IPPB5/423-170/11-12/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-170/11-12/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2011 r. (data nadania 11 marca 2011 r., data wpływu 14 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 12 maja 2011 r. (data nadania 12 maja 2011 r., data wpływu 16 maja 2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-170/11-3/AS z dnia 4 maja 2011 r. (data nadania 4 maja 2011 r., data doręczenia 6 maja 2011 r.) odnośnie pytań Nr 2-4 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych - w wyniku uwzględnienia zażalenia Jednostki z dnia 26 maja 2011 r. (data nadania 26 maja 2011 r., data wpływu 30 maja 2011 r.) na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 20 maja 2011 r. Nr IPPB5/423-170/11-7/AS:

* w stosunku do kwestii opodatkowania zysku wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze i obowiązku odprowadzenia naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych na rachunek bankowy właściwego terytorialnie urzędu skarbowego (pytanie Nr 2) - jest prawidłowe,

* w stosunku do obowiązku stosowania wobec zlikwidowanego z dniem 1 stycznia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego art. 108 ust. 1 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych jako jednostki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie Nr 3) - jest prawidłowe,

* w stosunku do określenia po stronie Wnioskodawcy jako jednostki, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze, ewentualnych zobowiązań wobec urzędu skarbowego wobec likwidacji z dniem 1 stycznia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego (pytanie Nr 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - wskazał, że w okresie 10 października 2001 r. do 31 grudnia 2010 r. funkcjonowało przy "XYZ" gospodarstwo pomocnicze "W. Zakłady Remontowo-Budowlane - Gospodarstwo pomocnicze przy XYZ" z siedzibą w X.

Z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstwo pomocnicze zostało zlikwidowane, likwidatorem był "XYZ".

Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych tj. wnioskodawcy tworzone przy jednostkach wojskowych, korzystały ze zwolnienia z podatku, jeżeli środki z tego zwolnienia były przekazane na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych lub finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego.

Gospodarstwa pomocnicze nie funkcjonują w roku 2011, nie dokonuje się zatrzymania środków z tytułu wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze zysku w jednostce macierzystej (tj. jednostce, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze), a naliczony podatek został odprowadzony na rachunek bankowy właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego. Gospodarstwa pomocnicze zostały zobowiązane do ustalenia i rozliczenia podatku dochodowego z tytułu osiągniętego zysku. Likwidacja z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstw pomocniczych spowodowała, że ewentualne zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego reguluje jednostka, przy której gospodarstwo funkcjonowało, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 87 ust. 4 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych.

Na podstawie przepisów art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych tworzone przy jednostkach wojskowych, korzystały ze zwolnienia z podatku, jeżeli środki z tego zwolnienia były przekazane na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych lub finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego. Uwzględniając fakt, te gospodarstwa pomocnicze nie będą funkcjonować w roku 2011, brak jest formalnych podstaw do zatrzymania środków z tytułu wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze zysku w jednostce macierzystej, a naliczony podatek winien być odprowadzony na rachunek bankowy właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego.

Przepis ten na podstawie art. 17 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzająca ustawą o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) został uchylony z dniem 1 stycznia 2010 r., jednak dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego za rok 2010, na podstawie art. 108 ust. 1 wymienionej ustawy, w zakresie gospodarstw pomocniczych stosuje się ten przepis w brzmieniu dotychczasowym, co oznacza, że gospodarstwa pomocnicze zobowiązane są do ustalenia i rozliczenia podatku dochodowego z tytułu osiągniętego zysku. Likwidacja z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstw pomocniczych spowodowała, że ewentualne zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego regulować będzie jednostka przy której gospodarstwo funkcjonowało, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 89 ust. 4 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych.

W przypadku dotyczącym Wnioskodawcy, jednostka przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze przekazało otrzymane od gospodarstwa pomocniczego środki pieniężne na centralny rachunek bieżący dochodów budżetu państwa, zobowiązania z tytułu podatku dochodowego zostały sfinansowane z § 416 "pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38. poz. 207 z późn. zm.).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

* użyte w treści opisanego we wniosku stanu faktycznego pojęcie "jednostka macierzysta" jest tożsame z pojęciem jednostki przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze.

* gospodarstwo pomocnicze korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 6 ust. 2 w latach swego funkcjonowania, a więc w okresie od 10 października 2001 r. do 31 grudnia 2010 r.

* Wnioskodawca pyta o określenie obowiązku podatkowego po likwidacji gospodarstwa pomocniczego,

* Wnioskodawca dodatkowo pyta się także o obowiązywanie art. 6 ust. 2,

* skonkretyzowanie, jakie inne ewentualne zobowiązania wobec urzędu skarbowego regulować będzie jednostka, przy której gospodarstwo funkcjonowało, dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na podstawie przepisów art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych tworzone przy jednostkach wojskowych, korzystały ze zwolnienia z podatku, jeżeli środki z tego zwolnienia były przekazane na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych lub finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego.

2.

Czy uwzględniając fakt, że te gospodarstwa pomocnicze nie będą funkcjonować w roku 2011, brak jest formalnych podstaw do zatrzymania środków z tytułu wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze zysku w jednostce macierzystej, a naliczony podatek winien być odprowadzony na rachunek bankowy właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego.

3.

Czy dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego za rok 2010, na podstawie art. 108 ust. 1 (przepis ten na podstawie art. 17 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzająca ustawą o finansach publicznych został uchylony z dniem 1 stycznia 2010 r.), w zakresie gospodarstw pomocniczych stosuje się ten przepis w brzmieniu dotychczasowym, co oznacza, że gospodarstwa pomocnicze zobowiązane są do ustalenia i rozliczenia podatku dochodowego z tytułu osiągniętego zysku.

4.

Czy likwidacja z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstw pomocniczych powoduje, że ewentualne zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego regulować będzie jednostka, przy której gospodarstwo funkcjonowało, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 89 ust. 4 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych.

5.

Czy w przypadku, gdy jednostka, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze, przekazało otrzymane od gospodarstwa pomocniczego środki pieniężne na centralny rachunek bieżący dochodów budżetu państwa, zobowiązania z tytułu podatku dochodowego winny być sfinansowane z § 416 "pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych", zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38. poz. 207 z późn. zm.).

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytania Nr 2-4 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych.

W stosunku do pytania Nr 1 tut. Organ podatkowy wydał w dniu 20 maja 2011 r. interpretację indywidualną Nr IPPB5/423-170/11-6/AS, a odnośnie pytania Nr 5 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2)

Uwzględniając fakt, że gospodarstwa pomocnicze nie będą funkcjonować w roku 2011 (z powodu likwidacji), brak jest formalnych podstaw do zatrzymania środków z tytułu wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze zysku w jednostce macierzystej, a naliczony podatek dochodowy od osób prawnych winien być odprowadzony na rachunek bankowy właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca doprecyzował powyżej i wskazał, że ze względu na fakt, iż gospodarstwa pomocnicze nie funkcjonują w roku 2011 (z powodu likwidacji), brak jest formalnych podstaw do zatrzymania środków z tytułu wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze zysku w jednostce macierzystej, a naliczony podatek dochodowy od osób prawnych winien być odprowadzony na rachunek bankowy właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego.

Ad. 3)

Zobowiązania z tytułu podatku dochodowego za zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze musi uregulować Wnioskodawca jako jednostka, która przejęła gospodarstwo pomocnicze. Wnioskodawca jako następca prawny zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejął jego zobowiązania, jak i prawa także w zakresie prawa podatkowego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że gospodarstwo pomocnicze zobowiązane jest do ustalenia i rozliczenia podatku dochodowego z tytułu osiągniętego zysku, ze względu na fakt, iż przepis art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzająca ustawą o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) został uchylony z dniem 1 stycznia 2010 r., jednak dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego za rok 2010, na podstawie art. 108 ust. 1 wymienionej ustawy, w zakresie gospodarstw pomocniczych stosuje się ten przepis w brzmieniu dotychczasowym.

Ad. 4)

Likwidacja z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego spowodowała, że ewentualne zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego regulować będzie jednostka, przy której gospodarstwo funkcjonowało, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 89 ust. 4 Ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zobowiązania z tytułu podatku dochodowego za zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze musi uregulować SZl jako jednostka, która przejęła gospodarstwo pomocnicze. SZl jako następca prawny zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejął jego zobowiązania jak i prawa także w zakresie prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych uznaje się:

* w stosunku do kwestii opodatkowania zysku wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze i obowiązku odprowadzenia naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych na rachunek bankowy właściwego terytorialnie urzędu skarbowego (pytanie Nr 2) - za prawidłowe,

* w stosunku do obowiązku stosowania wobec zlikwidowanego z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego art. 108 ust. 1 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych jako jednostki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie Nr 3) - za prawidłowe,

* w stosunku do określenia po stronie Wnioskodawcy jako jednostki, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze, ewentualnych zobowiązań wobec urzędu skarbowego wobec likwidacji z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego (pytanie Nr 4) - za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm., zwana dalej: "starą ustawą o finansach publicznych") gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej (...) jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.

Gospodarstwo pomocnicze personalnie i organizacyjnie uzależnione jest od jednostki budżetowej, przy której funkcjonuje, a przyznana wobec niej autonomia ogranicza się do bieżącej działalności gospodarstwa. Uprawnienia gospodarstwa pomocniczego w zakresie czynności prawnych pochodzą od jednostki macierzystej i są wyrazem cząstkowej realizacji przez nią podmiotowości Skarbu Państwa.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych gospodarstwa pomocnicze, mimo wyodrębnienia organizacyjnego, majątkowego i finansowego, nie miały osobowości prawnej. Nie działały w imieniu własnym i na własny rachunek, korzystały natomiast z osobowości prawnej Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego (statio fisci lub statio municipi).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Jak stanowi art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej.

W oparciu o powyższe należy wskazać, że jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej jako podatnicy podatku od osób prawnych, to m.in. gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż gospodarstwo pomocnicze funkcjonujące do 31 grudnia 2010 r. przy "XYZ" było podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegało ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, stwierdzić należy, że opisany w przedmiotowym wniosku zysk wypracowany przez gospodarstwo pomocnicze w toku jego działalności do 1 stycznia 2010 r. podlegał opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Wskazać bowiem należy, że na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne mają co do zasady obowiązek składania właściwym urzędom skarbowym zeznań podatkowych o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym, czyli zeznań corocznych.

W związku z tym, że w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Co istotne, zgodnie z art. 27 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 i art. 6 ust. 2, są zobowiązane składać zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym w terminach i na zasadach określonych w ust. 1.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa stanowi inaczej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Rozwiązania podatkowe odwołują się zatem do regulacji zawartych w odrębnych przepisach, tj. ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o rachunkowości przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Artykuł 12 ust. 2 ustawy o rachunkowości enumeratywnie wylicza sytuacje, w jakich zostaną zamknięte księgi rachunkowe. Zgodnie z ww. przepisem księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a:

1.

na dzień kończący rok obrotowy,

2.

na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,

3.

na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

4.

w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,

5.

na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,

6.

na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,

7.

na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami

- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

Należy mieć na uwadze, że likwidacja jednostki i zamknięcie ksiąg rachunkowych rodzi obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem - jak wykazano powyżej - gospodarstwo pomocnicze było podatnikiem tego podatku na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy podatkowej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie określa przy tym zasad ustalania urzędu skarbowego właściwego do składania corocznych zeznań podatkowych. Stąd też niezbędne jest stosowanie w tym zakresie zasad wynikających z wydanego na podstawie art. 17 § 2, art. 18 § 2, art. 22 § 6, art. 48 § 3, art. 67e i art. 75 § 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165, poz. 1371 z późn. zm., dalej: "r.w.o.p.").

Zgodnie z § 2 pkt 1 i 2 r.w.o.p. w sprawach podatku dochodowego od osób prawnych właściwy miejscowo jest organ podatkowy (naczelnik urzędu skarbowego) według adresu siedziby wynikającej:

1.

z odpowiedniego rejestru lub

2.

ze statutu lub umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony w odpowiednim rejestrze.

W oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że pomimo faktu, iż gospodarstwa pomocnicze nie będą funkcjonować w roku 2011, brak jest formalnych podstaw do zatrzymania środków z tytułu wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze zysku w jednostce macierzystej, zysk wypracowany przez gospodarstwo pomocnicze w toku jego działalności do 31 grudnia 2010 r. podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, a naliczony podatek dochodowy od osób prawnych za rok podatkowy 2010 r. powinien zostać odprowadzony na rachunek bankowy właściwego terytorialnie Urzędu Skarbowego podatnika.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych - w stosunku do kwestii opodatkowania zysku wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze i obowiązku odprowadzenia naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych na rachunek bankowy właściwego terytorialnie urzędu skarbowego (pytanie Nr 2) - należało uznać za prawidłowe.

Należy mieć na uwadze, że na mocy przepisów ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm., dalej: "nowa ustawa o finansach publicznych"), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych.

Regulacja ta spowodowała konieczność likwidacji niektórych jednostek, w tym gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Zwrócić przy tym należy na zapis art. 108 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, na podstawie którego do podatników wymienionych w art. 87 przepisy art. 6 ust. 2, art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 17 ust. 1c pkt 3 oraz art. 25 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 17 (tj. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Zatem w stosunku do gospodarstwa pomocniczego, jako podmiotu wymienionego w art. 87 ww. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosowało się w brzmieniu dotychczasowym do momentu jego likwidacji, tj. do 31 grudnia 2010 r. Po tym terminie przepis powyższy byłby i tak przepisem martwym z uwagi na zmiany systemowe i nieistnienie podmiotu.

Regulacje stosowane w brzmieniu dotychczasowym dotyczyły:

* zwolnienia podmiotowego z opodatkowania (art. 6 ust. 2),

* przychodów z tytułu wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (art. 12 ust. 1 pkt 2),

* zastrzeżenia od zwolnienia od podatku w samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego (art. 17 ust. 1c pkt 3),

* wyłączenia z obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych w stosunku do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku (art. 25 ust. 3).

W oparciu o powyższe - uwzględniając uzupełnienie wniosku zgodnie z wezwaniem tut. Organu, w którym Wnioskodawca wskazał, że dodatkowo pyta się także o obowiązywanie art. 6 ust. 2 - stwierdzić należy, że do 31 grudnia 2010 r.:

- obowiązywało zwolnienie podmiotowe z opodatkowania gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, jeżeli środki z tego zwolnienia - zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 2 i 3 - zostały przekazane na:

2.

zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,

3.

rachunek finansowania inwestycji z przeznaczeniem na inwestycje dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

W oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego za rok 2010 gospodarstwo pomocnicze jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych zobowiązane było do ustalenia i rozliczenia podatku dochodowego z tytułu osiągniętego zysku, z uwzględnieniem faktu, że na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych stosowali przepisy art. 6 ust. 2, art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 17 ust. 1c pkt 3 oraz art. 25 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu dotychczasowym. Uściślając powyższe do kwestii podnoszonej dodatkowo przez Wnioskodawcę wskazać należy, że do momentu funkcjonowania gospodarstwa pomocniczego, tj. do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywało zwolnienie podmiotowe z opodatkowania gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, jeżeli środki z tego zwolnienia - zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 2 i 3 - zostały przekazane na:

1.

zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,

2.

rachunek finansowania inwestycji z przeznaczeniem na inwestycje dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych - w stosunku do obowiązku stosowania wobec zlikwidowanego z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego art. 108 ust. 1 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych jako jednostki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie Nr 3) - należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że szczegółowe regulacje dotyczące likwidacji gospodarstw pomocniczych, terminów oraz organów właściwych do przeprowadzenia likwidacji zostały ujęte w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 3 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych gospodarstwo pomocnicze państwowej jednostki budżetowej likwiduje kierownik jednostki budżetowej, przy którym funkcjonowało gospodarstwo.

Natomiast w myśl art. 89 ust. 2 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych gospodarstwo pomocnicze gminnej, powiatowej i wojewódzkiej jednostki budżetowej likwiduje kierownik jednostki budżetowej, po uzyskaniu opinii dotyczącej terminu rozpoczęcia i zakończenia likwidacji:

1.

wójta, burmistrza lub prezydenta miasta - w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych jednostek budżetowych albo

2.

zarządu powiatu lub województwa - w przypadku odpowiednio gospodarstw pomocniczych powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Co istotne, na podstawie art. 89 ust. 4 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że gospodarstwo pomocnicze jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych swoją podmiotowość podatkową utraciło w wyniku likwidacji przez kierownika jednostki budżetowej, a data utraty statusu wynikała z aktu o likwidacji.

Nie była to przy tym zmiana organizacyjna jednostki rzutująca na kwestię zmiany właściwości miejscowej organu podatkowego, do którego należy złożyć stosowne zeznanie roczne.

Z uwagi na nałożony ustawą tryb nakazujący likwidację m.in. gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych w konsekwencji to właśnie Wnioskodawca - jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze jako podmiot, który przejął pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego, obowiązana jest złożyć zeznanie roczne CIT-8.

Wskazać przy tym należy, że zasady, tryb i terminy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych w trakcie roku podatkowego określa art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

W myśl art. 25 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powyższy przepis nie ma zastosowania do gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie. Tym samym, Wnioskodawca, posiadający status gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej, zwolniony jest z obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy.

Należy przy tym zauważyć, iż odrębnie uregulowany został tryb i zasady składania rocznego zeznania podatkowego. Ustawodawca nie przewiduje bowiem zwolnienia gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych z obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym.

Na mocy art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Wzór zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8) został określony w § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, które wydane zostało na podstawie art. 28a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 89 ust. 4 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych ewentualne zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego regulować będzie jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało do dnia 31 grudnia 2010 r. gospodarstwo pomocnicze.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych - w stosunku do określenia po stronie Wnioskodawcy jako jednostki, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze, ewentualnych zobowiązań wobec urzędu skarbowego wobec likwidacji z dniem 31 grudnia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego (pytanie Nr 4) - należało uznać za prawidłowe.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych w zakresie skutków podatkowych nie funkcjonowania w 2011 r. gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych należało uznać:

* w stosunku do kwestii opodatkowania zysku wypracowanego przez gospodarstwo pomocnicze i obowiązku odprowadzenia naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych na rachunek bankowy właściwego terytorialnie urzędu skarbowego (pytanie Nr 2) - za prawidłowe,

* w stosunku do obowiązku stosowania wobec zlikwidowanego z dniem 1 stycznia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego art. 108 ust. 1 ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych jako jednostki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie Nr 3) - za prawidłowe,

* w stosunku do określenia po stronie Wnioskodawcy jako jednostki, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze, ewentualnych zobowiązań wobec urzędu skarbowego wobec likwidacji z dniem 1 stycznia 2010 r. gospodarstwa pomocniczego (pytanie Nr 4) - za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl