IPPB5/423-18/09-3/MŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-18/09-3/MŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia od podatku środków otrzymanych z EFS na realizację projektu - jest prawidłowe,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przedmiotowy projekt realizowanych w ramach wkładu własnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia od podatku środków otrzymanych z EFS na realizację projektu,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przedmiotowy projekt realizowanych w ramach wkładu własnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

C Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka) zajmuje się sprzedażą alkoholu, w tym piwa. W celu podniesienia konkurencyjności Grupy C Polska oraz wzmocnienia rozwoju zasobów ludzkich, Spółka podpisała w dniu...... umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej PARP) o dofinansowaniu projektu "Kompleksowy program wzmocnienia potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz konkurencyjności Grupy C Polska" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących (dalej: projekt). Projekt ten jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej EFS). Instytucją upoważnioną do rozdzielania środków z EFS jest PARP. Na mocy umowy z PARP Spółka otrzymuje dofinansowanie w ratach zgodnie z ustalonym harmonogramem i po spełnieniu określonych obowiązków sprawozdawczych. Spółka jest zobowiązana do prowadzenia na potrzeby programu wyodrębnionego rachunku bankowego, na który są przekazywane kolejne transze dotacji. Projekt jest realizowany w oparciu o harmonogram realizacji projektu, który został załączony do wniosku o dofinansowanie. Część kosztów Projektu Spółka zobowiązana jest pokryć środkami z wkładu własnego, na który składać się będzie wkład własny gotówkowy wpłacony na drugi wyodrębniony rachunek oraz wkład własny nie gotówkowy obejmujący zarówno koszty wynagrodzeń pracowników uczestniczących w Projekcie jak i pozostałe koszty administracyjne związane z Projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy środki finansowe otrzymane z EFS przez Spółkę na realizację projektu będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym a w konsekwencji wydatki pokryte z tych środków nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

2.

Czy wydatki realizowane w ramach wkładu własnego będą stanowiły koszty uzyskania przychodu.

Własne stanowisko w zakresie pytania nr 1

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych (art. 106 ust. 2 pkt 3a) traktuje środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE jako dotacje rozwojowe (art. 5 ust. 3 pkt 2). Dotacje takie u osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.) są wolne od podatku, bowiem stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym odrębnymi ustawami. W konsekwencji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. wydatki sfinansowane dotacjami rozwojowymi nie stanowią kosztów podatkowych.

Stanowisko to potwierdza interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (syg. ILPB3/423-6/07-2/MC) z dn.2 października 2007 r., która wskazuje, że od 2007 r. roku: "obowiązują przepisy ustawy z dn. 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (...). Znowelizowana ustawa o finansach publicznych (...) pozwala na traktowanie środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych UE oraz krajowych środków przeznaczonych na realizację tych programów jako dotacji rozwojowych. Takie dotacje rozwojowe uzyskane w 2007 r. u osób prawnych będą wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47.

Konsekwencją tego zwolnienia jest brak możliwości zaliczenia sfinansowanych nimi wydatków do kosztów podatkowych, o czym stanowią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. (...) Natomiast wydatki nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 58 p.d.o.p.). Powyższe stanowisko reprezentowane jest również w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów (sygn. ILPB3/423-204/07-3/EK), która dotyczy umowy zawartej w 2007 r. o dofinansowanie projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Ponieważ dotacja dotyczyła lat wcześniejszych, kiedy nie obowiązywała jeszcze znowelizowana ustawa o finansach publicznych, Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że środki otrzymane przez wnioskodawcę stanowią przychody stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. a wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., podkreśla, że: "...przepis przejściowy - art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006...W związku z tym, do przychodów uzyskanych ze środków pomocowych przeznaczonych na finansowanie projektów realizowanych w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju nie mają zastosowania przepisy art. 17 ust. 1 pkt 23 i 47 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym w 2007 r."

A contrario należy wnioskować, że dotacje otrzymane w ramach programów rozpoczynających się od 2007 r., nie stanowią przychodu podatkowego. Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, ze środki finansowe otrzymane z EFS przez Spółkę na realizacje projektu będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych a wydatki pokryte z tych środków nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Własne stanowisko w zakresie pytania nr 2

Zdaniem spółki koszty projektu realizowane w ramach wkładu własnego stanowią koszty uzyskania przychodu. Wydatki te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu i zachowania źródła przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wynika z tego, że możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Nie ulega wątpliwości, że koszty szkoleń pracowników, są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu oraz zachowania źródła przychodów, w tym wypadku kapitału ludzkiego.

Szkolenia, które będą realizowane w ramach Projektu podniosą umiejętności pracowników, które są niezbędne w wykonywaniu obowiązków służbowych przez pracowników. Ponadto należy tu uwzględnić nadrzędny cel Projektu, którym jest wzmocnienie potencjału adaptacyjnego oraz konkurencyjności Grupy C Polska poprzez podniesienie kwalifikacji pracowników, co w obliczu słabnącej dynamiki na rynku piwnym w Polsce jest czynnikiem bardzo istotnym. W celu wzmocnienia wizerunku Spółki jako pracodawcy godnego zaufania i inwestującego w rozwój kapitału oraz zwiększenia konkurencyjności konieczne jest dalsze inwestowanie w rozwój pracowników, wyrównanie i podniesienie ich kompetencji w obszarze obsługi klientów sprzedaży i produkcji.

Spółka prowadzi szczegółową dokumentacje, zgodnie z wymogami sprawozdawczymi określonymi przez PARP, dzięki której jest w stanie bardzo dokładnie określić źródło finansowania wydatków. Na każdym dokumencie będzie umieszczona informacja skąd pochodzą środki na ponoszony wydatek.

Faktury dokumentujące wydatki stanowiące koszt własny będą płacone z odrębnego rachunku niż wydatkowane z dotacji.

Koszty wkładu własnego pomimo, że realizowane w ramach programu współfinansowanego przez EFS, nie są zwracane w jakiejkolwiek formie.

Świetle powyższego Spółka stoi na stanowisku, że wydatki związane z udziałem pracowników w szkoleniach w ramach Projektu pokryte z wkładu własnego, należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl