IPPB5/423-193/08-2/MŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-193/08-2/MŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego działalności prowadzonej przez Fundację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego działalności prowadzonej przez Fundację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja... (Fundacja, Wnioskodawca) posiada status organizacji pożytku publicznego. Jednym z celów statutowych Fundacji jest krzewienie dorobku kultury polskiej. Fundacja nabyła od domu aukcyjnego i osoby fizycznej obrazy, celem wykorzystania do celów statutowych (krzewienie i zachowanie dorobku kultury polskiej). Obrazy te nie były nigdy wystawiane (z uwagi na ich nie najlepszy stan oraz brak pełnej kolekcji) jednak cele statutowe był realizowane w następujący sposób: (i) zakup i gromadzenie obrazów, (ii) profesjonalne przechowywanie obrazów, (iii) konserwację. Środki finansowe przeznaczone na zakup obrazów, stanowiły dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Obecnie Fundacja nosi się z zamiarem sprzedania kilkunastu obrazów będących w jej posiadaniu poprzez zawarcie umowy sprzedaży i umowy komisu z domem aukcyjnym Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług Fundacja będzie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu transakcji zbycia obrazów.

2.

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód przeznaczony na zakup obrazów zachowuje status dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 2.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Własne stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 t. o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.) wolne od podatku są dochody podatników "których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele".

Jednocześnie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. wprowadza zastrzeżenie, iż zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony oraz - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie (tj. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.).

Z przywołanego przepisu wynika, że dla zwolnienia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch warunków:

1.

celem statutowym podmiotu korzystającego ze zwolnienia musi być działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego, oraz

2.

dochód korzystający ze zwolnienia musi być przeznaczony i wydatkowany na cele ww. wymienione.

W ocenie Fundacji, nie ulega wątpliwości, że warunek wymieniony w punkcie 1) jest spełniony - Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego a celem statutowym Fundacji jest wspomaganie działań mających na celu ochronę odnowę i upowszechnianie dorobku kultury polskiej, co jest jednym z rodzajów działalności wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. (w ocenie Wnioskodawcy taka działalność mieści się w kategorii "działalność kulturalna"). Drugim warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania ze zwolnienia jest wymóg, by dochód korzystający ze zwolnienia był przeznaczony i wydatkowany na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. - w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku Fundacji, oznacza to przeznaczenie i wydatkowanie dochodu otrzymanego na zakup obrazów na cele "ochrony, odnowy i upowszechniania dorobku kultury polskiej" (cel statutowy Fundacji). Wnioskodawca pragnie zauważyć, że przepisy u.p.d.o.p. nie precyzują co należy rozumieć przez sformułowanie "przeznaczenie i wydatkowanie" dochodu na cele statutowe. Wskazuje się m.in., że o dochodzie przeznaczonym na wyżej wymienione cele można mówić w momencie podjęcia uchwały przez uprawniony organ fundacji o przeznaczeniu dochodu na określony cel. Uchwała powinna być podjęta w formie pisemnej.

Jednocześnie środki powinny być wydatkowane na ww. cele. Wydatkowanie środków może nastąpić w dowolnym czasie. Istotne jest jednak, aby podatnik rzeczywiście wydatkowa te środki na ww. cele. W ocenie Wnioskodawcy przedstawione w stanie faktycznym sposoby realizacji celów statutowych, w odniesieniu do przedmiotowych obrazów, spełniają warunek rzeczywistego wydatkowania środk6w na cele statutowe. Wnioskodawca, zwraca uwagę, że już sam fakt zakupu i gromadzenia dzieł sztuki jest wypełnieniem statutowego celu Fundacji jakim jest zachowanie dorobku kultury polskiej. Ponadto profesjonalne przechowywanie obrazów (pomieszczenia, w których występuje odpowiednia temperatura, właściwa wilgotność powietrza itp.), ich konserwacja jest również wypełnieniem statutowego celu jakim jest zachowanie i ochrona dorobku polskiej kultury.

Zdaniem Wnioskodawcy opisane wyżej działania mieszczą się w pojęciu "cele kulturalne", o którym mowa komentowanym przepisie. Na szeroki zakres tego pojęcia zwrócił uwagę Minister Finansów, który w piśmie z 31 października 1995 r. stwierdził, że środki przeznaczone na cele kulturalne to "środki przeznaczone na rozwój i zachowanie całokształtu materialnego i duchowego dorobku ludzkości".

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Fundacji spełniony jest również warunek, o którym mowa w pkt 2). Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy dochód przeznaczony na nabycie obrazów zachowuje status dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych i Fundacja nie będzie zobowiązana do skorygowania swojego rozliczenia, w oparciu o mechanizm z art. 24 ust. 5 u.p.d.o.p.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez fundacje z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

1.

jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

2.

uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że dochody Fundacji będą zwolnione od podatku jedynie wówczas, gdy cele statutowe tej organizacji będą tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Równocześnie zaznaczyć należy, że statut Fundacji może przewidywać również i inne cele działalności, jednakże dochody uzyskane przez Fundację i przeznaczone na te inne cele będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, jeżeli cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są celami statutowymi Fundacji, to dochód w takiej części, w jakiej zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na te cele, będzie korzystał ze zwolnienia przewidzianego w ww. artykule ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem środki finansowe przeznaczone na zakup obrazów będą podlegały w dalszym ciągu zwolnieniu pod warunkiem, że w przypadku sprzedaży dochód z tej transakcji zostanie przeznaczony na cele statutowe fundacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl