IPPB5/423-196/10-4/MB - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki kapitałowej wydatków poniesionych na nabycie poczęstunków, napojów, usług cateringowych, posiłków w restauracjach w związku z organizacją spotkań z przedstawicielami korporacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-196/10-4/MB Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki kapitałowej wydatków poniesionych na nabycie poczęstunków, napojów, usług cateringowych, posiłków w restauracjach w związku z organizacją spotkań z przedstawicielami korporacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 czerwca 2010 r. (data nadania 21 czerwca 2010 r., data wpływu 23 czerwca 2010 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie organu z dnia 8 czerwca 2010 r. Nr IPPB5/423-196/10-2/MB (data nadania 8 czerwca 2010 r., data odbioru 17 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie nie uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na reprezentację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie nie uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na reprezentację.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, wezwano Spółkę pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. Nr IPPB2/415-280/10-2/MG i Nr IPPB5/423-196/10-2/MB (data nadania 8 czerwca 2010 r., data odbioru 17 czerwca 2010 r.) do ich uzupełnienia poprzez:

*

przedstawienie dokumentu (odpowiednio odpisu z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która podpisała przedmiotowy wniosek o udzielenie interpretacji, tj. umocowanie dla Pani Agaty S.,

*

wskazanie indywidualnej sprawy Wnioskodawcy występującego o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jako zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, ponieważ w złożonym wniosku w części B.2. formularza Status Wnioskodawcy zaznaczono tylko poz. 1 - podatnik, natomiast treść złożonego wniosku i sformułowane pytanie Nr 2 wskazują, że Spółka występuje w roli płatnika.

Spółka uzupełniła braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 18 czerwca 2010 r. (data nadania 21 czerwca 2010 r., data wpływu 23 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka opłaciła koszty konsumpcji przedstawicieli korporacji Spółki z USA i Wielkiej Brytanii oraz pracownika Spółki, którzy spotkali się na służbowym lunchu w Polsce. W czasie spotkania, które odbyło się na polecenie pracodawcy w czasie pracy, omawiane były kwestie służbowe, dotyczące współpracy w ramach korporacji (sprawy pracownicze, strategia, itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy powyższa sytuacja stanowi koszt uzyskania przychodu dla Spółki.

2.

Czy należy opodatkować pracownika Spółki.

3.

Czy gościowi zagranicznemu należy wystawić deklarację informującą o kwocie osiągniętego dochodu.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pytania Nr 1 wniosku w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odpowiedź na pytania Nr 2 Nr 3 wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udzielona zostanie odrębną interpretacją indywidualną.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania Nr 1:

Spółka traktuje lunch służbowy z przedstawicielem korporacji jako reprezentację Spółki. Wobec powyższego koszty spotkania księgowane są jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że zakres przedmiotowy wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, wyznacza słownikowe znaczenie pojęcia reprezentacja. Oznacza to, że wymienione przykładowo w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty związane z usługami gastronomicznymi, zakupem żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie stanowią kosztów podatkowych w sytuacji, w której realizują cel jakim jest reprezentacja.

Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji, ustawy podatkowe nie definiują pojęcia "reprezentacja", ani też nie odsyłają do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", nie uprawnia jednak do dowolnego określania jego zakresu znaczeniowego. Interpretacji tego pojęcia należy dokonać w oparciu o wykładnię językową, która przy rozwiązywaniu problemów podatkowych jest metodą podstawową.

Według Słownika języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, redaktor naukowy prof. Mieczysław Szymczak, reprezentacja to grupa osób, instytucja występująca w czyimś imieniu, reprezentująca czyjeś interesy, przedstawicielstwo, okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. W związku z powyższą definicją na gruncie ustaw podatkowych należy przyjąć, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika wiążące się z okazałością, w celu wywołania jak najlepszego działania.

W orzecznictwie prezentowany jest pogląd, że analizując pojęcie reprezentacji należy uznać, że jest to takie działanie podatnika, które ma na celu utrzymanie kontaktów oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami, przyjmowanie i utrzymywanie delegacji lub kontrahentów, uczestniczenie w przyjęciach. Za wydatki związane z reprezentacją należy uznać te, które mają na celu kształtowanie własnego wizerunku firmy, powodujące pozytywne postrzeganie przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, co z kolei stanowi zachętę do podejmowania rozmów, czy współpracy. Takie wydatki nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, jakkolwiek każdorazowa ocena wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie poczęstunków, napojów, usług cateringowych, posiłków w restauracjach w związku z organizacją spotkań z przedstawicielami korporacji wymaga dokonania indywidualnej analizy, to zdaniem organu, wydatki na opłacenie przedstawicielom korporacji służbowego lunchu mają cechy wydatków na reprezentację. W konsekwencji wydatki takie nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl