IPPB5/423-204/09-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-204/09-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia przychodów i kosztów komplementariusza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia przychodów i kosztów komplementariusza.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspólnikami Wnioskodawcy są cztery osoby fizyczne. Wnioskodawca zamierza powołać spółkę komandytową jako komplementariusz wraz z dwiema osobami fizycznymi będącymi wspólnikami Wnioskodawcy. Osoby fizyczne będą w nowo powołanej spółce komandytariuszami. Wkładem przyszłego komplementariusza do spółki komandytowej będzie jego przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego. Komandytariusze będą wnosić wkłady pieniężne. Wartość wkładu komplementariusza będzie stanowić ponad 90% wartości wkładów wszystkich wspólników. Umowa spółki komandytowej z kolei będzie przewidywać podział zysków tejże spółki, w sposób istotnie odbiegający od wartości wniesionych wkładów przez każdego wspólnika. Tym samym komandytariusze będą mieli prawo do większego zysku, aniżeli wynikałoby to wartości wniesionych przez nich wkładów w stosunku do wartości wkładu Wnioskodawcy. Ostatecznie proporcje uczestnictwa w zyskach oraz stratach będą przedstawiać się tak, iż ponad 90% zysków będzie w sumie przypadać na komandytariuszy, natomiast pozostały zysk przypadnie na komplementariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy osoba prawna będąca wspólnikiem komplementariuszem spółki komandytowej uczestniczy w przychodach i kosztach uzyskania przychodów spółki nie mającej osobowości prawnej proporcjonalnie do posiadanego udziału kapitałowego (wkładu) w spółce, czy w stosunku do wynikającego z umowy spółki udziału w zyskach spółki. Czy ustalenie podziału zysku w spółce komandytowej nieproporcjonalnie do wartości wnoszonych wkładów nie będzie potraktowane przez organy podatkowe jako obejście przepisów ustawy podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych polegające na zaniżeniu dochodu osoby prawnej wnoszącej największy wkład, a powiększeniu dochodu osób fizycznych wnoszących znacznie mniejsze wkłady.

Zdaniem Wnioskodawcy w spółce osobowej przychód osiągnięty przez spółkę osobową jest alokowany na poszczególnych wspólników, będących osobami fizycznymi i osobami prawnymi w takim stosunku, w jakim umowa spółki dokonuje podziału zysków pomiędzy wspólnikami. Podobnie ustała się wysokość kosztów uzyskania przychodów u każdego wspólnika. Dochód określony na podstawie tak określonych kwot przychodu oraz kosztów uzyskania przychodów podlega opodatkowaniu u wspólnika podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub prawnych w zależności od statusu wspólnika spółki osobowej.

Jeśli chodzi o osobę prawną, zasady dotyczące rozliczania przychodów w spółce nie będącej osobą prawną oraz kosztów ich uzyskania w części dotyczącej wspólnika będącego osobą prawną określają przepisy art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z tymi zasadami, wnioskodawca jako komplementariusz jest obowiązany uwzględnić przychody i koszty wygenerowane przez spółkę komandytową proporcjonalnie do udziału posiadanego przez niego w spółce osobowej i połączyć je wraz z pozostałymi przychodami i kosztami komplementariusza uzyskanymi z prowadzonej przez niego działalności aby określić przychody komplementariusza z udziału w spółce nie będącej osobą prawną należy zatem określić w pierwszej kolejności udział tego wspólnika w spółce komandytowej. Ustawodawca nie określił o jakim udziale mówi zacytowany powyżej art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego przedmiotowe unormowanie należy interpretować w powiązaniu z odpowiednimi przepisami ustawy kodeks spółek handlowych, dotyczącymi wielkości wnoszonych udziałów przez wspólników do spółki oraz możliwości określenia w umowie spółki wielkości udziału poszczególnych wspólników.

Zagadnienie wkładów wnoszonych przez wspólników spółki komandytowej regulują art. 105 pkt 4 i art. 107-108 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Na podstawie art. 105 pkt 4 k.s.h. umowa spółki komandytowej powinna zawierać oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość.

W myśl art. 123 § 1 k.s.h., komandytariusz uczestniczy w zysku spółki proporcjonalnie do jego wkładu rzeczywiście wniesionego do spółki, chyba że umowa stanowi inaczej. Z uwagi na dyspozycyjny charakter tegoż przepisu, wspólnicy spółki komandytowej mają prawo ustalić w umowie spółki inny sposób podziału zysku przypadającego komandytariuszowi.

Artykuł 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówiący o łączeniu przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną z przychodami i kosztami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału, powinien być rozpatrywany łącznie z ust. 2 tego artykułu, stanowiącym, że w przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały w przychodach są równe. Oznacza to, że jeżeli w umowie spółki komandytowej postanowiono o udziale w zyskach spółki, stanowi to dowód wskazujący, jak należy ustalić te przychody dla celów podatku dochodowego. Przyjęcie, że termin "proporcjonalnie do posiadanego udziału" w przepisie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy wniesionych przez wspólników wkładów do spółki osobowej, powodowałoby, że ewentualne postanowienia umowy spółki określające uczestnictwo wspólników w zyskach i stratach spółki w innych proporcjach niż wynikałoby to z wielkości wniesionych wkładów byłyby martwe i niepotrzebne.

Jednocześnie w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca określił w art. 8 ust. 1 że przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku. Stosując wykładnię systemową a szczególności zasadę, że podobne do siebie stany faktyczne winny być uregulowane w podobny sposób, należy przyjąć przez analogię, że wyrażenie proporcjonalnie do posiadanych udziałów z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy zakresu uczestnictwa poszczególnych wspólników spółki komandytowej w zysku spółki, nie zaś wielkości wkładów wniesionych do spółki.

Podsumowując swoje stanowisko Wnioskodawca wyraził opinię, że wspólnik komplementariusz, będący osobą prawną, będzie łączył przychody z udziału w spółce z pozostałymi przychodami proporcjonalnie do udziału wspólnika w zysku spółki komandytowej.

Ta zasada proporcjonalnego rozliczania ma odpowiednie zastosowanie również w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów, ewentualnych zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu podstawy opodatkowania lub podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy zaproponowana przez niego koncepcja podziału zysku w spółce komandytowej jest całkowicie zgodna z prawem i w żaden sposób nie może być potraktowana jako obejście przepisów prawa podatkowego podatkowych.

Na potwierdzenia swojego stanowiska Spółka przywołała orzeczenia organów podatkowych:

* decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 grudnia 2006 r., Nr 1401/BP-I/4230Z-112/06/SZ,

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 października 2008 r., Nr IBPB3/423-678/08/MO

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 września 2008 r., Nr ILPB1/415-436/08-2/RP,

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 września 2008 r., Nr ILPB3/423-382/08-2/HS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl