IPPB5/423-180/11-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-180/11-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe,

* możliwości dokonania korekty deklaracji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii, możliwości dokonania korekty deklaracji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka - osoba prawna, podatnik podatku dochodowego od 2009 r. zaczęła wdrażać zintegrowany system finansowo-księgowo-produkcyjno-logistyczny. System ten wprowadzany jest w celu utrzymania konkurencyjności w dłuższym okresie aby stawić czoła nieustannym zmianom popytu oraz w celu kontroli nad procesami występującymi w firmie. W tym celu niezbędna jest innowacja na skalę i w rozmiarach niespotykana dla takiego przedsiębiorstwa. Rozwiązania dla przemysłu dóbr konsumpcyjnych wprowadzą znaczącą zmianę w sposobie działania firmy. System zapewnia narzędzia i wiedzę konieczną do prowadzenia sprawnej oraz wydajnej organizacji, która dostarcza produkty i usługi, jakich oczekują konsumenci, a także szybko dostosowuje się do zmian na rynkach, bez ryzyka utraty kontroli nad kosztami.

Zintegrowany system, który wdraża Spółka dla przemysłu dóbr konsumpcyjnych jest całościowym rozwiązaniem zapewniającym spełnienie złożonych i wciąż zmieniających się wymogów związanych z tą gałęzią przemysłu - a to dzięki integracji rozwiązań i dostosowania ich do potrzeb indywidualnych danego użytkownika. Spółka ponosiła wydatki na nabycie oraz wdrożenia takiego innowacyjnego systemu informatycznego w latach 2009-2010. Nabyte oprogramowanie Spółka wprowadziła do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w roku 2010.

Spółka wydatki na nabyte wartości niematerialne i prawne w stosunku do których rozważa możliwość zastosowania ulgi na nowe technologie nabyła w drodze umów o ich przeniesienie oraz korzystanie z praw do nich. Spółka nie udzieliła ani nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tych nowych technologii, jak również nie otrzymała zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie. Spółka nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. W przypadku nie otrzymania opinii niezależnej od Spółki jednostki naukowej w terminie do dnia złożenia zeznania Spółka zamierza złożyć korektę zeznania CIT-8 po dniu otrzymania opinii jednostki naukowej potwierdzającej uznanie wydatków za nowe technologie w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa zapisano możliwość - jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej - korekty uprzednio złożonej deklaracji. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie mogła skorzystać z odliczeń od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii, o których mowa w art. 18b ustawy CIT, poprzez dokonanie korekty deklaracji CIT-8 za rok 2010 - w sytuacji potwierdzenia przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), iż owe wartości niematerialne i prawne stanowią nowe technologie opinią otrzymana po dacie złożenia zeznania.

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskanie opinii od niezależnej od Spółki jednostki naukowej potwierdzającej status nowej technologii dla danej wartości niematerialnej i prawnej po okresie złożenia zeznania CIT-8 będzie uprawniało do skorzystania z ulgi na nowe technologie poprzez korektę deklaracji CIT-8 za rok podatkowy, w którym dany system wprowadzony został do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: ustawy CIT) podatnik jest uprawniony do zastosowania ulgi na nowe technologie w sytuacji nabycia nowych technologii, przez które rozumie się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co zostanie potwierdzone przez opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.

Nabyte przez Spółkę oprogramowanie spełnia przesłanki do skorzystania z ulgi na nowe technologie w rozumieniu ustawy CIT:

* stanowi wartości niematerialne i prawne w rozumieniu ustawy CIT,

* zostało nabyte w drodze umów o ich przeniesienie oraz korzystanie z praw do nich.

Spółka nie udzieliła ani nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tych nowych technologii, oraz nie otrzymała zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie. Spełniona jest także przesłanka niedziałania na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Reasumując w sytuacji potwierdzenia przez niezależną jednostkę naukową (w rozumieniu wyżej powołanych przepisów) statusu nowej technologii odpowiedniej wartości niematerialnej i prawnej, Spółka uzyska prawo do skorzystania z ulgi na nowe technologie poprzez korektę deklaracji CIT-8 za dany rok podatkowy z uwagi na fakt spełnienia wszystkich warunków niezbędnych, wskazanych w art. 18b ustawy CIT, oraz możliwość dokonania korekty przewidzianą przez art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii za prawidłowe,

* możliwości dokonania korekty deklaracji za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Krańcowo wyjaśnić należy, iż ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484) została znowelizowana ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615). W związku z powyższym art. 16 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U.10.96.620) z dniem 1 października 2010 r. zmianie uległa treść przepisu art. 18b ust. 2. W brzmieniu obowiązującym od 1 października 2010 r. za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jednocześnie zwrócić uwagę należy, iż w obwieszczeniu marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 8 kwietnia 2011 r. nr 74, poz. 394 - został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl