie posiada zakładu, który mógłby powstać w wyniku działalności zależnego agenta Wnioskodawcy (stosownie do art. 5 ust. 5 UPO).

11. Zgodnie z powyższym, tj. w sytuacji braku stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz braku działalności agenta zależnego Wnioskodawcy w Polsce, należy stwierdzić, ze Wnioskodawca nie będzie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl