IPPB5/423-178/13-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-178/13-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu: 11 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na:

* rewitalizację wydzierżawionej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji - jest prawidłowe,

ewentualny zakup w przyszłości wyremontowanej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na rewitalizację wydzierżawionej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji oraz możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na ewentualny zakup w przyszłości wyremontowanej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu z dnia 13 grudnia 1995 r. z późn. zm.

Zgodnie z § 7 Statutu Fundacja została powołana w celu:

1. Ochrona dziedzictwa narodowego oraz tradycji niepodległościowej i solidarnościowej.

2. Prowadzenie badań i studiów nad najnowszymi dziejami Polski, a w szczególności nad ruchami społecznymi i partiami politycznymi oraz ich programami i działalnością.

3. Wspieranie procesów decentralizacji Państwa i rozwoju samorządności lokalnej.

4. Upowszechnianie zasad moralnych w polityce i działalności publicznej.

5. Gromadzenie i opracowywanie materiałów źródłowych dotyczących historii Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Zgodnie z § 9 Statutu "Realizując poszczególne cele Fundacja powinna podejmować wszelkie działania zmierzające do ich osiągnięcia, a w szczególności określone w § 10-14".

Zgodnie z § 10- 14 Statutu Fundacja w ramach realizacji celu ma między innymi zbieranie, gromadzenie, opracowywanie i archiwizowanie wszelkich dokumentów i przedmiotów mających wartość historyczną oraz archiwizowanie materiałów źródłowych dotyczących historii Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Ponadto, na podstawie § 8 Statutu Fundacja realizuje swoje cele wszelkimi zgodnymi z prawem działaniami poprzez między innymi organizowanie i finansowanie konferencji i odczytów oraz samodzielne realizowanie celów statutowych lub zlecanie ich wykonania innym instytucjom. Fundacja może współpracować ze wszelkimi osobami i organizacjami, zarówno rządowymi jak i pozarządowymi, których zakres działalności zbieżny jest z celami Fundacji.

W dniu 4 czerwca 2011 r. Fundacja zawarła z Województwem Mazowieckim umowę dzierżawy na podstawie uchwały Nr zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 31 maja 2011 r. na wydzierżawienie nieruchomości (Willi Narutowicza) położonej w Warszawie przy ul. Parkowej 23. Na mocy ustaleń § 2 umowy, wydzierżawiona nieruchomość wykorzystywana będzie wyłącznie na cele związane z działalnością statutową prowadzoną przez Fundację. Ponieważ stan techniczny nieruchomości jest zły, Fundacja (za zgodą Wydzierżawiającego) podjęła się kompleksowej rewitalizacji obiektu pod nadzorem konserwatora. Wszelkie koszty związane z rewitalizacją obiektu ma w obecnym stanie umowy ponosić Fundacja. W wydzierżawionej nieruchomości Fundacja przewiduje umieścić "Bibliotekę", siedzibę Fundacji oraz prowadzić konferencje, seminaria i różnego rodzaju spotkania w ramach realizacji swoich celów statutowych. "Biblioteka", w której będą gromadzone dokumenty i przedmioty dotyczące najnowszej historii Polski, będzie udostępniona publicznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy dochody przeznaczone na rewitalizację wydzierżawionej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji, podlega zwolnieniu od Podatku dochodowego.

niezależnie od pytania 1

2. Czy dochody przeznaczone na ewentualny zakup w przyszłości wyremontowanej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Zatem dochód przeznaczony na zakup środka trwałego (w tym przypadku inwestycji w postaci rewitalizacji obiektu), który będzie bezpośrednio przeznaczony do realizacji celów statutowych, będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

Ad. 2.

Stanowisko tak jak powyższe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm., dalej "u.p.d.o.p."), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, fundacje (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei - w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1.

wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2.

papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3.

jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie, bez względu na termin, wydatkowane na te cele.

Podkreślić należy, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do dochodów Wnioskodawcy zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Wnioskodawca najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Przedmiotowe zwolnienie, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest cel na jaki dochód jest przeznaczony.

Z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 cytowanej ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Nie spełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, iż Uczelnia musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

Ad. 1

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu z dnia 13 grudnia 1995 r. z późn. zm.

Zgodnie z § 7 Statutu Fundacja została powołana w celu:

1. Ochrona dziedzictwa narodowego oraz tradycji niepodległościowej i solidarnościowej.

2. Prowadzenie badań i studiów nad najnowszymi dziejami Polski, a w szczególności nad ruchami społecznymi i partiami politycznymi oraz ich programami i działalnością.

3. Wspieranie procesów decentralizacji Państwa i rozwoju samorządności lokalnej.

4. Upowszechnianie zasad moralnych w polityce i działalności publicznej.

5. Gromadzenie i opracowywanie materiałów źródłowych dotyczących historii Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Zgodnie ze Statutem Fundacja w ramach realizacji celu ma za zadanie między innymi zbieranie, gromadzenie, opracowywanie i archiwizowanie wszelkich dokumentów i przedmiotów mających wartość historyczną oraz archiwizowanie materiałów źródłowych dotyczących historii Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Ponadto, Fundacja realizuje swoje cele poprzez między innymi organizowanie i finansowanie konferencji i odczytów oraz samodzielne realizowanie celów statutowych lub zlecanie ich wykonania innym instytucjom. Fundacja może współpracować ze wszelkimi osobami i organizacjami, zarówno rządowymi jak i pozarządowymi, których zakres działalności zbieżny jest z celami Fundacji.

W dniu 4 czerwca 2011 r. Fundacja zawarła z Województwem Mazowieckim umowę dzierżawy na podstawie uchwały Nr zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 31 maja 2011 r. na wydzierżawienie nieruchomości (Willi Narutowicza) położonej w Warszawie przy ul. Parkowej 23. Na mocy ustaleń § 2 umowy, wydzierżawiona nieruchomość wykorzystywana będzie wyłącznie na cele związane z działalnością statutową prowadzoną przez Fundację. Ponieważ stan techniczny nieruchomości jest zły, Fundacja (za zgodą Wydzierżawiającego) podjęła się kompleksowej rewitalizacji obiektu pod nadzorem konserwatora. Wszelkie koszty związane z rewitalizacją obiektu ma w obecnym stanie umowy ponosić Fundacja. W wydzierżawionej nieruchomości Fundacja przewiduje umieścić "Bibliotekę", siedzibę Fundacji oraz prowadzić konferencje, seminaria i różnego rodzaju spotkania w ramach realizacji swoich celów statutowych. "Biblioteka" w której będą gromadzone dokumenty i przedmioty dotyczące najnowszej historii Polski, będzie udostępniona publicznie.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego, w przypadku wydatkowania dochodu na rewitalizację wydzierżawionej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji.

Z przepisów art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem na cele statutowe. Wnioskodawca wydatkując dochody na rewitalizację wydzierżawionej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji spełnia warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Jeżeli zatem podatnik osiągane przez Fundację dochody przeznaczy na rewitalizację wydzierżawionej nieruchomości, która następnie przeznaczona będzie do realizacji celów statutowych Fundacji, zgodnych z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie ma przeciwwskazań do zastosowania powyższego zwolnienia.

Podsumowując, w przypadku wydatkowania dochodu na rewitalizację wydzierżawionej przez Wnioskodawcę nieruchomości, która następnie przeznaczona będzie do realizacji celów statutowych Fundacji, zgodnych z art. 17 ust. 1 pkt 4, podlega zwolnieniu przedmiotowemu z tego artykułu.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Niezależnie od pytania pierwszego, Fundacja zadała pytanie, czy dochody przeznaczone na ewentualny zakup w przyszłości wyremontowanej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

Fundacja przeznaczając dochód na nabycie wyremontowanej wcześniej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy. Należy raz jeszcze podkreślić, iż w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W świetle powyższego, Fundacja wydatkując swoje dochody na zakup nieruchomości z przeznaczeniem na realizację swoich celów statutowych, zgodnych z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. Działania Wnioskodawcy, zgodne są również z przepisem art. 17 ust. 1b ustawy.

Podsumowując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na ewentualny zakup w przyszłości wyremontowanej nieruchomości, która będzie przeznaczona do realizacji celów statutowych Fundacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl