IPPB5/423-192/09-6/AS - Zastosowanie zwolnienia od podatku do dochodu placówki naukowej wydatkowanego na wkład bądź udziały w spółkach prawa handlowego z przeznaczeniem na cele tożsame z przedmiotem działalności statutowej tej placówki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-192/09-6/AS Zastosowanie zwolnienia od podatku do dochodu placówki naukowej wydatkowanego na wkład bądź udziały w spółkach prawa handlowego z przeznaczeniem na cele tożsame z przedmiotem działalności statutowej tej placówki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 16 kwietnia 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data nadania 10 lipca 2009 r., data wpływu 10 lipca 2009 r.) na wezwanie z dnia 6 lipca 2009 r. Nr IPPB5/423-162/09-2/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania dochodu Instytutu wydatkowanego na wkład bądź udziały w spółkach prawa handlowego w ramach realizacji celów statutowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania dochodu Instytucji wydatkowanego na wkład bądź udziały w spółkach prawa handlowego w ramach realizacji celów statutowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący polską placówką naukową, realizując swoje cele statutowe, rozważa przyszłe zawiązanie spółki komandytowej, alternatywnie rozważa także zawiązanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub objęcie w udziałów w istniejącej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

W celu zagwarantowania prawidłowego dysponowania jego wkładem do spółki, pragnie doprowadzić do zawarcia w umowie spółki postanowienia nakazującego przeznaczanie jego wkładu do spółki (usług i/albo kwoty pieniężnej) wyłącznie na cele przedmiotowo tożsame z przedmiotem działalności statutowej podatnika, tj. na działalność naukową, naukowo-techniczną i oświatową, w odniesieniu do której podatnik korzysta w swojej własnej działalności ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca pismem z dnia 9 lipca 2009 r. uzupełnił przedmiotowy wniosek i wskazał, iż:

*

cele statutowe Instytutu zostały określone w Statucie Wnioskodawcy, zatwierdzonym przez Prezesa,

*

Instytut w ramach swojej działalności statutowej realizuje prace naukowo-badawcze w obszarze badań i wykorzystania przestrzeni kosmicznej, w zgodzie z wytycznymi rady naukowej, oraz we współpracy z Komisją Europejską, Europejską Agencją Kosmiczną, polskimi i zagranicznymi jednostkami naukowymi i badawczymi jak również z partnerami przemysłowymi, należącymi do europejskiego sektom aerokosmicznego. Zakres celów statutowych realizowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności zasadniczo pokrywa się z zakresem celów określonym w statucie Instytutu i mieści się w granicach wytyczonych przez Statut.

I

W tymże zakresie Instytut wykonuje prace oparte na eksperymentach kosmicznych w dziadzinie fizyki przestrzeni kosmicznej oraz fizycznych i geodynamicznych badań planet i Ziemi, do których to prac należą:

1.

badania podstawowe i aplikacyjne w zakresie zjawisk w przestrzeni międzyplanetarnej, fizyki Słońca i ciał Układu Słonecznego;

2.

badania podstawowe i stosowane w zakresie fizyki górnych warstw atmosfery Ziemi, geodezji i globalnych zjawisk geodynamicznych oraz teledetekcji;

3.

wykorzystanie laboratoriów kosmicznych dla potrzeb badań naukowych i działalności aplikacyjnej, a także ochrony środowiska;

4.

rozwój i zastosowanie techniki i aparatury kosmicznej zgodnie ze standardami obowiązującymi w tej dziedzinie.

II

Instytut jest placówką naukową, której działalność jest w całości skoncentrowana na badaniach kosmicznych realizowanych we współpracy międzynarodowej i krajowej, przez co w zasadniczy sposób przyczynia się do rozwoju tej dyscypliny, zapewniając naszemu krajowi udział w światowym nurcie aktywności na tym polu, zarówno w zakresie badawczym jak i aplikacyjnym.

Do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:

1.

prowadzenie badań naukowych zgodnie z rozwojem nauki i publikowanie ich wyników;

2.

kształcenie i doskonalenie kadr naukowych;

3.

przekazywanie wyników prac naukowych do praktyki;

4.

współdziałanie w upowszechnianiu wiedzy w zakresie problematyki naukowej Instytutu;

5.

wykonywanie różnych innych zadań zlecanych przez władze Akademii.

Dla realizacji zadań, o których mowa powyżej Instytut:

1.

formułuje propozycje badań naukowych oraz ubiega się o środki finansowe na ich realizację;

2.

realizuje program projektów kosmicznych uczestnicząc w szerokiej współpracy międzynarodowej, w tym w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz Narodowych Agencji Kosmicznych;

3.

publikuje wyniki prac badawczych;

4.

kształci i doskonali kadrę naukową oraz nadaje stopnie naukowe na podstawie posiadanych Uprawnień;

5.

organizuje zebrania naukowe (konferencje, zjazdy, sympozja naukowe itp.);

6.

współpracuje oraz wymienia doświadczenia z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi;

7.

zawiera umowy lub porozumienia z innymi placówkami naukowo-badawczymi, oferuje osiągnięcia naukowe i przekazuje wyniki prac naukowych w celu wykorzystania właściwym jednostkom gospodarki narodowej;

8.

podejmuje działania mające na celu ochronę własnych, oryginalnych rozwiązań naukowo- technicznych w kraju i za granicą;

9.

opracowuje ekspertyzy i udziela opinii w zakresie problematyki naukowej Instytutu;

10.

współdziała z instytucjami upowszechniania wiedzy w dziedzinach określonych w pkt I.

11.

organizuje obsługę potrzeb bibliotecznych oraz dokumentacyjno-informacyjnych w zakresie swojej działalności naukowej i udostępnia zbiory i materiały z zakresu problematyki kosmicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie w umowie spółki komandytowej albo w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nakazu przeznaczania lub używania przedmiotu wkładu podatnika do spółki (świadczenia usług i/albo kwoty pieniężnej) w całości na cele przedmiotowo tożsame z własną działalnością statutową podatnika (a to działalnością naukową, naukowo-techniczną oraz oświatową) będzie skutkowało dla podatnika zwolnieniem od podatku od osób prawnych także w odniesieniu do tego wkładu podatnika do spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy przeznaczenie dochodu podatnika w postaci określonej w stanie faktycznym na wkład do spółki, przy równoczesnym występującym w umowie spółki nakazie przeznaczania przedmiotu wkładu na cele tożsame z działalnością statutową podatnika skutkuje zwolnieniem podatnika od podatku dochodowego od osób prawnych, także co do dochodu przeznaczanego na taki wkład.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Na mocy art. 1 ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 z późn. zm.) Polska Akademia Nauk, zwana dalej "Akademią", jest państwową instytucją naukową. Działa ona poprzez wyłonioną w drodze wyborów korporację uczonych oraz placówki naukowe.

Na podstawie art. 35 ustawy o Polskiej Akademii Nauk placówkami naukowymi Akademii są instytuty, zakłady, centra, stacje badawcze, ogrody botaniczne oraz inne jednostki naukowe prowadzące badania naukowe lub prace badawczo-rozwojowe, zwane dalej "badaniami".

W myśl art. 36 ust. 1 ustawy o Polskiej Akademii Nauk podstawową placówką naukową Akademii jest instytut.

Zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy o Polskiej Akademii Nauk instytut posiada osobowość prawną, tak więc jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie instytuty naukowe nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem Instytut, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ww. ustawie.

Oznacza to, że Instytut ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez Instytut z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały, czy sporadyczny.

Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

*

działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

*

kulturalna,

*

w zakresie kultury fizycznej i sportu,

*

ochrony środowiska,

*

wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,

*

dobroczynności,

*

ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

*

rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

*

kultu religijnego.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.

przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2.

przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

3.

zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest instytutów naukowych, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył tych jednostek z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a)

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2)

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

A zatem omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel, na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, jak i z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest, aby cele przewidziane w Statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizując swoje cele statutowe, rozważa przyszłe zawiązanie spółki komandytowej, alternatywnie rozważa także zawiązanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub objęcie w udziałów w istniejącej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

W celu zagwarantowania prawidłowego dysponowania jego wkładem do spółki, pragnie doprowadzić do zawarcia w umowie spółki postanowienia nakazującego przeznaczanie jego wkładu do spółki (usług i/albo kwoty pieniężnej) wyłącznie na cele przedmiotowo tożsame z przedmiotem działalności statutowej podatnika, tj.:

*

na działalność naukową,

*

naukowo-techniczną,

*

oświatową,

w odniesieniu do której Wnioskodawca korzysta w swojej własnej działalności ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z profilem działalności Wnioskodawcy, "C" jako interdyscyplinarny instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk:

*

prowadzi prace naukowe i techniczne oparte na eksperymentach kosmicznych w zakresie fizyki przestrzeni kosmicznej oraz fizycznych i geodynamicznych badań planet i Ziemi,

*

łączy twórczość badawczą z kreatywnością konstrukcyjną,

*

promuje zaangażowanie Polski w międzynarodowych misjach kosmicznych,

*

tworzy związki badań kosmicznych z ich praktycznymi zastosowaniami w Polsce,

*

jest inspirowane potrzebami nauki i krajowego rynku w zakresie technik kosmicznych.

Powyższe zadania Wnioskodawcy wynikają wprost w regulacji prawnej art. 36 ust. 3 i 4 ustawy o Polskiej Akademii Nauk, który określa, że do zadań instytutu należy w szczególności prowadzenie badań, kształcenie pracowników naukowych oraz specjalistów o szczególnych kwalifikacjach w określonych dyscyplinach oraz ze Statutu

Instytut w ramach swojej działalności statutowej realizuje prace naukowo-badawcze w obszarze badań i wykorzystania przestrzeni kosmicznej, w zgodzie z wytycznymi rady naukowej, oraz we współpracy z Komisją Europejską, Europejską Agencją Kosmiczną, polskimi i zagranicznymi jednostkami naukowymi i badawczymi jak również z partnerami przemysłowymi, należącymi do europejskiego sektom aerokosmicznego. Zakres celów statutowych realizowanych przez Instytut w ramach prowadzonej działalności zasadniczo pokrywa się z zakresem celów określonym w statucie Instytutu i mieści się w granicach wytyczonych przez Statut.

W tymże zakresie Instytut wykonuje prace oparte na eksperymentach kosmicznych w dziadzinie fizyki przestrzeni kosmicznej oraz fizycznych i geodynamicznych badań planet i Ziemi, do których to prac należą:

1.

badania podstawowe i aplikacyjne w zakresie zjawisk w przestrzeni międzyplanetarnej, fizyki Słońca i ciał Układu Słonecznego;

2.

badania podstawowe i stosowane w zakresie fizyki górnych warstw atmosfery Ziemi, geodezji i globalnych zjawisk geodynamicznych oraz teledetekcji;

3.

wykorzystanie laboratoriów kosmicznych dla potrzeb badań naukowych i działalności aplikacyjnej, a także ochrony środowiska;

4.

rozwój i zastosowanie techniki i aparatury kosmicznej zgodnie ze standardami obowiązującymi w tej dziedzinie.

Instytut jest placówką naukową, której działalność jest w całości skoncentrowana na badaniach kosmicznych realizowanych we współpracy międzynarodowej i krajowej, przez co w zasadniczy sposób przyczynia się do rozwoju tej dyscypliny, zapewniając naszemu krajowi udział w światowym nurcie aktywności na tym polu, zarówno w zakresie badawczym jak i aplikacyjnym.

Dla realizacji zadań, o których mowa powyżej Instytut:

1.

formułuje propozycje badań naukowych oraz ubiega się o środki finansowe na ich realizację;

2.

realizuje program projektów kosmicznych uczestnicząc w szerokiej współpracy międzynarodowej, w tym w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz Narodowych Agencji Kosmicznych;

3.

publikuje wyniki prac badawczych;

4.

kształci i doskonali kadrę naukową oraz nadaje stopnie naukowe na podstawie posiadanych Uprawnień;

5.

organizuje zebrania naukowe (konferencje, zjazdy, sympozja naukowe itp.);

6.

współpracuje oraz wymienia doświadczenia z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi;

7.

zawiera umowy lub porozumienia z innymi placówkami naukowo-badawczymi, oferuje osiągnięcia naukowe i przekazuje wyniki prac naukowych w celu wykorzystania właściwym jednostkom gospodarki narodowej;

8.

podejmuje działania mające na celu ochronę własnych, oryginalnych rozwiązań naukowo- technicznych w kraju i za granicą;

9.

opracowuje ekspertyzy i udziela opinii w zakresie problematyki naukowej Instytutu;

10.

współdziała z instytucjami upowszechniania wiedzy w dziedzinach określonych powyżej;

11.

organizuje obsługę potrzeb bibliotecznych oraz dokumentacyjno-informacyjnych w zakresie swojej działalności naukowej i udostępnia zbiory i materiały z zakresu problematyki kosmicznej.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i niebudzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów Statutu.

Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze Statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe - jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, nauka, kultura, sport, czy kultura fizyczna. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie tych wyrazów (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/) przez "oświatę" należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa. Przez "naukę" należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości. "Kultura" natomiast to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory. "Sport" oznacza ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników. Pojęcie "kultury fizycznej" obejmuje m.in. organizację czynnego wypoczynku.

Jednocześnie trzeba zaznaczyć, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyklucza prowadzenia w sposób pośredni działalności oświatowej, naukowej, czy innej w nim wymienionej.

Istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego prowadzenia tego rodzaju działalności, a nie to, aby działalność miała bezpośredni charakter.

Z uwagi na powyższe należy podkreślić autonomię podejmowanej przez Wnioskodawcę działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej w ramach realizowania celów statutowych Instytutu, wobec planowanych przez Wnioskodawcę działań gospodarczych związanych z zawiązaniem spółki komandytowej, alternatywnie zawiązaniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub objęciem w udziałów w istniejącej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zawarcie w umowie spółki komandytowej albo w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nakazu przeznaczania lub używania przedmiotu wkładu Wnioskodawcy do spółki (świadczenia usług i/albo kwoty pieniężnej) w całości na cele przedmiotowo tożsame z własną działalnością statutową Wnioskodawcy nie uzasadnia zastosowania zwolnienia podatkowego, ponieważ przeznaczenie dochodu Instytutu na wkład bądź udziały w spółkach prawa handlowego nie ma oparcia w dokumencie określającym profil działalności Wnioskodawcy i nie będzie realizowało celu statutowego, przez co nie będzie podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego.

Z przepisów art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem na cele statutowe. Nabycie udziałów bądź objęcie wkładów w spółkach prawa handlowego stanowić już będzie akt wydatkowania dochodu zarówno w sensie ekonomicznym, jak i podatkowym, który nie będzie realizował celu statutowego, co wykazano powyżej i z tego względu tak wydatkowany dochód nie zostanie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania dochodu Instytutu wydatkowanego na wkład bądź udziały w spółkach prawa handlowego w ramach realizacji celów statutowych jest nieprawidłowe.

Należy końcowo wskazać, iż poniesienie przez Instytut wydatku na cele niemające związku z jej funkcjonowaniem lub z realizacją celów statutowych rodzić będzie obowiązek podatkowy. Równowartość takiego wydatku stanowić będzie bowiem tę część dochodu Instytutu - niezależnie w którym roku uzyskanego - który nie został przeznaczony (i wydatkowany) na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji równowartość takiego wydatku / dochodu Instytut - w roku poniesienia takiego wydatku - powinna wykazać jako dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zastosowanie w takim przypadku będzie mieć art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jeżeli dochód, który uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą na cele określone w tym przepisie, wydatkują na inne cele, zobowiązani są bez wezwania wpłacić podatek od tego dochodu do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonali wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów uzyskanych za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych w tych latach jako "przeznaczone na cele statutowe".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl