IPPB5/423-205/09-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-205/09-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki poniesionych za zleconą usługę doradczą na opracowanie wniosku o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20013 wraz z biznesplanem jako wydatki związane z pozyskaniem funduszy unijnych na dofinansowanie planowanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki poniesionych za zleconą usługę doradczą na opracowanie wniosku o dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20013 wraz z biznesplanem jako wydatki związane z pozyskaniem funduszy unijnych na dofinansowanie planowanej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący polską spółką kapitałową ubiegając się o dofinansowanie zadań inwestycyjnych ze środków unijnych dotyczącego Projektu "Wzrost konkurencyjności Przedsiębiorstwa "R." Sp. z o.o. w H. poprzez wdrożenie innowacyjnej technologii produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych" w ramach I Osi Priorytetowej "Działanie 1.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013" zleciło firmie "X." opracowanie wniosku wraz z biznesplanem zgodnie z kryteriami przyznania wsparcia o dofinansowanie.

Z firmą "X." została zawarta stosowna umowa, określając odpowiednie wynagrodzenie za usługę doradczą

W dniu 15 grudnia 2008 r. Wnioskodawca został poinformowany, że Projekt został wpisany na listę wniosków o dofinansowanie w ramach działania I Osi Priorytetowej, Działanie 1.3 "Dotacje Inwestycyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013".

Zgodnie z zawartą umową wynagrodzenie zostało wypłacone firmie "X." w dniu 18 kwietnia 2008 r. wg faktury z dnia 18 kwietnia 2008 r.

Wydatki poniesione na usługę doradczą zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki za usługę doradczą związaną z opracowaniem biznesplanu dla inwestycji polegającej na zakupie środków trwałych oraz sporządzeniem wniosku o dofinansowanie pokryte ze środków własnych (nie finansowane dotacją) stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na opracowanie wniosku wraz z biznesplanem i innymi kosztami poniesionymi w celu z uzyskania dotacji stanowią koszty uzyskania przychodów w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 Nr 54 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych.

Koszty poniesione przez Spółkę na przygotowanie biznesplanu i opracowanie wniosku o dofinansowanie pokryte były ze środków własnych. Spółka nie otrzymuje zwrotu tych wydatków z uzyskanej dotacji, a zatem koszty te nie są kosztem uzyskania przychodu zwolnionego od podatku. Wydatki te niewątpliwie pozostają w związku ze źródłem uzyskania przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i podlegająca zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów, których poniesienie ma, bądź będzie miało wpływ na wielkość osiąganego przychodu.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodu są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu z wyjątkiem kosztów wymienionych enumeratywnie w art. 16 ust. 1 ustawy.

Wydatki poniesione przez Spółkę nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki poniesione przez Spółkę na opracowanie wniosku stanowią koszt uzyskania przychodu, ponieważ mają wpływ na uzyskanie środków finansowych (dotacja). Koszty, które ponoszone są na uzyskanie dotacji w ostatecznym rozrachunku służyć mają do prowadzenia zwykłej działalności gospodarczej, z której dochody podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Środki z dotacji przeznaczone zostaną na zakup środków trwałych, które będą służyły bezpośrednio uzyskania przychodów. Zakup środków trwałych niewątpliwie przyczyni się do wzrostu produkcji i zwiększenia przychodów ze sprzedaży. W ten sposób istnieje związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem, a uzyskanym przychodem z prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania przedmiotowych wydatków Spółki do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Przepisy ustawy podatkowej dokonują jednocześnie podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i tzw. koszty "pośrednie" (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty "pośrednie" przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

W stanie faktycznym opisanym w treści wniosku Spółka, ubiegając się o dofinansowanie zadań inwestycyjnych ze środków unijnych dotyczącego Projektu "Wzrost konkurencyjności Przedsiębiorstwa "R." Sp. z o.o. w H. poprzez wdrożenie innowacyjnej technologii produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych" w ramach I Osi Priorytetowej "Działanie 1.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013" zleciła firmie "X." opracowanie wniosku wraz z biznesplanem zgodnie z kryteriami przyznania wsparcia o dofinansowanie. Z firmą "X." została zawarta stosowna umowa, określając odpowiednie wynagrodzenie za usługę doradczą.

W dniu 15 grudnia 2008 r. Wnioskodawca został poinformowany, że Projekt został wpisany na listę wniosków o dofinansowanie w ramach działania I Osi Priorytetowej, Działanie 1.3 "Dotacje Inwestycyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013".

Zgodnie z zawartą umową wynagrodzenie zostało wypłacone firmie "X." w dniu 18 kwietnia 2008 r. wg faktury z dnia 18 kwietnia 2008 r.

W związku z powyższym, w oparciu o przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż wydatki Spółki za usługę doradczą na opracowanie wniosku o dotację wraz z biznesplanem jako wydatki związane z pozyskaniem funduszy unijnych na dofinansowanie planowanej inwestycji oraz pomocą merytoryczną i formalną w przygotowaniu wniosku powinny być zakwalifikowane jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami Wnioskodawcy.

Uznanie kosztów doradztwa o dotację z Unii Europejskiej za koszty pośrednie oznacza, iż podlegają one potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl